Blik op de toekomst

Online een bril kopen? Het klinkt gek, maar het zou wel eens de toekomst kunnen zijn. De nieuwe Nederlandse keten Ace & Tate heeft een stevige voet in de onlinedeur, maar opende vorige maand ook zijn eerste Belgische winkel.

Ace & Tate doet een nieuwe wind waaien door het vaak stoffige optiekwereldje, zowel met zijn prijzen als met zijn verkoop. CEO Mark de Lange kwam op het idee voor zijn zaak na een reisje. “Het idee ontstond een paar jaar geleden. Ik had in New York een bril gekocht en wilde daar in Nederland glazen in laten zetten. Daar deden opticiens zo moeilijk over dat ik me eraan begon te ergeren. Bovendien vind ik het eigenlijk ook te gek voor woorden dat je voor elke gelegenheid – werk, weekend, feestje – wel andere kleren en schoenen aantrekt, maar dezelfde bril draagt. En dat terwijl een bril een van de eerste dingen is die je ziet bij iemand. Vandaar mijn plan: stijlvolle, kwalitatieve brillen tegen een betaalbare prijs en met een eenvoudig en transparant aankoopmodel.”

Hij begon eind november 2012 te schrijven aan het Ace & Tate-verhaal, samen met Camiel de Lange van Bergen. Een derde vennoot stapte eruit kort na de lancering in juni 2013. “We doen alles zelf: we hebben een eigen designteam, we zitten zelf met de fabrikanten om de tafel en we verkopen onze brillen zelf, via onze site en in onze eigen winkels. Door alle tussenpersonen zoals distributeurs, licentiehouders en winkeliers eruit te knippen, kunnen we mooi design bieden tegen een scherpe prijs. En we nemen genoegen met kleinere marges. Wij vinden het belangrijker dat iemand twee of drie brillen koopt en die kan afwisselen.”

Groeispurt

De brillen worden ontworpen in Amsterdam en gemaakt in Italië van de kunststof celluloseacetaat (vandaar ook de naam). Alles in huis doen, is interessant voor de verkoopprijs, maar het maakt de opstart behoorlijk duur. Daarom deed Mark de Lange een collectieronde bij wat durfkapitalisten. Een thuismatch, want de Amsterdamse dertiger werkte vroeger bij een durfkapitaalbedrijf. “Helemaal in het begin, nog voor ik mijn bedrijf opstartte, sprak ik met investeerders over mijn idee, vooral om hun feedback te vragen. Ik merkte meteen dat ze interesse hadden. Op het moment dat Ace & Tate echt van start ging, kon ik kiezen met wie ik wilde werken. De huidige aandeelhouders brengen niet alleen geld, maar ook kennis over retail, marketing en onlineverkoop in het bedrijf binnen. Aanvankelijk klopte ik vooral bij hen aan met operationele vragen. Nu we ruim drie jaar bestaan, helpen ze ons vooral met schaalvergroting.”

Dat is nodig, want Ace & Tate groeit hard. Er staan al meer dan honderd mensen op de loonlijst en de stijgende lijn blijft aanhouden. De omzet groeide vorig jaar drieënhalve keer. Dit jaar halen ze dat opnieuw. Aanvankelijk werkte Ace & Tate enkel als webshop. Maar sinds juni 2015 zijn er ook eigen winkels. De teller staat nu op zes winkels in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Berlijn, München. In oktober opende de winkel in Antwerpen en ook Maastricht staat op de kalender.

Omdat Ace & Tate niet de uitstraling van een keten wil krijgen, ziet elke winkel er helemaal anders uit. Cijfers mag De Lange niet geven, maar Ace & Tate verkoopt dagelijks een paar honderd brillen. De kracht van Ace & Tate is behalve de toegankelijke prijs ook de hippe designs en de drieledige verkooptechniek: naast de winkels en de webshop, heeft Ace & Tate ook een Home Try-On-service. Je kunt vijf brillen gratis laten opsturen. Die kan je een week lang thuis proberen en stuur je vervolgens gratis weer terug. “Logistiek is dat behoorlijk complex, maar we blijven investeren in die service, omdat ik er echt in geloof. We krijgen er ook heel positieve reacties op. Een bril is een persoonlijke aankoop. Je kunt die week gebruiken om eens met je bril te leven, hem aan je vrienden, je familie en je collega’s te tonen. Draag hem eens een dag om te zien hoe je je voelt”, oppert Mark de Lange. De sterkte van je glazen kun je doorgeven via mail, telefoon of WhatsApp. En een week later zit je nieuwe bril in de bus.”

