De inzet van iPads in onderwijs aan kinderen die niet (goed) horen en zien

Wat is de meerwaarde van het inzetten van iPads in onderwijs aan kinderen met doofblindheid? Wat heb je eraan als je (bijna) niets ziet of hoort? Een bezoek aan de alledaagse praktijk van het onderwijs bij Kentalis Rafaël in Sint-Michielsgestel geeft helderheid.

Ontwikkelen van communicatie en zelfstandigheid

Leerkracht Mariëll vertelt: “Kinderen met doofblindheid zijn meestal niet helemaal blind en doof. De iPad heeft verschillende handige functies voor kinderen die niet goed zien, zoals inzoomen en contrast instellen. Voor leerling Rai (14) maken zijn ouders en ik foto’s en filmpjes van hem in verschillende situaties. Deze bekijken we samen met Rai: op school bekijken we de opnames van thuis, en thuis bekijken zijn ouders met hem de opnames van school. Dit ‘herbeleven’ is voor Rai een belangrijk middel om de ontwikkeling van taal/communicatie met hem te stimuleren”.

I-coach en leerkracht Peter Brouwers gebruikt de iPad op een andere manier voor een leerling: “Sjoerd (18) is doof en slechtziend. Hij kan wel spreken maar kan geen gebarentaal. Peter communiceert met hem door op een (draadloos) toetsenbord tekst in te typen. Sjoerd leest dit op de iPad en geeft mij sprekend antwoord terug. Voor hem is de iPad een middel om (sociaal) zelfstandig te zijn. Zo kan hij overal communiceren, bijvoorbeeld met zijn collega’s op zijn stageadres over alledaagse onderwerpen zoals voetbal. Doordat hij met de iPad teksten van emailberichten en internetpagina’s kan vergroten, kan hij ook zelfstandig informatie opzoeken.”

Een ander, meer algemeen, voorbeeld van het stimuleren van ontwikkeling is dat leerlingen trots kunnen laten zien aan anderen wat zij hebben gemaakt met de iPad (bijvoorbeeld een film of foto’s).

Ontwikkelingsdoel

De inzet van een iPad is afhankelijk van de doelen in het ontwikkelingsplan van de leerling. Wat kan een kind bereiken in zijn of haar ontwikkeling en wat is daarvoor nodig? Peter: “Als we de iPad inzetten voor het ontwikkelen van de communicatie, ligt de nadruk vaak op het verbinden van de beleving van een kind aan woorden, gebaren en afbeeldingen. Dit doen we in de vorm van spelletjes en oefeningen. Naast of in plaats van een iPad kunnen ook andere middelen worden ingezet om een ontwikkelingsdoel te bereiken, bijvoorbeeld een laptop of een fysiek middel zoals een kalenderboek met tastbare picto’s van allerlei materialen die de belevenissen en activiteiten gedurende een dag en week weergeven. We bekijken steeds opnieuw welke middelen meerwaarde hebben om het ontwikkelingsdoel te bereiken.”

Apps op maat

De inzet van een iPad brengt ook de vraag met zich mee welke apps het meest geschikt zijn. Peter: “Voor kinderen met doofblindheid zijn bestaande apps vaak van een te hoog niveau. Het communicatiesysteem oftewel de ‘beeldtaal’ van deze apps is ontwikkeld voor gebruik door grotere groepen kinderen. Voor kinderen met doofblindheid zijn specifieke apps nodig waarmee de inhoud ‘op maat’ en met toevoeging van eigen gegevens kan worden samengesteld. De school heeft een overzicht van geschikte apps, zodat leerkrachten weten welke apps zij, in overleg met de ouders, kunnen toepassen in het onderwijs. Een voorbeeld is de app ‘Storycreator’.”

Mariëll: “Stel, ik heb samen met Rai tomatensoep gemaakt. Ik maak dan met Storycreator een kookboekje op maat: met concrete beelden leg ik stap voor stap vast hoe we de soep hebben gemaakt. Dit kan hij laten zien aan zijn ouders (‘herbeleven’). Het op deze manier vastleggen van concrete persoonlijke beleving en betekenisgeving stimuleert de ontwikkeling naar een meer abstracter niveau.”

Vrijetijdsbesteding en ontspanning

De iPad heeft ook een belangrijke rol in de vrijetijdsbesteding en ontspanning van de leerlingen. Bijvoorbeeld thuis of op vakantie, maar ook op school of in de woongroep (als een kind bij Kentalis verblijft gedurende de week). Doordat een iPad zo gemakkelijk is om mee te nemen en te gebruiken, kunnen kinderen muziek luisteren, filmpjes kijken en spelletjes doen wanneer het hen uitkomt. Het beleven van plezier en het ‘zelf beslissen’ stimuleren zo ook weer de ontwikkeling.

