Ontmoeting in de lucht

Bron: Harry Hoitzing
Ermelo, juni 2006

“Woow”, wat een geweldig Flying Blind weekend.

Er zijn van die dagen dat alles meezit.  Het weekend van 9, 10 en 11 juni  waren van die dagen.

De reis

Op 9 juni jl.  vertrok ik per trein naar Zwolle.  In Zwolle stonden  nog een paar deelnemers en begeleiders te wachten op het busje dat ons naar  Seedorf zou brengen.  Wegens files hadden de busjes grote vertraging  opgelopen.  Ja, ja echte Hollandse files.  Geen nood.  Op naar  het restaurant.  Nadat de dorst was gelest gingen we naar buiten.  En  ja hoor daar kwamen de busjes.  De reis naar Seedorf verliep zonder verdere  problemen.

Vrijdag op zaterdag nacht kwamen om 00.30 uur aan bij het clubhuis van TU Zeven  aan.  We werden verwelkomd door de organisatoren en een groep vrijwilligers  en de acht deelnemers uit Duitsland.  De drankjes stonden al voor ons  klaar.  Heerlijk na zo’n lange reis.  Mark nam het woord en vertelde  ons het programma van zaterdag.  Daarna was het tijd om naar bed te gaan.   De busjes brachten ons naar de kazerne.  De kamers en badkamer waren  prachtig, echt heel luxe.  Nog even het bed opgemaakt, douchen en lekker  slapen.

Ontbijt en uitleg programma

Natuurlijk een paar keer wakker geweest en om half zes was de spanning zodanig  dat van slapen niets meer kwam.  Om half zeven ging ik douchen.   Buiten aangekomen stonden de busjes al klaar om ons naar het clubhuis van TU  zeven te brengen.  Het ontbijt en koffie stonden al klaar, lekkere broodjes  en beleg.  Na het ontbijt was er een briefing.  Mark gaf uitleg over  het programma en de indeling voor de motorzweefvliegen en het springen.  Ik  mocht eerst motorzweefvlieger en ’s middags springen.

Motorzweefvlieger

Wat een fijne ervaring om met Onno, de piloot dertig minuten lang te mogen  motorzweefvliegen.  Onno gaf uitleg over hoe het vliegtuig er uit ziet.   Ik kreeg een perfecte instructie hoe ik moest instappen.  Onno begon te  vertellen waar al die instrumenten voor dienen.  Hij begon een aantal  checkt uit te voeren.  Toen alles oké was begon hij het vliegtuig te  starten.  Ik genoot van de kerosine.  We taxiën over de grasbaan en  joepie daar waren we in de lucht.  Geweldig dat motorgeluid, het trillen en  hobbelen van het vliegtuig over de grasbaan, het suizen van de wind, de zon op  m’n hoofd.  Onno vertelde dat men in Duitsland geen ruilverkaveling kent.   In Nederland zijn de kavels recht.  In Duitsland hebben de kavels  verschillende grote en vormen.  Onno vertelde dat de NATO militairen, op  een paar na uit Seedorf zijn vertrokken.  Het dorp Zevenen is nu daardoor  qua inwoners sterk gedaald.  Je kunt er nu voor een prikkie een mooi groot  huis kopen.  Op dit moment worden de huizen gerenoveerd.  Ik vroeg  Onno hoever hij nu kan kijken.  Hij zei zo’n 35 km.  Ik stond perplex,  35 km.  Van de periode dat ik nog kon zien herinner ik me dat 35 km een  heeeeel eind is.  Natuurlijk mocht ik sturen.  Hup, daar gingen we  naar links en ik trok de stuurknuppel naar me toe en ja hoor het vliegtuig begon  te klimmen.  Jammer, het was tijd om terug te keren.  Onno zette de  landing in.  Met een prachtige glijvlucht en een perfecte landing stonden  we weer aan de grond.

Het pak, harnas en oefeningen

Het moment was aangebroken.  Hier was ik voor naar Seedorf gekomen.

