Hoe kunnen blinden en slechtzienden veilig de straat oversteken?
Het oversteken van de straat lijkt misschien een eenvoudige taak voor de meeste mensen, maar voor mensen die blind of slechtziend zijn, brengt het talloze uitdagingen met zich mee. In deze moderne stedelijke omgevingen, waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, vertrouwen blinden en slechtzienden op hun andere zintuigen, zoals gehoor en aanraking, om veilig de overkant van de weg te bereiken. Ze zijn echter ook afhankelijk van bepaalde visuele en tactiele aanwijzingen, en de naleving van regels voor toegankelijkheid van de openbare ruimte is van cruciaal belang.
Inhoudsopgave
- 1 Visuele en tactiele aanwijzingen voor het vinden van een zebrapad
- 2 Luisteren naar het juiste moment en op koers blijven
- 3 Beperkingen van de hulpmiddelen
- 4 Toegankelijke verkeerslichten: Een essentiële oplossing
- 5 Tips voor blinde en slechtziende voetgangers
- 6 Tips voor andere verkeersdeelnemers
- 7 Meer informatie
Visuele en tactiele aanwijzingen voor het vinden van een zebrapad
Slechtziende personen die nog verschillen in helderheid kunnen waarnemen, vertrouwen op de witte lijnen die zebrapaden markeren. Deze witte strepen dienen als een essentiële referentie voor blinden en slechtzienden, maar zijn ook een waardevol hulpmiddel voor blindengeleidehonden. Deze slimme dieren krijgen het commando om “het zebrapad te zoeken” en zijn daarom getraind om deze strepen te volgen.
Voor mensen met een visuele beperking die een taststok gebruiken om zich te verplaatsen, zijn de uitdagingen groter. Ze moeten allereerst de algemene locatie van zebrapaden bepalen op basis van het geluid van het verkeer om hen heen. Vervolgens zoeken ze naar zogenaamde tactiele bestrating op de grond. Deze bestrating moet een duidelijk tastbaar contrast hebben ten opzichte van de rest van het trottoir. Deze aanpassingen zijn niet alleen nuttig voor blinden maar ook voor slechtzienden, omdat de kleur van de bestrating meestal langer meegaat dan de verf op de rest van het trottoir.
Luisteren naar het juiste moment en op koers blijven
Het juiste moment bepalen om veilig de straat over te steken is wellicht één van de meest uitdagende taken voor mensen met een visuele beperking. Gehoor speelt hier een cruciale rol. Verkeer herkennen en kunnen inschatten wanneer het veilig is om over te steken, vereist specifieke vaardigheden.
Het is niet voldoende om simpelweg naar de geluiden van verkeer te luisteren; er is een diepgaand begrip van de verkeersstroom nodig. Hoeveel rijstroken moeten worden overgestoken? Welke voertuigen bevinden zich op de weg, zoals auto’s, fietsen of trams? Zijn er verkeerslichten? Wie heeft voorrang? Deze vaardigheden worden aangeleerd via Oriëntatie- en Mobiliteitstraining (O&M) voor mensen met een visuele beperking. Een O&M-instructeur is een professional die blinden en slechtzienden leert hoe ze zich veilig kunnen oriënteren en verplaatsen. Dankzij deze cursussen kunnen blinden en slechtzienden leren hoe ze hun koers tijdens het oversteken kunnen behouden.
Beperkingen van de hulpmiddelen
Hoewel witte zebrapaden, tactiele bestrating en oriëntatie en mobiliteitstrainingen van onschatbare waarde zijn voor blinde en slechtziende personen, hebben deze hulpmiddelen ook hun beperkingen. Het is belangrijk om deze uitdagingen onder ogen te zien:
Vervagende zebrapaden
Zebrapaden vervagen in de loop der tijd door het constante verkeer en de weersomstandigheden. Ze worden niet altijd opnieuw geverfd om het visuele contrast te behouden. Bovendien worden veel voetgangersoversteekplaatsen niet gemarkeerd met witte of gele strepen, maar eerder met subtielere elementen zoals noppen of kasseien.
Geen logisch geplaatste geleidelijnen
Geleidelijnen zijn niet altijd geplaatst op een manier die ze tot een effectief oriëntatiepunt maakt. Ze vallen meer op wanneer het trottoir afloopt en de verandering in helling dient als indicator. Stadsverbeteringen waarbij het trottoir op hetzelfde niveau als de weg is geplaatst, zijn tegenwoordig gebruikelijker om de beweging van mensen met beperkte mobiliteit te vergemakkelijken. Dit leidt tot een verlies van referentiepunten voor mensen met een visuele beperking, waardoor het moeilijker wordt om de tactiele bestrating te vinden. Bovendien kan deze bestrating niet meer worden gevoeld onder bladeren of sneeuw.