Praktische voordelen

Tot slot heeft de inzet van iPads ook veel praktische voordelen. De aandacht van een kind wordt snel getrokken door het licht en de bewegingen op het scherm, en voor kinderen die een bewegingsbeperking hebben naast hun doofblindheid is het mogelijk om een (draadloze) ‘knop’ aan te sluiten zodat het kind de iPad zelf kan bedienen. Op de foto is Marijn (16) te zien in deze situatie.

Ook het maken van bijvoorbeeld filmpjes gaat snel en efficiënt. Mariëll: “Stel een kind krijgt een snee in zijn vinger. Ik maak dan op een eenvoudige manier een filmpje met iMovie en stuur het door naar de ouder(s) of woongroep. Geen gedoe met camera’s en ingewikkelde bewerkingen.” Ook het maken van een verslag van de dag gaat gemakkelijk op deze manier. Of het opnemen van instructies voor collega’s over bijvoorbeeld medische handelingen of verzorging. De toepassing Facetime biedt ook veel mogelijkheden en stimuleert de betrokkenheid van ouders; bijvoorbeeld een gesprek met ouders en andere direct betrokkenen, zowel direct bij onverwachte situaties als een geplande bespreking van het ontwikkelingsplan. Ouders die op verre afstand van de school wonen, hoeven dan niet te reizen.

Met al deze voordelen van de inzet van iPads in het onderwijs ziet Mariëll dan ook het liefst een eigen iPad voor ieder kind, inclusief een aantal voorwaarden: “Voldoende tijd en opleiding om professioneel te leren omgaan met de iPad, samen met ouders en andere begeleiders. En natuurlijk bij alle betrokkenen motivatie en enthousiasme. ” Aan dit laatste zal het bij Mariëll in ieder geval niet ontbreken.

eZorg project

Het vergroten van communicatiemogelijkheden en zelfredzaamheid van cliënten en leerlingen zijn ook doelstellingen van het eZorg project ‘Communicatie op afstand ‘ binnen Kentalis. De inzet van digitale middelen in het algemeen voor het bereiken van deze doelstellingen komt in dit project aan bod.

