Aangepaste spellen voor blinden en slechtzienden

Er zijn verschillende gezelschapsspelen die zijn aangepast voor mensen met een visuele handicap. Deze aangepaste spellen maken gebruik van tactiele elementen, braille en/of audiocomponenten om de informatie over te brengen die anders visueel zou worden gepresenteerd. Deze aangepaste gezelschapsspelen bieden een inclusieve ervaring voor mensen met een visuele handicap, waardoor ze samen met hun ziende vrienden en familie kunnen spelen en plezier kunnen hebben. Deze spelen en spelletjes zijn vaak te vinden in online of in fysieke winkels, bij hulpmiddelenleveranciers (BE en NL) of bij speel-o-theken (BE en NL).

Hieronder volgen enkele voorbeelden van aangepaste spellen. Meer spelletjes, speelgoed en spelen vind je eveneens in de lijst met cadeautips voor blinden en slechtzienden.

Puzzels

Er bestaan puzzels voor blinden en slechtzienden. Deze aangepaste puzzels maken gebruik van tactiele elementen en braille-tekens, zodat blinden de puzzelstukjes kunnen voelen en herkennen. Hier zijn enkele voorbeelden van puzzels voor blinden:

  1. Tactiele legpuzzels: Tactiele legpuzzels hebben verhoogde lijnen en reliëfpatronen op de puzzelstukjes, zodat blinden en slechtzienden de vormen kunnen voelen en de stukjes kunnen matchen op basis van hun tastzin. Blind Gebouwd verdeelt bijvoorbeeld dergelijke puzzels.
  2. Braillepuzzels: Braillepuzzels hebben brailletekens op de puzzelstukjes, zodat blinde puzzelaars de stukjes kunnen herkennen en plaatsen op basis van de braille-informatie.
  3. Geluidspuzzels: Sommige puzzels hebben geluidseffecten of gesproken aanwijzingen, zodat blinde spelers kunnen horen welke stukjes ze aan het leggen zijn.
  4. Magnetische puzzels: Magnetische puzzels gebruiken magneten om de stukjes op hun plaats te houden, zodat blinde spelers gemakkelijker kunnen voelen en verplaatsen zonder dat de stukjes verschuiven.
  5. Grote puzzelstukken: Puzzels met grote, goed voelbare stukken maken het gemakkelijker voor slechtzienden om ze te hanteren en te herkennen.

Deze aangepaste puzzels zijn niet alleen leuk en uitdagend voor blinden en slechtzienden, maar ze bevorderen ook de ontwikkeling van hun tastzin, ruimtelijk inzicht en probleemoplossende vaardigheden. Ze bieden een inclusieve en stimulerende puzzelervaring voor mensen met een visuele beperking.

Kaartspellen

Tactiele kaartspellen zijn kaartspellen voor blinden en slechtziende personen, zodat zij kunnen genieten van kaartspellen en de kaarten kunnen herkennen zonder afhankelijk te zijn van visuele elementen. Deze aangepaste kaartspellen maken gebruik van tactiele elementen, braille en/of vergrote letters, waardoor blinde en slechtziende spelers kunnen deelnemen aan verschillende kaartspellen en dezelfde spelervaring kunnen hebben als ziende spelers.

Kenmerken

Hier zijn enkele kenmerken van tactiele kaartspellen voor blinden en slechtziende personen:

  1. Tactiele kaarten: De kaarten zijn voorzien van tactiele markeringen, zoals reliëfmarkeringen, braillemarkeringen of verhoogde symbolen, zodat spelers de waarde en het type kaart kunnen voelen en herkennen.
  2. Grootletterkaarten: Voor spelers met een verminderd gezichtsvermogen zijn er tactiele kaartspellen met vergrote letters en cijfers, waardoor de kaarten gemakkelijker leesbaar zijn.
  3. Aangepaste kleuren en symbolen: In sommige versies kunnen de kleuren en symbolen op de kaarten worden aangepast om ze beter zichtbaar te maken voor spelers met een visuele beperking.
  4. Braille-instructies: De spelregels en instructies worden vaak in braille geleverd, zodat blinde spelers de regels kunnen begrijpen en zonder hulp kunnen deelnemen aan het spel.
  5. Verschillende kaartspellen: Tactiele kaartspellen zijn beschikbaar in verschillende varianten, waaronder speelkaarten voor traditionele kaartspellen zoals poker, bridge, klaverjassen, patience en meer.
  6. Aangepaste opbergdozen: De kaartspellen worden vaak geleverd in speciale opbergdozen die zijn aangepast om de kaarten op een georganiseerde manier te bewaren en te herkennen.

