Iedereen gelijk, ook in het onderwijs!

Over: Rechtszaak over niet toegankelijk onderwijs aangespannen door blinde kinderen en jongvolwassenen. De zaak wordt gepleit op 26 april om 14u00 in de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel in aanwezigheid van verschillende kinderen en belangenbehartigers.

Iedereen gelijk, ook in het onderwijs!

Anaïs, Freya en Laurens procederen tegen de Vlaamse Gemeenschap omdat ze als blinde en slechtziende de essentiële ondersteuning worden ontzegd om van een volwaardige schoolopleiding te kunnen genieten. De zaak wordt gepleit op 26 april om 14u00 in de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel. Blinde en slechtziende jongeren krijgen van de Vlaamse Gemeenschap Departement Onderwijs een aantal GON-uren toegekend opdat ook zij kunnen participeren in het regulier onderwijs. In de praktijk is dit echter heel vaak niet voldoende.

Anaïs is 10 jaar. Ze loopt school in het regulier onderwijs, net zoals Freya (15 jaar) en Laurens (18 jaar). Toen ze 3 was, schreven haar ouders haar in, in de lokale kleuterschool. “We willen onze blindgeboren dochter alle kansen bieden om zich te ontwikkelen zodat ze haar plaats vindt in de samenleving. Regulier onderwijs leek hiertoe de beste optie.”, zegt haar moeder. “De juffen en GON-begeleiders deden hun uiterste best, maar de toegekende 4-uur GON-begeleiding schoten ruimschoots tekort om Anaïs net als haar klasgenootjes, klaar te stomen voor het eerste studiejaar. Binnen het beperkt aantal uren GON-begeleiding was er helaas geen ruimte om Anaïs het brailleschrift aan te leren. Hoe zou ze dan met haar vriendjes kunnen leren lezen in de eerste klas? “

Het zelfverzekerde kind dat enthousiast iedere uitdaging aanging samen met haar ziende klasgenootjes, moest dus noodgedwongen overstappen naar een blindenschool. Na 2 jaar Spermalie waar ze braille en andere blindspecifieke vaardigheden aanleerde, keerde Anaïs terug naar haar oude school.

Haar moeder getuigt: “Anaïs kwam terug uit een omgeving waar vooral aandacht werd gegeven aan zorg, getuigt haar moeder, “ maar het ontbrak er haar aan stimulansen en uitdagingen die ze in haar oude basisschool voldoende kreeg. Ze kwam terug in een klas waar niet zo gepamperd werd en omdat ze niet de volledige leerstof had afgewerkt, moest ze een jaartje overdoen. Anaïs miste hierdoor de aansluiting met haar vorige klasgroep waarin ze thuis was en heel wat vrienden had die vertrouwd waren met haar handicap.

Anaïs stuit met haar beperking op onbegrip, moet haar nieuwe klasgenoten leren kennen en hen mee aanleren om te gaan met haar beperking door assertief te zijn in een heel nieuwe context.

Een leerproces dat heel wat inspanningen en tijd zal vragen van de GON-begeleider, klasleerkracht en Anaïs in het bijzonder; hetgeen niet nodig was geweest indien zij van begin af de nodige GON-ondersteuning had gekregen. Noodgedwongen zien Anaïs, Laurens of Freya geen andere keuze meer om via de rechtbank meer GON-uren aan te vragen om zo tot een volwaardige schoolcarrière te komen.

Dit is niet enkel het verhaal van Anaïs, Laurens of Freya maar van vele blinde en slechtziende kinderen die de intellectuele stimulans nodig hebben van het gewone onderwijs om te groeien en te evolueren maar hierin niet slagen door een beperking van GON-uren opgelegd door de overheid.

Bron: Zicht op Cultuur – Blinden en Slechtzienden Platform Vlaanderen, 20 april 2017

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “We willen Iman alle mogelijkheden bieden”05-09-2017 09:09:50
  2. ‘Vlaanderen discrimineert blinde scholieren’05-07-2017 07:07:25
  3. Vlaamse overheid discrimineert blinde en slechtziende kinderen30-06-2017 09:06:13
  4. TE Connectivity schenkt 15.000 euro aan De Kade15-06-2017 01:06:19
  5. “Ha, het systeem werkt? Crevits mag eens dag lang blinddoek dragen”29-04-2017 12:04:52
  6. Iedereen gelijk, ook in het onderwijs!20-04-2017 09:04:01
  7. ‘Waarom kreeg hij niet meer begeleiding?’16-10-2016 10:10:23
  8. Blinde Kurt volgt les in gewone klas27-09-2015 09:09:27
  9. “Ik wil slagen als automecanicien”27-09-2015 09:09:27
  10. “Wat ik in mijn hoofd zie, wil ik nabouwen”27-09-2015 09:09:27
  11. Blinde jongen (16) vindt geen school27-09-2015 09:09:27
  12. “Examens leg ik af op mijn laptop”27-09-2015 09:09:27
  13. ‘Weinig achterstand tegenover klasgenoten’27-09-2015 09:09:27
  14. “Ik wil dat hij een gelukkig kind is”27-09-2015 09:09:27
  15. Slechtzienden thuis in gewone klas27-09-2015 09:09:27
  16. “Ik ben wel blind maar doe alles mee”27-09-2015 09:09:27
  17. Drie Gentse scholen vallen in de diversiteitsprijzen08-06-2011 08:06:10
  18. G.on en inclusie08-06-2011 08:06:08
  19. Mini-onderneming Blind en Doofteam08-06-2011 08:06:23
  20. Gewone schooldeuren blijven dicht voor blinde Timmy08-06-2011 07:06:15
  21. Ik in relatie met zienden en omgekeerd: Een GON-leerlinge vertelt …08-06-2011 07:06:33

Laatst bijgewerkt op 20 april 2017 – 21:06