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Altijd een helpende hand in de buurt dankzij buddy”23-09-2019 05:09:07
  2. ‘Ondanks mijn beperking was internationale stage succes’20-02-2019 07:02:20
  3. Extra ondersteuning voor dove en blinde leerlingen en leerlingen met beperking14-02-2019 08:02:44
  4. Student met beperking krijgt vaak te weinig toeslag20-12-2018 06:12:26
  5. Student met beperking loopt geld mis30-11-2018 09:11:46
  6. Prinses Laurentien: handicap mag studie niet in de weg staan20-11-2018 07:11:28
  7. HU en UU willen beter zorgen voor student met beperking20-11-2018 07:11:57
  8. Op de tast… Geschiedenis17-11-2018 08:11:27
  9. Blind en toch wiskunde leren?17-11-2018 08:11:08
  10. Leerkracht worden terwijl je slecht ziet? Jessica laat zich niet afschrikken!17-11-2018 08:11:46
  11. Eindtoets wordt verplicht in speciaal onderwijs17-11-2018 07:11:25
  12. Blinde kinderen leren programmeren15-11-2018 09:11:12
  13. Je grenzen durven verleggen30-10-2018 06:10:25
  14. Nieuw schooljaar – Crevits stuurt M-decreet bij en wil personeelsevaluatie en maximumfactuur onderzoeken04-09-2018 06:09:29
  15. Aantal studenten met beperking in het hoger onderwijs sterk gestegen19-07-2018 06:07:26
  16. Moeder helpt blinde dochter met afstuderen: leest vier jaar lang alles voor18-07-2018 06:07:01
  17. Ole maakt zijn examens in aangepaste vorm16-05-2018 08:05:13
  18. Stan maakt zijn examens in digitale en gesproken vorm14-05-2018 08:05:15
  19. Studenten met een beperking krijgen ongelijke studietoelagen16-04-2018 01:04:43
  20. Actie voor hogere studietoeslag gehandicapten16-04-2018 01:04:06
  21. Door heel Nederland enorm verschil toeslagen studenten met beperking16-04-2018 01:04:46
  22. Verschillen in toeslagen voor studenten met beperking kwalijk’16-04-2018 01:04:30
  23. Oproep om studenten met beperking te helpen16-04-2018 01:04:14
  24. Toeslagen studenten met beperking is te laag16-04-2018 01:04:56
  25. Jongerenbonden eisen hogere toeslagen voor studenten met een beperking16-04-2018 01:04:39
  26. “Vlaanderen schendt het recht op inclusief onderwijs”31-03-2018 07:03:42
  27. Vlaams onderwijs moet inclusiever, zegt Europa30-03-2018 07:03:22
  28. Zo is het om een visuele beperking te hebben op de FNWI20-03-2018 08:03:54
  29. Vergoeding aan gehandicapte student verschilt fors per gemeente08-02-2018 07:02:31
  30. Studeren met een beperking? Hier heb je recht op!31-01-2018 08:01:52
  31. Studeren met een beperking of ziekte, vlog 4: studeren in het buitenland26-01-2018 11:01:12
  32. Ondersteuning draait vierkant voor leerlingen met een beperking17-01-2018 09:01:36
  33. Blinde migranten willen gewoon taalles16-01-2018 10:01:03
  34. Babbage bij RTL Lifestyle Experience mogelijkheden voor studie en werk22-12-2017 08:12:59
  35. Je luistermaatje in de klas: gesproken schoolboeken22-11-2017 12:11:49
  36. Scheikunde volgen als je blind bent. Het kan!07-11-2017 02:11:55
  37. Begeleiding van studenten met een beperking schiet tekort18-10-2017 05:10:55
  38. Campus in Beeld – Tessa met blindengeleidehond Ida04-10-2017 11:10:17
  39. Spermalie maakt geschiedeniskaart voor slechtziende leerlingen03-10-2017 07:10:29
  40. Grootste ondersteuningsnetwerk voor zwaar zorgbehoevende leerlingen gelanceerd15-09-2017 07:09:53
  41. MB3 vlog 1 Communiceren met een beperking: Studie introductie04-09-2017 10:09:48
  42. School Bartiméus overweegt verhuizing van Lochem naar Laren01-08-2017 10:08:48
  43. Slechtziende Turkse studente vijf keer nummer één op nationale ingangsexamens15-07-2017 06:07:07
  44. “Vlaanderen discrimineert blinde scholieren”: Crevits overweegt in beroep te gaan tegen uitspraak Brusselse rechtbank06-07-2017 08:07:43
  45. ‘Is het normaal dat ouders het recht op ondersteuning voor hun kind moeten afdwingen via de rechtbank?’06-07-2017 08:07:06
  46. Wil de maatschappij gehandicapten?05-07-2017 07:07:56
  47. ‘Vlaanderen discrimineert blinde scholieren’05-07-2017 07:07:25
