Tips om je kind voor te bereiden op het leren van braille

Voordat blinde of slechtziende kinderen braille leren lezen, zijn er stappen die ouders kunnen nemen om hun kind hierop voor te bereiden. Het leren van braille begint met het ontwikkelen van basis cognitieve concepten, motorische vaardigheden, taal en communicatie, en nog veel meer. Kinderen die braille willen leren, moeten ook hun fijne motorische vaardigheden en tactiele waarneming ontwikkelen. Als ouder kan dit overweldigend lijken. Daarom volgen in volgende tekst enkele tips.

Zorg overal voor toegang tot braille voor je kind

Onthoud dat kinderen die kunnen zien, miljoenen woorden zien voordat ze leren lezen. Gedrukte tekst is overal: op voedselverpakkingen, shampooflessen, tandpastatubes, kranten, tijdschriften, en boeken die je thuis hebt liggen, in winkels en op televisie. Dit is veel oefening en blootstelling voordat een kind daadwerkelijk begint te leren lezen. Het kan nuttig zijn om je kind zoveel mogelijk bloot te stellen aan braille in de omgeving. Je kan bijvoorbeeld enkele voorwerpen in huis labelen in braille. Ook is het handig om reeds veel leesmateriaal in braille beschikbaar te stellen voor kinderen, zodat ze kunnen ontdekken.

Moedig je kind aan om fijne motorische vaardigheden te ontwikkelen

Stimuleer je kind om verschillende soorten potjes te openen en te sluiten, en om allerlei soorten sluitingen op kleding te betasten (knopen, ritsen, enz.). Nodig je kind uit om te helpen met kooktaken, zoals roeren, scheppen, hakken en gieten. Hoewel dit misschien niet meteen relevant lijkt voor leren lezen, zijn deze vaardigheden belangrijk voor de ontwikkeling van de fijne motoriek.

Koken: Spaghetti met verse groenten klaarmaken

Koken: Spaghetti met verse groenten klaarmaken

Laat je kind items sorteren, matchen en categoriseren

Vraag je kind om verschillende soorten materialen te sorteren, zoals knopen, bonen, noten en munten. Het kan van alles zijn, zolang je kind de verschillen tussen de items kan voelen. Laat je kind sorteren op basis van grootte, textuur, vorm, enzovoort. Zorg ervoor dat deze sorteertaak plaatsvindt op duidelijke plaatsen op een georganiseerde plek. Als je bijvoorbeeld munten sorteert, kunnen de verschillende munten op aparte plekken worden gelegd met een duidelijke organisatie. Op dit moment hoeft je kind de waarde van de munten nog niet te begrijpen, maar alleen het verschil in grootte en tastbare verschillen te herkennen.

Moedig je kind aan om verhalen te vertellen en gebeurtenissen te ordenen

Het leren van braille gaat verder dan alleen de tekens. Taalontwikkeling is ook van belang. Vraag je kind om te vertellen wat hij of zij vandaag heeft meegemaakt. Laat hem of haar vijf dingen noemen die hij of zij bijvoorbeeld in de supermarkt heeft gekocht. Vraag naar de gebeurtenissen op school of de dagelijkse routine. Dit helpt bij taalontwikkeling.

Help je kind om posities, richtingen en ruimtelijke oriëntatie te begrijpen

Oefen met je kind positionele begrippen zoals omhoog/omlaag, boven/onder, voor/achter/naast, boven/midden/onder, links/midden/rechts. Vraag je kind om deze concepten op zichzelf toe te passen (bijvoorbeeld, “Zet de beker achter je.”). Vraag je kind daarna om deze concepten met twee objecten uit te voeren (“Zet de tas in de lade boven het bord.”).

Oefen het tellen

Laat je kind gedurende de dag natuurlijk dingen tellen. Het aantal shirts in de wasmand, het aantal vorken in de gootsteen, het aantal stappen van de ene locatie naar de andere. Laat je kind meedoen met de voorbereidingen voor het avondeten, zoals het tellen van stoelen en bestek. Dit helpt bij het ontwikkelen van rekenvaardigheden en begrip van getallen.

Geef je kind kansen om tactiele waarneming te verbeteren

Creëer tastbare boeken om je kind kennis te laten maken met verschillende materialen. Dit helpt bij het ontwikkelen van tactiele vaardigheden.

Maak ervaringsverhalen

Nodig je kind uit om een verhaal te vertellen over een gebeurtenis en schrijf dit verhaal op in zowel braille als normale tekst. Lees het samen hardop om te begrijpen dat braille een code is voor gesproken taal. Dit motiveert ook om zelf boeken te maken.

