‘Shared space crime voor visueel beperkten’

Steeds meer gemeenten gaan bij de herinrichting van centra van steden en dorpen over op shared space. Dat gedeeld ruimtegebruik voor weggebruikers is een verschrikking voor mensen met een visuele beperking, zegt Marlia Oosterhof.

Ze is trainer van blindengeleide- en hulphonden in Koekange. Van cliënten in haar praktijk krijgt ze steeds vaker opmerkingen over de veiligheid op straat. Het gaat dan vooral om (her) inrichting van infrastructuur. Daarnaast blijken veel weggebruikers niet op de hoogte van de plicht om te stoppen, wanneer een blinde of slechtziende met de signaleringsstok aangeeft over te willen steken.

Gemeenten zijn dol op de aanleg van shared spacegebieden in dorpen en steden, maar voor mensen met een visuele beperking is het echt een crime. De gedachte achter dit verkeersconcept is dat alle weggebruikers rekening met elkaar moeten houden en verantwoordelijkheid moeten nemen voor zijn/haar gedrag omdat auto’s fietsers en voetgangers door elkaar rijden en lopen. Een nobel streven maar volgens Oosterhof is de praktijk vaak een stuk weerbarstiger. Dat merk ik ook als ik op locatie training geef. Het is voor valide personen vaak al ingewikkeld een shared space te doorkruisen, laat staan voor een blinde of slechtziende. Volgens haar maken het ontbreken van geleiding en ander verkeerskaders en de komst van kleurvlakken het een heel gepuzzel. Als voorbeeld noemt ze de kruising van de Molenstraat met de Eendrachtstraat in Meppel, ter hoogte van de bank. Dat is echt een vervelend punt. Recent werd bekend dat het centrum van Borger meer shared space krijgt.

Complicerende factor is ook nog eens dat voertuigen steeds stiller worden. Veel fietsers hoor je niet meer aankomen en dat geldt ook voor elektrische auto’s. Blinde- en slechtziende die de straat over willen steken gaan, voor ze de signaleringsstok omhoog steken, af op hun gehoor. Ze luisteren heel goed en nemen de tijd om de oversteek te maken. Dan helpt het als je het verkeer hoort. Die weggebruikers moeten dan ook de kennis hebben, hoe te handelen. Want daar schort het volgens Oosterhof aan. Tijdens een lezing die ik onlangs hield, wisten slechts zes van de veertig aanwezigen dat je als weggebruiker wettelijk verplicht bent om te stoppen voor de opgeheven witte signaleringsstok. Blinden en slechtzienden ervaren dit volgens haar ook in de praktijk. Cliënten staan soms in tranen aan de kant van de weg. Omdat ze geen ruimte krijgen of omdat automobilisten als gekken gas geven. Elk jaar wordt met de Dag van de Witte stok aandacht gevraagd voor de situatie. Oosterhof: Het is geen onwil, maar onkunde.

Bron: Dagblad van het Noorden, 9 augustus 2018

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Blinden hebben moeite met shared space26-08-2018 07:08:18
  2. ‘Shared space crime voor visueel beperkten’11-08-2018 05:08:44
  3. Rolde blind voor slechtzienden17-03-2016 10:03:18
  4. Toegankelijkheid voor gehandicapten moet echt veel beter15-10-2015 08:10:49
  5. Achterkant CS ‘niet te doen’ voor blindengeleidehond en baasje08-10-2015 02:10:06
  6. Gedeelde straten gevaarlijk voor slechtziende08-10-2015 02:10:40
  7. ‘Shared-spacegebieden gevaarlijk voor blinden met geleidehond’08-10-2015 02:10:50
  8. ‘Shared Space is een slechte oplossing voor de kwetsbare voetganger’06-08-2015 08:08:07
  9. Muntendam onveilige plek voor blinden14-10-2012 07:10:38
  10. ‘Meer rekening houden met blinden in Shared Spaces’05-10-2012 04:10:42
  11. Gent: Wie is uw schepen van toegankelijkheid?16-07-2012 02:07:06
  12. ‘Meer aandacht voor blinden in verkeer in Groningen’05-06-2011 06:06:45

Laatst bijgewerkt op 11 augustus 2018 – 05:59