  48. Vlaamse overheid discrimineert blinde en slechtziende kinderen30-06-2017 09:06:13
  49. Leraar Jan helpt blinde Jesse om wiskunde ‘te zien’29-06-2017 08:06:52
  50. Soms herken ik mijn klasgenootjes niet eens23-06-2017 01:06:45
  51. Mijn droom: Vince Jansen: Ik wil ICT’er worden18-06-2017 10:06:44
  52. Waarom toegankelijk lesmateriaal belangrijk is18-06-2017 05:06:35
  53. Functiebeperkingen staan hogere studies steeds minder vaak in de weg18-06-2017 12:06:15
  54. Voelbare tekeningen18-06-2017 09:06:08
  55. Promotiefilmpje Visio Onderwijs Amsterdam gemaakt door leerlingen17-06-2017 11:06:39
  56. Windesheim op 1 bij studenten met een beperking17-06-2017 11:06:03
  57. SenseMath maakt wiskunde toegankelijk voor blinde leerlingen17-06-2017 11:06:18
  58. Frank Toenders maakt lesmateriaal voor natuurkunde dat geschikt is voor blinden17-06-2017 11:06:36
  59. Studenten met een beperking vinden sneller de weg naar hoger onderwijs17-06-2017 11:06:20
  60. ‘Mensen met handicap blijven ondervertegenwoordigd in hoger onderwijs’17-06-2017 11:06:18
  61. Lore Casselman getuigt over diversiteit en faciliteiten in VIVES17-06-2017 02:06:57
  62. Doctoraat dankzij beperking: “Blind worden is mijn geluk geweest”17-06-2017 12:06:29
  63. TE Connectivity schenkt 15.000 euro aan De Kade15-06-2017 01:06:19
  64. Blinde promovendus vecht tegen stigma14-06-2017 09:06:38
  65. Blinde mensen gebruiken ‘extra hersendeel’ bij wiskunde14-06-2017 05:06:53
  66. Agora: de weg van niets naar iets was moeiljk13-06-2017 08:06:16
  67. Nederlands leren bij Beter Zien Anders Kijken te Rotterdam09-06-2017 04:06:23
  68. Akkoord over ondersteuningsmodel M-decreet20-05-2017 05:05:57
  69. “Ha, het systeem werkt? Crevits mag eens dag lang blinddoek dragen”29-04-2017 12:04:52
  70. Iedereen gelijk, ook in het onderwijs!20-04-2017 09:04:01
  71. SenseMath maakt wiskunde toegankelijk voor blinde leerlingen02-01-2017 06:01:49
  72. SPSS training voor studenten Statistiek17-11-2016 04:11:54
  73. Student met beperking is plotsklaps interessant02-11-2016 08:11:54
  74. ‘Waarom kreeg hij niet meer begeleiding?’16-10-2016 10:10:23
  75. Blinde Nathan: “Blij dat ik weer tussen mijn vriendjes kan zitten”04-09-2016 08:09:07
  76. 1 miljoen euro voor inclusief onderwijs09-07-2016 07:07:41
  77. Examen doen als je blind bent: de gewoonste zaak van de wereld?09-05-2016 07:05:11
  78. Charter voor meer inspraak voor studenten met functiebeperking05-05-2016 08:05:31
  79. Cum laude bachelor voor blinde Henk Mulder29-03-2016 08:03:43
  80. Steeds meer examens op maat voor studenten met beperking21-01-2016 09:01:55
  81. Steeds meer studenten met functiebeperking tijdens examens21-01-2016 09:01:18
  82. Lespakket voeltekeningen gereed31-12-2015 09:12:20
  83. Aandacht voor toegankelijkheid hoger onderwijs voor studenten met beperking15-12-2015 08:12:04
  84. Lijm: Pritt plakstiften in kleur (handig voor slechtzienden)27-11-2015 05:11:29
  85. De Centrale Eindtoets voor slechtziende leerlingen24-11-2015 08:11:36
  86. Kluisnummers in braille en aangepaste vloeren, school voor slechtzienden in Grave officieel geopend06-11-2015 06:11:03
  87. App om blinden beter vertrouwd te maken met wiskunde23-10-2015 09:10:44
  88. Kasterlinden: nieuwe campus op maat van leerlingen met een beperking06-10-2015 07:10:44
  89. Nieuwe braille-wiskundecode27-09-2015 01:09:05
  90. Voorstelling nieuwe wiskundetaal voor leerlingen met een visuele beperking27-09-2015 01:09:05
  91. Blind meisje is slimste van de klas27-09-2015 01:09:05
  92. Examen in braille, met tolk of via webcam27-09-2015 01:09:05
  93. Nieuwe wiskundenotatie in aangepaste leerboeken27-09-2015 01:09:05
  94. Het comfort van een beetje wit27-09-2015 01:09:05
  95. Themanieuwsbrief Statistiek – Niet enkel voor de gemiddelde student27-09-2015 01:09:05
  96. SensoMath: Overheid betaalt wiskundetoepassing voor blinde en slechtziende leerlingen terug27-09-2015 01:09:05
