Steeds meer instanties, bedrijven en organisaties draaien uitsluitend via digitale kanalen – van online afspraakplanner tot digiportalen. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn wanneer je blind of slechtziend bent. Gelukkig zijn er tal van manieren om toch vlot afspraken te maken en ondersteuning te krijgen, zonder vast te lopen.
Inhoudsopgave
Neem contact via telefoon of e-mail
Wanneer de digitale weg stroef loopt, kan een simpel telefoontje of e-mail vaak al soelaas bieden. Leg kort uit dat je slecht toegang hebt tot het online portaal en vraag of ze je op een alternatieve manier kunnen helpen. Veel diensten stemmen graag een oplossing af, zoals het invullen van een formulier samen of een telefonische afspraak.
Laat lokale voorzieningen je begeleiden
Bibliotheken (bijvoorbeeld digiloketten), OCMW’s, buurtcentra of digitale hulp-initiatieven in gemeenten (al dan niet via blindennazorgwerken) zijn vaak ideale plekken om hulp te krijgen bij het doorlopen van online formulieren of portalen. Ze kennen hun weg in de digitale administratie en kunnen rechtstreeks mee ondersteunen om je doel te bereiken.
Zoek ondersteuning bij gespecialiseerde organisaties
Diverse blindenorganisaties (BE en NL) alsook sommige hulpmiddelenleveranciers (BE en NL) kunnen helpen. Zij bieden soms praktische hulp aan in bepaalde gemeenten, bijvoorbeeld via spreekuren, inloopmomenten, beurzen (BE en NL) of andere evenementen (BE en NL). De Brailleliga (België) biedt heel ruime hulp aan: van begeleiding bij sociale aanvragen en subsidies tot technologische ondersteuning en advies over hulpmiddelen. Leveranciers zoals bijvoorbeeld Sensotec, WorldWide Vision of Babbage helpen je op maat met visuele hulpmiddelen en begeleiden je bij vergoedingsprocedures. Daarnaast zetten Symfoon (België) en de Oogvereniging zich in om cultuur (BE en NL), vrijetijdsbesteding (BE en NL) en diensten toegankelijk te maken, en voorkomt daardoor digitale frustratie.

Toetsenbord van laptop
Gebruik technologische hulplijnen zoals Be My Eyes
Apps zoals Be My Eyes geven je de mogelijkheid om via een videocall een ziende vrijwilliger of bedrijfsvertegenwoordiger mee te laten kijken. Dat helpt bij taken zoals het navigeren op websites, het invullen van formulieren of het doorlopen van portalen. De app is gratis, werkt via live assistentie en is beschikbaar in meerdere talen.
Word actief en vraag hulp proactief
Laat je niet ontmoedigen door digitale barrières – een simpele uitleg of vraag opent vaak deuren. Zowel telefonisch als per mail kun je makkelijk hulp vragen. Blijf doorgaan totdat een passende oplossing gevonden is, want in veel gevallen heeft de dienst of organisatie al een blinde of slechtziende persoon geholpen.
Meer informatie
- Afspraken maken bij organisaties met uitsluitend online portalen als je blind of slechtziend bent
- BE Web & Computer rond blinden en slechtzienden
- Blind of slechtziend: Wat kan je doen als je een ontoegankelijke website bezoekt?
- Brieven en documenten toegankelijk maken voor blinden en slechtzienden
- Goede lettertypen voor slechtzienden
- Financiële zaken en administratie afhandelen als je blind of slechtziend bent
- Handgeschreven documenten lezen als je blind of slechtziend bent
- NL Web & Computer rond blinden en slechtzienden
- Tips om je website toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden
- Toegankelijke formulieren maken voor blinden en slechtzienden
- Toegankelijke informatievoorziening voor blinden en slechtzienden
Bronnenlijst
-
AnySurfer: Digitale toegankelijkheidsproblemen én nieuwe Europese verplichtingen, VRT NWS, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/04/digitale-wereld-en-slechtzienden/
-
Brailleliga – Ondersteuning en begeleiding voor blinde en slechtziende personen, https://www.braille.be/nl/dienstverlening/ondersteuning-en-begeleiding
-
Symfoon – Vlaanderen inclusief voor blinden en slechtzienden, https://www.symfoon.be/
-
Sensotec – Visuele hulpmiddelen, advies en vergoedingen, https://nl.sensotec.com/
-
Be My Eyes – App met visuele assistentie via vrijwilligers, https://www.bemyeyes.com/language/dutch