Belgen argwanend tegenover aankoop bril in winkelketen

Belgen argwanend tegenover aankoop bril in winkelketen

KAPELLEN

De reclameboodschappen van opticienketen Pearle scoren hoog. Pearle-baas Bas van Gils is daar blij om. Hij werkt keihard aan een verankering van zijn bedrijf in België. “Belgen staan argwanend tegenover grote winkelketens. Ze denken dat ze in een keten niet zo’n goede service krijgen, dat ze maar een nummer zijn. Wanneer ze een nieuwe bril nodig hebben, stappen ze bij voorkeur naar de zelfstandige opticien. Wij moeten onze nieuwe klanten daarom over de drempel sleuren. Wanneer ze de stap eenmaal gezet hebben, komen ze heel makkelijk terug.”

Bas van Gils gaat er met Pearle hard tegenaan

De Belgische brillenmarkt is voor 75 % in handen van zelfstandige opticiens. Pearle heeft een marktaandeel van 20 %. De rest van de markt is voor de kleinere ketens als Hans Anders, Brilcenter, Krys Optiek, Tri Optiek, Grand Optical e.a. Volgens Van Gils dé reden waarom de Belg zijn bril zo duur betaalt. In andere Europese landen is de concurrentie scherper. Daar hebben de zelfstandige winkels het moeilijker met de ketens.

“Ook de positie van de oogarts ten aanzien van de opticien is in België anders dan in de buurlanden”, constateert Van Gils. “De Belgen gaan naar de oogarts als ze een bril nodig hebben. Hij bepaalt het type glazen. Pas daarna gaan de Belgen naar de opticien. Nochtans kan de opticien meestal perfect vertellen welke brilglazen de klant best zou dragen. Als je het andersom doet, betekent dit een besparing op de ziekteverzekering. Onze opticiens verwijzen resoluut klanten naar de oogarts indien ze een of andere anomalie constateren.”

Belgen zijn moeilijke klanten en houden vast aan gewoontes. Worden ze door hun zelfstandige opticien en hun oogarts wel optimaal bediend?

Bas van Gils: Daar twijfel ik niet aan. Onze zelfstandige collega’s en de oogartsen leveren prima werk. Maar het kan zuiniger. Onze prijzen liggen een pak onder die van de marktleiders. Bij de zelfstandige opticien betaal je gemiddeld 350 euro voor een goede bril, bij ons 240 euro.

We leven weer in een moeilijke economische periode. Kiezen de Belgen nu eerder voor een goedkopere bril?

Terwijl de Belgische brillenmarkt dit jaar daalt met 2 %, stijgt onze omzet opnieuw met 20 %. De Belgen zijn dus wel op zoek naar goedkopere brillen. Als iemand een van onze winkels heeft bezocht, keert hij volgens een studie van Dimarso gegarandeerd terug. Wij moeten de klant alleen over de drempel krijgen. Vandaar onze scherpe campagnes. Wij hebben deze maand enorm veel succes met onze leeftijdspromotie. Zeg hou oud je bent en je krijgt procentueel evenveel korting. Wie 60 is, krijgt 60 % reductie.

Pearle groeit. Maar hoe vang je het ontstellende gebrek aan gediplomeerde opticiens op?

Hoe vang ik het groeiende aantal klanten op? Dat houdt me elke dag bezig. De opleiding tot opticien is in België gebrekkig georganiseerd. Wij proberen het tekort aan opticiens op te vangen door kandidaat-winkeluitbaters een interne opleiding aan te bieden.

Wat kunt u kandidaat-opticiens bieden?

Wij bieden de infrastructuur van onze keten aan. Binnen dat raamwerk evolueren onze werknemers als zelfstandigen. In een gemiddelde winkel halen wij een omzet van pakweg 800.000 euro, vijf keer meer dan een opticien. Onze marges zijn uiteraard kleiner maar als zelfstandige kun je goed van de opbrengst leven.

Hoe ziet u de expansie concreet?