  97. Blinde student wint wiskundeprijs27-09-2015 01:09:05
  98. Video: Visio Wiskundeonderwijs aan brailleleerlingen27-09-2015 01:09:05
  99. Ambulant Onderwijskundig Begeleider van Visio krijgt promotiebeurs27-09-2015 01:09:04
  100. Blinde Steven wint wiskundeprijs27-09-2015 01:09:04
  101. Examen bijna blinde Brenda27-09-2015 12:09:09
  102. Studeren, zweten, slagen!? – Eindexamens 200827-09-2015 12:09:09
  103. Leerpakketten op maat voor slechtzienden of slechthorenden27-09-2015 12:09:09
  104. Video: Cito eindtoets nu ook in braille27-09-2015 12:09:09
  105. KAHO Sint-Lieven helpt studenten met problemen27-09-2015 12:09:09
  106. Katho verspreidt infoboek voor mindervalide studenten27-09-2015 12:09:09
  107. Video: Gebruikers over Schriftje.nl27-09-2015 12:09:09
  108. Een kwart miljoen euro extra voor dove en slechtziende leerlingen27-09-2015 12:09:09
  109. Babbage studie ondersteuning27-09-2015 12:09:09
  110. Meer geld voor studenten met handicap27-09-2015 12:09:09
  111. Introductie BrailleStudio voor leerkrachten27-09-2015 12:09:09
  112. PC’s voor blinden en slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  113. Bartiméus partner in nieuw Europees taalproject27-09-2015 12:09:09
  114. Universal Design for Learning – UDL-tip: Google Alerts27-09-2015 12:09:09
  115. Atlas voor slechtzienden straks ook in Wallonië27-09-2015 12:09:09
  116. Online studie-informatie slecht bereikbaar voor gehandicapte27-09-2015 12:09:09
  117. Gratis onderwijsprogramma voor kinderen en jongeren met een visuele beperking27-09-2015 12:09:09
  118. Atlas voor slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  119. Visueel gehandicapte kinderen helpen met makkelijke leesletter27-09-2015 12:09:09
  120. Redelijke aanpassingen voor inclusief onderwijs27-09-2015 12:09:09
  121. Spermalie ontwikkelt atlas voor slechtziende leerlingen27-09-2015 12:09:09
  122. Slechtziende leerlingen krijgen brailletoestel27-09-2015 12:09:09
  123. iBooks-studieboeken nu ook in Nederland27-09-2015 12:09:09
  124. Scholen discrimineren de blinden met Google Apps volgens advocaten27-09-2015 12:09:09
  125. Antwerpen koopt machine voor leerlingen met visuele handicap27-09-2015 12:09:09
  126. Geslaagde braillecursus voor ouders bij Visio Onderwijs Rotterdam27-09-2015 12:09:09
  127. Digitale cursussen vlotter beschikbaar27-09-2015 12:09:09
  128. Antwerpse school koopt braillemachine27-09-2015 12:09:09
  129. Training braille27-09-2015 12:09:09
  130. Artesis geeft info in braille27-09-2015 12:09:09
  131. Vandenbroucke helpt kinderen met dyslexie27-09-2015 12:09:09
  132. Nieuw lesboek braille voor anderstaligen27-09-2015 12:09:09
  133. Leermiddelen steeds ontoegankelijker voor blinden en slechtzienden27-09-2015 12:09:09
  134. Digitaal lesmateriaal niet toegankelijk voor blinde leerlingen27-09-2015 12:09:09
  135. De inzet van iPads in onderwijs aan kinderen die niet (goed) horen en zien27-09-2015 12:09:08
  136. Pocketwoordenboeken: Prisma en van Dale apps voor IOS en Android27-09-2015 12:09:08
  137. “Redelijke aanpassingen voor leerlingen met een beperking”27-09-2015 12:09:27
  138. Scholen moeten zorgleerlingen passende plek bieden27-09-2015 11:09:35
  139. 70 duizend basisschoolleerlingen in speciaal onderwijs27-09-2015 11:09:35
  140. Passend onderwijs voor ieder kind27-09-2015 11:09:35
  141. Gratis Gids Passend Onderwijs is nu uit27-09-2015 11:09:35
  142. Blindenonderwijs wordt nu serieus27-09-2015 11:09:35
  143. Video: School voor blinde of slechtziende kinderen geopend27-09-2015 11:09:27
  144. Video: Ik voel… ik hoor… ik ruik…27-09-2015 11:09:27
  145. Slechtziende Sofie: ‘Dankzij die snufjes kan ik naar de gewone school’27-09-2015 11:09:27
  146. Bijna blinde Vincent ‘leerling van het jaar’27-09-2015 11:09:27
  147. Kinderen bloeien helemaal op dankzij ‘blindenscholen’27-09-2015 11:09:27
  148. Slechtziende Noor geeft spreekbeurt voor haar klas27-09-2015 11:09:27
