Oorlog in brillenland

Ketens als Pearle en Hans Anders

* opgericht in 1982 in Rotterdam
* telt momenteel 54 vestigingen in België, waarvan zes in Wallonië en 48 in Vlaanderen. Daar komen er volgend jaar nog 18 bij in Wallonië en 12 in Vlaanderen
* streeft naar 131 verkooppunten tegen eind 2009
* marktaandeel: 17%
* opgericht in 1961 in het Amerikaanse Savannah door Stanley Pearle
* sinds 1981 actief in België
* telt momenteel 106 winkels in ons land, goed voor meer dan 1 miljoen klanten
* streeft naar 135 verkooppunten in 2009
* marktaandeel: ca. 20%

Het is oorlog in brillenland. Nu steeds meer Belgen – onder meer door de vergrijzing – aan de bril moeten, voeren ketens als Pearle en Hans Anders opticiens een ware prijzenslag om de ‘kleine’ opticiens weg te concurreren. Ze openen aan de lopende band nieuwe winkels. “De Belgen betalen al jaren veel te veel voor hun bril”, klinkt het bij de ketens. “Zeker nu die een modeartikel is geworden.” De zelfstandige opticiens verweren zich: “Wij leveren kwaliteit en we bieden een goede service, daar moet je nu eenmaal voor betalen.”

Deze radiospot van brillenketen Pearle kent u gegarandeerd: ‘Pearle, Pearle, Pearle, deze maand bij Pearle, uw leeftijd is uw korting in procenten’. Concurrent Hans Anders opticiens prijst zichzelf op zijn site dan weer aan als ‘De goedkoopste opticien van België’ of ‘Toch maar mooi de goedkoopste’. En die tactiek werkt, zo blijkt in onze buurlanden. In Nederland bijvoorbeeld is de brillenmarkt al voor meer dan de helft in handen van ketens. “Op termijn gaan we daar zelfs naar een verhouding van 70% voor de ketens en 30% voor de traditionele opticiens”, zegt John Keijsers, directeur van Hans Anders opticiens.

In België loopt het voorlopig nog niet zo’n vaart. De 2.300 zelfstandige opticiens controleren vandaag nog altijd 60% van de brillenverkoop. “Maar er is een kentering merkbaar”, meent John Keijsers. “Nu al gebeurt 50 tot 60% van de gratis oogmetingen in de ketens en dat zal op termijn 90% worden. Veel mensen beschouwen een bril immers niet langer als medisch artikel, maar als mode-item dat deel uitmaakt van hun persoonlijkheid.”

Helft te duur

Een bril mag dan modieus zijn, dat doet ons (voorlopig) nog niet om de haverklap van montuur veranderen. Een Belg draagt zijn bril gemiddeld vijf jaar, terwijl het Europese gemiddelde op 3,5 jaar ligt. Amper 17% van de Belgen koopt een bril omdat ze een nieuw montuur willen. De reden? Heel simpel: de prijs. Een bril is gewoonweg te duur om elk jaar van model te veranderen.

“Een Belg betaalt voor zijn bril de helft te veel. Bij zelfstandige opticiens betaal je gemiddeld 376 euro voor een goede bril, bij Pearle 250 euro”, zo wees een studie van het marktbureau TNS Dimarso in opdracht van de Amerikaanse keten Pearle uit. De reclamecampagne van de keten waarbij dat argument werd uitgespeeld, leidde tot een storm van protest bij de beroepsfederatie van zelfstandige opticiens. Na een klacht bij de rechtbank moest Pearle de campagne stopzetten wegens ‘misleidende reclame’. De gemiddelde prijs van Hans Anders opticiens ligt op 135 euro.

Appelen en peren

Toch is het prijsargument niet meer weg te denken uit de brillenmarkt. De komst van ‘prijsvechters’ als Hans Anders opticiens is daar niet vreemd aan. Deze keten verkoopt enkel ‘witte product’-brillen (geen merkbrillen), en gaat er prat op dat die tot 70% goedkoper zijn. Bij Hans Anders opticiens kan je een bril kopen vanaf 35 euro, bij Pearle vanaf 59 euro. “Vaak is het appelen met peren vergelijken”, stelt directeur John Keijsers. “Waarin zit het verschil met Pearle? Het gaat bij hen vaak om een uitgekleed product, waar de klant nog extra toeslagen op moet betalen voor het glas of voor een duurder montuur. Wij maken waar wat we zeggen, zonder verrassing aan de kassa. Bovendien kan de klant bij ons kiezen uit 750 verschillende monturen voor eenzelfde prijs (35 euro). Bij de concurrentie heb je hooguit 15 tot 20 monturen voor een lage prijs.”

