Opticiens gaan klanten grondiger informeren

Een deel van de Vlaamse opticiens verbindt zich ertoe om voortaan de klanten steeds een offerte te geven voor de aanbevolen glazen. In Antwerpen werd gisteren een gedragscode ondertekend.

Een beperkte rondvraag van Test-Aankoop bij 89 opticiens blijkt heel wat in gang te hebben gezet. De consumentenorganisatie stelde vast dat de meeste opticiens veeleer de duurste oplos­singen aanprijzen en vooral weinig vergelijkingsmateriaal boden. Bovendien bleek niemand te afficheren of hij al dan niet ‘geconventioneerd’ is, wat al snel 25% minder terugbetaling betekent als dat niet zo is. Volgens Test-Aankoop is dat nochtans verplicht.

Gratis offerte

Vicepremier Kris Peeters (CD&V) nam als minister van Consumentenzaken de zaak ter harte. Dat leidde gisteren in ­Antwerpen bij Somers Optiek tot de formele ondertekening van een gedragscode. Die werd gisteren alvast ondertekend door de beroepsorganisatie APOOB, die in Vlaanderen zo’n 300 – vooral zelfstandige – opticiens vertegenwoordigt.

Peeters koos er uitdrukkelijk voor om geen extra reglementen uit te vaardigen, maar te opteren voor een gedragscode. Blikvanger is daarin dat de betrokken opticiens zich ertoe verbinden om steeds gratis een offerte te maken met een prijsvergelijking van de mogelijke glazen, na ‘op een objectieve manier’ alle mogelijkheden te hebben besproken. “Het doel is om duidelijk te maken wat de klant nodig heeft, en waarom bepaalde producten meer kosten,”, zegt Peeters. De opticiens zullen ook meedelen of ze geconventioneerd zijn.

Minister Peeters hoopt nu dat ook andere organisaties en ketens zullen aansluiten. Hans Anders zou alvast mondeling toegezegd hebben. Een heikel punt blijft echter de houding van de glasleveranciers, die tot dusver “weinig openheid” toonden.

België telt 3.828 erkende opticiens die in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) terugbetaling via het RIZIV. Volgens Peeters is het aantal opticiens in acht jaar met zo’n 15% gestegen. (pvb)

http://www.apoob.be

Bron: Gazet van Antwerpen, Wo. 28 Dec. 2016, Pagina 8

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. De Zara van de brillen25-07-2019 05:07:47
  2. Belastingverlaging voor brillen en lenzen op komst15-03-2019 07:03:21
  3. Brillen vaak goedkoper als je ze zelf koopt16-12-2017 09:12:40
  4. Verkoop brilglazen wordt transparanter30-12-2016 09:12:40
  5. Opticiens gaan klanten grondiger informeren30-12-2016 09:12:48
  6. Opticiens beloven helder zicht op prijzen30-12-2016 09:12:11
  7. Peeters wil transparante prijzen voor brillen16-11-2016 09:11:50
  8. “Opticiens maken te veel winst”31-10-2016 07:10:17
  9. Nederlandse brillen blijven flink goedkoper31-10-2016 07:10:26
  10. Oorlog in brillenland27-09-2015 01:09:09
  11. Bril kost tot 35 procent te veel27-09-2015 01:09:09
  12. Belgische bril wordt te duur betaald27-09-2015 01:09:09
  13. ‘Goedkope brillen slecht voor ogen’27-09-2015 01:09:08
  14. Oorlog op brillenmarkt27-09-2015 01:09:08
  15. Zijn goedkope brillen kwaliteitsbrillen?27-09-2015 01:09:08
  16. “Goedkope bril kan je scheel laten zien”27-09-2015 01:09:08
  17. “Je kan er scheel van kijken”27-09-2015 01:09:08
  18. De zorgverzekeraar vergoedt een deel van uw brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  19. Goede zonnebril is (soms) een noodzaak27-09-2015 01:09:08
  20. Essilor introduceert zonbeschermingsfactor voor brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  21. Slecht zien, wat kost dat?27-09-2015 01:09:08
  22. “Slechte brilglazen bestaan niet”27-09-2015 01:09:08
  23. Laat u niet vangen bij de aanschaf van een bril28-07-2015 06:07:20

Laatst bijgewerkt op 30 december 2016 – 09:12