Blind of slechtziend: Veiligheid bij onbekende bezoekers thuis

Blinden en slechtzienden die alleen thuis zijn of alleen wonen, kunnen soms te maken krijgen met onverwachte bezoekers die beweren van officiële instanties te zijn, zoals medewerkers van nutsbedrijven, telecombedrijven, de politie, enzovoort. Blinden en slechtzienden kunnen extra kwetsbaar zijn voor ongewenste bezoekers aan de deur. Dit komt omdat ze de bezoekers niet kunnen zien en dus niet kunnen beoordelen of ze betrouwbaar zijn. Er zijn wel een aantal tips die blinden en slechtzienden kunnen helpen om veilig te blijven bij ongewenste bezoekers aan de deur.

Doe de deur niet open voor iemand die je niet kent.

Dit is de belangrijkste tip. Als je een bezoeker aan de deur hebt die je niet kent, doe dan de deur niet open. Je hebt het recht om niet open te doen voor iemand die je niet kent.

Verificatie van de identiteit van onbekende bezoekers

  • Vraag om identificatie en legitimatie: Als je de deur toch open doet voor iemand dei onaangekondigd aan je deur verschijnt, aarzel dan niet om te vragen om een officiële identificatie, zoals een identiteitskaart, een bedrijfspas of een badge waarop duidelijk de naam, functie en bedrijfsnaam van de bezoeker moeten staan. Dit is een legitieme vraag om te stellen. Als de persoon aarzelt om deze informatie te geven, is het beter om ze niet binnen te laten.
  • Vraag de bezoeker om zijn of haar bedrijfswagen te laten zien. De bedrijfswagen moet duidelijk herkenbaar zijn als bedrijfswagen van het bedrijf dat de bezoeker beweert te vertegenwoordigen. Dit kan je controleren met een tekstherkenningsapp of Be My AI, een onderdeel van Be My Eyes.
  • Bel het bedrijf of de instantie: Als de bezoeker beweert van een bepaald bedrijf of een officiële instantie te zijn, probeer dan het bedrijf of de instantie te bellen via een telefoonnummer dat je zelf hebt of kunt verifiëren. Zorg ervoor dat je het nummer van het bedrijf opzoekt in een betrouwbare bron (zoals een officiële factuur of de website van het bedrijf) in plaats van het nummer te gebruiken dat de bezoeker je geeft, want dit kan onbetrouwbaar zijn.

Vraag om een afspraak

De meeste officiële dienstverleners, zoals nutsbedrijven of onderhoudsdiensten, zullen van tevoren een afspraak maken voordat ze je huis bezoeken. Het is raadzaam om altijd een afspraak te maken en te vragen wie je kunt verwachten1. Als de situatie dit toelaat, kun je vragen om een afspraak op een later tijdstip. Hierdoor krijg je de kans om de identiteit van de persoon te verifiëren en mogelijk iemand anders aanwezig te hebben bij het volgende bezoek.

Gebruik van technologische hulpmiddelen

Moderne technologie kan een waardevolle rol spelen bij het vergroten van je veiligheid:

  • Intercomsystemen met camera: Overweeg de aanschaf van een intercomsysteem met een camera, zodat je de bezoeker kunt zien voordat je de deur opent. Dit geeft je de mogelijkheid om de persoon visueel te identificeren voordat je beslissingen neemt. Er zijn ook telefoonintercomsystemen waarmee je  met mensen aan je deur kan praten2
  • Slimme deurbellen: Slimme deurbellen met ingebouwde camera’s kunnen je op de hoogte stellen via je smartphone wanneer er iemand aanbelt. Op die manier kun je eerst visueel verifiëren wie er voor de deur staat. Je kan zelfs via een ingebouwde microfoon met de bezoeker praten zonder de deur fysiek te openen.

Persoonlijke veiligheidsmaatregelen

Naast technologische hulpmiddelen zijn er ook persoonlijke maatregelen die je kunt nemen om je veiliger te voelen:

  • Zorg voor een vertrouwenspersoon: Het hebben van een vertrouwenspersoon die je kunt bellen of waarschuwen in geval van twijfel kan een gevoel van geruststelling geven en je helpen bij het nemen van beslissingen.
  • Noodknoppen en alarmsystemen: Overweeg het gebruik van noodknoppen en alarmsystemen die je snel toegang geven tot hulp in noodsituaties.