  149. Leerlingen Visio Onderwijs Rotterdam brengen bezoek aan KinderOOGcentrum27-09-2015 11:09:27
  150. Ambulant onderwijskundig begeleiders wisselen kennis uit over ICT en (on)toegankelijkheid27-09-2015 11:09:27
  151. Start sloop Visio Onderwijs Grave27-09-2015 11:09:27
  152. Video: Visio-school in Rotterdam bij Klokhuis27-09-2015 11:09:27
  153. Leerlingen chatten met Boliviaanse blindenschool27-09-2015 11:09:08
  154. ‘Blind, maar heel normaal’27-09-2015 11:09:12
  155. Ook via enkel braillepuntjes zijn examens goed te maken27-09-2015 11:09:12
  156. Blinde leerling redt het in vijf jaar27-09-2015 11:09:12
  157. Eindexamens – Laptop en Daisy-speler steun voor blinde kandidate27-09-2015 11:09:12
  158. Braillegebruikers uitgesloten27-09-2015 11:09:12
  159. Blinde Kristina slaagt ruim voor ‘t VWO27-09-2015 11:09:12
  160. Afscheidsfeest schoolverlaters Visio Onderwijs Rotterdam27-09-2015 11:09:12
  161. Blinde Thomas maait en snoeit op zijn gevoel27-09-2015 11:09:12
  162. Wesley haalt ‘gewoon’ zijn havo27-09-2015 11:09:12
  163. ICEVI award voor Prof. Lea Hyvärinen, Dorine in ‘t veld, en Hans Welling27-09-2015 09:09:34
  164. Stijging onvrede over mogelijkheden voor studenten met een functiebeperking27-09-2015 09:09:34
  165. Koninklijke Visio tekent convenant met Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool Groningen27-09-2015 09:09:34
  166. Aankondiging ‘Nieuwsbrief Leren en studeren met een visuele beperking’27-09-2015 09:09:34
  167. Video: Campus in beeld – Blinde studenten27-09-2015 09:09:34
  168. Hogeschool Zuyd scoort met studentenbeperkingen27-09-2015 09:09:34
  169. Andor Demarteau: ‘Het allerliefst zo zelfstandig mogelijk’27-09-2015 09:09:34
  170. Video – Studeren met mogelijkheden27-09-2015 09:09:34
  171. YouTubekanaal met filmpjes over studeren met een beperking27-09-2015 09:09:34
  172. Opleiding Sportmassage en Blessurepreventie opnieuw van start bij Visio27-09-2015 09:09:34
  173. Handicaps overwinnen dankzij ICT-gebaseerde opleiding27-09-2015 09:09:28
  174. Blinde Amerikaanse rechtenstudente wint eerste zaak27-09-2015 09:09:28
  175. Integratie van blinden in onderwijs niet vanzelfsprekend27-09-2015 09:09:45
  176. ‘Wie is in feite beperkt?’27-09-2015 09:09:45
  177. Boek wil blinden en zienden samenbrengen27-09-2015 09:09:45
  178. “Zelfs de overheid stuurt geen brieven in braille”27-09-2015 09:09:45
  179. Steven Bladt vraagt meer begrip voor mensen met een visuele handicap27-09-2015 09:09:45
  180. Nieuwe vzw helpt zienden beter communiceren met blinden27-09-2015 09:09:45
  181. Maak je tekst braillevriendelijk27-09-2015 09:09:45
  182. “Wat ik in mijn hoofd zie, wil ik nabouwen”27-09-2015 09:09:27
  183. “Ik wil slagen als automecanicien”27-09-2015 09:09:27
  184. Blinde jongen (16) vindt geen school27-09-2015 09:09:27
  185. “Examens leg ik af op mijn laptop”27-09-2015 09:09:27
  186. ‘Weinig achterstand tegenover klasgenoten’27-09-2015 09:09:27
  187. “Ik wil dat hij een gelukkig kind is”27-09-2015 09:09:27
  188. Slechtzienden thuis in gewone klas27-09-2015 09:09:27
  189. “Ik ben wel blind maar doe alles mee”27-09-2015 09:09:27
  190. Blinde Kurt volgt les in gewone klas27-09-2015 09:09:27
  191. Geïntegreerd onderwijs (GON) voor blinden en slechtzienden27-09-2015 09:09:28
  192. Vijfde leerjaar opent als eerste ‘Braille Box’27-09-2015 09:09:15
  193. Kinderen – Presentatie blind voor één dag27-09-2015 09:09:15
  194. Camera en computer zijn ogen van Eline in de klas27-09-2015 09:09:15
  195. Slechtziende violiste (9) niet welkom in lessen notenleer27-09-2015 09:09:15
  196. “Onze dochter heeft recht op lessen notenleer”27-09-2015 09:09:15
  197. Leerlingen met handicap horen thuis op gewone scholen27-09-2015 09:09:15
  198. School zoekt sponsors voor nieuwe speelplaats27-09-2015 09:09:15
  199. Lezersreactie slechtziende violiste27-09-2015 09:09:15
  200. Slechtziende Jolien is altijd herkenbaar aan drie stippen27-09-2015 09:09:15

Laatst bijgewerkt op 27 september 2015 – 12:35