Voorbeelden

Hier zijn enkele voorbeelden van tactiele kaartspellen voor mensen met een visuele handicap:

  1. Uno: Uno is een populair kaartspel waarbij spelers kaarten moeten afleggen die overeenkomen met de bovenste kaart op de aflegstapel. Uno heeft een aangepaste versie van het klassieke Uno-spel waarbij de kaarten zijn voorzien van braillemarkeringen, of kaarten met vergrote letters zodat blinde en slechtziende spelers de kaarten kunnen herkennen. De spelregels en instructies worden ook in braille geleverd.
  2. Tactiel Bridge: Tactiel Bridge is een aangepaste versie van het populaire kaartspel Bridge, waarbij de speelkaarten tactiele markeringen hebben zodat slechtziende spelers de kaarten kunnen voelen en herkennen.
  3. Grootletter Patience: Deze variant van Patience heeft kaarten met vergrote letters en cijfers, waardoor de kaarten gemakkelijker leesbaar zijn voor mensen met een verminderd gezichtsvermogen.
  4. Tactiele Poker: Tactiele Poker is een aangepaste versie van het pokerspel waarbij de kaarten tactiele markeringen hebben en de spelregels in braille worden geleverd.
  5. Grootletter Rummy: Grootletter Rummy heeft kaarten met vergrote letters en cijfers, waardoor het spel gemakkelijker te spelen is voor mensen met een verminderd gezichtsvermogen.
  6. Memoryspellen: Memoryspellen zijn spellen waarbij spelers kaarten omdraaien en proberen paren van bijpassende kaarten te vinden. Een blindvriendelijke versie kan grote kaarten met voelbare symbolen gebruiken om het geheugenspel toegankelijk te maken.
  7. Slagenspelletjes: Slagenspelletjes zoals Hartenjagen of Klaverjassen kunnen worden aangepast met grote speelkaarten en voelbare symbolen, zodat blinde spelers kunnen deelnemen aan het verzamelen van slagen.

Bananagrams voor mensen met een visuele beperking

Bananagrams is een woordspel dat vergelijkbaar is met Scrabble, maar in plaats van op een bord te spelen, leggen spelers hun eigen kruiswoordpuzzel met tegels. Het doel is om zo snel mogelijk alle tegels weg te spelen door woorden te maken.

Hoewel het visuele aspect een belangrijk onderdeel van het spel is, kan Bananagrams ook interessant en toegankelijk zijn voor blinden en slechtzienden met een paar aanpassingen:

  1. Brailletegels: Maak braille-etiketten voor elke tegel met behulp van een braille-etiketteermachine / brailletang. Op deze manier kunnen blinde spelers de tegels herkennen door ze te voelen.
  2. Partner of gids: Blinde spelers kunnen een ziende partner of gids hebben die hen helpt de tegels te herkennen en hen begeleidt bij het plaatsen van woorden.
  3. Grotere tegels: Gebruik grotere tegels met voelbare markeringen, zodat slechtziende spelers de letters gemakkelijker kunnen onderscheiden.
  4. Spelbord met verhoogde randen: Als spelers de behoefte hebben om een fysieke ruimte te hebben om hun woorden te plaatsen, kan een spelbord met verhoogde randen worden gebruikt, zodat de tegels niet gemakkelijk verschuiven.
  5. Auditieve ondersteuning: Geef deelnemers auditieve ondersteuning bij het plaatsen van woorden door bijvoorbeeld de letters hardop voor te lezen of hen te vertellen welke letters ze vasthouden.
  6. Digitale hulpmiddelen: Er zijn ook digitale versies van Bananagrams beschikbaar, waarbij spelers de letters via een computer of smartphone kunnen manipuleren. Deze digitale versies kunnen tekst-naar-spraak-functionaliteiten hebben die letters en woorden voorlezen.
  7. Aangepaste regels: Pas de spelregels aan om de toegankelijkheid te vergroten. Bijvoorbeeld door toe te staan dat deelnemers bepaalde informatie delen om elkaar te helpen bij het vinden van woorden.

Door dergelijke aanpassingen te maken, kunnen blinden en slechtzienden ook genieten van de uitdagingen en het plezier van Bananagrams en kunnen ze actief deelnemen aan het spel. Het spel kan ook helpen bij het bevorderen van taalvaardigheden, samenwerking en creativiteit.

Schaak- en damspellen

Aangepaste schaak- en damspellen voor mensen met een visuele beperking maken klassieke bordspellen toegankelijk voor spelers die geen gebruik kunnen maken van het traditionele visuele speelbord en de stukken. Deze aangepaste spellen gebruiken tactiele elementen, braille en/of audiocomponenten om de informatie over te brengen die anders visueel zou worden gepresenteerd. Hier zijn enkele kenmerken van aangepaste schaak- en damspellen:

  1. Tactiele speelborden: Het speelbord is meestal voorzien van een tactiele structuur, waarbij de velden reliëfmarkeringen hebben, zodat spelers de indeling van het bord kunnen voelen. De velden hebben vaak een verhoogde rand om te voorkomen dat de stukken van het bord vallen.
  2. Tactiele stukken: De schaak- en damstukken zijn tactiel en hebben reliëfmarkeringen om het type stuk en de kleur aan te geven. Schaakstukken hebben bijvoorbeeld vaak verschillende vormen en damstukken kunnen variëren in grootte of vorm van de bovenkant.
  3. Braille: Sommige aangepaste spellen hebben braillemarkeringen op het speelbord en/of de stukken, zodat blinde spelers de locatie van de stukken en de positie op het bord kunnen herkennen. Spelregels en instructies worden vaak in braille geleverd, zodat blinde spelers de regels kunnen begrijpen en het spel kunnen spelen zonder hulp.
  4. Spelbegeleiders of medespelers: Bij sommige spellen kan een ziende speler optreden als een begeleider, die de bewegingen van de stukken beschrijft en helpt bij het spelen. Dit kan vooral handig zijn bij spellen waarbij de zetten van de tegenstander verborgen moeten worden gehouden, zoals schaken.

