Belgische bril wordt te duur betaald

Door de monopoliepositie van de klassieke opticiens zijn brillen hier duurder dan in de buurlanden

Brillen zijn te duur. Gemiddeld wordt er 50 procent te veel voor betaald. Optiekketens als Pearle willen de monopoliepositie van de klassieke opticien doorbreken en de groeiende markt naar zich toe trekken.

De bril is weer in. Wie slecht ziet, hoeft ‘s morgens niet langer met contactlenzen te knoeien. Met een modieus montuur maak je veel meer indruk. Maar voor de aanschaf moet je diep in de geldbuidel tasten. Een gewone bril kost gemiddeld 339 euro. En wie een multifocaal exemplaar nodig heeft om te kunnen lezen en ver te kijken, is al gauw meer dan 500 euro kwijt.

In de ons omringende landen moet er lang niet zoveel geld neergeteld worden voor een bril. De reden voor de uitzonderlijk hoge prijs van de Belgische bril is dat de markt in ons land nog altijd gedomineerd wordt door de klassieke opticien. Zo’n 60 procent van de brillen wordt bij een opticien gekocht. Pearle is met 14 procent marktaandeel de tweede grootste speler. De rest van de markt wordt verdeeld onder andere prijsvechters zoals Hans Anders.

Pearle opent nu frontaal de aanval op de klassieke opticien in een poging de markt naar zich toe te trekken. Volgens Pearle betaalt de Belg gemiddeld 50 procent te veel voor zijn bril. In een nieuwe reclamecampagne stelt de van oorsprong Amerikaanse brillenproducent dat de klassieke opticien de klant al jarenlang te veel laat betalen. Pearle zou vergelijkbare monturen minstens 35 procent goedkoper kunnen aanbieden. De brillenketen kan de prijs drukken omdat hij een eigen glasfabriek in Nederland heeft, zijn producten in grote volumes aankoopt en zonder tussenhandelaars werkt.

“De meeste mensen gaan er nog altijd van uit dat ze voor hun ogen bij een dokter het beste af zijn,” zegt Bas van Gils, directeur Pearle België. “Ze stappen daarom sneller een klassieke opticien binnen waar een man in een witte jas werkt, dan dat ze naar een optiekketen gaan. Terwijl Pearle ook gediplomeerde opticiens in dienst heeft die oogmetingen uitvoeren en van alle nieuwe ontwikkelingen op de hoogte zijn”, aldus Van Gils.

Pearle heeft 85 winkels in ons land en wil er dit jaar nog vijftien bijbouwen. Tegen 2009 wil de keten 135 verkooppunten bezitten. Om die groei te kunnen realiseren wil het bedrijf zich ontdoen van zijn discountimago. Makkelijk zal dat niet zijn. De keten is meer dan twintig jaar geleden begonnen met verkooppunten in supermarkten. Het beeld van een winkel waar je goedkope brilletjes kunt kopen maar verder op weinig service kunt rekenen, straalt er nog altijd van af.

Bovendien is de bebrilde Belg een zuinige consument. De gemiddelde levensduur van een Belgische bril bedraagt 4,7 jaar. Terwijl een Brit elke 3,5 jaar een nieuwe bril koopt. Uit onderzoek blijkt ook dat de meeste mensen zich een nieuwe bril aanschaffen omdat de oude kapot is of omdat ze er niet goed meer mee kunnen zien. Slechts 17 procent koopt een bril omdat ze een nieuw montuur willen.

Toch ziet de toekomst er voor de brillenproducent rooskleurig uit. Over tien jaar woont er een recordaantal vijftigplussers in ons land. Precies de groep waar de brillenmaker het van moet hebben. Zestig procent van de brildragers is vijftig jaar of ouder en heeft monturen met multifocale en dus dure glazen.

Janine MEIJER

Brillen in cijfers

382 miljoen euro bedraagt de jaarlijkse omzet van de brillenmarkt, 5.490.800 Belgen dragen een bril, 35.000 nieuwe brildragers komen er elk jaar bij, 60 procent van de brildragers is vijftig jaar of ouder, 4,7 jaar gaat een Belgische bril gemiddeld mee

Ronald MEEUS

Bron: De Morgen, 4 februari 2005

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. De Zara van de brillen25-07-2019 05:07:47
  2. Belastingverlaging voor brillen en lenzen op komst15-03-2019 07:03:21
  3. Brillen vaak goedkoper als je ze zelf koopt16-12-2017 09:12:40
  4. Verkoop brilglazen wordt transparanter30-12-2016 09:12:40
  5. Opticiens gaan klanten grondiger informeren30-12-2016 09:12:48
  6. Opticiens beloven helder zicht op prijzen30-12-2016 09:12:11
  7. Peeters wil transparante prijzen voor brillen16-11-2016 09:11:50
  8. “Opticiens maken te veel winst”31-10-2016 07:10:17
  9. Nederlandse brillen blijven flink goedkoper31-10-2016 07:10:26
  10. Oorlog in brillenland27-09-2015 01:09:09
  11. Bril kost tot 35 procent te veel27-09-2015 01:09:09
  12. Belgische bril wordt te duur betaald27-09-2015 01:09:09
  13. Slecht zien, wat kost dat?27-09-2015 01:09:08
  14. “Slechte brilglazen bestaan niet”27-09-2015 01:09:08
  15. ‘Goedkope brillen slecht voor ogen’27-09-2015 01:09:08
  16. Oorlog op brillenmarkt27-09-2015 01:09:08
  17. Zijn goedkope brillen kwaliteitsbrillen?27-09-2015 01:09:08
  18. “Goedkope bril kan je scheel laten zien”27-09-2015 01:09:08
  19. “Je kan er scheel van kijken”27-09-2015 01:09:08
  20. De zorgverzekeraar vergoedt een deel van uw brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  21. Goede zonnebril is (soms) een noodzaak27-09-2015 01:09:08
  22. Essilor introduceert zonbeschermingsfactor voor brillenglazen27-09-2015 01:09:08
  23. Laat u niet vangen bij de aanschaf van een bril28-07-2015 06:07:20

Laatst bijgewerkt op 27 september 2015 – 13:19