Maak je tekst braillevriendelijk

“Jan heeft me mens laten zijn”

Jan Smeyers (66) loodste zijn blinde buurjongen eerst door Windows, e-mail en internet, daarna door het Brusselse verkeer en door de volledige lerarenopleiding. “Ach, het studentenleven hield me jong”, reageert Jan bescheiden. Steven Bladt (25) uit Meise denkt er anders over: “Hij heeft me een mens laten zijn.”

“Steven, heb jij de opname van ons optreden op TV Limburg al gezien?”, vraagt Jan aan zijn buurjongen. Steven nestelt zich op de bank voor het tv-scherm en Jan start de dvd. Ze ‘kijken’ samen naar het interview over hun boek ‘Ik zie het wel’, dat in september is uitgekomen. Dat boek is het sluitstuk van hun gezamenlijke ontdekkingstocht: Jan in de wereld van de blinden, Steven Bladt – die al sinds zijn geboorte blind is – in de wereld van de zienden. Al hoopt Steven dat Jan nu ook nog de trofee wint voor de ‘Trots van Vlaanderen’. “Jan heeft me mens laten zijn. Ik voelde me vroeger niemand. Ik werd geleefd. Hij heeft me de ogen geopend. Ik ben nu iemand. Ik heb mijn studies kunnen doen. Ik heb alle kansen gekregen die iemand anders ook krijgt.” “Dat pakt mij”, zegt Jan zachtjes. “Ik ben alleen maar een buurman die voor Steven insprong. Als Louis van Jeanne van Raymond van achter de hoek me om hulp vraagt, sta ik ook voor hem klaar.”

één telefoontje

Met één telefoontje – “Heb jij extra computerlessen nodig?” -stapte Jan acht jaar geleden in het leven van Steven. “Ik was Windows aan het uitleggen. Hoe hij met de pijltjes op zijn scherm van boven naar beneden kon gaan in het menu. En als je beneden bent, dat dat pijltje automatisch weer bovenaan begint. Maar blinden zien geen computerscherm, ik gaf dus onzinnige aanwijzingen. Tot Steven het opeens doorhad en zei: ‘Dat pijltje draait hier rond, zeg dat dan.’ Waar wij een verticaal rijtje zien, ervaren blinden blijkbaar een cirkel. Toen heb ik begrepen dat blinden niet blind zijn, ze zien de dingen gewoon anders. De wereld zoals blinden hem zien, zo had ik die nog nooit gezien. Dat was ongewoon boeiend.”

Jan leert zijn buurjongen ook e-mailen en surfen op het internet. Een uitstapje naar Technopolis in Mechelen bezegelt het lot van Jan als buurmanbegeleider. “We zijn daar naar een filmpje gaan kijken. Na afloop blijft iedereen zitten. Steven vraagt of het gedaan is. Ik zeg van wel. Daarna vraagt hij waarom niemand naar buiten gaat. Omdat het licht niet aan is, zelfs geen noodverlichting. We zien niks. ‘Sukkel, ik heb toch geen licht nodig?’, zegt hij. Steven staat op, begint te knippen met zijn vingers. Ik leg mijn hand op zijn schouder en volg hem. Aan de echo hoort hij waar de deur is. Even later voelt hij ‘verse lucht’ en staan we buiten. Vanaf dat moment ben ik figuurlijk aan Steven blijven hangen. Ik wilde nooit zijn begeleider worden, maar dat was ik ook niet, hé. Ik was een sukkelaar (lacht).”

Steven volgt zijn laatste twee jaar humaniora op een gewone school met GON-begeleiding, die de integratie van gehandicapten in het gewone onderwijs ondersteunt. Echt gelukkig is hij niet op de “ziendenschool”. Hij wordt behoorlijk gepest. “Als het lesmateriaal nog niet omgezet was in braille, kreeg ik van de leerkrachten een andere taak. Dat gebeurde nogal vaak, en mijn klasgenoten pikten deze ‘privé-behandeling’ niet.” Jan wil “de hel” voor Steven verlichten. “Beroepsmisvorming is dat. Ik had vroeger een eigen bedrijf. Ik ben technisch-commercieel ingesteld. Ik hoor dat die jongen een probleem heeft en ik denk dan meteen ‘hoe los ik dat op’.” Jan begint zelf het lesmateriaal in te scannen. De computer zet de teksten om in braille en een brailleprinter doet de rest. Probleem opgelost. Op naar het volgende…