Scrabble

Scrabble kan worden aangepast en is beschikbaar in aangepaste versies voor slechtzienden en blinden, zodat ook zij kunnen genieten van dit populaire woordspel. Aangepaste Scrabble-spellen maken het spel toegankelijker door tactiele en visuele elementen te integreren, waardoor blinde en slechtziende spelers kunnen deelnemen en dezelfde spelervaring kunnen hebben als ziende spelers.

Enkele kenmerken van aangepaste Scrabble-spellen voor slechtzienden en blinden zijn onder andere:

  1. Tactiele speelborden: Het speelbord is voorzien van reliëfmarkeringen of speciale indelingen, zodat spelers de plaatsing van de woorden kunnen voelen en begrijpen. Deze tactiele elementen helpen blinde spelers om de posities van de letters op het bord te herkennen.
  2. Tactiele lettertegels: De lettertegels zijn vaak voorzien van reliëfmarkeringen of braille, zodat blinde spelers de letters kunnen voelen en herkennen. De tegels zijn ook groter en dikker, zodat ze gemakkelijker vast te houden en te verplaatsen zijn.
  3. Braille-instructies: Aangepaste Scrabble-spellen bevatten vaak braille-instructies, zodat blinde spelers de regels van het spel kunnen begrijpen en hoe ze de aangepaste componenten kunnen gebruiken.
  4. Begeleiding of medespelers: In sommige gevallen kunnen blinde spelers worden begeleid door een ziende speler, die de bewegingen van de tegels beschrijft en helpt bij het spelen van het spel.
  5. Grootletter: Voor spelers met een verminderd gezichtsvermogen zijn er ook aangepaste Scrabble-spellen met grotere letters en cijfers, waardoor de tegels gemakkelijker leesbaar zijn.

Monopoly

Ja, Monopoly kan worden aangepast en is beschikbaar in aangepaste versies voor slechtzienden en blinden, waardoor ook zij kunnen genieten van dit populaire bordspel. Aangepaste Monopoly-spellen maken het spel toegankelijker door tactiele en braille-elementen te integreren, zodat blinde en slechtziende spelers kunnen deelnemen aan het spel en dezelfde spelervaring kunnen hebben als ziende spelers.

Enkele kenmerken van aangepaste Monopoly-spellen voor slechtzienden en blinden zijn onder andere:

  1. Tactiel speelbord: Het speelbord is voorzien van tactiele markeringen, zoals reliëfmarkeringen of verhoogde randen om de velden, zodat spelers de locatie van de vakjes kunnen voelen en begrijpen.
  2. Tactiele speelstukken: De speelstukken zijn tactiel en hebben reliëfmarkeringen om het type speelstuk aan te geven, zoals huizen, hotels en pionnen. Hierdoor kunnen spelers de stukken gemakkelijk herkennen.
  3. Braille: Sommige aangepaste Monopoly-spellen hebben braille-instructies en -tekst, zodat blinde spelers de regels en teksten kunnen lezen en begrijpen.
  4. Grootletter: Voor spelers met een verminderd gezichtsvermogen zijn er ook aangepaste Monopoly-spellen met vergrote letters en cijfers, waardoor de teksten op het bord en de kaarten gemakkelijker leesbaar zijn.
  5. Audiocomponenten: Sommige aangepaste Monopoly-spellen kunnen een audiocomponent bevatten, waarbij gesproken instructies worden gebruikt om spelers te begeleiden en de acties en gebeurtenissen aan te kondigen.
  6. Aangepaste kleuren en symbolen: In sommige versies kunnen de kleuren en symbolen op het speelbord en de kaarten worden aangepast om ze beter zichtbaar te maken voor spelers met een visuele beperking.

Luisterbingo

Luisterbingo is een aangepaste versie van het traditionele bingospel voor mensen met een visuele beperking. In plaats van visuele bingokaarten te gebruiken, worden luisterbingo-kaarten gebruikt, waarbij de nummers worden voorgelezen of via audio-instructies worden doorgegeven. Deze aanpassing maakt het mogelijk voor mensen met een visuele beperking om actief deel te nemen aan het spel en dezelfde spelervaring te hebben als hun ziende medespelers.

Hier zijn enkele kenmerken van Luisterbingo voor mensen met een visuele beperking:

  1. Audiocomponent: Luisterbingo gebruikt een audiocomponent om de nummers voor te lezen. Dit kan worden gedaan door een bingo-omroeper of via een opname die wordt afgespeeld tijdens het spel.
  2. Luisterbingokaarten: In plaats van traditionele bingokaarten met cijfers en vakjes, gebruikt Luisterbingo aangepaste bingokaarten met audiocomponenten. De spelers ontvangen een kaart met een lijst van nummers in plaats van een raster met vakjes.
  3. Voorgelezen nummers: De omroeper of het audiobestand leest de nummers één voor één voor, en de spelers markeren de nummers op hun kaarten, net zoals bij traditionele bingo.
  4. Aanpasbare snelheid: De snelheid waarmee de nummers worden voorgelezen, kan worden aangepast om spelers met verschillende luistervaardigheden tegemoet te komen.
  5. Toegankelijke apparaten: Luisterbingo kan worden gespeeld met behulp van verschillende apparaten, zoals een smartphone, tablet, computer of speciale bingomachines met audio-ondersteuning.
  6. Inclusieve spelervaring: Luisterbingo zorgt voor een inclusieve en sociale spelervaring voor mensen met een visuele beperking, waardoor ze kunnen genieten van het spel en plezier kunnen hebben samen met hun ziende vrienden, familie of medespelers.