België heeft ruimte voor nog 40 nieuwe vestigingen. Wij willen in 2005 15 tot 20 nieuwe winkels openen. Vooral rond grote steden. Wij mikken eveneens op de winkelcentra. De eigenaars van winkelcentra beperken het aantal opticienszaken meestal tot een of twee en dan krijgen wij vaak geen kans.

***

Pearle België resideert in Kapellen

KAPELLEN

Pearle Vision wordt aangestuurd door de Nederlandse beleggingsgroep HAL Holding. De Belgische hoofdzetel verhuisde onlangs van Antwerpen naar Kapellen. Om de problemen met de heraanleg van Ring te vermijden.

* Pearle is gegroeid uit het concept van de Britse groep Grand Metropolitan. De Britten lieten de keten in de jaren tachtig van de vorige eeuw in franchise (zelfstandigen) uitbaten door GIB, de eigenaar van GB-Inno-BM.
* GIB schuift de rechten in 1997 door naar de Amerikaanse groep Cole National.
* HAL Holding neemt in 2001 een meerderheidsparticipatie in Pearle Europe. HAL is het investeringsvehikel van de Nederlandse miljardairsfamilie Van der Vorm. Die heeft in de jaren zeventig en tachtig fortuin gemaakt in de haven van Rotterdam.
* Pearle België haalde in 200* een netto omzet van 55 miljoen euro. De groep runt 81 winkels en heeft 260 werknemers.

***

Belg doet vijf jaar met bril

Een Belg doet gemiddeld vijf jaar met een bril. Het Europese gemiddelde bedraagt 3,5 jaar. Pearle Vision klaagt het feit aan dat een op de twee senioren in België hun slecht zicht niet laten behandelen. Omdat zij angst hebben voor de oogarts en … omdat brillen te duur zijn.