Steven wil verder studeren en journalist worden, maar het GON stuurt hem zonder veel overleg of inspraak een andere richting uit. De journalistiek was “te visueel gericht”, Steven zou beter leraar worden. De jongen wordt pardoes geplaatst op het toenmalige KHB (nu EHSAL) in Brussel. Jan neemt afscheid. “Hij ging naar de hogeschool, dat is in feite geen zorg voor een buurman, hé. Ik was klaar.” Maar het afscheid duurt niet lang. Al in juli krijgt Jan telefoon van Steven. Of hij de weg naar zijn nieuwe school kan uitleggen? Samen gaan ze in Brussel het traject oefenen. Elke dag, want Steven moet ieder detail kennen. Van terrasstoeltje over riooldeksel tot de krantenwinkel waar het naar drukinkt ruikt. Jan doet de weg zelfs een keer met zijn snoeischaar, om te voorkomen dat laaghangende takken Steven in het gezicht zwiepen. “Ik bekijk de wereld echt van zijn kant.” Beheerst Steven de heenweg, dan wordt met engelengeduld de terugweg geoefend. Om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, heeft Steven al het extra werk er graag voor over. “Hij is alleen maar blind, hé”, zegt Jan. “Ik heb Steven geholpen omdat ik zijn mogelijkheden zag. Vroeger sprak je over een handicap, tegenwoordig over een functiebeperking. Maar ik noem het meer een functieverschuiving.” Steven: “Wat wij niet zien, horen wij des te beter.”

Jan krijgt er die zomer een ‘probleem’ bij. De decaan geeft het duo in augustus al een halve meter studiecursussen mee. Jan wil niet wachten op de officiële ‘omzetdienst’, die pas op 1 september begint. Hij weet maar al te goed wat er gebeurt als het lesmateriaal in braille te laat is. Hij regelt een computerzaaltje en trommelt 30 mensen op. De teksten worden ingescand, gezeefd (zie kader) en door de computer in braille omgezet. ‘Zeven voor Steven’, noemt Jan de actie, die elk studiejaar wordt herhaald. Met de eenvoudige ‘zeefregels’ van Jan zijn de cursussen in recordtempo klaar, gratis en voor niets. Jan rekent voor dat hij de overheid zo 42.000 euro heeft bespaard. “Als je met een kleine inspanning een probleem kan oplossen, waarom zou je dan wachten?” Het onthaal op de hogeschool is wél warm. Stevens medestudenten helpen hem spontaan waar nodig. “Maar die praktische kant van hogescholen is hopeloos”, verzucht Jan over de stages. Steven moet immers zelf lesgeven. Jan stelt voor om alle lessen van zijn buurjongen tot in detail op Powerpoint-presentatie te zetten. “Afschuwelijk veel werk”, zegt Steven. “Om één les te maken, hadden we twee tot drie weken nodig.” Omdat Steven ook moet leren zijn leerlingen aan te kijken, organiseert Jan oefenlessen op zolder. Jan gaat zelfs mee de klas in om de computer te bedienen. “Steven heeft 53 lessen gegeven en er is nooit iets fout gegaan”, zegt hij. “Jan had meer stress dan ik, vooral om de presentatie synchroon te laten lopen met mijn lessen”, vult zijn buurman lachend aan.

Steven ontdekt tijdens zijn stages dat het lesgeven aan blinden hem ook bevalt. Hij besluit daarmee verder te gaan. Bij Jan rijpt het idee voor een boek en Steven werkt er graag aan mee. Een brief van de federale overheid zet de twee buren aan tot een nieuw project. “De overheid weet dat ik blind ben en toch stuurt ze een brief die niet braillevriendelijk is. Zo’n brief moet ik door andere mensen laten voorlezen, maar die hebben daar toch geen affaires mee? U leest uw brieven ook graag zelf? Ik dus ook”, zegt Steven nog altijd een beetje boos. Jan: “Als je zo’n brief terugstuurt met de vraag ‘kan je die braillevriendelijk maken’, dan bots je tegen dikke muren.”

