Studeren op de tast

Dorien Vanhamme (22) werd geboren met het syndroom van Leber en ziet nauwelijks iets. Toch weerhoudt haar dat niet om te studeren.

In 2006 startte Dorien met een opleiding orthopedagogie aan de Hogeschool Gent. Voor haar verliep de start van haar studies net iets anders dan voor andere studenten. Ze is slechtziende en moest dus een aantal dingen regelen vooraleer ze kon beginnen. ‘Als student met een functiebeperking kan je een aantal faciliteiten aanvragen op school. Ik heb bijvoorbeeld een groot deel van mijn cursussen in braille en grootdruk laten omzetten’, vertelt Dorien.

Tegendraadse docenten

Haar functiebeperking heeft nooit een grote invloed gehad op haar studies, medestudenten konden goed met haar opschieten. ‘We zijn in het eerste jaar gestart met vrij kleine klassen. Ik ben meteen eerlijk geweest over mijn situatie en heb mijn medestudenten duidelijk gemaakt bij welke dingen ik hulp nodig had en bij wat niet. Ik heb altijd mijn best gedaan om zo zelfstandig mogelijk te zijn.’

Negatieve ervaringen heeft Dorien nooit gehad. Docenten konden soms wel wat tegendraads doen. ‘Het examen van één van de docenten bestond uit vijftig meerkeuze vragen. Het is voor mij enorm vermoeiend om dat allemaal te lezen en daarom had ik gevraagd of het examen in braille kon omgezet worden. De docent vertrouwde dat niet, want hij kon natuurlijk niet controleren of het examen wel correct werd omgezet. Docenten geven je maar weinig kansen, je moet je echt bewijzen ten opzichte van andere studenten. Zeker in de sociale sector moet je keihard zijn.’

Onzekere ouders

Tijdens de lessen krijgen studenten veel faciliteiten, maar op stage moeten ze hun plan trekken. Docenten gaan ervan uit dat je dat later in de beroepswereld ook kan. Omdat Dorien een visuele beperking heeft, rezen er al snel vooroordelen maar daar trok ze zich weinig van aan. ‘Ik vind het belangrijk dat je, als je je gaat voorstellen op een stageplaats, eerlijk bent over wat je niet kan. Maar nog belangrijker vind ik beklemtonen wat je wél kan. Vooroordelen moet je proberen wegwerken.’

Ze deed stage als pedagogisch medewerkster bij kinderen in het ziekenhuis. Tegen ouders is ze meteen eerlijk geweest over haar beperking. ‘Ik heb de kinderen nooit verteld wat er met me scheelde omdat ze het eigenlijk niet echt opmerkten. Tegen de ouders ben ik wel meteen eerlijk geweest, omdat ik dacht dat het misschien toch kon opvallen. Ik heb hen gewoon gezegd dat ik mijn werk deed zoals alle anderen maar dat ze altijd contact met me mochten opnemen in het geval ze onzeker zouden zijn of vragen hadden. In het algemeen is alles heel goed verlopen maar ik blijf erbij dat je over zoiets eerlijk moet zijn.’

Nierdialyse

Dorien heeft naar eigen zeggen altijd een normaal studentenleven gehad. Ze woonde drie jaar lang op een appartement in Gent met een vriendin. Ze deed alles wat andere studenten deden en heeft zich nooit een buitenbeentje gevoeld. ‘Er worden activiteiten georganiseerd voor studenten met een beperking maar daar heb ik nooit aan meegedaan. Ik voel me niet anders dan anderen en als je in zo’n omkadering stapt krijg je toch meteen een stempel opgedrukt.’

Aan het einde van haar derde jaar orthopedagogie kreeg Dorien te horen dat ze nierdialyse moest volgen. Maar ook dat heeft haar niet weerhouden om haar studies voort te zetten. ‘Voor de sector waarin ik studeer moet je soms nachten doen tijdens je stage, maar gelukkig was dat bij mij niet het geval. ‘s Nachts moet ik namelijk nierdialyse doen. Omwille van mijn gezondheidsproblemen mocht ik wel wat minder uren stage lopen, omdat mijn eerste stage heel goed verlopen was en ik geslaagd was voor al mijn theorievakken.’

Na haar studies orthopedagogie trok Dorien naar Leuven om psychologie te studeren aan de universiteit. Dat heeft ze niet lang volgehouden, maar in februari van datzelfde academiejaar is ze gestart met een opleiding maatschappelijk werk aan de Katholieke Hogeschool Leuven.

Scannen

De begeleiding van personen met een beperking is verschillend in Gent en in Leuven. ‘In Gent heb je één overkoepelende dienst, BSH (begeleid studeren met een handicap), die alles regelt voor hogeschool en universiteit. Ze zorgen zowel voor contacten met de school, als voor omzetting van cursussen en huisvesting. In Leuven zijn er verschillende diensten voor hogeschool en universiteit.’

Momenteel combineert Dorien haar studies met een job als persoonlijk begeleidster aan de hogeschool in Leuven. ‘Omdat ik een zichtstoornis heb, had ik zelf ook recht op persoonlijke begeleiding, maar daar heb ik maar één keer gebruik van gemaakt tijdens mijn studies. Ik moest voor mijn eindwerk in orthopedagogie namelijk een literatuur studie maken. Omdat het onmogelijk was om al die boeken in braille om te zetten, heb ik iemand gevraagd om mij te helpen om ze in te scannen zodat ik ze kon vergroten. Nu geef ik zelf persoonlijke begeleiding aan vijf studenten.’ Dorien heeft weinig hulp gevraagd tijdens haar studies maar ze begrijpt wel dat sommige mensen die hulp écht nodig hebben. ‘Persoonlijk vind ik dat je niets moet vragen dat je niet nodig hebt. Mensen die iets vragen, hebben het écht nodig, ook al zit het enkel in hun hoofd.’