Marc BALDUYCK

Bron: Gazet van Antwerpen, 22 oktober 2004

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Belgische brillenglazen dampen nooit aan (zelfs niet als je mondmasker draagt)31-05-2020 06:05:12
  2. “Plots zag ik Oostende in andere kleuren. Een nieuwe wereld ging voor me open”16-11-2019 06:11:31
  3. Draag je een bril? Dan ben je slimmer15-12-2018 08:12:06
  4. Dat zie je goed! Zo onderhoud je je bril optimaal19-11-2018 07:11:21
  5. Berwin Bijholt: ‘Nooit meer krassen op de bril met de Eyeshaker’14-10-2018 06:10:18
  6. Overstap loont, maar bril wordt nooit gratis27-12-2017 11:12:18
  7. Boom – Betaalbare ‘EyeSnap’-bril via OCMW27-11-2017 08:11:05
  8. Blik op de toekomst04-11-2017 09:11:16
  9. Honderd brillen voor cliënten Sociaal Huis28-10-2017 12:10:27
  10. Vergoeding zorgverzekering brillen of lenzen19-10-2017 10:10:58
  11. Ja, ik bril – Een screenbril die blauw licht wegfiltert27-07-2017 08:07:05
  12. Volgende HoloLens krijgt processor voor kunstmatige intelligentie24-07-2017 09:07:24
  13. Vakantiegangers denken niet aan reservebril18-06-2017 05:06:03
  14. Slimme e-glasses voor een scherp zicht18-06-2017 04:06:35
  15. Eline De Munck stelt tweede brillencollectie voor17-06-2017 01:06:22
  16. De tijd van dure brillen is voorbij16-06-2017 10:06:39
  17. Van een bril ga je niet beter, maar slechter zien11-06-2017 07:06:38
  18. “Ieder juiste en mooie bril”22-02-2017 09:02:35
  19. “Eindelijk kan ik weer lezen”22-02-2017 08:02:43
  20. Zelf scherpstellende bril06-02-2017 03:02:28
  21. Greg Van Avermaet vindt goud bij Kempense opticien10-09-2016 08:09:14
  22. Bril: Reinigen, onderhouden en krassen voorkomen27-07-2016 11:07:49
  23. De bril die helemaal bij jou past02-11-2015 09:11:04
  24. 1 op 5 gezinnen stelt aankoop bril uit door geldgebrek16-10-2015 07:10:28
  25. Dokters van de Wereld start brillenproject16-10-2015 07:10:00
  26. Opticien verkoopt brilmonturen van algen29-09-2015 09:09:01
  27. Een icoon op je neus27-09-2015 05:09:29
  28. 15 onverwachte hoofdpijntriggers27-06-2015 08:06:11
  29. Geen traantjes meer dankzij uienbril24-06-2015 01:06:49
  30. Van piloot tot katoog: met brillen kan álles13-06-2015 07:06:58
  31. Carl Zeiss veroordeeld wegens slechte brilglazen11-05-2015 06:05:41
  32. Opticien krijgt 112.000 euro schadevergoeding van brilglazengigant09-05-2015 08:05:46
  33. Slecht zicht? Dit zijn 6 innovatieve brillen die meer doen dan alleen je zicht verscherpen26-04-2015 05:04:28
  34. Waar koop je best je brilglazen?10-12-2014 07:12:58
  35. Ionen gaan op reis door brillenglazen06-06-2011 06:06:12
  36. Belgen argwanend tegenover aankoop bril in winkelketen06-06-2011 06:06:24
  37. “Dit gaat er ver over”06-06-2011 06:06:01
  38. Brillen meest zoek tijdens vakantie06-06-2011 06:06:46
  39. Onzichtbaar zicht06-06-2011 06:06:20
  40. Nieuwe bril06-06-2011 06:06:51
  41. Montuur doet dienst als sushi-eetstokjes06-06-2011 06:06:01
  42. Bijna iedereen ooit aan bril of lens06-06-2011 06:06:14
  43. Winnetou draagt Sunblade06-06-2011 06:06:01
  44. Zonnebril zonder glazen verovert wereld06-06-2011 06:06:19
  45. Propere brillenglazen06-06-2011 06:06:34
  46. Sunblade06-06-2011 06:06:18
  47. Waarheidsbril op komst06-06-2011 06:06:38
  48. Sunblade vervangt zonnebril06-06-2011 06:06:25
  49. Bij de neus genomen06-06-2011 06:06:14
  50. TUD-student ontwerpt universele bril voor miljoenen mensen in derde wereld06-06-2011 06:06:58
  51. Radiogolven maken bril overbodig06-06-2011 06:06:07
  52. Liever lens dan jampot06-06-2011 06:06:51
  53. Van ouderwets lorgnet tot trendy montuurtje06-06-2011 06:06:38
  54. ‘Wie bomen plant, plant vertrouwen’06-06-2011 06:06:11
  55. Begrafenisbril, feestbril, strandbril, en nog een móóie bril06-06-2011 06:06:22
  56. Stad koopt bril voor personeel06-06-2011 06:06:36