Ace & Tate is dus geen zuivere onlinespeler. Het investeert in die drie verkoopkanalen om de winkelervaring steeds beter te maken. Wat is de volgende stap? Experimenteert De Lange al met toegevoegde realiteit (met de smartphone een digitaal laagje informatie over de realiteit leggen)? “We houden die optie zeker open, maar de augmented reality zoals die nu beschikbaar is, vind ik niet goed genoeg. Als je het echt goed wil krijgen, moet je het zelf ontwikkelen. Dan investeer ik liever mijn tijd en geld in de uitbouw van het merk. Ik wil van Ace & Tate een leidend Europees merk maken.”

Herschikte markt

Internationaal heeft Ace & Tate al behoorlijk wat concurrentie. In Duitsland is er Mister Spex en Found, in Frankrijk Lunettes Pour Tous, in Nederland Polette en in de Verenigde Staten Warby Parker. In België is er nog niets wat op Ace & Tate lijkt. Vrezen onze opticiens de komst van de online prijsstunter? Tom Buysse opende dit jaar de zaak Loft in Gent. Hij ziet Ace & Tate niet als een bedreiging. “De komst van Ace & Tate naar België zal echt iets teweegbrengen, vermoed ik. Dat vind ik heel positief. De markt zal zich herschikken en de consumenten krijgen meer keus. Wie vroeger een goedkopere bril zocht, moest tevreden zijn met minder mooie brillen van Hans Anders of Pearl. Bij Ace & Tate vind je wél modieuze monturen. De kwaliteit, de pasvorm, het advies en de service zijn wel minder dan bij een klassieke brillenzaak. Dat verwacht je ook als je slechts 98 euro betaalt voor een bril. Ik zie hen niet als een bedreiging voor mijn eigen zaak. Wie snel een leuke, betaalbare bril wil, surft naar Ace & Tate. Wie echt iets bijzonders wil van topkwaliteit – en bereid is daar wat meer voor te betalen – komt naar ons. Die twee modellen kunnen perfect naast elkaar bestaan.”

Hoe zit het met de digitale geletterdheid van de gemiddelde Belgische opticien? De meesten zijn er zeker mee bezig. Al blijft het een leerproces. Sommigen hadden een webshop, maar zetten die stop omdat het model niet werkte. “Online is er plaats voor ofwel goedkoop ofwel luxe. Het middensegment is moeilijk”, analyseert Buysse. Hij heeft ook een webshop klaar, al is die nog niet online. “Het persoonlijke advies en de service achteraf zijn onze belangrijkste troeven. Dus lijkt het absurd uit te pakken met een webwinkel. Maar die is vooral bedoeld als eerste kennismaking. Veel mensen vinden het fijn de collectie al eens online te bekijken voor ze naar de winkel komen. Ik zie nu al het effect van mijn Instagram-account. Wekelijks krijg ik berichtjes van mensen met vragen over een bril die ik heb gepost, zelfs uit het buitenland. Deze week stuurde ik er nog eentje op naar Ierland.”

Mark de Lange omschrijft de collectie van Ace & Tate als contemporary classics : klassieke, niet al te uitgesproken monturen met een hedendaagse twist. Ace & Tate verkoopt geen mannen- of vrouwenbrillen. Alles is unisex. Net zoals in de mode werkt het brillenmerk met meerdere kleinere collecties. Elk seizoen is opgedeeld in drie leveringen en daarnaast zijn er capsulecollecties, bijvoorbeeld van externe ontwerpers. Zo is er voor de klant regelmatig iets nieuws te ontdekken. Wie momenteel naar de site surft, kan kiezen uit 43 modellen. Dat is natuurlijk een pak minder dan bij een klassieke opticien, die doorgaans een paar honderd brillen aanbiedt.

Het gros van de Ace & Tate-brillen is gemaakt van acetaat, al zijn er ook enkele metalen brillen. Volgend jaar start het merk ook met titanium exemplaren, al zullen die niet voor 98 euro over de toonbank gaan. “In de toekomst zullen er waarschijnlijk andere prijspunten bij komen. Zo kosten onze limited editon- brillen nu al 148 of 198 euro. Voor een varifocus rekenen we 248 euro, maar we blijven vasthouden aan de transparantie: de prijs op het doosje is de prijs die je betaalt. Verborgen extra kosten of uitzonderingen, daar doen we niet aan mee.”