Brailleprinter

Dorien probeert altijd zo zelfstandig mogelijk te zijn en daarvoor heeft ze wel een aantal hulpmiddeltjes. Ze heeft een vergroot-programma op haar laptop, een leesbril en een brailleprinter. En hoewel ze een aantal cursussen in braille heeft laten omzetten, koopt ze ook de gewone versies. ‘Leren in braille is zeer moeilijk, ik kan het eigenlijk niet. De cursussen in braille gebruik ik om lange stukken tekst te lezen. Om te leren gebruik ik de gewone cursussen. Ook in de les neem ik de gewone cursus mee om in aan te duiden. Als ik wil, kan ik een extra stopcontact krijgen voor een laptop maar ik vind dat niet nodig. Iedereen zit tegenwoordig met een laptop in de les. Soms ben ik de enige met mijn cursus en een balpen.’

Tinne DECUYPER

Bron: Supo.be, 20 oktober 2010

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Altijd een helpende hand in de buurt dankzij buddy”23-09-2019 05:09:07
  2. ‘Ondanks mijn beperking was internationale stage succes’20-02-2019 07:02:20
  3. Leerkracht worden terwijl je slecht ziet? Jessica laat zich niet afschrikken!17-11-2018 08:11:46
  4. Je grenzen durven verleggen30-10-2018 06:10:25
  5. Studeren met een beperking? Hier heb je recht op!31-01-2018 08:01:52
  6. Functiebeperkingen staan hogere studies steeds minder vaak in de weg18-06-2017 12:06:15
  7. Studenten met een beperking vinden sneller de weg naar hoger onderwijs17-06-2017 11:06:20
  8. ‘Mensen met handicap blijven ondervertegenwoordigd in hoger onderwijs’17-06-2017 11:06:18
  9. Lore Casselman getuigt over diversiteit en faciliteiten in VIVES17-06-2017 02:06:57
  10. Een sprong in het duister17-06-2017 01:06:39
  11. Doctoraat dankzij beperking: “Blind worden is mijn geluk geweest”17-06-2017 12:06:29
  12. Agora: de weg van niets naar iets was moeiljk13-06-2017 08:06:16
  13. Charter voor meer inspraak voor studenten met functiebeperking05-05-2016 08:05:31
  14. Steeds meer examens op maat voor studenten met beperking21-01-2016 09:01:55
  15. Steeds meer studenten met functiebeperking tijdens examens21-01-2016 09:01:18
  16. Pedagogische begeleiding hoger / universitair onderwijs voor blinden en slechtzienden27-09-2015 09:09:49
  17. Onderzoek naar het profiel van studenten met een functiebeperking in het Vlaamse hoger onderwijs27-09-2015 09:09:36
  18. Iedereen leert … – Maxime, een blinde student Office Management27-09-2015 09:09:36
  19. Studenten met handicap vinden weg naar universiteit27-09-2015 09:09:36
  20. Bijna blinde Annick (26) toch als vrijwilligster naar Costa Rica27-09-2015 09:09:36
  21. Studeren op de tast27-09-2015 09:09:36
  22. Kom jij ook naar Residentie Kronenburg?27-09-2015 09:09:36
  23. ‘Oei, een blinde schrijftolk, kan die dat wel?’27-09-2015 09:09:36
  24. Iedereen leert… Kim, blind en stagiaire bij het Vormingscentrum HIVSET27-09-2015 09:09:36
  25. Studeren zonder grenzen27-09-2015 09:09:36
  26. In beeld – ‘t Zalwel!27-09-2015 09:09:36
  27. Ik ben doof, niet dom27-09-2015 09:09:36
  28. Postgraduaat oriëntatie- en mobiliteitsinstructeur voor blinden en slechtzienden (20 sp.)27-09-2015 09:09:36
  29. Studiebegeleiding is geen eiland27-09-2015 09:09:36
  30. Op de voorgrond – Distancing Education27-09-2015 09:09:36
  31. Blind of verlamd en op kot. Why not?27-09-2015 09:09:36
  32. Train-de-trainer Di(ver)sability Awareness27-09-2015 09:09:36
  33. Blind/Slechtziend en studeren aan de hogeschool/universiteit16-07-2015 09:07:22
  34. Studeren met een visuele handicap – Onderwijs & GON begeleiding02-04-2015 10:04:46
  35. Zonder zicht naar Costa Rica10-03-2015 09:03:30
  36. Hogescholen moeten openstaan voor studenten met handicap08-06-2011 08:06:01
  37. Gids voor studenten met visuele handicap08-06-2011 08:06:37
  38. “De echte wereld zal harder zijn”08-06-2011 08:06:09
  39. Steeds meer studenten met dyslexie08-06-2011 08:06:23
  40. Mindervaliden kunnen op kot08-06-2011 08:06:04
  41. Tolken en eigen werktafel08-06-2011 08:06:47
  42. Slechtziende Annelies Van den Brande uit Lier studeert aan VUB08-06-2011 08:06:41
  43. De wereld van Sofie: Ervaringen van een studente met een visuele beperking en haar vriendin tijdens hun studies Medisch Secretariaat08-06-2011 08:06:06
  44. Blinden en slechtzienden vinden cursussen in de computer08-06-2011 07:06:37
  45. Visietekst: Studeren met een handicap of chronische ziekte in het tertiair onderwijs08-06-2011 07:06:25

Laatst bijgewerkt op 27 september 2015 – 09:04