Ronkende diploma’s

Om die muren te slopen en de kloof tussen blinden en zienden te verkleinen, richten Jan en Steven samen de vzw Braille op Blad op. “Wij zijn nu bijvoorbeeld met dokters bezig om uit te leggen hoe ze best een mailtje sturen. Ook praten we met de farmaceutische industrie over het aanpassen van bijsluiters. Je hoeft geen braille te kennen, die kent de computer wel. Als je de zeefregels één keer hebt gezien, weet je genoeg. Zo simpel is het”, zegt Jan. “Ronkende diploma’s zijn niet nodig om een blinde te helpen. Een beetje ‘mens zijn’ is meer dan voldoende”, besluit Steven.

Ik heb hem geholpen omdat ik zijn mogelijkheden zag. Vroeger sprak je over een handicap, tegenwoordig over een functiebeperking. Ik noem het liever een functieverschuiving

Jan Smeyers:

SENIOR helpt blinde buurjongen met succes door lerarenopleiding

* Zet een punt achter elk titeltje en een leesteken achter iedere zin.
* Gebruik geen kaders, zet geen lijntjes onder de regels.
* Gebruik geen invulblokken, zet drie puntjes achter een dubbele punt als iets moet worden ingevuld.
* Gebruik geen vetgedrukte of cursieve letters, kortom geen franje in de tekst.
* Niet inspringen bij alinea’s, wél alle tekst links uitlijnen.

Wie, Jan Smeyers (66) uit Meise.

Waarom, Hielp met slimme oplossingen zijn blinde buurjongen met succes door zijn schooltijd.

Tijdstip, Acht jaar aan een stuk (sinds 1999).

Genomineerd door, Steven Bladt (25) uit Meise, de buurjongen die nu leraar is.