Iris De Feijter

Bron: Trends/Trends, Do. 03 Nov. 2016, Pagina 100

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Blik op de toekomst04-11-2017 09:11:16
  2. Honderd brillen voor cliënten Sociaal Huis28-10-2017 12:10:27
  3. Vergoeding zorgverzekering brillen of lenzen19-10-2017 10:10:58
  4. Ja, ik bril – Een screenbril die blauw licht wegfiltert27-07-2017 08:07:05
  5. Volgende HoloLens krijgt processor voor kunstmatige intelligentie24-07-2017 09:07:24
  6. Vakantiegangers denken niet aan reservebril18-06-2017 05:06:03
  7. Slimme e-glasses voor een scherp zicht18-06-2017 04:06:35
  8. Onderzoek: Een bril creëert afstand17-06-2017 02:06:41
  9. Eline De Munck stelt tweede brillencollectie voor17-06-2017 01:06:22
  10. De tijd van dure brillen is voorbij16-06-2017 10:06:39
  11. Van een bril ga je niet beter, maar slechter zien11-06-2017 07:06:38
  12. “Ieder juiste en mooie bril”22-02-2017 09:02:35
  13. “Eindelijk kan ik weer lezen”22-02-2017 08:02:43
  14. Zelf scherpstellende bril06-02-2017 03:02:28
  15. Greg Van Avermaet vindt goud bij Kempense opticien10-09-2016 08:09:14
  16. Bril: Reinigen, onderhouden en krassen voorkomen27-07-2016 11:07:49
  17. De bril die helemaal bij jou past02-11-2015 09:11:04
  18. 1 op 5 gezinnen stelt aankoop bril uit door geldgebrek16-10-2015 07:10:28
  19. Dokters van de Wereld start brillenproject16-10-2015 07:10:00
  20. Opticien verkoopt brilmonturen van algen29-09-2015 09:09:01
  21. Een icoon op je neus27-09-2015 05:09:29
  22. 15 onverwachte hoofdpijntriggers27-06-2015 08:06:11
  23. Geen traantjes meer dankzij uienbril24-06-2015 01:06:49
  24. Van piloot tot katoog: met brillen kan álles13-06-2015 07:06:58
  25. Carl Zeiss veroordeeld wegens slechte brilglazen11-05-2015 06:05:41
  26. Opticien krijgt 112.000 euro schadevergoeding van brilglazengigant09-05-2015 08:05:46
  27. Slecht zicht? Dit zijn 6 innovatieve brillen die meer doen dan alleen je zicht verscherpen26-04-2015 05:04:28
  28. Waar koop je best je brilglazen?10-12-2014 07:12:58
  29. Ionen gaan op reis door brillenglazen06-06-2011 06:06:12
  30. Belgen argwanend tegenover aankoop bril in winkelketen06-06-2011 06:06:24
  31. “Dit gaat er ver over”06-06-2011 06:06:01
  32. Brillen meest zoek tijdens vakantie06-06-2011 06:06:46
  33. Onzichtbaar zicht06-06-2011 06:06:20
  34. Nieuwe bril06-06-2011 06:06:51
  35. Montuur doet dienst als sushi-eetstokjes06-06-2011 06:06:01
  36. Bijna iedereen ooit aan bril of lens06-06-2011 06:06:14
  37. Winnetou draagt Sunblade06-06-2011 06:06:01
  38. Zonnebril zonder glazen verovert wereld06-06-2011 06:06:19
  39. Propere brillenglazen06-06-2011 06:06:34
  40. Sunblade06-06-2011 06:06:18
  41. Waarheidsbril op komst06-06-2011 06:06:38
  42. Sunblade vervangt zonnebril06-06-2011 06:06:25
  43. Bij de neus genomen06-06-2011 06:06:14
  44. TUD-student ontwerpt universele bril voor miljoenen mensen in derde wereld06-06-2011 06:06:58
  45. Radiogolven maken bril overbodig06-06-2011 06:06:07
  46. Liever lens dan jampot06-06-2011 06:06:51
  47. Van ouderwets lorgnet tot trendy montuurtje06-06-2011 06:06:38
  48. ‘Wie bomen plant, plant vertrouwen’06-06-2011 06:06:11
  49. Begrafenisbril, feestbril, strandbril, en nog een móóie bril06-06-2011 06:06:22
  50. Stad koopt bril voor personeel06-06-2011 06:06:36
  51. Aelvoet onderzoekt verplicht voorschrift voor aanschaf bril06-06-2011 06:06:40
  52. Ook veiligheidsbrillen volgen modetrends06-06-2011 06:06:46
  53. Ziekenfondsen betalen brilglazen in plaats van huwelijkspremies06-06-2011 06:06:18
  54. De nieuwe bril van Mark Demesmaeker06-06-2011 06:06:51