Luisterbingo wordt vaak gebruikt bij sociale evenementen, bijeenkomsten en recreatieve activiteiten voor mensen met een visuele beperking. Het bevordert interactie en participatie, en biedt een leuke en toegankelijke manier om samen te komen en te genieten van een populair gezelschapsspel. Deze aangepaste versie van bingo maakt gebruik van de kracht van geluid en audio-instructies om een inclusieve spelervaring te creëren voor mensen met een visuele beperking.

Buitenspelletjes

Aan enkele buitenspelletjes kunnen mensen met een visuele beperking deelnemen, zodat ook zij in de buitenlucht en plezier kunnen hebben met vrienden en familie.

Alle deelnemers moeten zich comfortabel voelen en er moet voldoende begeleiding en supervisie zijn om de veiligheid te waarborgen bij deze spellen. Deze spellen bevorderen inclusiviteit, stimuleren samenwerking en kunnen bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen en het verbeteren van de zintuigelijke vaardigheden van de deelnemers.

Hier zijn enkele voorbeelden van blindvriendelijke buitenspelletjes:

  1. Hinkelen met gids: Plaats een parcours met hinkelplekken en obstakels en laat deelnemers geblinddoekt hinkelen terwijl ze worden begeleid door een partner of gids.
  2. Balspel: Gebruik een zachte bal die geluid maakt wanneer hij rolt of stuitert. Deelnemers moeten proberen de bal te vangen of te lokaliseren op basis van het geluid.
  3. Geluidsspeurtocht: Maak een geluidsspeurtocht waarbij deelnemers verschillende geluiden moeten herkennen en herkennen die in de omgeving voorkomen.
  4. Verstoppertje: Speel verstoppertje waarbij de persoon die ‘hem’ is, geblinddoekt is en op het gehoor moet afgaan om de andere deelnemers te vinden.
  5. Slalom: Maak een slalomparcours met pionnen en laat deelnemers geblinddoekt door het parcours navigeren, waarbij ze worden begeleid door een partner of gids.
  6. Badminton: Speel badminton met aangepaste regels, waarbij deelnemers de shuttle proberen te raken op basis van geluid en aanwijzingen van hun partner.
  7. Oriëntatiewedstrijd: Geef deelnemers een kompas en een kaart van een bepaald gebied. Ze moeten geblinddoekt proberen zich te oriënteren en punten op de kaart te vinden met behulp van het kompas.
  8. Fotografie: Geef deelnemers een camera en laat ze geblinddoekt foto’s maken van verschillende geluiden of geuren die ze buiten tegenkomen.
  9. Geluiden Memory: Plaats verschillende objecten of voorwerpen met verschillende geluiden (zoals belletjes, rammelaars, fluitjes, etc.) in kleine dozen of zakjes. De blinde deelnemer moet de geluiden matchen door de juiste paren te vinden.
  10. Touwtrekken: Verdeel de deelnemers in twee teams en laat ze touwtrekken terwijl ze geblinddoekt zijn. Deelnemers moeten op hun gehoor en communicatievaardigheden vertrouwen om hun team te leiden.
  11. Stoelendans: Organiseer een stoelendans waarbij deelnemers geblinddoekt zijn. Wanneer de muziek stopt, moeten ze een stoel vinden op basis van geluid en aanwijzingen van andere deelnemers.
  12. Watergevecht: Organiseer een watergevecht waarbij deelnemers geblinddoekt zijn en moeten proberen elkaar met waterpistolen te raken op basis van geluid en gehoor.
  13. Estafette: Organiseer een estafette waarbij teams van geblinddoekte deelnemers met behulp van aanwijzingen van hun teamgenoten door een parcours moeten rennen.
  14. Geurherkenning: Verzamel verschillende objecten met een sterke geur (koffie, citroen, lavendel, etc.) en laat de deelnemers ruiken en raden welke geur ze ervaren.
  15. Tastbare schattenjacht: Organiseer een schattenjacht waarbij deelnemers tastbare aanwijzingen moeten volgen om verborgen schatten of voorwerpen te vinden. Gebruik bijvoorbeeld verschillende texturen, zoals gladde stenen, knisperende bladeren of zachte stoffen, om aanwijzingen te geven.
  16. Ballonnen blazen: Plaats een aantal ballonnen op de grond en laat de deelnemers ze proberen te laten knallen door er tegenaan te blazen, terwijl ze geblinddoekt zijn. Dit bevordert het richtingsgevoel en het luisteren naar geluiden om te bepalen waar de ballon is.
  17. Geluiden vangen: Maak gebruik van geluidsbakens (belletjes, rammelaars, etc.) die deelnemers moeten vinden en vangen door op het geluid af te gaan. Het doel is om zoveel mogelijk geluiden binnen een bepaalde tijd te vangen.
  18. IJsbreker: Speel een kennismakingsspel waarbij deelnemers geblinddoekt zijn en elkaar moeten herkennen door te luisteren naar stemmen of aanrakingen. Dit spel kan ook binnen gespeeld worden.
  19. Voel- en raadspel: Plaats verschillende objecten in zakken of dozen en laat deelnemers geblinddoekt voelen en raden wat elk object is. Dit spel kan worden aangepast aan verschillende leeftijdsniveaus.