kwaliteit

Temidden van het prijsgeweld van de ketens proberen de 2.300 zelfstandige opticiens overeind te blijven met hun ‘dure’ brillen. Of is ook dat een leugen? “De klanten moeten maar eens vergelijken”, aldus Laurette Slegten, juridisch adviseur van de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België (APOOB). “Bijvoorbeeld: is het aangeboden montuur wel recent of zit het al jaren in de voorraad? Over welk merk gaat het? Welk glas zit erin? Krijgt men goed advies? Ik zeg niet dat ketens geen kwaliteit leveren, maar voor al die extra service moet ook bij hen extra worden bijbetaald.”

John Keijsers (Hans Anders opticiens) lacht die opmerking meewarig weg. “Als wij geen kwaliteit zouden leveren of onze prijsbeloftes zouden inslikken, zouden wij nooit zoveel succes hebben en 1 miljoen brillen per jaar verkopen. Wij merken dat onze filosofie een ‘mooie prijs voor een mooie bril’ steeds meer aanslaat in België. Wij verkopen per week 50 tot 100 brillen per winkel, terwijl een traditionele opticien gemiddeld 10 brillen aan de man of vrouw brengt. Belgen hebben jaren te veel betaald. Wij zijn in dat gat in de markt gesprongen.”

Chiquer imago

Ook Pearle zit niet stil. De keten probeert zich een chiquer imago aan te meten door het merkenaanbod te vergroten, door exclusievere brillen aan te bieden, mooiere rekken te installeren, nieuwe types brilglazen te ontwikkelen en vooral schreeuwerige publiciteit te weren. Ook besteedt de keten veel aandacht aan de dienstverlening. Pearle beschikt al over een eigen businessschool om toekomstige winkeluitbaters in te wijden in de geheimen van de sector en Pearle-opticiens bij te scholen in verkooptechnieken.

Zijn de traditionele opticiens dan niet tot uitsterven gedoemd? “Helemaal niet”, meent Laurette Slegten. “De klassieke opticiens zullen overleven dankzij de prima service en het hooggekwalificeerde personeel. Want dat is niet bij alle ketens het geval. Optiekzaken met meer dan 50 werknemers zijn immers niet verplicht opgeleide opticiens in dienst te hebben. Men kan in die winkels dus even goed met een verkoper als met een gediplomeerd opticien te maken hebben. Bij zelfstandige opticiens weten de klanten zeker dat ze een opleiding hebben gevolgd. De ernstige consument zal altijd goed en betrouwbaar advies willen.”

Frank DEREYMAEKER

Bron: Het Laatste Nieuws, 21 oktober 2006

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. De Zara van de brillen25-07-2019 05:07:47
  2. Belastingverlaging voor brillen en lenzen op komst15-03-2019 07:03:21
  3. Brillen vaak goedkoper als je ze zelf koopt16-12-2017 09:12:40
  4. Verkoop brilglazen wordt transparanter30-12-2016 09:12:40
  5. Opticiens gaan klanten grondiger informeren30-12-2016 09:12:48
  6. Opticiens beloven helder zicht op prijzen30-12-2016 09:12:11
  7. Peeters wil transparante prijzen voor brillen16-11-2016 09:11:50
  8. “Opticiens maken te veel winst”31-10-2016 07:10:17
  9. Nederlandse brillen blijven flink goedkoper31-10-2016 07:10:26
  10. Oorlog in brillenland27-09-2015 01:09:09
  11. Bril kost tot 35 procent te veel27-09-2015 01:09:09
  12. Belgische bril wordt te duur betaald27-09-2015 01:09:09
  13. De zorgverzekeraar vergoedt een deel van uw brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  14. Goede zonnebril is (soms) een noodzaak27-09-2015 01:09:08
  15. Essilor introduceert zonbeschermingsfactor voor brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  16. Slecht zien, wat kost dat?27-09-2015 01:09:08
  17. “Slechte brilglazen bestaan niet”27-09-2015 01:09:08
  18. ‘Goedkope brillen slecht voor ogen’27-09-2015 01:09:08
  19. Oorlog op brillenmarkt27-09-2015 01:09:08
  20. Zijn goedkope brillen kwaliteitsbrillen?27-09-2015 01:09:08
  21. “Goedkope bril kan je scheel laten zien”27-09-2015 01:09:08
  22. “Je kan er scheel van kijken”27-09-2015 01:09:08
  23. Laat u niet vangen bij de aanschaf van een bril28-07-2015 06:07:20

Laatst bijgewerkt op 27 september 2015 – 13:19