De VIER-liniaal voor zienden, blinden en slechtzienden

De VIER-liniaal is aan twee zijden bruikbaar. De ene zijde is geoptimaliseerd voor leerlingen die visueel werken.

Aan deze zijde zijn de centimeters aangegeven met streepjes, de halve centimeters met puntjes en bij iedere vijf centimeter staat een driehoekje. Al deze markeringen zijn duidelijk voelbaar en zichtbaar.

De andere zijde is geoptimaliseerd voor leerlingen die op de tast werken. Ook hier zijn de hele en halve centimeters te herkennen aan streepjes en puntjes. Bij iedere vijf centimeter is het streepje langer gemaakt. Achter de lange strepen staan de cijfers 5, 10, 15, 20 en 25 in braille.

Aan de braille kant van de liniaal zitten inkepingen die het makkelijk maken om een lijn te trekken van een bepaalde lengte.

Tot slot kun je de gaatjes gebruiken om de liniaal vast te zetten met punaises.

Bij de liniaal hoort een tekenstop. Die heeft aan de onderkant drie uitsteeksels waarmee je ‘m vastklikt op de liniaal.

Meten met de VIER-liniaal

Bij het meten gaat het erom dat leerlingen handig gebruik leren maken van de cijfers die op de liniaal staan en de opvallende markeringen bij iedere vijf centimeter: de driehoekjes en de lange strepen. Vanaf deze markeringen kunnen leerlingen verder tellen of terugtellen.

Op https://www.eduvip.nl/liniaal kun je werkbladen downloaden om het meten te oefenen.

Een lijn trekken

Het trekken van een lijn met een bepaalde lengte kan op 3 manieren. Voor iedere methode staat een les op eduvip.

De eerste manier maakt gebruik van de inkepingen aan de braillekant van de liniaal. Je voelt de inkepingen als je erlangs gaat met een potlood, pen of stift.

Omdat de inkepingen een centimeter uit elkaar zitten, kun je op deze manier alleen lijnen tekenen die een geheel aantal centimeters lang zijn.
Een voordeel is dat je op elke willekeurige plek kunt beginnen.

De tweede manier maakt gebruik van de tekenstop. Vanaf het begin van de liniaal tel je het juiste aantal centimeters af met behulp van de cijfers en de driehoekjes of lange strepen. Daar plaats je de tekenstop. Op deze manier kun je lijnen trekken waarvan de lengte een halve centimeter nauwkeurig is.

Tot slot kun je ook zonder deze hulpmiddelen een lijn tekenen. Veel leerlingen vinden dat makkelijker als ze de liniaal vastzetten met punaises en er hulpstreepjes bij gebruiken. Bij deze methode kun je het nauwkeurigst werken.

Wat de beste methode is, hangt af van de vereiste nauwkeurigheid en de persoonlijke voorkeur van de leerling.

Een Cirkel tekenen

Om een cirkel te tekenen zet je de liniaal met een punaise vast op het prikbord. Dankzij de groefjes is het eenvoudig om de punaise in het gaatje te krijgen.

Met een pen, potlood of stift kun je vervolgens de liniaal ronddraaien en een cirkel tekenen.

Op eduvip.nl/liniaal staan lessen om te leren werken met de VIER-liniaal: meten, lijnen trekken en cirkels tekenen. Bij iedere les hoort een instructievideo voor de leerling en een beschrijving voor de docent of begeleider.

Alle lessen zijn er in twee varianten: voor leerlingen die visueel en voor leerlingen die op de tast werken.

De VIER-liniaal inclusief tekenstop bestel je in de eduvip webshop.

Bestel er ook een kurkbord bij, want dat heb je nodig als je een cirkel wil tekenen of als je de liniaal wil vastzetten.