Karin SWIERS

Bron: Het Laatste Nieuws, 6 november 2007

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Altijd een helpende hand in de buurt dankzij buddy”23-09-2019 05:09:07
  2. ‘Ondanks mijn beperking was internationale stage succes’20-02-2019 07:02:20
  3. Extra ondersteuning voor dove en blinde leerlingen en leerlingen met beperking14-02-2019 08:02:44
  4. Student met beperking krijgt vaak te weinig toeslag20-12-2018 06:12:26
  5. Student met beperking loopt geld mis30-11-2018 09:11:46
  6. Prinses Laurentien: handicap mag studie niet in de weg staan20-11-2018 07:11:28
  7. HU en UU willen beter zorgen voor student met beperking20-11-2018 07:11:57
  8. Op de tast… Geschiedenis17-11-2018 08:11:27
  9. Blind en toch wiskunde leren?17-11-2018 08:11:08
  10. Leerkracht worden terwijl je slecht ziet? Jessica laat zich niet afschrikken!17-11-2018 08:11:46
  11. Eindtoets wordt verplicht in speciaal onderwijs17-11-2018 07:11:25
  12. Blinde kinderen leren programmeren15-11-2018 09:11:12
  13. Je grenzen durven verleggen30-10-2018 06:10:25
  14. Nieuw schooljaar – Crevits stuurt M-decreet bij en wil personeelsevaluatie en maximumfactuur onderzoeken04-09-2018 06:09:29
  15. Aantal studenten met beperking in het hoger onderwijs sterk gestegen19-07-2018 06:07:26
  16. Moeder helpt blinde dochter met afstuderen: leest vier jaar lang alles voor18-07-2018 06:07:01
  17. Ole maakt zijn examens in aangepaste vorm16-05-2018 08:05:13
  18. Stan maakt zijn examens in digitale en gesproken vorm14-05-2018 08:05:15
  19. Studenten met een beperking krijgen ongelijke studietoelagen16-04-2018 01:04:43
  20. Actie voor hogere studietoeslag gehandicapten16-04-2018 01:04:06
  21. Door heel Nederland enorm verschil toeslagen studenten met beperking16-04-2018 01:04:46
  22. Verschillen in toeslagen voor studenten met beperking kwalijk’16-04-2018 01:04:30
  23. Oproep om studenten met beperking te helpen16-04-2018 01:04:14
  24. Toeslagen studenten met beperking is te laag16-04-2018 01:04:56
  25. Jongerenbonden eisen hogere toeslagen voor studenten met een beperking16-04-2018 01:04:39
  26. “Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs”31-03-2018 07:03:42
  27. Vlaams onderwijs moet inclusiever, zegt Europa30-03-2018 07:03:22
  28. Zo is het om een visuele beperking te hebben op de FNWI20-03-2018 08:03:54
  29. Vergoeding aan gehandicapte student verschilt fors per gemeente08-02-2018 07:02:31
  30. Studeren met een beperking? Hier heb je recht op!31-01-2018 08:01:52
  31. Studeren met een beperking of ziekte, vlog 4: studeren in het buitenland26-01-2018 11:01:12
  32. Ondersteuning draait vierkant voor leerlingen met een beperking17-01-2018 09:01:36
  33. Blinde migranten willen gewoon taalles16-01-2018 10:01:03
  34. Babbage bij RTL Lifestyle Experience mogelijkheden voor studie en werk22-12-2017 08:12:59
  35. Je luistermaatje in de klas: gesproken schoolboeken22-11-2017 12:11:49
  36. Scheikunde volgen als je blind bent. Het kan!07-11-2017 02:11:55
  37. Begeleiding van studenten met een beperking schiet tekort18-10-2017 05:10:55
  38. Campus in Beeld – Tessa met blindengeleidehond Ida04-10-2017 11:10:17
  39. Spermalie maakt geschiedeniskaart voor slechtziende leerlingen03-10-2017 07:10:29
  40. Grootste ondersteuningsnetwerk voor zwaar zorgbehoevende leerlingen gelanceerd15-09-2017 07:09:53
  41. MB3 vlog 1 Communiceren met een beperking: Studie introductie04-09-2017 10:09:48
  42. School Bartiméus overweegt verhuizing van Lochem naar Laren01-08-2017 10:08:48
  43. Slechtziende Turkse studente vijf keer nummer één op nationale ingangsexamens15-07-2017 06:07:07
  44. “Vlaanderen discrimineert blinde scholieren”: Crevits overweegt in beroep te gaan tegen uitspraak Brusselse rechtbank06-07-2017 08:07:43
  45. ‘Is het normaal dat ouders het recht op ondersteuning voor hun kind moeten afdwingen via de rechtbank?’06-07-2017 08:07:06
  46. Wil de maatschappij gehandicapten?05-07-2017 07:07:56
