Ik ben doof, niet dom

De begeleiding

Gehandicapte studenten hebben het vaak zwaar als ze willen verder studeren. ‘Grenzen beginnen waar betrokkenheid eindigt.’

Empathie verhogen

Je ziet wel eens een student in een rolstoel de helling naar het auditorium oprijden, of iemand met een handicap aan de handen vragen of hij een opnameapparaatje op de katheder mag leggen. Maar hoeveel studenten met een handicap zijn er in Vlaanderen? Niemand die het precies weet. De cijfers variëren van 1600 tot 10.000, maar vreemd genoeg bestaan er geen exacte gegevens over studenten met een functiebeperking, zoals ze officieel heten. Dat kan gaan van een fysieke handicap (rolstoelgebruikers, slechtzienden, slechthorenden) via leerstoornissen (dyslexie of concentratiestoornissen) tot een psychisch probleem als autisme of depressie.

Maar er wordt aan gewerkt. Op 1 september 2004 ontstond het Vehho (Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs). Dat was een initiatief van het departement Onderwijs, en groeide uit de samenwerking van de Hogeschool West-Vlaanderen, de KU Leuven en de VUB.

‘Wij willen de onderwijsinstellingen ondersteuning bieden en de studenten informeren en adviseren’, zegt Gaspar Haenecaert, coördinator van het Vehho. ‘We hebben de gids “Verder studeren met een functiebeperking” uitgegeven. Daar staan praktische tips in, en een overzicht van de belangrijkste aanspreekpunten in hogescholen.’

Toch vinden studenten met een handicap nog te weinig de weg naar het hoger onderwijs. ‘Deelname aan het hoger onderwijs is nog allesbehalve een verworvenheid’, aldus Haenecaert. ‘Studenten hangen in veel gevallen af van de goede wil van de instelling of van docenten. Dat kan niet.’

Het expertisecentrum, dat nu meer dan een jaar bestaat, strijdt voor gelijke onderwijskansen voor iedereen, dus ook voor studenten met een functiebeperking.

Lies Franssens, studente chemie aan de KU Leuven, is doof. Zij vindt een functiebeperking niet noodzakelijk een struikelblok om verder te studeren. ‘Veel bijstand heb ik eigenlijk niet nodig’, zegt ze. ‘In de les kan ik zes uur over een tolk beschikken. Een deel van mijn kopieën wordt terugbetaald, en ik krijg ook bijles. In het auditorium is één keer gezegd dat ik doof ben, en dat je traag moet spreken. Het was wel vreemd om door 400 medestudenten aangekeken te worden, maar zo wisten ze het van bij het begin.’ Toch is Franssens een uitzondering.

Ook minister Vandenbroucke beklemtoont dat een goede doorstroming naar het hoger onderwijs ook voor mensen met een handicap de sleutel is naar een job. Hij realiseert zich dat Vlaanderen op dat vlak heel zwak scoort. Maar de politici reageren wel. Vlaams volksvertegenwoordiger Ludo Sannen (SP.A-Spirit) diende in juni 2006 een voorstel tot decreet in. ‘Een student met een handicap of specifieke leerbehoeften mag daar in het onderwijs geen hinder meer van ondervinden’, benadrukt Sannen. Vandenbroucke en zijn collega van Welzijn, Inge Vervotte (CD&V), gingen ook in op de eisen van de dovenfederatie. Vanaf 1 september 2007 verdienen doventolken in dienst van de Vlaamse overheid drie euro per uur meer.

Maar er is nog werk aan de winkel. Volgens Gaspar Haenecaert van Vehho moet er dringend geïnvesteerd worden. Veel studenten met de nodige capaciteiten volgen geen hoger onderwijs, gewoon omdat de hogescholen of universiteiten onvoldoende aangepast zijn. Sommige gebouwen zijn niet bereikbaar voor rolstoelgebruikers, of er zijn geen liften naar de hogere verdiepingen. ‘Een student met een handamputatie weigeren voor een lerarenopleiding omdat hij geen blokfluit kan spelen, is fel overdreven’, zegt Haenecaert. ‘Grenzen beginnen waar betrokkenheid eindigt. We willen dus de grenzen wegnemen door de betrokkenheid te verhogen.’

SIHO bestaat niet meer! Dit is nu geworden: Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO)

Het hoofddoel van het SIHO bestaat uit het opnemen van een intermediaire rol in de realisatie van INCLUSIEF HOGER ONDERWIJS op niveau van personeel en studenten.

Verschillende subdoelen moeten dit hoofddoel helpen bereiken:

1. Het SIHO wil een duidelijk uitgebouwde dienstverlening bieden aan instellingen hoger onderwijs. Het SIHO wenst enerzijds in een één-één-relatie via consultancy, anderzijds via een instellingsoverschrijdend aanbod, tegemoet te komen aan de noden van alle instellingen hoger onderwijs. Naast de dienstverlening naar instellingen toe, voorziet het SIHO ook dienstverlening aan de studentenvoorzieningen.