Henk Bootveldt, de tandemmaster nam me mee naar de hangar.  Daar kreeg ik  van hem een prachtig pak met allerlei mooie printen.  Ik trok het pak aan  en voelde de spanning toe nemen.  Maar ik kreeg ook nog een harnas, dat ik  moest aantrekken.  Ik zal proberen uit te leggen hoe het harnas er uit  ziet.  Het harnas heeft zowel aan de onder- en bovenkant twee ringen.   De ringen zijn aan de achterkant met elkaar verbonden.  De bedoeling is dat  je je benen door de onderste ringen doet en je armen door de bovenste ringen.   Op heup hoogte en op schouder hoogte zitten aan het harnas gespen.  Als je  je in het harnas hebt gehesen dan wordt er nog een band over je borst getrokken.   Klaar voor de start, maar eerst nog instructie en oefeningen doen.  Nadat  ik alle instructie en oefeningen goed in mijn hoofd had, gingen we op weg naar  het vliegtuig.

Naar het vliegtuig

Henk en ik lopen naar het vliegtuig.  Vlak voor dat we het vliegtuig in  gaan maakt Henk de gespen van mijn harnas aan zijn harnas vast.  We zaten  gekoppeld en geketend aan elkaar vast.  Ruggelings lopen we naar het  vliegtuig en glijden met onze billen over de vloer van het vliegtuig en gaan op  ons plekje zitten, naast Rob en Arne ook een duo dat gaat springen.  Twee  cameramannen klommen in het vliegtuig.  Één van de cameramannen rolde de  deur naar beneden.  De piloot kreeg een seintje dat we konden starten.   Het vliegtuig begint te taxiën.  Een geweldig gevoel neemt bezit van me.   De adrenaline joeg door m’n lijf.  Het vliegtuig begint te stijgen.

Henk vertelde af en toe hoe hoog het vliegtuig was geklommen.  Natuurlijk  genoten we van het motorgeluid.  Ook vertelde Henk wat er zoal beneden was  te zien.  De sfeer was prima en we hadden een heerlijk spannend gevoel.   Toen het vliegtuig naar zo’n 3500 meter was geklommen, rolde één van de  cameramannen de deur omhoog.  Nog heel even en dan.  Een harde wind  blies het vliegtuig in.  Één van de cameramannen sprong als eerste.   Henk en ik schoven naar de deur.  Ik gooide mijn benen uit de deur en boog  ze naar achteren onder het vliegtuig.  Ik nam de houding aan, zoals Henk  die me had aangeleerd en joepie daar gingen we.  We doken de onbekende  ruimte in.

In de lucht

Het lawaai van de wind nam bezit van me.  Ik viel boven op een kussen van  lucht.  Mijn pak en wangen begonnen te wapperen.  De temperatuur was  flink gedaald.  We suisden door de wind.  Met een snelheid van 200 km  p/u vielen Henk en ik naar beneden.  Je kon luchtzwemmen.  Wat een  super vrij gevoel.  Plotsklaps voelde ik een schok.  Henk had de  parachute open getrokken.  De snelheid nam af.  De stem van Henk, het  geluid van de vogels, de wind en omgevingsgeluiden kwamen weer in mijn oren.   Fantastisch was de ontmoeting met de stilte, de stem van Henk, de zingende  vogels, het omgevingsgeluid en de reuk van de lucht, Wat een ervaring het enorme  lawaai en de stilte.

Onverwacht voelde ik een schok.  De snelheid waarmee we door de lucht  suisden nam af.  Henk had de parachute open getrokken.  Henk vertelde  alles over wat er zoal was te zien.  Hij vroeg of ik de parachute wilde  besturen.  Nou en of ik dat wilde.  Henk zei als je de riemen van de  parachute naar beneden trekt dan zul je merken dat je langzamer gaat en als je  de linkerriem naar links trekt dan ga je ook naar links.  Ik trok  voorzichtig aan de linkerriem en oeps we gingen naar links.  De parachute  reageerde perfect op mijn commando’s.  Is het niet geweldig dat je met een  paar koorden en een doek door de lucht kan zweven?  Toen we op zo’n  tweehonderd meter hoogte waren aangekomen moest de landing worden ingezet.