  47. ‘Vlaanderen discrimineert blinde scholieren’05-07-2017 07:07:25
  48. Vlaamse overheid discrimineert blinde en slechtziende kinderen30-06-2017 09:06:13
  49. Leraar Jan helpt blinde Jesse om wiskunde ’te zien’29-06-2017 08:06:52
  50. Soms herken ik mijn klasgenootjes niet eens23-06-2017 01:06:45
  51. Mijn droom: Vince Jansen: Ik wil ICT’er worden18-06-2017 10:06:44
  52. Waarom toegankelijk lesmateriaal belangrijk is18-06-2017 05:06:35
  53. Functiebeperkingen staan hogere studies steeds minder vaak in de weg18-06-2017 12:06:15
  54. Voelbare tekeningen18-06-2017 09:06:08
  55. Promotiefilmpje Visio Onderwijs Amsterdam gemaakt door leerlingen17-06-2017 11:06:39
  56. Windesheim op 1 bij studenten met een beperking17-06-2017 11:06:03
  57. SenseMath maakt wiskunde toegankelijk voor blinde leerlingen17-06-2017 11:06:18
  58. Frank Toenders maakt lesmateriaal voor natuurkunde dat geschikt is voor blinden17-06-2017 11:06:36
  59. Studenten met een beperking vinden sneller de weg naar hoger onderwijs17-06-2017 11:06:20
  60. ‘Mensen met handicap blijven ondervertegenwoordigd in hoger onderwijs’17-06-2017 11:06:18
  61. Lore Casselman getuigt over diversiteit en faciliteiten in VIVES17-06-2017 02:06:57
  62. Doctoraat dankzij beperking: “Blind worden is mijn geluk geweest”17-06-2017 12:06:29
  63. TE Connectivity schenkt 15.000 euro aan De Kade15-06-2017 01:06:19
  64. Blinde promovendus vecht tegen stigma14-06-2017 09:06:38
  65. Blinde mensen gebruiken ‘extra hersendeel’ bij wiskunde14-06-2017 05:06:53
  66. Agora: de weg van niets naar iets was moeiljk13-06-2017 08:06:16
  67. Nederlands leren bij Beter Zien Anders Kijken te Rotterdam09-06-2017 04:06:23
  68. Akkoord over ondersteuningsmodel M-decreet20-05-2017 05:05:57
  69. “Ha, het systeem werkt? Crevits mag eens dag lang blinddoek dragen”29-04-2017 12:04:52
  70. Iedereen gelijk, ook in het onderwijs!20-04-2017 09:04:01
  71. SenseMath maakt wiskunde toegankelijk voor blinde leerlingen02-01-2017 06:01:49
  72. SPSS training voor studenten Statistiek17-11-2016 04:11:54
  73. Student met beperking is plotsklaps interessant02-11-2016 08:11:54
  74. ‘Waarom kreeg hij niet meer begeleiding?’16-10-2016 10:10:23
  75. Blinde Nathan: “Blij dat ik weer tussen mijn vriendjes kan zitten”04-09-2016 08:09:07
  76. 1 miljoen euro voor inclusief onderwijs09-07-2016 07:07:41
  77. Examen doen als je blind bent: de gewoonste zaak van de wereld?09-05-2016 07:05:11
  78. Charter voor meer inspraak voor studenten met functiebeperking05-05-2016 08:05:31
  79. Cum laude bachelor voor blinde Henk Mulder29-03-2016 08:03:43
  80. Steeds meer examens op maat voor studenten met beperking21-01-2016 09:01:55
  81. Steeds meer studenten met functiebeperking tijdens examens21-01-2016 09:01:18
  82. Lespakket voeltekeningen gereed31-12-2015 09:12:20
  83. Aandacht voor toegankelijkheid hoger onderwijs voor studenten met beperking15-12-2015 08:12:04
  84. Lijm: Pritt plakstiften in kleur (handig voor slechtzienden)27-11-2015 05:11:29
  85. De Centrale Eindtoets voor slechtziende leerlingen24-11-2015 08:11:36
  86. Kluisnummers in braille en aangepaste vloeren, school voor slechtzienden in Grave officieel geopend06-11-2015 06:11:03
  87. App om blinden beter vertrouwd te maken met wiskunde23-10-2015 09:10:44
  88. Kasterlinden: nieuwe campus op maat van leerlingen met een beperking06-10-2015 07:10:44
  89. Nieuwe braille-wiskundecode27-09-2015 01:09:05
  90. Voorstelling nieuwe wiskundetaal voor leerlingen met een visuele beperking27-09-2015 01:09:05
  91. Blind meisje is slimste van de klas27-09-2015 01:09:05
  92. Examen in braille, met tolk of via webcam27-09-2015 01:09:05
  93. Nieuwe wiskundenotatie in aangepaste leerboeken27-09-2015 01:09:05
  94. Het comfort van een beetje wit27-09-2015 01:09:05
  95. Themanieuwsbrief Statistiek – Niet enkel voor de gemiddelde student27-09-2015 01:09:05
  96. SensoMath: Overheid betaalt wiskundetoepassing voor blinde en slechtziende leerlingen terug27-09-2015 01:09:05
