Wil de maatschappij gehandicapten?

Hoe nobel de intenties van het M-decreet ook zijn, het draait uit op discriminatie. Dat is niet de inschatting van een actiegroep, het is het harde oordeel van een rechter. Het M-decreet haalt kinderen met een beperking naar het reguliere onderwijs. Twee volle schooljaren zijn achter de rug. De overheid is volgens de rechter gezakt.

Het vonnis zal weinig leerkrachten en directeurs verrassen. Van alle plagen die het M-decreet met zich zou brengen, werden er helaas een paar bewaarheid. Vooral de ondersteuning op maat van leerlingen met een handicap laat pijnlijk te wensen over. Het M-decreet beloofde dat de persoonlijke begeleiders met al hun expertise uit het buiten­gewoon onderwijs mee met de kinderen zouden verhuizen. De voorbije twee jaar leverde dat veel ontgoocheling en frustratie op. Kinderen faalden en keerden terug, ouders zaten met de handen in het haar, leerkrachten trokken het niet.

De rechter doet twee pijnlijke vaststellingen: de weinig beschikbare extra uren begeleiding gaan naar kinderen die het nog zwaarder hebben, die doof én blind zijn, bijvoorbeeld. Er is dus altijd iemand nog slechter aan toe. En de overheid wentelt de zorg te veel af op vrijwillige inzet – van leraren, zorgverstrekkers en familie.

Het is de grote val die schuilt bij inclusie. Het kind met handicap kan eindelijk het veilige maar beknellende schuiloord verlaten. In de brede maatschappij wachten vrijheid, meer zelfontplooiing, een veelzijdiger en opener leven. Maar de inspanningen moeten van beide kanten komen. De maatschappij moet de handicaps beschouwen als iets dat bij het leven hoort. Natuurlijk maakt ze dan dat mensen met een handicap evenveel kansen krijgen. Dat is geen gunst of toegift na een smeekbede, het is een recht en een plicht. Afdwingbaar. Zou dat niet zo zijn, dan moeten mensen met een handicap maar op eigen houtje maken dat zij meekunnen. Inclusie komt dan brutaalweg neer op de gehandicapte die zich ‘aanpast’.

Tijdens de felle discussies over de NIP-test bleek daar het gevoeligste punt te liggen. Mag het nog, zelfverzekerd gehandicapt zijn en daar aanpassingen voor opeisen, in een maatschappij die streeft naar perfectie? Wil de maatschappij gehandicapten? Na zo’n vonnis komen we er niet vanaf met alleen een opdracht voor de minister van Onderwijs om meer geld te voorzien. De echte gevolgen van inclusie moeten wij als maatschappij nog trekken. Er is een verschil tussen mensen met een handicap dulden of ervoor ijveren dat ze kunnen slagen.

Karel Verhoeven

Bron: De Standaard, Ma. 03 Jul. 2017, Pagina 2

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Vlaanderen discrimineert blinde scholieren”: Crevits overweegt in beroep te gaan tegen uitspraak Brusselse rechtbank06-07-2017 08:07:43
  2. ‘Is het normaal dat ouders het recht op ondersteuning voor hun kind moeten afdwingen via de rechtbank?’06-07-2017 08:07:06
  3. Wil de maatschappij gehandicapten?05-07-2017 07:07:56
  4. Akkoord over ondersteuningsmodel M-decreet20-05-2017 05:05:57
  5. 1 miljoen euro voor inclusief onderwijs09-07-2016 07:07:41
  6. “Redelijke aanpassingen voor leerlingen met een beperking”27-09-2015 12:09:27
  7. Leerlingen met beperking in de kou door bevroren uren25-09-2015 08:09:31
  8. Redelijke aanpassingen: zo passen scholen het M-decreet toe19-06-2015 06:06:59
  9. Scholen kunnen online testen of ze klaar zijn voor kinderen met een beperking10-06-2015 08:06:08
  10. Crevits gaat onderwijsdecreet voor kinderen met beperking bijsturen14-03-2015 04:03:46
  11. “School zal kind met beperking niet zomaar kunnen weigeren”13-02-2015 05:02:12

Laatst bijgewerkt op 5 juli 2017 – 07:58