Slechtziende Ann volgt Photoshoplessen

“Ik moest en zou dat kunnen”

Slechtziende Ann laat zich niet tegenhouden door haar beperking om Photoshoplessen te volgen

WIELSBEKE – Ann Lazou (64) uit Den Meynaert volgt al tien jaar computerles in cvo MIRAS, campus Waregem. Niets speciaal, zo lijkt, maar Ann ziet maar voor tien procent. Met behulp van aangepaste software kan ze nu zelfs lessen Photoshop volgen. “Ik moest en zou dat kunnen. Ik ben vastberaden om mijn doelen te halen, ondanks mijn beperking”, meent ze.

Van bij haar geboorte is Ann beperkt in haar zicht door een erfelijke aangeboren aandoening. Toch volgt ze al tien jaar computerles. “Ik heb al alle lessen gevolgd die het lokaal dienstencentrum aanbood.

Ik ben begonnen bij het begin: computergebruik voor beginners, Word, Multimedia, Powerpoint en werken met internet. Ik wou dat allemaal kunnen. Ik doe dat heel graag en ik kan er mij mee bezighouden. Voor minder goed zienden is het belangrijk iets visueels te kunnen doen. Iedereen werkt met de computer, waarom zou ik het niet kunnen”, geeft Ann aan.

Kaartjes maken

Ze is nu bezig aan haar zesde Photoshopreeks. Ann haalt verschillende foto’s van internet om ze dan te bewerken tot kaartjes. “We maken hele mooie werkjes. Ik maak kaartjes voor mijn kleinkinderen of bewerk verschillende foto’s. Vanuit de les krijgen we oefeningen mee naar huis. Ik hou ervan te spelen met de foto’s, ook al is mijn zicht beperkt”, zegt ze. Ann gebruikt geen gewone computer. Een stick met software zorgt ervoor dat ze haar beeld gemakkelijk kan in en uitzoomen. Ze maakt gebruik van ZoomText en een extra groot toetsenbord. “Het is soms wat omslachtig omdat je veel je beeld moet vergroten en verkleinen, maar moeilijk gaat ook. Mijn cursus heb ik ook op A3-formaat zodat ik gemakkelijk kan volgen. De leerkracht behandelt mij en alle andere mensen met heel veel geduld. Ze geeft ons de tijd die we nodig hebben om onze oefeningen te maken. Extra aandacht geeft ze me niet. Het is dan ook niet nodig door de Zoomtextsoftware”, weet ze. durven doorzetten

Ann heeft weet van de software, maar ze merkt dat weinig slechtzienden de hulpmiddelen opzoeken. Ze kan niet geloven dat ze de enige slechtziende is die computerlessen wil volgen. “Je moet die stap durven zetten om naar de les te trekken. Maar je moet ook weet hebben voor de hulpmiddelen. Bij een blinde denkt iedereen onmiddellijk aan een hond. Slechtzienden weten soms niet eens dat heel veel hulpmiddelen hen kunnen helpen om hun droom te kunnen volbrengen. Mijn droom was om met de computer te kunnen werken en dat kan ik nu ook”, vertelt ze. Ann beseft dat slechtzienden de technologie nodig hebben om goed te kunnen functioneren. “We moeten onze onafhankelijkheid kunnen bewaren. Het is fijn te merken dat je dat nog altijd kunt doen. We moeten de beschikbare hulpmiddelen blijven gebruiken”, klinkt het.

Ann kan zich niet alleen goed bezighouden met haar werk op de computer. De lessen zijn ook belangrijk in haar sociaal leven. “Medestudenten pikken me op om naar de les te gaan. In de les zelf kan ik ook een praatje slaan. Ik kan tegen iedereen spreken. Daarom wil ik die lessen ook blijven volgen. Je leert er nieuwe mensen kennen en vrienden maken. Dat is heel belangrijk voor mij.”

Ze wil zelf bewijzen dat slechtzienden ook visuele taken op zich kunnen nemen. De computer is een heel gemakkelijk instrument in de moderne tijd. “We ontvangen allemaal mails en moeten vaak iets typen. Zelf ben ik een doorzetter, maar andere slechtzienden moeten ook weten dat ze computerlessen kunnen volgen. Ik wil een voorbeeld voor hen zijn en hen overtuigen ook deel te nemen aan die lessen. Voorlopig ben ik de enige”, sluit ze af.