Te veel achtergrondlawaai
Het toenemende aantal voertuigen op de weg bemoeilijkt de auditieve analyse van het verkeer. Bovendien zijn sommige voertuigen, zoals fietsen of elektrische auto’s, bijna geluidloos en delen ze de weg met zeer lawaaierige voertuigen zoals vrachtwagens en bussen. Bovendien maakt het ontbreken van verschillende niveaus of tactiele referentiepunten tussen verschillende straten het onmogelijk om deze te identificeren.
Niet allemaal getraind
Niet alle mensen met een visuele beperking hebben Oriëntatie en Mobiliteitstraining gevolgd. Bovendien vereist de snelle verandering van stedelijke omgevingen voortdurende bijscholing, wat momenteel moeilijk haalbaar is.
Toegankelijke verkeerslichten: Een essentiële oplossing
Gezien al deze uitdagingen is het gebruik van geluidssystemen op verkeerslichten (rateltikkers) essentieel geworden. Natuurlijk hebben blinden en slechtzienden enige training nodig om deze akoestische verkeerslichten te gebruiken, maar deze verkeerslichten bieden aanzienlijke voordelen.
- Verkeerslichten met rateltikkers maken het gemakkelijker om een zebrapad te vinden. Blinden en slechtzienden kunnen gemakkelijk de locatie van een voetgangersoversteekplaats bepalen door simpelweg het geluid van de rateltikker te volgen.
- Deze verkeerslichten geven ook aan wanneer het veilig is om over te steken. Hoewel luisteren naar het verkeer essentieel blijft om ongelukken te voorkomen, vergemakkelijken de lichten met audio-aanduidingen de besluitvorming aanzienlijk. De snel ratelende geluiden geven duidelijk aan wanneer het tijd is om over te steken.
- Rateltikkers helpen personen om een rechte lijn aan te houden tijdens de hele oversteek. Dankzij het geluid kunnen mensen met een visuele beperking zich gemakkelijker oriënteren tijdens het oversteken door te luisteren naar het geluid aan de overkant. Het is dus essentieel dat deze verkeerslichten op de juiste plaats worden geïnstalleerd, zo dicht mogelijk bij het midden van de zebrapaden.
Het is nu duidelijk dat het oversteken van de straat een enorme uitdaging is voor blinden en slechtzienden, niet alleen vanwege het omgaan met voertuigen maar ook vanwege het vinden van de rand van de straat, zebrapaden en het recht oversteken. Dit zijn allemaal cruciale aspecten die moeten worden meegenomen bij de ontwikkeling van een toegankelijke infrastructuur in de openbare ruimte. Veiligheid voor iedereen, ongeacht hun visuele capaciteiten, moet altijd de hoogste prioriteit hebben.
Tips voor blinde en slechtziende voetgangers
- Gebruik een stok of geleidehond: Veel mensen met een visuele beperking maken gebruik van een witte stok of een geleidehond om hen te helpen de weg te vinden en veilig over te steken. Een witte stok geeft aan dat iemand een visuele beperking heeft en kan andere weggebruikers waarschuwen.
- Luister naar verkeersgeluiden: Luister goed naar verkeersgeluiden, zoals het geluid van rijdende auto’s en verkeerslichten. Geluiden kunnen belangrijke informatie verschaffen over wanneer het veilig is om over te steken.
- Gebruik tijdschakelaars op verkeerslichten: Sommige verkeerslichten hebben tijdschakelaars waarmee je kunt bepalen wanneer het voetgangerslicht groen wordt. Dit geeft je extra tijd om veilig over te steken.
- Vraag om hulp: Aarzel niet om hulp te vragen aan medevoetgangers als je onzeker bent over het oversteken van de straat. Mensen zijn vaak bereid om te helpen.
- Wees voorzichtig bij oversteekplaatsen: Hoewel ze bedoeld zijn om veilig over te steken, is het nog steeds belangrijk om voorzichtig te zijn bij zebrapaden en andere oversteekplaatsen. Vertrouw niet alleen op de markeringen op de grond, maar luister naar verkeersgeluiden en wacht tot auto’s volledig tot stilstand zijn gekomen.
- Wees zichtbaar: Zorg er voor dat je voldoende zicht- en herkenbaar bent in het verkeer. Draag bijvoorbeeld fluorescerende kledij(accessoires).
Tips voor andere verkeersdeelnemers
- Respecteer de witte stok: De witte stok geeft aan dat iemand een visuele beperking heeft. Wees attent en geef de persoon de ruimte om veilig over te steken.
