Onderzoek: Opticien verliest klanten aan internet

Onderzoeksresultaten 2012 (1100 respondenten)

ROTTERDAM

Traditionele opticiens blijken steeds meer klanten te verliezen aan online aanbieders van lenzen. Vooral de zelfstandige opticien komt er bekaaid vanaf, is de conclusie van een onderzoek onder 1100 lenzendragers. Bijna de helft van online lenzenkopers stapt over van de zelfstandige opticien. Op de tweede plek staat Pearle met iets meer dan 20%.

Ten opzichte van 2010 is het aantal mensen dat online bestelt in 2011 meer dan verdubbeld en de trend lijkt in 2012 door te zetten. Als belangrijkste reden voor overstap wordt door 49% de lagere prijs genoemd. “Logisch, mensen letten steeds meer op hun uitgaven en tot nu toe werden de uitgaven aan lenzen over het hoofd gezien”, verklaart Roman Markovski van LensBestel.nl.

Prijs niet de enige reden om online te kopen

Opvallend is dat bij voormalig klanten van EyeWish en Het Huis prijs in 53% de doorslag gaf, terwijl oud-klanten van Hans Anders vooral vanwege gemak zeggen te zijn overgestapt. “Vaak is een slechte ervaring met een opticien oorzaak voor mensen om op internet rond te gaan kijken”, aldus Markovski. Op het gebied van slechte service blijken Specsavers en Het Huis negatief uit te blinken.

Grootste besparingen

Alhoewel prijs bij EyeWish de grootste reden was om over te stappen, besparen klanten van Pearle gemiddeld het meest door online lenzen te bestellen met een gemiddelde van 44% besparing op hun totale jaarlijkse lenskosten. Op de voet volgen Specsavers en zelfstandige opticiens.

Bij deze laatste groep fluctueert de prijs wel het meest. “De gemiddelde besparing bij zelfstandige opticiens lijkt met 40% minder dan collega opticiens, maar door de onderlinge verschillen in prijs, kun je tot 76% besparen en toch exact dezelfde lenzen, vloeistof en controle hebben”, zegt Markovski. Wel zijn dat soort uitschieters volgens hem binnenkort verleden tijd. “Door de grotere transparantie in de optiekmarkt, kan de consument zelf veel meer vergelijken en blijft alleen een zeer kleine groep traditionele lenzendragers zulke hoge marges betalen.”

Roman

Bron: , 8 augustus 2012

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Bril passen? Dat doet je avatar wel even29-09-2018 07:09:30
  2. Kwaliteitscriteria nodig voor online brillen18-06-2017 03:06:54
  3. In de toekomst kopen we een bril online18-06-2017 01:06:24
  4. Monturen passen in digitale paskamer27-09-2015 05:09:03
  5. Digitaal brillen passen op website Van Hooff27-09-2015 05:09:03
  6. Leuvens opticien wint ‘Starter Award’ voor online winkel27-09-2015 05:09:03
  7. Online brillen kopen: verstandig?27-09-2015 05:09:03
  8. Online brillen passen bij Opticien Gerard Kup27-09-2015 05:09:03
  9. Brildragers oriënteren zich nog nauwelijks online27-09-2015 05:09:03
  10. Samen online kinderbrillen passen27-09-2015 05:09:03
  11. Online je bril passen en daarna naar de winkel27-09-2015 05:09:03
  12. Een andere kijk op je nieuwe bril27-09-2015 05:09:03
  13. Onderzoek: Opticien verliest klanten aan internet27-09-2015 05:09:03
  14. Bril online kopen: valkuilen en tips14-08-2015 01:08:34
  15. Zonder informatie zie je helemaal niets06-06-2011 06:06:24

Laatst bijgewerkt op 30 mei 2019 – 17:18