2. Het SIHO wenst netwerken aan te gaan met de doelgroepen van de dienstverlening en met binnen- en buitenlandse partners die rechtstreeks of zijdelings met het thema betrokken zijn.

3. Er zal blijvend gericht onderzoek gebeuren met betrekking tot het thema ‘inclusief hoger onderwijs’. Concreet gebeurt dit via gerichte probleemverkenningen die resulteren in wegwijzers voor de praktijk. De bestaande wegwijzers zijn terug te vinden in de bibliotheek van deze website.

Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO), Sint-Jorisstraat 71, 8000 Brugge, E-mail: info@siho.be, Website: http://www.siho.be

Bron: Knack, 6 december 2006

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Altijd een helpende hand in de buurt dankzij buddy”23-09-2019 05:09:07
  2. ‘Ondanks mijn beperking was internationale stage succes’20-02-2019 07:02:20
  3. Leerkracht worden terwijl je slecht ziet? Jessica laat zich niet afschrikken!17-11-2018 08:11:46
  4. Je grenzen durven verleggen30-10-2018 06:10:25
  5. Studeren met een beperking? Hier heb je recht op!31-01-2018 08:01:52
  6. Functiebeperkingen staan hogere studies steeds minder vaak in de weg18-06-2017 12:06:15
  7. Studenten met een beperking vinden sneller de weg naar hoger onderwijs17-06-2017 11:06:20
  8. ‘Mensen met handicap blijven ondervertegenwoordigd in hoger onderwijs’17-06-2017 11:06:18
  9. Lore Casselman getuigt over diversiteit en faciliteiten in VIVES17-06-2017 02:06:57
  10. Doctoraat dankzij beperking: “Blind worden is mijn geluk geweest”17-06-2017 12:06:29
  11. Agora: de weg van niets naar iets was moeiljk13-06-2017 08:06:16
  12. Charter voor meer inspraak voor studenten met functiebeperking05-05-2016 08:05:31
  13. Steeds meer examens op maat voor studenten met beperking21-01-2016 09:01:55
  14. Steeds meer studenten met functiebeperking tijdens examens21-01-2016 09:01:18
  15. Pedagogische begeleiding hoger / universitair onderwijs voor blinden en slechtzienden27-09-2015 09:09:49
  16. Kom jij ook naar Residentie Kronenburg?27-09-2015 09:09:36
  17. ‘Oei, een blinde schrijftolk, kan die dat wel?’27-09-2015 09:09:36
  18. Iedereen leert… Kim, blind en stagiaire bij het Vormingscentrum HIVSET27-09-2015 09:09:36
  19. Studeren zonder grenzen27-09-2015 09:09:36
  20. In beeld – ‘t Zalwel!27-09-2015 09:09:36
  21. Ik ben doof, niet dom27-09-2015 09:09:36
  22. Postgraduaat oriëntatie- en mobiliteitsinstructeur voor blinden en slechtzienden (20 sp.)27-09-2015 09:09:36
  23. Studiebegeleiding is geen eiland27-09-2015 09:09:36
  24. Op de voorgrond – Distancing Education27-09-2015 09:09:36
  25. Blind of verlamd en op kot. Why not?27-09-2015 09:09:36
  26. Train-de-trainer Di(ver)sability Awareness27-09-2015 09:09:36
  27. Onderzoek naar het profiel van studenten met een functiebeperking in het Vlaamse hoger onderwijs27-09-2015 09:09:36
  28. Iedereen leert … – Maxime, een blinde student Office Management27-09-2015 09:09:36
  29. Studenten met handicap vinden weg naar universiteit27-09-2015 09:09:36
  30. Bijna blinde Annick (26) toch als vrijwilligster naar Costa Rica27-09-2015 09:09:36
  31. Studeren op de tast27-09-2015 09:09:36
  32. Blind/Slechtziend en studeren aan de hogeschool/universiteit16-07-2015 09:07:22
  33. Studeren met een visuele handicap – Onderwijs & GON begeleiding02-04-2015 10:04:46
  34. Zonder zicht naar Costa Rica10-03-2015 09:03:30
  35. Hogescholen moeten openstaan voor studenten met handicap08-06-2011 08:06:01
  36. Gids voor studenten met visuele handicap08-06-2011 08:06:37
  37. “De echte wereld zal harder zijn”08-06-2011 08:06:09
  38. Steeds meer studenten met dyslexie08-06-2011 08:06:23
  39. Mindervaliden kunnen op kot08-06-2011 08:06:04
  40. Tolken en eigen werktafel08-06-2011 08:06:47
  41. Slechtziende Annelies Van den Brande uit Lier studeert aan VUB08-06-2011 08:06:41
  42. De wereld van Sofie: Ervaringen van een studente met een visuele beperking en haar vriendin tijdens hun studies Medisch Secretariaat08-06-2011 08:06:06
  43. Blinden en slechtzienden vinden cursussen in de computer08-06-2011 07:06:37
  44. Visietekst: Studeren met een handicap of chronische ziekte in het tertiair onderwijs08-06-2011 07:06:25

Laatst bijgewerkt op 27 september 2015 – 09:04