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Visio Onderwijs Grave wint een ANWB-Verkeersplein03-10-2022 03:10:39
  2. ICT-Helpdesk Onderwijs voor mensen met visuele beperking07-09-2022 05:09:47
  3. Naar school: Samen het verschil maken voor slechtziend of blind kind06-09-2022 04:09:59
  4. Kun je als blind persoon overal een opleiding volgen?05-09-2022 06:09:00
  5. Vooral kijken naar wat wel kan’ – Tess is slechtziend en vertelt over haar school- en studieloopbaan25-08-2022 01:08:25
  6. Blinden gaan grafieken met hun vingers lezen19-08-2022 04:08:59
  7. Vanaf nu levert Babbage laptops en tablets via het UWV!18-08-2022 05:08:58
  8. Opleidings- en loopbaanmogelijkheden voor jongeren met een visuele beperking18-08-2022 05:08:38
  9. Hoe kan ik lesgeven met mijn visuele beperking? (deel 2)05-08-2022 06:08:54
  10. Dedicon – Het belang van toegankelijk lesmateriaal26-07-2022 05:07:42
  11. Jan Willem zamelt €2.500,- in voor onderwijsproject11-07-2022 05:07:45
  12. BE: Inclusief onderwijs, processie van Echternach11-07-2022 05:07:46
  13. Vlaamse Regering verlaat met het Decreet Leersteun het pad van de echte inclusie11-07-2022 11:07:22
  14. Leerling met zorgnoden weer iets sneller naar buitengewoon onderwijs11-07-2022 06:07:07
  15. Leersteun vervangt M-decreet: “Voor sommige leerlingen zal het buitengewoon onderwijs altijd de beste plaats zijn”11-07-2022 06:07:25
  16. Groen licht voor Leersteundecreet, dat vanaf september 2023 M-decreet moet vervangen11-07-2022 06:07:29
  17. Linda: Studenten met een functiebeperking willen niet speciaal behandeld worden, ‘we willen gehoord worden’30-06-2022 07:06:52
  18. Topografische braillekaart in ontwikkeling28-06-2022 02:06:46
  19. NL: Antwoorden op Kamervragen over de toegankelijkheid van leermiddelen voor kinderen met een visuele beperking28-06-2022 02:06:29
  20. Studeren met een visuele beperking: 6 tips – Hoe bereid je je voor op de overstap naar een vervolgopleiding?27-06-2022 11:06:59
  21. Uitleg van de ‘Visio braillebox letters en cijfers’27-06-2022 05:06:37
  22. Braille bricks inzetten tijdens muziekonderwijs22-06-2022 05:06:26
  23. Kijktraining voor basisschoolleerlingen met een visuele beperking16-06-2022 11:06:47
  24. 3D-2D Online als Themapagina op EduVIP16-06-2022 06:06:29
  25. Dit is hoe iemand die blind is eindexamen doet12-06-2022 05:06:40
  26. Frieda is slechtziend, maar laat zich door niets of niemand beperken12-06-2022 05:06:50
  27. BE: Opvolger vervloekte M-decreet blijft uit maar buitengewoon onderwijs barst uit zijn voegen09-06-2022 06:06:30
  28. Slechtziend zijn en stagelopen. Sanne lukte het (uiteindelijk)08-06-2022 03:06:03
  29. Twee keer goud voor Visio’s SenseMath – Dutch Interactive Awards 202204-06-2022 05:06:54
  30. Slimmer kijken met een visuele beperking!02-06-2022 05:06:19
  31. Interview met Eva Slootweg, docent Omgangskunde en mentor op Koninklijke Visio te Rotterdam26-05-2022 06:05:45
  32. Diagnostiek ToP; onderzoek naar opleidings- en loopbaanmogelijkheden voor jongeren met een visuele beperking16-04-2022 05:04:47
  33. Kwaliteit voor mensen met een visuele of meervoudige beperking13-04-2022 06:04:53
  34. Sensemath laat wiskundige grafieken horen17-03-2022 07:03:40
  35. Student met functiebeperking wil niet terug naar ontoegankelijk ‘normaal’12-03-2022 06:03:55
  36. CBS: beperking voel je ook in hoger onderwijs09-03-2022 06:03:47
  37. Verstelbare schooltafels en stoelen: schoolmeubilair08-03-2022 05:03:39
  38. Voilà, ook weer opgelost!07-03-2022 08:03:37
  39. Gewoon naar school met begeleiding28-02-2022 05:02:15
  40. Voor student met een beperking moet de Individuele Studietoeslag vindbaar zijn25-02-2022 06:02:36
  41. Including (H)U: congres over studeren met een beperking24-02-2022 06:02:44
  42. Minister Wiersma op bezoek bij Bartiméus school17-02-2022 08:02:59
  43. Kinderen met een visuele beperking krijgen speciaal onderwijs op de nu ‘excellente’ Visio-school01-02-2022 07:02:55
  44. Onderwijsminister Wiersma op werkbezoek bij excellent Visio Onderwijs31-01-2022 08:01:23
  45. Minister Wiersma op werkbezoek bij school slechtziende en blinde leerlingen31-01-2022 08:01:55
  46. De VIER-liniaal voor zienden, blinden en slechtzienden25-01-2022 08:01:22
  47. VIER-liniaal voor blinden en slechtzienden12-01-2022 08:01:58
  48. NL: Hogere studietoelage voor jongeren met een beperking12-01-2022 02:01:59

Laatst bijgewerkt op 25 januari 2022 – 20:44