Audiogames

Audiogames zijn videospellen of computergames voor mensen met een visuele handicap, waarbij het visuele element wordt vervangen door geluid, spraak en andere auditieve aanwijzingen. Deze games bieden een inclusieve spelervaring, zodat blinde en slechtziende spelers kunnen genieten van interactieve en uitdagende spellen zonder afhankelijk te zijn van visuele elementen.

Kenmerken

Hier zijn enkele kenmerken van audiogames voor blinden en slechtzienden:

  1. Audiocomponent: Audiogames maken gebruik van geluidseffecten, gesproken instructies en audiofeedback om spelers te begeleiden en informatie te verstrekken over de spelomgeving, objecten en acties.
  2. Gesproken teksten: In plaats van geschreven tekst of visuele aanwijzingen, worden belangrijke teksten in het spel vaak uitgesproken om spelers te informeren over verhaallijnen, opdrachten en doelstellingen.
  3. Audiosignalen: Specifieke audiosignalen en geluiden kunnen worden gebruikt om de positie en bewegingen van personages, objecten of vijanden in het spel weer te geven.
  4. 3D-audio: Sommige audiogames maken gebruik van 3D-audiotechnologie om een ruimtelijk geluidsveld te creëren, zodat spelers kunnen bepalen waar objecten zich bevinden in relatie tot hun positie in het spel.
  5. Tactiele feedback: In sommige gevallen kunnen audiogames worden gecombineerd met haptische feedbacktechnologie, zodat spelers trillingen of andere tactiele sensaties kunnen ervaren die hen helpen bij het navigeren en interageren met de spelwereld.

Voorbeelden

Voorbeelden van populaire audiogames voor blinden en slechtzienden zijn onder andere:

  1. A Blind Legend: Dit is een avonturenspel waarbij alle informatie wordt gepresenteerd via geluidseffecten en gesproken dialogen, en spelers de acties van de hoofdpersonages kunnen volgen zonder visuele elementen.
  2. AudioWizards: Een fantasy actiespel waarbij spelers met behulp van auditieve aanwijzingen en geluiden door levels navigeren, vijanden bevechten en puzzels oplossen.
  3. Papa Sangre: Een survival-horrorgame waarbij spelers de wereld verkennen en vijanden bevechten, enkel vertrouwend op audiogeluiden en gesproken instructies.
  4. Dice World: Een verzameling van verschillende dobbelspellen, waarbij spelers de worpen en acties volgen met behulp van geluidseffecten en spraak.
  5. Blind Cricket: Een sportspel dat gebaseerd is op cricket, waarbij spelers het spel spelen op basis van auditieve aanwijzingen en gesproken instructies.

Deze audiogames bieden een inclusieve en boeiende spelervaring voor mensen met een visuele handicap en laten zien hoe technologie en creativiteit kunnen worden ingezet om toegankelijke en vermakelijke spelervaringen te creëren voor alle spelers.

Audio Escape Rooms

Audio Escape Rooms zijn aangepaste versies van traditionele escape rooms voor blinden en slechtzienden. In een escape room worden spelers opgesloten in een kamer en moeten ze puzzels oplossen, raadsels ontcijferen en aanwijzingen volgen om binnen een bepaalde tijd te ontsnappen. Audio Escape Rooms bieden een inclusieve en toegankelijke ervaring voor mensen met een visuele handicap, waarbij het visuele element wordt vervangen door auditieve aanwijzingen en gesproken instructies.

Kenmerken van Audio Escape Rooms voor blinden en slechtzienden:

  1. Audiocomponent: In plaats van visuele aanwijzingen en aanwijzingen worden alle instructies en informatie in een Audio Escape Room gepresenteerd via geluidseffecten, muziek en gesproken dialogen.
  2. Tactiele elementen: Sommige Audio Escape Rooms kunnen tactiele puzzels en objecten bevatten, zodat spelers fysiek kunnen interageren met de spelomgeving en objecten kunnen voelen om aanwijzingen te krijgen.
  3. Aangepaste verhaallijnen: Audio Escape Rooms hebben vaak aangepaste verhaallijnen en scenario’s voor spelers met een visuele handicap.
  4. Toegankelijke apparaten: Audio Escape Rooms kunnen worden gespeeld via verschillende apparaten, zoals smartphones, tablets, computers of speciale audiogameconsoles.
  5. Gesproken teksten: Belangrijke teksten, aanwijzingen en raadsels worden uitgesproken, zodat spelers ze kunnen horen en erop kunnen reageren.
  6. Aangepaste tijdsdruk: De tijdsdruk kan worden aangepast om spelers met verschillende behoeften en vaardigheden tegemoet te komen.

