Blind of slechtziend: Hoe kan je je oriënteren in een nieuw schoolgebouw?

Het begin van een nieuw schooljaar is altijd een spannende en zenuwslopende tijd. Als je blind of slechtziend bent en voor het eerst een schoolgebouw betreedt, is het belangrijk om vertrouwd te raken met de omgeving. Dit helpt het gevoel van verdwaald zijn, dat elke nieuwe leerling ervaart, te verminderen.

Belang van planning

Dit proces zal enige tijd in beslag nemen en het doel zou moeten zijn om de basis onder de knie te hebben voordat de school begint. Niemand kan alle details in één keer in zich opnemen, dus er moet een plan worden opgesteld om stapsgewijs overzicht te krijgen, te oefenen en onafhankelijk te worden. Instructie van een oriëntatie- en mobiliteitsinstructeur is de beste optie, maar je familie moet bereid zijn om te helpen met het proces.

Actieve deelname

Jongere kinderen hoeven niet zo onafhankelijk te zijn als hun oudere leeftijdsgenoten, maar als ze de basislocaties leren kennen, zullen ze actieve deelnemers worden bij het lopen door het gebouw, in plaats van alleen maar mee te volgen. Werk samen met je O&M-instructeur om het gebouw te leren. Je kunt ook het onderstaande advies volgen.

Waar te beginnen?

Wat zijn de belangrijkste dingen die je moet leren op een nieuwe school? Voor iedereen is dit de locatie van hun klaslokaal, maar een goede tweede is de toiletruimte die het dichtst bij het klaslokaal ligt. Voor kinderen in de basisschoolleeftijd kunnen de cafetaria, speeltuin en andere klaslokalen volgen. Op de middelbare school moeten leerlingen vaak een groot stuk van het gebouw of zelfs het hele gebouw kennen en moet de nadruk liggen op een grondige oriëntatie. Het is het beste om een ​​mentale kaart van het gebouw op te bouwen door langzaam nieuwe informatie toe te voegen. Hier is een voorbeeldvoortgang.

Mentale kaart bouwen

Begin met de ingang die elke ochtend gebruikt zal worden. Leer de route van die deur naar het klaslokaal. Kompasrichtingen helpen je de omgeving te begrijpen en zullen de nodige oriëntatie- en mobiliteitsvaardigheden (O&M) ontwikkelen. Gebouwen zijn een opeenvolging van in wezen vierkante kamers met lange, rechthoekige gangen. Deze gangen kruisen elkaar, en je kunt die kruising bijna altijd horen en voelen. Houd er rekening mee dat we altijd aan de rechterkant van de gangen moeten lopen om botsingen met andere studenten te voorkomen. Gangen kunnen er hetzelfde uitzien, dus zorg ervoor dat je goede oriëntatiepunten identificeert om zeker te zijn van de locatie.

Oriëntatiepunten versus aanwijzingen

Oriëntatiepunten zijn permanent; Als je ze vindt, weet je waar je je in het gebouw bevindt. Het administratief gedeelte heeft vaak een balie die hoogstwaarschijnlijk een goed herkenningspunt zal zijn. Aanwijzingen zijn dingen die je kunnen helpen, maar die niet altijd beschikbaar zullen zijn. Het geluid van stuiterende ballen is bijvoorbeeld een goede aanwijzing dat je in de buurt van het sportlokaal bent, maar soms zal het sportlokaal leeg zijn. Het gebruik van visuele oriëntatiepunten en aanwijzingen kan geschikt zijn voor kinderen met restvisus, maar de oriëntatiepunten moeten dan wel duidelijk waarneembaar zijn voor de leerling. Gebouwen hebben vaak grote deuropeningen en gangen. Gebruik ze en benoem ze. Bijvoorbeeld de gang bij de hoofdingang, de gang van de cafetaria, enz.

Route naar toilet leren

Zodra je de locatie van het klaslokaal kent, leer je hoe je vanuit het klaslokaal naar het toilet kunt gaan.