  57. Aelvoet onderzoekt verplicht voorschrift voor aanschaf bril06-06-2011 06:06:40
  58. Ook veiligheidsbrillen volgen modetrends06-06-2011 06:06:46
  59. Ziekenfondsen betalen brilglazen in plaats van huwelijkspremies06-06-2011 06:06:18
  60. De nieuwe bril van Mark Demesmaeker06-06-2011 06:06:51
  61. Brillen zonder scheldnaam06-06-2011 06:06:13
  62. Eén brilletje voor twee ogen06-06-2011 06:06:09
  63. Een accessoire op de neus06-06-2011 06:06:01
  64. Kijk in spiegel en Pro-Laser geeft u een bril06-06-2011 06:06:48
  65. Veel Belgen dragen een bril zonder dat ze die nodig hebben05-06-2011 07:06:30
  66. Zeeziek? Zet eens een bril op05-06-2011 06:06:29
  67. Airbag gevaarlijk voor brildragers”05-06-2011 06:06:21
  68. Allergieën05-06-2011 06:06:01
  69. Bril light05-06-2011 06:06:27
  70. Brilbarrière afbreken05-06-2011 06:06:12
  71. Brillen met progressieve glazen zijn een belangrijke ontwikkeling05-06-2011 06:06:55
  72. Brillencollecties oriënteren zich naar de klanten-typologie05-06-2011 06:06:27
  73. Brillenglazen: een belangrijke beslissing05-06-2011 06:06:04
  74. Brillenglazen voor sportbrillen05-06-2011 06:06:49
  75. Brillenglazenindustrie biedt zogenaamde office-lenzen05-06-2011 06:06:52
  76. Comfortabele oplossing voor de werkplek05-06-2011 06:06:01
  77. Contactlenzen hebben een beschermende functie05-06-2011 06:06:11
  78. De bril aan de ketting leggen05-06-2011 06:06:13
  79. De bril op de juiste manier schoonmaken05-06-2011 06:06:37
  80. De bril voor automobilisten05-06-2011 06:06:17
  81. De brillenkoker als statussymbool05-06-2011 06:06:05
  82. De eerste bril05-06-2011 06:06:49
  83. De harmonieleer uit Azië bepaalt ook de keuze van de bril05-06-2011 06:06:31
  84. De markt voor optische hulpmiddelen boomt05-06-2011 06:06:15
  85. De reclamewereld ontdekt de bril05-06-2011 06:06:42
  86. Dunne brillenglazen geven de ogen een natuurlijk uiterlijk05-06-2011 06:06:32
  87. E-commerce verandert de markt05-06-2011 06:06:11
  88. Een kwart van alle monturen is gemaakt van moderne kunststoffen05-06-2011 06:06:30
  89. Een los schroefje05-06-2011 06:06:01
  90. Een nieuwe trend: ontspiegelde brillen05-06-2011 06:06:31
  91. Fototrope brillenglazen05-06-2011 06:06:05
  92. Gekleurde brillenglazen populair05-06-2011 06:06:49
  93. “Glasbrillen” zijn nog steeds populair05-06-2011 06:06:58
  94. Groter met precisie05-06-2011 06:06:22
  95. Half en half05-06-2011 06:06:07
  96. Het aantal mensen met een contactallergie neemt toe05-06-2011 06:06:51
  97. Het brillenpasje behoort net als de creditcard in de portemonnee05-06-2011 06:06:23
  98. Hoe worden de glazen eigenlijk in het montuur gepast?05-06-2011 06:06:10
  99. Nieuwe bril tegen computerstress vanaf uw 40e05-06-2011 06:06:49
  100. Ontspiegelde glazen hebben veel voordelen05-06-2011 06:06:08
  101. Optimaal kunnen zien bij sporten05-06-2011 06:06:56
  102. Progressieve brillenglazen05-06-2011 06:06:06
  103. Progressieve brillenglazen worden nog comfortabeler05-06-2011 06:06:52
  104. Progressieve glazen van de 3e generatie05-06-2011 06:06:35
  105. Speciale progressieve glazen: voor wie zijn ze bestemd?05-06-2011 06:06:27
  106. Sport en vrije tijd definiëren een nieuwe markt voor brillen05-06-2011 06:06:57
  107. Sportbrillen worden steeds vaker bij de opticien gekocht05-06-2011 06:06:37
  108. Trendproduct brillenetui05-06-2011 06:06:31
  109. Vaker hoofdpijn duidt op een ontbrekende of foute bril05-06-2011 06:06:02
  110. Veiligheidsbrillen voor het beroep: dat werkt een stuk gemakkelijker05-06-2011 06:06:48
  111. Vergrootglazen verrijken sport en vrije tijd05-06-2011 06:06:35
  112. Wisselbrillen worden steeds populairder05-06-2011 06:06:17
  113. Zeiss: progressieve glazen voor het werk met een computerbeeldscherm05-06-2011 06:06:04
  114. Het oog wil ook wat …27-05-2011 05:05:35

Laatst bijgewerkt op 11 januari 2015 – 06:38