Audio Escape Rooms bieden een spannende en uitdagende spelervaring voor blinden en slechtzienden, waarbij ze kunnen genieten van de opwinding en het teamwork van een escape room-ervaring. Deze aangepaste escape rooms worden vaak georganiseerd door specifieke escape room-bedrijven, organisaties voor blinden en slechtzienden, of speciale evenementen en beurzen die gericht zijn op inclusieve recreatieve activiteiten. Daarnaast kunnen sommige Audio Escape Rooms ook beschikbaar zijn als videogames of mobiele apps die kunnen worden gedownload en gespeeld op persoonlijke apparaten.

Aangepaste spelattributen

Pionnen

Aangepaste pionnen worden vaak gebruikt in verschillende blindvriendelijke spellen om de toegankelijkheid te vergroten voor blinde en slechtziende spelers. Hier zijn enkele voorbeelden van spellen waarbij aangepaste pionnen worden gebruikt:

  1. Mens-erger-je-niet: Een populair familiespel waarbij spelers proberen hun pionnen van hun startpositie naar het eindpunt te verplaatsen. Aangepaste pionnen met tastbare symbolen of braille-tekens kunnen spelers helpen hun eigen stukken te herkennen en te verplaatsen.
  2. Schaken: Een strategisch bordspel waarbij spelers proberen de koning van de tegenstander schaakmat te zetten. Tastbare en verschillend gevormde schaakstukken kunnen de herkenning van de stukken vereenvoudigen voor blinde spelers.
  3. Ganzenbord: Een klassiek spel waarbij spelers hun pionnen over het bord verplaatsen op basis van het aantal ogen van een dobbelsteen. Aangepaste pionnen met tastbare markeringen of verschillende texturen kunnen spelers helpen om hun positie op het bord te bepalen.
  4. Stratego: Een bordspel waarbij spelers hun pionnen strategisch moeten plaatsen en verplaatsen om de vlag van de tegenstander te veroveren. Aangepaste pionnen kunnen tactiele symbolen hebben om de rangorde van de stukken te vertegenwoordigen.
  5. Ludo: Een ander populair familiespel waarbij spelers hun pionnen van hun startpositie naar het eindpunt bewegen. Aangepaste pionnen met tastbare markeringen kunnen de spelervaring verbeteren voor blinde deelnemers.
  6. Carcassonne: Een tegelplaatsingsspel waarbij spelers landschapstegels leggen en pionnen (meeples) plaatsen om gebieden te claimen. Aangepaste meeples met tastbare symbolen kunnen spelers helpen bij het herkennen van hun eigen pionnen.

Het gebruik van aangepaste pionnen in deze spellen vergroot de inclusiviteit en maakt het voor blinden en slechtzienden gemakkelijker om deel te nemen en te genieten van het spel. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat iedereen, ongeacht hun visuele vaardigheden, dezelfde kans heeft om actief deel te nemen aan het spel en plezier te hebben.

Dobbelstenen

Aangepaste dobbelstenen worden gebruikt in verschillende blindvriendelijke spellen om het spelen voor blinde en slechtziende spelers mogelijk te maken. Hier zijn enkele voorbeelden van spellen waarbij aangepaste dobbelstenen worden gebruikt:

  1. Luister Yahtzee: Een aangepaste versie van het klassieke Yahtzee-spel waarbij de dobbelstenen geluid maken wanneer ze worden geschud of gegooid. Blinde spelers kunnen luisteren naar het aantal ogen op de dobbelstenen om hun score bij te houden.
  2. Geluidsdomino: Een variatie op het dominospel waarbij de dobbelstenen geluid maken wanneer ze worden geschud. Spelers moeten luisteren naar de aantallen op de dobbelstenen om overeenkomende dominostenen te vinden.
  3. Luister Ludo: Een aangepaste versie van Ludo waarbij de dobbelstenen geluid maken wanneer ze worden gegooid. Blinde spelers kunnen de aantallen op de dobbelstenen horen om hun pionnen te verplaatsen.
  4. Geluidszetten: Dit is geen specifiek spel, maar eerder een aanpassingstechniek waarbij dobbelstenen geluid maken wanneer ze worden gegooid. Deze techniek kan worden toegepast op verschillende spellen om de aantallen op de dobbelstenen voor blinde spelers hoorbaar te maken.
  5. Luister Monopoly: Een aangepaste versie van Monopoly waarbij de dobbelstenen geluid maken wanneer ze worden gegooid. Blinde spelers kunnen de aantallen op de dobbelstenen horen om hun verplaatsingen over het spelbord te bepalen.
  6. Elektronische dobbelstenen: Deze dobbelstenen zijn voorzien van elektronica en kunnen het aantal ogen uitspreken of op een brailleregel worden weergeven. Ze kunnen worden gebruikt in verschillende dobbelspellen om blinde spelers te helpen het resultaat te bepalen.

Het gebruik van aangepaste dobbelstenen met geluidsaanduidingen, brailletekens of elektronische functies vergroot de toegankelijkheid van dobbelspellen voor blinde en slechtziende spelers. Deze aanpassingen maken het mogelijk voor blinde spelers om de dobbelresultaten te horen of te voelen en actief deel te nemen aan het spel, waardoor de speelervaring inclusiever wordt.