(Niels Vromant)

Bron: Krant van West-Vlaanderen/Gaver, Vr. 11 Aug. 2017, Pagina 22

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Blinde migranten willen gewoon taalles16-01-2018 10:01:03
  2. Babbage bij RTL Lifestyle Experience mogelijkheden voor studie en werk22-12-2017 08:12:59
  3. Je luistermaatje in de klas: gesproken schoolboeken22-11-2017 12:11:49
  4. Spermalie maakt geschiedeniskaart voor slechtziende leerlingen03-10-2017 07:10:29
  5. Slechtziende Ann volgt Photoshoplessen13-08-2017 11:08:37
  6. Waarom toegankelijk lesmateriaal belangrijk is18-06-2017 05:06:35
  7. Voelbare tekeningen18-06-2017 09:06:08
  8. SenseMath maakt wiskunde toegankelijk voor blinde leerlingen17-06-2017 11:06:18
  9. Frank Toenders maakt lesmateriaal voor natuurkunde dat geschikt is voor blinden17-06-2017 11:06:36
  10. Nederlands leren bij Beter Zien Anders Kijken te Rotterdam09-06-2017 04:06:23
  11. Goede Kennis – Toegankelijke informatie in en rondom het klaslokaal24-08-2016 03:08:09
  12. Examen doen als je blind bent: de gewoonste zaak van de wereld?09-05-2016 07:05:11
  13. Lespakket voeltekeningen gereed31-12-2015 09:12:20
  14. De geluidenbal27-11-2015 05:11:32
  15. Lijm: Pritt plakstiften in kleur (handig voor slechtzienden)27-11-2015 05:11:29
  16. Atlas voor slechtzienden straks ook in Wallonië27-09-2015 12:09:09
  17. Online studie-informatie slecht bereikbaar voor gehandicapte27-09-2015 12:09:09
  18. Gratis onderwijsprogramma voor kinderen en jongeren met een visuele beperking27-09-2015 12:09:09
  19. Atlas voor slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  20. Visueel gehandicapte kinderen helpen met makkelijke leesletter27-09-2015 12:09:09
  21. Redelijke aanpassingen voor inclusief onderwijs27-09-2015 12:09:09
  22. Spermalie ontwikkelt atlas voor slechtziende leerlingen27-09-2015 12:09:09
  23. Slechtziende leerlingen krijgen brailletoestel27-09-2015 12:09:09
  24. iBooks-studieboeken nu ook in Nederland27-09-2015 12:09:09
  25. Scholen discrimineren de blinden met Google Apps volgens advocaten27-09-2015 12:09:09
  26. Antwerpen koopt machine voor leerlingen met visuele handicap27-09-2015 12:09:09
  27. Geslaagde braillecursus voor ouders bij Visio Onderwijs Rotterdam27-09-2015 12:09:09
  28. Digitale cursussen vlotter beschikbaar27-09-2015 12:09:09
  29. Antwerpse school koopt braillemachine27-09-2015 12:09:09
  30. Training braille27-09-2015 12:09:09
  31. Artesis geeft info in braille27-09-2015 12:09:09
  32. Vandenbroucke helpt kinderen met dyslexie27-09-2015 12:09:09
  33. Nieuw lesboek braille voor anderstaligen27-09-2015 12:09:09
  34. Leermiddelen steeds ontoegankelijker voor blinden en slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  35. Digitaal lesmateriaal niet toegankelijk voor blinde leerlingen27-09-2015 12:09:09
  36. Examen bijna blinde Brenda27-09-2015 12:09:09
  37. Studeren, zweten, slagen!? – Eindexamens 200827-09-2015 12:09:09
  38. Leerpakketten op maat voor slechtzienden of slechthorenden27-09-2015 12:09:09
  39. Video: Cito eindtoets nu ook in braille27-09-2015 12:09:09
  40. KAHO Sint-Lieven helpt studenten met problemen27-09-2015 12:09:09
  41. Katho verspreidt infoboek voor mindervalide studenten27-09-2015 12:09:09
  42. Video: Gebruikers over Schriftje.nl27-09-2015 12:09:09
  43. Een kwart miljoen euro extra voor dove en slechtziende leerlingen27-09-2015 12:09:09
  44. Babbage studie ondersteuning27-09-2015 12:09:09
  45. Meer geld voor studenten met handicap27-09-2015 12:09:09
  46. Introductie BrailleStudio voor leerkrachten27-09-2015 12:09:09
  47. PC’s voor blinden en slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  48. Bartiméus partner in nieuw Europees taalproject27-09-2015 12:09:09
  49. Universal Design for Learning – UDL-tip: Google Alerts27-09-2015 12:09:09
  50. Pocketwoordenboeken: Prisma en van Dale apps voor IOS en Android27-09-2015 12:09:08
  51. De inzet van iPads in onderwijs aan kinderen die niet (goed) horen en zien27-09-2015 12:09:08
  52. Babbage biedt studieondersteuning21-05-2015 03:05:49
  53. Wft-examen toegankelijker voor mensen met een beperking20-05-2015 01:05:43
  54. Eduvip: Online trainingen en lesmateriaal voor visueel beperkten.10-03-2015 06:03:11
  55. Atlas voor slechtzienden10-03-2015 04:03:54
  56. Join me26-01-2015 07:01:10
  57. Beter leren lezen met vergrotingshulpmiddelen07-06-2011 08:06:38
  58. Vitale Van Dale redt slechtzienden07-06-2011 06:06:12

Laatst bijgewerkt op 13 augustus 2017 – 11:59