Kaart van de school leren

Zodra je de mentale kaart van de school hebt geleerd, zou je tussen verschillende bestemmingen moeten kunnen lopen zonder gebruik te maken van specifieke routes. Leerlingen met een visuele beperking weten de toiletruimte doorgaans snel te vinden, maar ze hebben de neiging om ‘verdwaald’ te raken op de terugweg naar de klas.

Voorbeeldoriëntatiescript

“Vanaf de hoofdingang loop je zuidwaarts door de gang (aan de rechterkant). De gang van het klaslokaal bevindt zich halverwege en je gaat er rechtsaf en loopt westwaarts. Je klaslokaal bevindt zich twee deuren verwijderd van de waterfontein (dat is een herkenningspunt). Je toiletruimte is de eerste deur voorbij de fontein. Toiletruimtes bevinden zich vaak in de buurt van de waterfonteinen.”

Belang van onafhankelijkheid

Bedenk dat het het beste is om het gebouw in hanteerbare brokken te verteren. Er zijn maar weinig mensen die een wandeling kunnen maken en alles kunnen onthouden. Bouw voort op de kennis van het gebouw met kansen om te oefenen. Als een blinde of slechtziende leerling of student de kans krijgt om onafhankelijk te oefenen terwijl een volwassene observeert, bouwt hij de nodige vaardigheden op om zich onafhaneklijk te kunnen bewegen in een schoolgebouw. Vergeet niet dat we allemaal wel eens verdwalen, maar het is ook belangrijk om te leren hoe je dit kan oplossen.