- Stop voor zebrapaden: Als je een zebrapad nadert en ziet dat een blinde of slechtziende voetganger met geleidehond wil oversteken, stop dan op tijd en geef de persoon met visuele handicap de gelegenheid om over te steken. Dit is zeker belangrijk bij stille, elektrische voertuigen, deelsteps enzovoort die vaak onhoorbaar of te laat hoorbaar zijn voor blinden en slechtzienden. Houd er rekening mee dat sommige mensen met een visuele beperking meer tijd nodig hebben om de oversteekplaats te bereiken.
Let op: In Nederland is het verplicht om te stoppen om een persoon met witte stok te laten oversteken! In België dienen andere verkeersdeelnemers dubbel voorzichtig te zijn. - Vermijd claxonneren: Claxonneren kan verwarrend en angstaanjagend zijn voor mensen met een visuele beperking. Wees geduldig en wacht tot ze veilig zijn overgestoken.
- Bied hulp aan als dat nodig is: Als je ziet dat iemand met een visuele beperking hulp nodig heeft om over te steken, bied dan vriendelijk je hulp aan. Vraag hoe je kunt helpen en respecteer hun keuze.
- Wees alert op verkeerslichten: Wees bewust van mensen met een visuele beperking bij verkeerslichten. Sommige verkeerslichten hebben geluidssignalen om blinden en slechtzienden te helpen.
Meer informatie
- (Bijna-)aanrijdingen van blinde of slechtziende persoon in het verkeer
- Afstand inschatten als je blind of slechtziend bent
- Blind en slechtziend en stoepen (trottoirs)
- Geluidsinterpretatie in het verkeer voor blinden en slechtzienden
- Hoe kunnen blinden en slechtzienden veilig de straat oversteken?
- Oriëntatie- en herkenningspunten voor blinden en slechtzienden
- Oriëntatie- en mobiliteitstraining voor blinden en slechtzienden
- Oriëntatie- en navigatieproblemen bij blinden en slechtzienden
- Niet claxonneren naar blinden en slechtzienden
- Nieuwe routes lopen met een visuele handicap
- Shared spaces: Problemen voor blinden en slechtzienden en inclusief ontwerp
- Stille elektrische voertuigen en hun uitdagingen voor blinden en slechtzienden
- Voetgangers met een witte stok in het verkeer
- Witte stok voor blinden en slechtzienden
- Zebrapaden vinden en oversteken als je blind of slechtziend bent
- Zichtbaar en herkenbaar zijn in het verkeer als je blind of slechtziend bent
- Assistentie vragen bij de NMBS (België) en de NS (Nederland)06-11-2024 06:11:48
- Receptie of balie vinden in onbekende gebouwen als je blind of slechtziend bent30-05-2024 07:05:54
- Ruimtelijk bewustzijn bij blinde en slechtziende personen23-05-2024 11:05:27
- Invloed van wind op mobiliteit en oriëntatie bij blinden en slechtzienden20-05-2024 01:05:35
- De trein nemen als je blind of slechtziend bent17-04-2024 03:04:31
- Reacties van anderen op gebruik van witte stok04-04-2024 03:04:18
- Zich verplaatsen en oriënteren in onbekende omgevingen als je blind of slechtziend bent24-03-2024 07:03:11
- Zich verplaatsen en oriënteren in drukke omgevingen als je blind of slechtziend bent17-03-2024 08:03:39
- Blind of slechtziend: Navigatieproblemen in (medische) wachtkamers01-01-2024 04:01:46
- Blind of slechtziend: Hoe vind je een lege zitplaats in het (drukke) openbaar vervoer?13-12-2023 08:12:32
- Natuurlijke looplijnen voor blinden en slechtzienden02-12-2023 01:12:28
- Hoe vind je als blinde of slechtziende een toilet op onbekend terrein?29-11-2023 07:11:16
- Blind of slechtziend: Hoe gebruik je een GPS-app als er meerdere straten naar links of rechts zijn?25-11-2023 05:11:34
- Waarom kijken blinden en slechtzienden naar links en rechts wanneer ze een straat willen oversteken?18-11-2023 11:11:43
- Blind of slechtziend: Obstakels kunnen voelen zonder deze aan te raken18-11-2023 07:11:40
- Blind en slechtziend en stoepen (trottoirs)14-11-2023 07:11:02
- Moeilijke oriëntatieplaatsen voor blinden en slechtzienden13-11-2023 05:11:51
- Onlogisch geplaatste geleidelijnen voor blinden en slechtzienden12-11-2023 05:11:39
- Looproutes voor blinden en slechtzienden12-11-2023 02:11:49