  97. Blinde student wint wiskundeprijs27-09-2015 01:09:05
  98. Video: Visio Wiskundeonderwijs aan brailleleerlingen27-09-2015 01:09:05
  99. Ambulant Onderwijskundig Begeleider van Visio krijgt promotiebeurs27-09-2015 01:09:04
  100. Blinde Steven wint wiskundeprijs27-09-2015 01:09:04
  101. Examen bijna blinde Brenda27-09-2015 12:09:09
  102. Studeren, zweten, slagen!? – Eindexamens 200827-09-2015 12:09:09
  103. Leerpakketten op maat voor slechtzienden of slechthorenden27-09-2015 12:09:09
  104. Video: Cito eindtoets nu ook in braille27-09-2015 12:09:09
  105. KAHO Sint-Lieven helpt studenten met problemen27-09-2015 12:09:09
  106. Katho verspreidt infoboek voor mindervalide studenten27-09-2015 12:09:09
  107. Video: Gebruikers over Schriftje.nl27-09-2015 12:09:09
  108. Een kwart miljoen euro extra voor dove en slechtziende leerlingen27-09-2015 12:09:09
  109. Babbage studie ondersteuning27-09-2015 12:09:09
  110. Meer geld voor studenten met handicap27-09-2015 12:09:09
  111. Introductie BrailleStudio voor leerkrachten27-09-2015 12:09:09
  112. PC’s voor blinden en slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  113. Bartiméus partner in nieuw Europees taalproject27-09-2015 12:09:09
  114. Universal Design for Learning – UDL-tip: Google Alerts27-09-2015 12:09:09
  115. Atlas voor slechtzienden straks ook in Wallonië27-09-2015 12:09:09
  116. Online studie-informatie slecht bereikbaar voor gehandicapte27-09-2015 12:09:09
  117. Gratis onderwijsprogramma voor kinderen en jongeren met een visuele beperking27-09-2015 12:09:09
  118. Atlas voor slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  119. Visueel gehandicapte kinderen helpen met makkelijke leesletter27-09-2015 12:09:09
  120. Redelijke aanpassingen voor inclusief onderwijs27-09-2015 12:09:09
  121. Spermalie ontwikkelt atlas voor slechtziende leerlingen27-09-2015 12:09:09
  122. Slechtziende leerlingen krijgen brailletoestel27-09-2015 12:09:09
  123. iBooks-studieboeken nu ook in Nederland27-09-2015 12:09:09
  124. Scholen discrimineren de blinden met Google Apps volgens advocaten27-09-2015 12:09:09
  125. Antwerpen koopt machine voor leerlingen met visuele handicap27-09-2015 12:09:09
  126. Geslaagde braillecursus voor ouders bij Visio Onderwijs Rotterdam27-09-2015 12:09:09
  127. Digitale cursussen vlotter beschikbaar27-09-2015 12:09:09
  128. Antwerpse school koopt braillemachine27-09-2015 12:09:09
  129. Training braille27-09-2015 12:09:09
  130. Artesis geeft info in braille27-09-2015 12:09:09
  131. Vandenbroucke helpt kinderen met dyslexie27-09-2015 12:09:09
  132. Nieuw lesboek braille voor anderstaligen27-09-2015 12:09:09
  133. Leermiddelen steeds ontoegankelijker voor blinden en slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  134. Digitaal lesmateriaal niet toegankelijk voor blinde leerlingen27-09-2015 12:09:09
  135. De inzet van iPads in onderwijs aan kinderen die niet (goed) horen en zien27-09-2015 12:09:08
  136. Pocketwoordenboeken: Prisma en van Dale apps voor IOS en Android27-09-2015 12:09:08
  137. “Redelijke aanpassingen voor leerlingen met een beperking”27-09-2015 12:09:27
  138. Scholen moeten zorgleerlingen passende plek bieden27-09-2015 11:09:35
  139. 70 duizend basisschoolleerlingen in speciaal onderwijs27-09-2015 11:09:35
  140. Passend onderwijs voor ieder kind27-09-2015 11:09:35
  141. Gratis Gids Passend Onderwijs is nu uit27-09-2015 11:09:35
  142. Blindenonderwijs wordt nu serieus27-09-2015 11:09:35
  143. Video: School voor blinde of slechtziende kinderen geopend27-09-2015 11:09:27
  144. Video: Ik voel… ik hoor… ik ruik…27-09-2015 11:09:27
  145. Slechtziende Sofie: ‘Dankzij die snufjes kan ik naar de gewone school’27-09-2015 11:09:27
  146. Bijna blinde Vincent ‘leerling van het jaar’27-09-2015 11:09:27
  147. Kinderen bloeien helemaal op dankzij ‘blindenscholen’27-09-2015 11:09:27
  148. Slechtziende Noor geeft spreekbeurt voor haar klas27-09-2015 11:09:27