Wat moet je doen als je je niet op je gemak voelt?

  • Als iets niet goed voelt, is het beter om veilig te zijn en de persoon niet binnen te laten. Je kunt altijd vragen of ze op een later tijdstip terug kunnen komen wanneer je niet alleen bent1.
  • Als je je niet op je gemak voelt bij een bezoeker aan de deur, bel dan de politie. De politie kan de bezoeker controleren en ervoor zorgen dat je veilig bent.
  • Als je je ongemakkelijk voelt bij het omgaan met onverwachte bezoekers, kun je overwegen om een vriend, familielid of buurman te vragen om bij je te zijn wanneer je dienstverleners verwacht4.

Tips voor bedrijven

Bedrijven kunnen ook een aantal dingen doen om blinden en slechtzienden te helpen om veilig te blijven bij ongewenste bezoekers aan de deur.

  • Zorg ervoor dat alle medewerkers die bij klanten thuis komen, een legitimatiebewijs bij zich hebben. Het legitimatiebewijs moet duidelijk zijn en de naam, functie en bedrijfsnaam van de medewerker moeten erop staan.
  • Geef medewerkers duidelijke instructies over hoe ze om moeten gaan met ongewenste bezoekers aan de deur. Medewerkers moeten weten hoe ze zich moeten identificeren en hoe ze een bezoeker kunnen controleren.

Meer informatie

Deel dit:
Advertenties

  1. Keuze van veilig tapijt als je blind of slechtziend bent26-04-2024 01:04:08
  2. Mensen die profiteren van blinden en slechtzienden20-04-2024 12:04:18
  3. (Bijna-)aanrijdingen van blinde of slechtziende persoon in het verkeer17-04-2024 11:04:49
  4. Verlies of diefstal van witte stok van blinde of slechtziende persoon13-04-2024 12:04:13
  5. Hoe ervaar je onweer als je blind of slechtziend bent?12-04-2024 02:04:42
  6. Hoe ervaren blinden en slechtzienden vuurwerk?06-04-2024 04:04:33
  7. Verhoogd risico op vallen en ongelukken door blindheid of slechtziendheid19-02-2024 06:02:23
  8. Oogproblemen: Neem altijd contact op met een professional01-01-2024 02:01:49
  9. Blind of slechtziend: Omgaan met fietsers die je doelbewust bijna omver rijden04-12-2023 12:12:30
  10. Agressie tegen blinden en slechtzienden21-11-2023 01:11:44
  11. Blind of slechtziend: Tips voor het omgaan met kabels12-11-2023 12:11:16
  12. Blind of slechtziend: Veiligheid bij onbekende bezoekers thuis06-11-2023 11:11:05
  13. Misbruik van blinden en slechtzienden06-11-2023 05:11:48
  14. Zelfverdediging en weerbaarheid voor blinde en slechtziende personen24-10-2023 12:10:19
  15. Niet claxonneren naar blinden en slechtzienden20-10-2023 03:10:19
  16. Straatverlichting voor slechtzienden15-10-2023 12:10:23
  17. Noodoproep en personenalarm voor blinden en slechtzienden11-10-2023 07:10:27
  18. Pesten van blinden en slechtzienden29-09-2023 01:09:50
  19. Verkeerdere informatie geven aan blinden en slechtzienden13-09-2023 05:09:48
  20. Stille elektrische voertuigen en hun uitdagingen voor blinden en slechtzienden11-09-2023 06:09:53
  21. Blindvriendelijke rookmelders: Kenmerken en voordelen11-09-2023 06:09:42
  22. Zorg voor een duidelijke afbakening bij wegwerkzaamheden voor blinden en slechtzienden06-09-2023 12:09:26
  23. Bescherm je ogen tegen letsels en oogproblemen03-09-2023 12:09:20
  24. Gevaar inschatten als je blind of slechtziend bent31-08-2023 06:08:00
  25. Veilige woonomgeving voor blinden en slechtzienden20-08-2023 06:08:22
  26. Vuurwerkbril: Bescherm je ogen tijdens het afsteken van vuurwerk10-08-2023 07:08:55

Laatst bijgewerkt op 3 mei 2024 – 11:44