Zonder informatie zie je helemaal niets

Bron: De Twentsche Courant Tubantia
3 juli 2001

Karel van de Graaf heeft er een.  Oosting, van de commissie, ook.  En  Hennie Stoel van het Journaal.  En dan heb ik het nog niet over de  vrienden, collega’s, buren, winkeliers en toevallige passanten die er  tegenwoordig allemaal ook een hebben.  De glasbril is vreselijk in de mode.   En dan vooral die dure, met die héél dunne pootjes die je nauwelijks ziet.

Er zitten niet eens scharniertjes aan; de titanium veren buigen gewoon en kunnen  dat nog aan ook, jaar na jaar hoor meneer, nee, daar hoeft u echt niet bang voor  te zijn dat dat kapot gaat.  Ja, ik hoor het de opticien nog zeggen.

Inderdaad, ik heb er zelf ook een.  Had ‘m al voor Van de Graaf, Oosting en  Stoel.  Ooit aangeschaft met het idee dat het dan wel een hoop geld was,  maar dat hij dankzij de superieure materialen en degelijke Oostenrijkse makelij  zeker mijn resterende mensenleven wel mee zou gaan.  En dat het toch ook  wat waard was dat je hem nauwelijks zag.  Op twee manieren: hij valt niet  op (wat voor veel gezichten mooi meegenomen is) en hij komt weinig voor (dat  dacht ik toen nog).

Dat laatste bleek dus al snel niet het geval.  Voor heel veel geld had ik  een bril gekocht waarmee in elk geval het in het oog springende deel van de  Nederlandse samenleving ook rondliep.  Waar nog bij kwam dat de  onopvallendheid van het subtiele stukje optiek zo opvallend bleek, dat een  tijdlang vrijwel iedereen riep: “Goh, jij hebt ook al zo’n Karel van de  Graaf-bril!”  Met in die uitroep een soort verbaasde blijdschap, alsof ze  altijd wel geweten hadden dat ik stiekem toch veel modegevoeliger was dan ik me  altijd voordeed.

Goed, er valt mee te leven.  Totdat op een zondagochtend in de badkamer de  definitieve teleurstelling kwam.  Twee halve glasbrillen.  Zomaar  gebroken op het neusstukje, dat ineens leek te bestaan uit goedkoop ijzerdraad  in plaats van peperduur ruimtevaartmetaal.  In zulke gevallen heb ik altijd  meteen behoefte aan hulp.  Aan verhaal.  Aan een deskundige,  geruststellende stem die zegt dat het allemaal in orde komt.  Dat alles  bleek echter op zondag moeilijk te krijgen, 24-uurseconomie of niet.   Wanneer zou de opticien open gaan?  Misschien wel niet op maandag, en op  dinsdag vast ook niet voor tienen, moest ik in elk geval een werkafspraak voor  gaan verzetten.  Eerst maar eens even op het web kijken.  Die opticien  met z’n ultramoderne interieur vol perfect opgeleide, jonge, goedgeklede  adviseurs zou er toch vast ook wel een site op na houden?

Ja hoor, en wat voor een site.  Brillen, kinderbrillen, zonnebrillen,  contactlenzen hard en zacht, oogmeting, de rol van de oogarts.  Hoe serieus  mijn opticien zijn vak uitoefende, bleek wel uit het feit dat hij zelfs een  verbintenis had met het Transmuraal Glaucoom Project van het Oogziekenhuis  Rotterdam.  Dankzij een nieuwe techniek kunnen in dat project gevallen van  glaucoom (‘groene staar’, een sluipende oogziekte waaraan 150.000 Nederlanders  lijden en die kan eindigen in blindheid) vroegtijdig worden opgespoord.   Dat gebeurt dus bij de opticien, waarmee de zorg keurig een stukje opschuift  naar de mens die ‘m nodig heeft.

Schitterend allemaal, constateerde ik door m’n oude leesbril.  Hoewel, het  Transmuraal Glaucoom Project zou toch ook wel een website hebben?  Gek  eigenlijk, dat bij al die informatie niet eens een linkje te vinden was naar het  Oogziekenhuis.  Dat was toch het hele idee van het world wide web, dat je  in seconden van het ene eind van de wereld naar het andere kon klikken om  razendsnel alle informatie over een onderwerp te bereiken en met elkaar in  verband te brengen?

Maar nee hoor.  Geen link.  Geen openingstijden ook trouwens.   Die waren ze in de euforie van het maken van die fraaie website zeker even  vergeten erbij te zetten.  Niet zo heel erg, de telefoonnummers waren ze in  elk geval niet vergeten.  Buiten de openingsuren zou daar toch wel een  antwoordapparaat op staan, met de melding wanneer je ze wël kon bereiken.

Hetgeen de volgende vergissing bleek.  Geen antwoordapparaat.  Dan  maar even langsrijden, ik kwam die zondagmiddag toch in de buurt op weg naar  vrienden.  Op de winkelruit stond ongetwijfeld ergens op welke dagen en hoe  laat de zaak open zou zijn.  Alleen jammer van dat rolluik, helaas  onmisbaar in deze tijden.  Niets te zien.  Geen link, geen stem, geen  bordje.

Zonder informatie ben je nergens, roept dezer dagen een groot it-bedrijf in zijn  televisiespotjes.  Het werd uiteindelijk dinsdagochtend.  Tureluurs  door een ongecorrigeerde handicap en nog altijd zwaar ontstemd om de  opeenvolging van dode links stuitte ik op een perfect opgeleide, jonge,  goedgeklede adviseur die mijn kwaadheid professioneel laagje na laagje afpelde  en oploste.  Die bril is inmiddels weer heel.  Gratis, in drie dagen.   De reparatie van mijn vertrouwen in de informatiemaatschappij gaat iets langer  duren.

Rob VERMEULEN

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Bril passen? Dat doet je avatar wel even29-09-2018 07:09:30
  2. Kwaliteitscriteria nodig voor online brillen18-06-2017 03:06:54
  3. In de toekomst kopen we een bril online18-06-2017 01:06:24
  4. Leuvens opticien wint ‘Starter Award’ voor online winkel27-09-2015 05:09:03
  5. Online brillen kopen: verstandig?27-09-2015 05:09:03
  6. Online brillen passen bij Opticien Gerard Kup27-09-2015 05:09:03
  7. Brildragers oriënteren zich nog nauwelijks online27-09-2015 05:09:03
  8. Samen online kinderbrillen passen27-09-2015 05:09:03
  9. Online je bril passen en daarna naar de winkel27-09-2015 05:09:03
  10. Een andere kijk op je nieuwe bril27-09-2015 05:09:03
  11. Onderzoek: Opticien verliest klanten aan internet27-09-2015 05:09:03
  12. Monturen passen in digitale paskamer27-09-2015 05:09:03
  13. Digitaal brillen passen op website Van Hooff27-09-2015 05:09:03
  14. Bril online kopen: valkuilen en tips14-08-2015 01:08:34
  15. Zonder informatie zie je helemaal niets06-06-2011 06:06:24

Laatst bijgewerkt op 29 juni 2011 – 06:23