Moedig je kind aan om te “krabbelen” op de brailleschrijfmachine

Lezen en schrijven zijn nauw met elkaar verbonden bij het ontwikkelen van geletterdheid. Net zoals ziende kinderen oefenen met kleuren en tekenen voordat ze letters leren schrijven, moeten kinderen die braille leren oefenen met het maken van markeringen op papier met behulp van een brailleschrijfmachine of notitietoestel. Geef kinderen de kans om braille op een speelse manier te verkennen. Laat ze doen alsof ze lezen terwijl ze hun vingers over pagina’s bewegen, zelfs als ze geen idee hebben wat de letters en woorden betekenen. Laat ze patronen maken en doen alsof ze schrijven voordat je van hen vraagt om standaard braillesymbolen te produceren. Dit kan inhouden dat kinderen gewoon willekeurige toetsen indrukken totdat ze aan het einde van een regel komen en het belletje rinkelt, of een heuvel-af-heuvel-op patroon creëren door punten 3, 2, 1, 4, 5, 6 in te drukken, of het maken van een eenvoudige tactiele grafische voorstelling door afwisselend punten 1-2-4-5 en punten 2-3-5-6 in te drukken. Het kan inhouden dat kinderen met een visuele beperking doen alsof ze schrijven: willekeurige toetsen indrukken terwijl ze mondeling een verhaal vertellen, net zoals jonge ziende kinderen doen. Kinderen nemen meestal veel plezier in het doen van wat ze volwassenen en oudere kinderen zien doen, en nog meer wanneer de volwassene zich bij hen voegt in het “teruglezen” van wat ze hebben “geschreven.”

Lees elke dag!

Naast de blootstelling aan braille in de omgeving, is dagelijks samen lezen belangrijk. Er zijn veel manieren om brailleboeken te verkrijgen. Het is belangrijk dat je kind begrijpt dat braille een code is voor gesproken taal, en verhalen voorlezen is een geweldige manier om dat proces te beginnen en een levenslange liefde voor lezen te inspireren.

Braille

Braille

Meer informatie

Deel dit:
Advertenties

  1. Lezen alle blinde en zeer slechtziende personen braille?21-04-2024 12:04:01
  2. Toegankelijke informatievoorziening voor blinden en slechtzienden15-04-2024 06:04:34
  3. Leesproblemen bij slechtzienden19-11-2023 07:11:53
  4. Spreekwoorden rond zien, kijken, ogen, blind en slechtziend14-11-2023 06:11:15
  5. Hoe lang duurt het om braille te leren?06-11-2023 07:11:11
  6. Braillepost versturen06-11-2023 06:11:52
  7. Geschiedenis van Louis Braille en het brailleschrift03-11-2023 08:11:09
  8. Braille en psychosociale aspecten: De impact op zelfperceptie en welzijn31-10-2023 08:10:26
  9. Braille en maatschappelijke participatie: Actieve deelname aan het dagelijks leven bevorderen31-10-2023 08:10:20
  10. Braille en de arbeidsmarkt: Kansen vergroten voor mensen met een visuele beperking31-10-2023 08:10:12
  11. Braille en inclusief onderwijs: Het belang van tactiele geletterdheid31-10-2023 07:10:35
  12. Braille en neuroplasticiteit: De hersenen veranderen door tactiel leren31-10-2023 07:10:16
  13. Braille en cognitieve ontwikkeling31-10-2023 07:10:03
  14. Tips om je kind voor te bereiden op het leren van braille31-10-2023 07:10:16
  15. Kan je nog braille leren op hoge leeftijd?15-10-2023 04:10:34
  16. Goede lettertypen voor slechtzienden21-09-2023 06:09:07
  17. E-readers voor personen met een visuele beperking15-09-2023 12:09:44
  18. Nederlandstalige en Engelstalige organisaties rond brailleboeken10-09-2023 06:09:13
  19. Nederlandstalige en Engelstalige platforms voor audioboeken en luisterboeken08-09-2023 11:09:24
  20. Nederlandstalige en Engelstalige platforms voor ebooks en digitale boeken08-09-2023 05:09:49
  21. Als ziende persoon braille leren25-08-2023 01:08:40
  22. Blinde en slechtziende auteurs en dichters21-08-2023 11:08:26
  23. Leeshulpmiddelen voor blinden en slechtzienden19-08-2023 02:08:12
  24. Braillemenukaart voor blinde en slechtziende gasten07-08-2023 04:08:09
  25. Is braille in alle talen hetzelfde?25-11-2011 05:11:05
  26. Moon: Schrift in reliëf05-06-2011 12:06:07
  27. Oskar Picht, uitvinder van de brailleschrijfmachine05-06-2011 12:06:23
  28. Brailleschrift en Louis Braille05-06-2011 10:06:32
  29. Valentin Haüy, de eerste blindenleraar05-06-2011 10:06:26

Laatst bijgewerkt op 21 april 2024 – 07:01