Laat u niet vangen bij de aanschaf van een bril

De optieksector geeft geen scherp beeld van de producten die hij de consument wil verkopen. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Gezond, het gezondheidsblad van Test-Aankoop, bij 89 optiekzaken. De consumentenorganisatie vraagt meer duidelijkheid en transparantie. Heel wat consumenten zijn onaangenaam verrast door het hoge prijskaartje bij de aankoop van een nieuwe bril. Op voorhand informatie vergaren over kwaliteitsverschillen en prijzen is dus aangewezen, stelt Test-Aankoop.

De organisatie stuurde een mystery shopper op pad. Die stelde vast dat de aanpak sterk kan verschillen tussen de optiekzaken. Zo presenteren sommigen de verschillen tussen de types van glazen op een genuanceerde manier terwijl andere die verschillen net lijken uit te vergroten.

“Voor Test-Aankoop is het belangrijk dat opticiens informeren over de verschillende types glazen, en het prijskaartje ervan”, luidt het. Test-Aankoop stuitte in zijn onderzoek op een gebrek aan transparantie, zowel bij opticiens als bij glasfabrikanten.

Het vergelijken van prijzen tussen optiekzaken bleek al helemaal een onmogelijke opdracht, zo stelde de consumentenorganisatie vast. “Om adequaat prijzen te kunnen vergelijken, moet de klant immers weten welk merk, type, verdunning en behandelingslagen de opticien voorstelt en moet hij deze informatie ook duidelijk op papier krijgen.

De overgrote meerderheid van de opticiens maakte er geen probleem van om enkele elementen van het aanbod op papier te zetten op vraag van de mysteryklant; de helft deed dat zelfs spontaan. Het probleem is dat de informatie zo beknopt is dat de consument onmogelijk een grondige prijsvergelijking kan doen. Slechts in zeven optiekzaken (8 procent) kreeg de onderzoekster alle elementen”.

In Frankrijk is de opticien verplicht om vóór de aankoop van een bril een offerte op te maken, mét vermelding van fabrikant, type én opties. “Alleen op die manier kan de consument grondig prijzen vergelijken en een bewuste keuze maken voor de bril die hij zal dragen”, klinkt het nog.

Bron: Belga, Metro, 28 juli 2015

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. De Zara van de brillen25-07-2019 05:07:47
  2. Belastingverlaging voor brillen en lenzen op komst15-03-2019 07:03:21
  3. Brillen vaak goedkoper als je ze zelf koopt16-12-2017 09:12:40
  4. Verkoop brilglazen wordt transparanter30-12-2016 09:12:40
  5. Opticiens gaan klanten grondiger informeren30-12-2016 09:12:48
  6. Opticiens beloven helder zicht op prijzen30-12-2016 09:12:11
  7. Peeters wil transparante prijzen voor brillen16-11-2016 09:11:50
  8. “Opticiens maken te veel winst”31-10-2016 07:10:17
  9. Nederlandse brillen blijven flink goedkoper31-10-2016 07:10:26
  10. Oorlog in brillenland27-09-2015 01:09:09
  11. Bril kost tot 35 procent te veel27-09-2015 01:09:09
  12. Belgische bril wordt te duur betaald27-09-2015 01:09:09
  13. Slecht zien, wat kost dat?27-09-2015 01:09:08
  14. “Slechte brilglazen bestaan niet”27-09-2015 01:09:08
  15. ‘Goedkope brillen slecht voor ogen’27-09-2015 01:09:08
  16. Oorlog op brillenmarkt27-09-2015 01:09:08
  17. Zijn goedkope brillen kwaliteitsbrillen?27-09-2015 01:09:08
  18. “Goedkope bril kan je scheel laten zien”27-09-2015 01:09:08
  19. “Je kan er scheel van kijken”27-09-2015 01:09:08
  20. De zorgverzekeraar vergoedt een deel van uw brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  21. Goede zonnebril is (soms) een noodzaak27-09-2015 01:09:08
  22. Essilor introduceert zonbeschermingsfactor voor brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  23. Laat u niet vangen bij de aanschaf van een bril28-07-2015 06:07:20

Laatst bijgewerkt op 28 juli 2015 – 18:34