- Blind of slechtziend: Hoe kan je je oriënteren in een nieuw schoolgebouw?10-11-2023 12:11:22
- Hoe kunnen blinden en slechtzienden zich in een gebouw oriënteren?09-11-2023 07:11:52
- Roltrap nemen als je blind of slechtziend bent09-11-2023 06:11:48
- Zebrapaden vinden en oversteken als je blind of slechtziend bent07-11-2023 08:11:38
- Mentale kaarten voor blinden en slechtzienden voor het lopen van routes06-11-2023 05:11:03
- Geluidsinterpretatie in het verkeer voor blinden en slechtzienden03-11-2023 04:11:22
- Impact van sneeuw op blinden en slechtzienden26-10-2023 04:10:53
- Hoe kan je een vuilnisbak vinden als je blind of slechtziend bent?18-10-2023 02:10:33
- Hoogteobstakels: Hoe gaan blinden en slechtzienden hiermee om?18-10-2023 02:10:22
- Blind of slechtziend: Zich oriënteren in een winkelcentrum16-10-2023 04:10:34
- Hoe kunnen blinden en slechtzienden veilig de straat oversteken?16-10-2023 12:10:37
- Zichtbaar en herkenbaar zijn in het verkeer als je blind of slechtziend bent14-10-2023 04:10:05
- Tips voor buschauffeurs en blinde en slechtziende reizigers10-10-2023 05:10:40
- Help, ik ben blind of slechtziend en ben verdwaald. Wat kan ik doen?08-10-2023 05:10:18
- Blind of slechtziend: Omgaan met deelsteps, elektrische fietsen en elektrische voertuigen27-09-2023 11:09:38
- Invloed van weerseizoenen op de mobiliteit van blinden en slechtzienden21-09-2023 06:09:34
- Niet (meer) mogen of kunnen autorijden als je slechtziend of blind bent of wordt21-09-2023 12:09:48
- Afstand inschatten als je blind of slechtziend bent21-09-2023 07:09:36
- Achtergrondlawaai en de mobiliteit van blinden, slechtzienden en doofblinden20-09-2023 05:09:06
- Je weg vinden in een onbekende winkel als je blind of slechtziend bent14-09-2023 03:09:50
- Het belang van schone geleidelijnen voor blinde en slechtziende personen13-09-2023 07:09:01
- Oriëntatie- en mobiliteitstraining voor blinden en slechtzienden09-09-2023 02:09:32
- Hoe weet je wanneer je moet uitstappen (bus, trein, tram, metro) als je blind of slechtziend bent?05-09-2023 07:09:14
- Zich veilig verplaatsen in de winter als je blind of slechtziend bent01-09-2023 05:09:54
- Oriëntatie- en herkenningspunten voor blinden en slechtzienden01-09-2023 01:09:43
- Lift nemen als je blind of slechtziend bent31-08-2023 06:08:05
- Trappen en roltrappen vinden en nemen als je blind of slechtziend bent31-08-2023 02:08:49
- Oriëntatie- en navigatieproblemen bij blinden en slechtzienden29-08-2023 06:08:26
- Openbaar vervoer en tips voor begeleiders als je blind of slechtziend bent27-08-2023 07:08:26
- Slimme witte stokken voor blinden en slechtzienden27-08-2023 07:08:09
- Rateltikker aan verkeerslicht voor blinden en slechtzienden26-08-2023 06:08:19
- Plaats geen obstakels op de stoep en geleidelijn voor blinden en slechtzienden!25-08-2023 08:08:59
- Weigerachtigheid ten opzichte van het gebruik van de witte stok voor blinden en slechtzienden22-08-2023 04:08:42
- Obstakeldetectie door blinden en slechtzienden21-08-2023 05:08:02
- Mobiliteitshulpmiddelen voor blinden en slechtzienden19-08-2023 01:08:14
- Echolokalisatie (echolocatie) voor blinden en slechtzienden19-08-2023 06:08:15
- Witte stok voor blinden en slechtzienden18-08-2023 05:08:22
- Shared spaces: Problemen voor blinden en slechtzienden en inclusief ontwerp06-08-2023 10:08:44
- Geleidelijnen voor blinden en slechtzienden04-08-2023 06:08:46
- Blind of slechtziend: Nieuwe routes lopen03-08-2023 03:08:59
- Traject tramlijnen in Gent03-08-2023 01:08:17
- Voetgangers met een witte stok in het verkeer02-08-2023 02:08:31
- NS: Alle treinstations in Nederland07-12-2014 06:12:58
- Traject tram- en premetrolijnen in Antwerpen07-12-2014 06:12:44
- Tram- en (pre)metrolijnen in Brussel05-11-2014 09:11:15
- Natuurlijke en kunstmatige looplijnen (waarschuwings-, ribbel- en informatietegels) voor blinden en slechtzienden11-05-2014 03:05:41
Laatst bijgewerkt op 18 april 2024 – 12:09