Meer informatie

Deel dit:
Advertenties

  1. De trein nemen als je blind of slechtziend bent17-04-2024 03:04:31
  2. Reacties van anderen op gebruik van witte stok04-04-2024 03:04:18
  3. Zich verplaatsen en oriënteren in onbekende omgevingen als je blind of slechtziend bent24-03-2024 07:03:11
  4. Zich verplaatsen en oriënteren in drukke omgevingen als je blind of slechtziend bent17-03-2024 08:03:39
  5. Blind of slechtziend: Navigatieproblemen in (medische) wachtkamers01-01-2024 04:01:46
  6. Blind of slechtziend: Hoe vind je een lege zitplaats in het (drukke) openbaar vervoer?13-12-2023 08:12:32
  7. Natuurlijke looplijnen voor blinden en slechtzienden02-12-2023 01:12:28
  8. Hoe vind je als blinde of slechtziende een toilet op onbekend terrein?29-11-2023 07:11:16
  9. Blind of slechtziend: Hoe gebruik je een GPS-app als er meerdere straten naar links of rechts zijn?25-11-2023 05:11:34
  10. Waarom kijken blinden en slechtzienden naar links en rechts wanneer ze een straat willen oversteken?18-11-2023 11:11:43
  11. Blind of slechtziend: Obstakels kunnen voelen zonder deze aan te raken18-11-2023 07:11:40
  12. Blind en slechtziend en stoepen (trottoirs)14-11-2023 07:11:02
  13. Moeilijke oriëntatieplaatsen voor blinden en slechtzienden13-11-2023 05:11:51
  14. Onlogisch geplaatste geleidelijnen voor blinden en slechtzienden12-11-2023 05:11:39
  15. Looproutes voor blinden en slechtzienden12-11-2023 02:11:49
  16. Blind of slechtziend: Hoe kan je je oriënteren in een nieuw schoolgebouw?10-11-2023 12:11:22
  17. Hoe kunnen blinden en slechtzienden zich in een gebouw oriënteren?09-11-2023 07:11:52
  18. Roltrap nemen als je blind of slechtziend bent09-11-2023 06:11:48
  19. Zebrapaden vinden en oversteken als je blind of slechtziend bent07-11-2023 08:11:38
  20. Mentale kaarten voor blinden en slechtzienden voor het lopen van routes06-11-2023 05:11:03
  21. Geluidsinterpretatie in het verkeer voor blinden en slechtzienden03-11-2023 04:11:22
  22. Impact van sneeuw op blinden en slechtzienden26-10-2023 04:10:53
  23. Hoe kan je een vuilnisbak vinden als je blind of slechtziend bent?18-10-2023 02:10:33
  24. Hoogteobstakels: Hoe gaan blinden en slechtzienden hiermee om?18-10-2023 02:10:22
  25. Blind of slechtziend: Zich oriënteren in een winkelcentrum16-10-2023 04:10:34
  26. Hoe kunnen blinden en slechtzienden veilig de straat oversteken?16-10-2023 12:10:37
  27. Zichtbaar en herkenbaar zijn in het verkeer als je blind of slechtziend bent14-10-2023 04:10:05
  28. Tips voor buschauffeurs en blinde en slechtziende reizigers10-10-2023 05:10:40
  29. Help, ik ben blind of slechtziend en ben verdwaald. Wat kan ik doen?08-10-2023 05:10:18
  30. Blind of slechtziend: Omgaan met deelsteps, elektrische fietsen en elektrische voertuigen27-09-2023 11:09:38
  31. Invloed van weerseizoenen op de mobiliteit van blinden en slechtzienden21-09-2023 06:09:34
  32. Niet (meer) mogen of kunnen autorijden als je slechtziend of blind bent of wordt21-09-2023 12:09:48
  33. Afstand inschatten als je blind of slechtziend bent21-09-2023 07:09:36
  34. Achtergrondlawaai en de mobiliteit van blinden, slechtzienden en doofblinden20-09-2023 05:09:06
  35. Je weg vinden in een onbekende winkel als je blind of slechtziend bent14-09-2023 03:09:50
  36. Het belang van schone geleidelijnen voor blinde en slechtziende personen13-09-2023 07:09:01
  37. Oriëntatie- en mobiliteitstraining voor blinden en slechtzienden09-09-2023 02:09:32
  38. Hoe weet je wanneer je moet uitstappen (bus, trein, tram, metro) als je blind of slechtziend bent?05-09-2023 07:09:14
  39. Zich veilig verplaatsen in de winter als je blind of slechtziend bent01-09-2023 05:09:54
  40. Oriëntatie- en herkenningspunten voor blinden en slechtzienden01-09-2023 01:09:43
  41. Lift nemen als je blind of slechtziend bent31-08-2023 06:08:05
  42. Trappen en roltrappen vinden en nemen als je blind of slechtziend bent31-08-2023 02:08:49
  43. Oriëntatie- en navigatieproblemen bij blinden en slechtzienden29-08-2023 06:08:26
  44. Openbaar vervoer en tips voor begeleiders als je blind of slechtziend bent27-08-2023 07:08:26
  45. Slimme witte stokken voor blinden en slechtzienden27-08-2023 07:08:09
  46. Rateltikker aan verkeerslicht voor blinden en slechtzienden26-08-2023 06:08:19
  47. Plaats geen obstakels op de stoep en geleidelijn voor blinden en slechtzienden!25-08-2023 08:08:59
  48. Weigerachtigheid ten opzichte van het gebruik van de witte stok voor blinden en slechtzienden22-08-2023 04:08:42
  49. Obstakeldetectie door blinden en slechtzienden21-08-2023 05:08:02
  50. Mobiliteitshulpmiddelen voor blinden en slechtzienden19-08-2023 01:08:14
  51. Echolokalisatie (echolocatie) voor blinden en slechtzienden19-08-2023 06:08:15
  52. Witte stok voor blinden en slechtzienden18-08-2023 05:08:22
  53. Shared spaces: Problemen voor blinden en slechtzienden en inclusief ontwerp06-08-2023 10:08:44
  54. Geleidelijnen voor blinden en slechtzienden04-08-2023 06:08:46
  55. Blind of slechtziend: Nieuwe routes lopen03-08-2023 03:08:59
  56. Traject tramlijnen in Gent03-08-2023 01:08:17
  57. Voetgangers met een witte stok in het verkeer02-08-2023 02:08:31
  58. NS: Alle treinstations in Nederland07-12-2014 06:12:58
  59. Traject tram- en premetrolijnen in Antwerpen07-12-2014 06:12:44
  60. Tram- en (pre)metrolijnen in Brussel05-11-2014 09:11:15
  61. Natuurlijke en kunstmatige looplijnen (waarschuwings-, ribbel- en informatietegels) voor blinden en slechtzienden11-05-2014 03:05:41

Laatst bijgewerkt op 24 maart 2024 – 12:29