  55. Brillen zonder scheldnaam06-06-2011 06:06:13
  56. Eén brilletje voor twee ogen06-06-2011 06:06:09
  57. Een accessoire op de neus06-06-2011 06:06:01
  58. Kijk in spiegel en Pro-Laser geeft u een bril06-06-2011 06:06:48
  59. Veel Belgen dragen een bril zonder dat ze die nodig hebben05-06-2011 07:06:30
  60. Zeeziek? Zet eens een bril op05-06-2011 06:06:29
  61. Airbag gevaarlijk voor brildragers”05-06-2011 06:06:21
  62. Allergieën05-06-2011 06:06:01
  63. Bril light05-06-2011 06:06:27
  64. Brilbarrière afbreken05-06-2011 06:06:12
  65. Brillen met progressieve glazen zijn een belangrijke ontwikkeling05-06-2011 06:06:55
  66. Brillencollecties oriënteren zich naar de klanten-typologie05-06-2011 06:06:27
  67. Brillenglazen: een belangrijke beslissing05-06-2011 06:06:04
  68. Brillenglazen voor sportbrillen05-06-2011 06:06:49
  69. Brillenglazenindustrie biedt zogenaamde office-lenzen05-06-2011 06:06:52
  70. Comfortabele oplossing voor de werkplek05-06-2011 06:06:01
  71. Contactlenzen hebben een beschermende functie05-06-2011 06:06:11
  72. De bril aan de ketting leggen05-06-2011 06:06:13
  73. De bril op de juiste manier schoonmaken05-06-2011 06:06:37
  74. De bril voor automobilisten05-06-2011 06:06:17
  75. De brillenkoker als statussymbool05-06-2011 06:06:05
  76. De eerste bril05-06-2011 06:06:49
  77. De harmonieleer uit Azië bepaalt ook de keuze van de bril05-06-2011 06:06:31
  78. De markt voor optische hulpmiddelen boomt05-06-2011 06:06:15
  79. De reclamewereld ontdekt de bril05-06-2011 06:06:42
  80. Dunne brillenglazen geven de ogen een natuurlijk uiterlijk05-06-2011 06:06:32
  81. E-commerce verandert de markt05-06-2011 06:06:11
  82. Een kwart van alle monturen is gemaakt van moderne kunststoffen05-06-2011 06:06:30
  83. Een los schroefje05-06-2011 06:06:01
  84. Een nieuwe trend: ontspiegelde brillen05-06-2011 06:06:31
  85. Fototrope brillenglazen05-06-2011 06:06:05
  86. Gekleurde brillenglazen populair05-06-2011 06:06:49
  87. “Glasbrillen” zijn nog steeds populair05-06-2011 06:06:58
  88. Groter met precisie05-06-2011 06:06:22
  89. Half en half05-06-2011 06:06:07
  90. Het aantal mensen met een contactallergie neemt toe05-06-2011 06:06:51
  91. Het brillenpasje behoort net als de creditcard in de portemonnee05-06-2011 06:06:23
  92. Hoe worden de glazen eigenlijk in het montuur gepast?05-06-2011 06:06:10
  93. Nieuwe bril tegen computerstress vanaf uw 40e05-06-2011 06:06:49
  94. Ontspiegelde glazen hebben veel voordelen05-06-2011 06:06:08
  95. Optimaal kunnen zien bij sporten05-06-2011 06:06:56
  96. Progressieve brillenglazen05-06-2011 06:06:06
  97. Progressieve brillenglazen worden nog comfortabeler05-06-2011 06:06:52
  98. Progressieve glazen van de 3e generatie05-06-2011 06:06:35
  99. Speciale progressieve glazen: voor wie zijn ze bestemd?05-06-2011 06:06:27
  100. Sport en vrije tijd definiëren een nieuwe markt voor brillen05-06-2011 06:06:57
  101. Sportbrillen worden steeds vaker bij de opticien gekocht05-06-2011 06:06:37
  102. Trendproduct brillenetui05-06-2011 06:06:31
  103. Vaker hoofdpijn duidt op een ontbrekende of foute bril05-06-2011 06:06:02
  104. Veiligheidsbrillen voor het beroep: dat werkt een stuk gemakkelijker05-06-2011 06:06:48
  105. Vergrootglazen verrijken sport en vrije tijd05-06-2011 06:06:35
  106. Wisselbrillen worden steeds populairder05-06-2011 06:06:17
  107. Zeiss: progressieve glazen voor het werk met een computerbeeldscherm05-06-2011 06:06:04
  108. Het oog wil ook wat …27-05-2011 05:05:35

Laatst bijgewerkt op 4 november 2017 – 09:20