Henk maakte de gespen op mijn heupen los.  Dit moet om geen problemen  tijdens de landing te krijgen.  Daarna zette ik mijn handen achter mijn  knieën en trok die naar m’ buik.  Voeten omhoog, zodat Henk zijn benen er  onder door kan doen en oeps daar waren we weer met beide benen op moeder aarde.   Henk maakte de gespen los en ik was weer vrij.  Los van Henk.

Weer met beide benen op moeder aarde

Henk vertelde me hoe de parachute eruit zag.  Op mijn eigen manier heb ik  de grote en het materiaal van de parachute mogen bekijken.  Henk vouwde de  parachute op.  Samen liepen we naar de hangar.  Ik bedankte Henk voor  de fijne luchtreis en veilige terugkeer op moeder aarde.

Ervaringen van vier á vijf minuten in de lucht

Bij de hangar aangekomen werd ik overstelpt met vragen: hoe was het, was je  bang, was het een harde klap toen je op de grond kwam enzovoort.  Het is  moeilijk onder woorden te brengen wat je in die vijf minuten beleefd.  Wat  me nog steeds bezig houdt is de sprong en dat je met een enorme snelheid door de  lucht en de wind naar beneden suist.  Ik zal nog vele momenten terug denken  aan die ene moment en de ontmoeting in de lucht.  Ook zal dan mijn glimlach  opmijn gezicht niet ontbreken.

Harry HOITZING

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Blind meisje zoeft met 160 kilometer per uur door gloednieuwe windtunnel06-03-2016 09:03:58
  2. Deze blinde man jaagt zijn droom na en bestuurt een vliegtuig23-03-2015 05:03:05
  3. Flying Blind bestaat 5 jaar: Blind of slechtziend valschermspringen10-03-2015 06:03:35
  4. Flying Blind – Valschermspringen voor blinden – VTM Nieuws10-03-2015 06:03:12
  5. Flying Blind – Valschermspringen voor blinden – ROB TV10-03-2015 06:03:44
  6. Blinde Paul achter de stuurknuppel van een Boeing 74710-03-2015 05:03:11
  7. “Vooral niet gillen”20-06-2014 01:06:23
  8. Video: Vliegen voor slechtzienden in Hoogeveen21-03-2012 06:03:21
  9. Open Monumentendag laat blinden en slechtzienden zweefvliegen07-06-2011 05:06:21
  10. Blinde Belg breekt drie wereldrecords07-06-2011 05:06:18
  11. Blinde piloot vliegt halve wereld rond07-06-2011 05:06:27
  12. Ontmoeting in de lucht07-06-2011 05:06:30
  13. Blinde Belgische piloot wil wereldrecord vestigen07-06-2011 05:06:56
  14. Ryanair herziet blindenbeleid07-06-2011 04:06:01
  15. Blinde wil recordvlucht maken met pluimvliegtuig07-06-2011 04:06:47
  16. Blinde Brit gaat vliegen07-06-2011 04:06:28
  17. Man (88) springt uit vliegtuig tijdens vlucht voor verjaardag07-06-2011 04:06:01
  18. Slechtziende cursist maakt parachutesprong06-06-2011 01:06:34
  19. “Ik kon niet snel genoeg springen”06-06-2011 12:06:30
  20. Blinden en slechtzienden maken parachutesprong06-06-2011 11:06:17
  21. KLM heeft veiligheidsinstructies in braille27-05-2011 12:05:54
  22. Nooduitgangen in braille op KLM-vliegtuigen27-05-2011 12:05:34

Laatst bijgewerkt op 25 januari 2014 – 05:01