Tactiele markeringen

Kleine, tastbare markeringen kunnen worden gebruikt om belangrijke locaties op een speelbord aan te geven, zoals startposities, doelgebieden of speciale vakjes.

Spelregelboeken

De spelregels kunnen worden aangeboden in braille of in groot lettertype, zodat spelers met een visuele beperking de spelregels zelfstandig kunnen lezen.

Audiogeleide hulpmiddelen

Voor sommige spellen zijn er companion-apps of elektronische hulpmiddelen beschikbaar die audiogeleide instructies, score bijhouden of andere relevante informatie bieden.

Aangepaste dobbelbekers

Dobbelbekers met een speciale opening of een tactiele aanduiding kunnen het gooien van de dobbelstenen vergemakkelijken voor spelers met een visuele beperking.

Tastbare tegels

Bij tegelplaatsingsspellen kunnen de tegels tastbare symbolen, reliëfmarkeringen of braille-tekens bevatten om spelers te helpen bij het herkennen van de tegels en hun plaatsing op het bord.

Geluidsaanduidingen

In sommige spellen kunnen geluidsaanduidingen worden gebruikt om belangrijke gebeurtenissen of acties aan te geven, zodat blinde spelers zich bewust kunnen zijn van wat er gebeurt.

Aangepaste speelborden

Speelborden met verhoogde lijnen, reliëfmarkeringen of braille-etiketten maken het speelveld beter voelbaar.

Waar kan je aangepaste spellen voor mensen met een visuele handicap kopen?

Er zijn verschillende organisaties en bedrijven (BE en NL) die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van spelletjes voor blinden en slechtzienden. Deze bedrijven hebben zich toegelegd op het creëren van inclusieve spelervaringen en het ontwikkelen van aangepaste producten die geschikt zijn voor mensen met een visuele beperking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Worldwide Vision, de spel-o-theek van de Brailleliga (blindvriendelijke spelletjes huren), Low Vision Shop, en andere hulpmiddelenleveranciers.

Geschikte spelletjes uit de reguliere winkel

Kenmerken

Hoewel niet alle spelletjes in reguliere winkels specifiek zijn ontworpen voor blinden en slechtzienden, zijn er wel enkele spelletjes die toegankelijk en geschikt kunnen zijn voor mensen met een visuele beperking. Hier zijn enkele tips om geschikte spelletjes te selecteren:

  1. Tactiele elementen: Zoek naar spelletjes met tactiele elementen, zoals kaarten met reliëfmarkeringen of speelborden met voelbare structuren. Deze elementen kunnen helpen bij het herkennen van objecten en informatie zonder afhankelijk te zijn van visuele aanwijzingen.
  2. Grootletterversies: Sommige traditionele spelletjes, zoals kaartspellen of bordspellen, zijn beschikbaar in grootletterversies. Deze zijn handig voor slechtziende spelers omdat de letters en cijfers groter zijn en daardoor beter leesbaar.
  3. Geluidseffecten: Spelletjes met geluidseffecten, zoals geluiden bij het verplaatsen van stukken of het voltooien van acties, kunnen helpen bij de spelervaring voor blinden.
  4. Spraakgestuurde spelletjes: Er zijn enkele moderne bordspellen die werken met spraakgestuurde technologie, wat handig kan zijn voor zowel blinde als slechtziende spelers.
  5. Audiobeschrijvingen: Sommige bordspellen hebben online audio-instructies of audiobeschrijvingen die kunnen worden gedownload en afgespeeld voor een inclusievere spelervaring.
  6. Spellen met braille: Hoewel het niet gebruikelijk is om bordspellen te vinden met braillemarkeringen, zijn er speciale brailleset- en letterstickers beschikbaar waarmee je spelletjes kunt aanpassen voor blinden.
  7. Samenwerkingsspellen: Spellen die teamwork en communicatie vereisen in plaats van afhankelijk te zijn van visuele informatie, kunnen ook geschikt zijn voor blinden en slechtzienden.

Bij het selecteren van spelletjes, is het belangrijk om te overwegen welke elementen toegankelijk zijn voor de spelers en welke mogelijke aanpassingen kunnen worden gedaan om het spel inclusiever te maken. Spellen die aangepast zijn aan de behoeften van mensen met een visuele beperking kunnen een geweldige manier zijn om samen plezier te hebben en sociale interactie te bevorderen.

Voorbeelden

Hier zijn enkele voorbeelden van spelletjes uit de reguliere winkel die geschikt kunnen zijn voor blinden en slechtzienden:

  1. Uno in braille: Uno is een populair kaartspel dat beschikbaar is in een versie met braillemarkeringen op de kaarten. Hierdoor kunnen blinde spelers de kaarten voelen en herkennen aan de braillemarkeringen.
  2. Dobble: Dobble is een snel en leuk kaartspel waarbij spelers op zoek gaan naar overeenkomende symbolen op kaarten. De kaarten hebben verhoogde symbolen, waardoor het spel geschikt is voor slechtziende spelers.
  3. Scrabble in grootletterversie: Scrabble is beschikbaar in een grootletterversie waarbij de letters en cijfers groter zijn en daardoor beter leesbaar voor slechtziende spelers.
  4. Luisterbingo: Luisterbingo is een aangepaste versie van het traditionele bingospel waarbij de nummers worden voorgelezen via audio-instructies. Dit maakt het spel toegankelijk voor blinden en slechtzienden.
  5. Luister Klaverjassen: Een aangepaste versie van het kaartspel Klaverjassen waarbij de kaarten worden voorgelezen via audiocomponenten, waardoor slechtziende spelers kunnen deelnemen.
  6. Strategische bordspellen met tactiele elementen: Sommige bordspellen, zoals Carcassonne of Ticket to Ride, hebben tactiele elementen, zoals voelbare speelstukken of speelborden met voelbare structuren, wat handig is voor blinden.
  7. Houten puzzels met voelbare elementen: Houten puzzels met voelbare en tastbare elementen kunnen een leuke uitdaging zijn voor zowel blinde als slechtziende spelers.
  8. Gesproken avonturenspellen: Er zijn enkele moderne bordspellen die werken met spraakgestuurde technologie en gesproken instructies, waardoor het spel toegankelijk is voor blinde spelers.
  9. Herken het geluid: Op een cd staan geluiden die je moet herkennen.
  10. Herken de stem: Op een cd staan bekende stemmen die je moet herkennen.
  11. Herken de hits: Op een cd staan fragmenten van liedjes die je moet herkennen.
  12. Houten dominospel: Een houten dominospel waarbij de stenen goed herkenbaar zijn omdat de cijfers worden uitgebeeld met holtes in het hout. Let er wel op dat het niet een te kleine uitvoering is.

Aanpassen van spelletjes voor blinde en slechtziende mensen

Zelf aanpassen

Veel spellen kunnen (zelf) worden aangepast om ze toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden. Niet alle spellen kunnen echter even gemakkelijk worden aangepast. Sommige aanpassingen vereisen veel creativiteit en inzet. Daarnaast kun je ook contact opnemen met gespecialiseerde organisaties of forums voor blinden en slechtzienden om tips en advies te krijgen over het aanpassen van specifieke spellen. Het belangrijkste is om open te staan voor het aanpassen van spellen en inclusieve spelervaringen te creëren voor alle spelers, ongeacht hun visuele capaciteiten.

Hier zijn enkele mogelijke aanpassingen die je kunt doen:

  1. Braillestickers: Voor kaartspellen zoals Skip-Bo kun je braillestickers gebruiken om de waarde en het type van elke kaart in braille te markeren, zodat blinde spelers de kaarten kunnen voelen en herkennen.
  2. Grootletterversies: Je kunt spellen die geschreven tekst bevatten, zoals bordspellen of dobbelspellen, opnieuw maken in een grootletterversie. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een groter lettertype en duidelijk leesbare cijfers.
  3. Tactiele elementen: Voeg tactiele elementen toe aan bordspellen door verhoogde symbolen of voelbare structuren te creëren, zodat slechtziende spelers de elementen kunnen voelen en herkennen.
  4. Audiobeschrijvingen: Als je een spel met een verhaallijn hebt, kun je audiobeschrijvingen toevoegen om de acties, gebeurtenissen en omgevingen te beschrijven, zodat blinde spelers kunnen begrijpen wat er gebeurt.
  5. Geluidseffecten: Voor digitale spellen kun je geluidseffecten toevoegen om acties, bewegingen of gebeurtenissen te benadrukken, zodat blinde spelers de audiofeedback kunnen gebruiken om het spel te volgen.
  6. Samenwerkingsspellen: Kies spellen die teamwork en communicatie vereisen in plaats van afhankelijk te zijn van visuele informatie, zodat alle spelers samen kunnen spelen, ongeacht hun visuele capaciteiten.
  7. Haptische feedback: Voor digitale spellen kun je haptische feedbacktechnologie gebruiken, zoals trillingen, om spelers extra aanwijzingen te geven of om belangrijke gebeurtenissen te benadrukken.
  8. Lijnen tekenen: Ook kun je met lijm lijnen trekken op een speelbord, zodat je de vakjes van elkaar kunt onderscheiden.
  9. Figuren nateknen: De figuurtjes van figuurtjesmemory kun je met een draad of een oranje potlood, dat voelbare strepen geeft, natekenen.

Spelletjes laten aanpassen

Zelf aanpassen kost wel tijd. Als je dit niet kunt/wilt doen, kun je natuurlijk altijd nog een derde partij inschakelen. Als je niemand in je eigen omgeving kent, kun je spelletjes opsturen naar BAB_SP. Dit bedrijf past tegen betaling spelletjes aan. Ze hebben ook een paar spellen die je direct bij ze kunt bestellen zonder zelf een spel op te sturen. Ze verkopen ondermeer het spel Kolonisten van Catan.

Deel dit:
Advertenties

  1. Inclusieve buitenspelletjes, ook voor blinden en slechtzienden17-11-2023 01:11:57
  2. Verschillende puzzels voor blinden en slechtzienden06-10-2023 06:10:22
  3. Spelend leren: Speelgoed voor blinde en slechtziende baby’s04-10-2023 03:10:36
  4. Speel-o-theken: Speelgoed en spelletjes voor iedereen, ook voor blinde en slechtziende kinderen21-09-2023 03:09:59
  5. Aangepaste spellen voor blinden en slechtzienden05-08-2023 07:08:34

Laatst bijgewerkt op 18 april 2024 – 07:33