  149. Leerlingen Visio Onderwijs Rotterdam brengen bezoek aan KinderOOGcentrum27-09-2015 11:09:27
  150. Ambulant onderwijskundig begeleiders wisselen kennis uit over ICT en (on)toegankelijkheid27-09-2015 11:09:27
  151. Start sloop Visio Onderwijs Grave27-09-2015 11:09:27
  152. Video: Visio-school in Rotterdam bij Klokhuis27-09-2015 11:09:27
  153. Leerlingen chatten met Boliviaanse blindenschool27-09-2015 11:09:08
  154. ‘Blind, maar heel normaal’27-09-2015 11:09:12
  155. Ook via enkel braillepuntjes zijn examens goed te maken27-09-2015 11:09:12
  156. Blinde leerling redt het in vijf jaar27-09-2015 11:09:12
  157. Eindexamens – Laptop en Daisy-speler steun voor blinde kandidate27-09-2015 11:09:12
  158. Braillegebruikers uitgesloten27-09-2015 11:09:12
  159. Blinde Kristina slaagt ruim voor ‘t VWO27-09-2015 11:09:12
  160. Afscheidsfeest schoolverlaters Visio Onderwijs Rotterdam27-09-2015 11:09:12
  161. Blinde Thomas maait en snoeit op zijn gevoel27-09-2015 11:09:12
  162. Wesley haalt ‘gewoon’ zijn havo27-09-2015 11:09:12
  163. ICEVI award voor Prof. Lea Hyvärinen, Dorine in ‘t veld, en Hans Welling27-09-2015 09:09:34
  164. Stijging onvrede over mogelijkheden voor studenten met een functiebeperking27-09-2015 09:09:34
  165. Koninklijke Visio tekent convenant met Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool Groningen27-09-2015 09:09:34
  166. Aankondiging ‘Nieuwsbrief Leren en studeren met een visuele beperking’27-09-2015 09:09:34
  167. Video: Campus in beeld – Blinde studenten27-09-2015 09:09:34
  168. Hogeschool Zuyd scoort met studentenbeperkingen27-09-2015 09:09:34
  169. Andor Demarteau: ‘Het allerliefst zo zelfstandig mogelijk’27-09-2015 09:09:34
  170. Video – Studeren met mogelijkheden27-09-2015 09:09:34
  171. YouTubekanaal met filmpjes over studeren met een beperking27-09-2015 09:09:34
  172. Opleiding Sportmassage en Blessurepreventie opnieuw van start bij Visio27-09-2015 09:09:34
  173. Handicaps overwinnen dankzij ICT-gebaseerde opleiding27-09-2015 09:09:28
  174. Blinde Amerikaanse rechtenstudente wint eerste zaak27-09-2015 09:09:28
  175. Integratie van blinden in onderwijs niet vanzelfsprekend27-09-2015 09:09:45
  176. ‘Wie is in feite beperkt?’27-09-2015 09:09:45
  177. Boek wil blinden en zienden samenbrengen27-09-2015 09:09:45
  178. “Zelfs de overheid stuurt geen brieven in braille”27-09-2015 09:09:45
  179. Steven Bladt vraagt meer begrip voor mensen met een visuele handicap27-09-2015 09:09:45
  180. Nieuwe vzw helpt zienden beter communiceren met blinden27-09-2015 09:09:45
  181. Maak je tekst braillevriendelijk27-09-2015 09:09:45
  182. “Wat ik in mijn hoofd zie, wil ik nabouwen”27-09-2015 09:09:27
  183. “Ik wil slagen als automecanicien”27-09-2015 09:09:27
  184. Blinde jongen (16) vindt geen school27-09-2015 09:09:27
  185. “Examens leg ik af op mijn laptop”27-09-2015 09:09:27
  186. ‘Weinig achterstand tegenover klasgenoten’27-09-2015 09:09:27
  187. “Ik wil dat hij een gelukkig kind is”27-09-2015 09:09:27
  188. Slechtzienden thuis in gewone klas27-09-2015 09:09:27
  189. “Ik ben wel blind maar doe alles mee”27-09-2015 09:09:27
  190. Blinde Kurt volgt les in gewone klas27-09-2015 09:09:27
  191. Geïntegreerd onderwijs (GON) voor blinden en slechtzienden27-09-2015 09:09:28
  192. Vijfde leerjaar opent als eerste ‘Braille Box’27-09-2015 09:09:15
  193. Kinderen – Presentatie blind voor één dag27-09-2015 09:09:15
  194. Camera en computer zijn ogen van Eline in de klas27-09-2015 09:09:15
  195. Slechtziende violiste (9) niet welkom in lessen notenleer27-09-2015 09:09:15
  196. “Onze dochter heeft recht op lessen notenleer”27-09-2015 09:09:15
  197. Leerlingen met handicap horen thuis op gewone scholen27-09-2015 09:09:15
  198. School zoekt sponsors voor nieuwe speelplaats27-09-2015 09:09:15
  199. Lezersreactie slechtziende violiste27-09-2015 09:09:15
  200. Slechtziende Jolien is altijd herkenbaar aan drie stippen27-09-2015 09:09:15

Laatst bijgewerkt op 27 september 2015 – 09:27