Laat rood licht links liggen

Bron: De Standaard
1 februari 2012

De huidige staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (CDH), is tegen. Zijn voorganger, Etienne Schouppe (CD&V), was tegen. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), lust het niet. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) is sceptisch. De Voetgangersbeweging houdt er niet van. En gisteren waarschuwde ook de Vereniging van Blinden en Slechtzienden voor de maatregel.

Maar ondanks die massale twijfels is het weldra zover: als er een bord hangt dat dat toestaat, zullen fietsers ondanks een rood licht rechts of rechtdoor mogen aan een kruispunt. Zodra de besluiten in het Staatsblad verschijnen, dat zou deze week zijn, mogen wegbeheerders de regel toepassen.

Dat heet democratie. Parlementsleden van de PS en de SP.A hebben het voorstel ingediend en dat kreeg een meerderheid, eerst in de commissie, later in het parlement. Wathelet schikt zich daarnaar en zal de maatregel uitvoeren, hoewel het wringt bij hem.

En dus niet alleen bij hem. Want voor een rood licht moet je…? Stoppen, natuurlijk. Dat is zo’n ijzeren regel in het verkeer waar niemand graag uitzonderingen op toestaat. Hoeveel bezorgde ouders hebben het er niet ingeramd bij hun kroost? En nu moet je hen uitleggen dat het af en toe anders mag. Dat creëert verwarring en verwarring in het verkeer betekent gevaar.

Maar de Fietsersbond (FB) veegt al die kritiek van tafel. Alle nieuwigheden stuiten in het begin op weerstand. Herinner u het BEV.

Het wat? Het Beperkt Eenrichtingsverkeer. Fietsers mochten plots tegen de voor wagens toegelaten richting in rijden in eenrichtingsstraten, als het juiste bord er hangt. Dat zou ook voor chaos, ongevallen en slachtoffers zorgen. Maar die voorspelling is niet uitgekomen. Het enige negatieve randverschijnsel is dat fietsers het nu ook doen in straten waar het BEV niet geldt.

Het rechts afslaan (op kruispunten) of rechtdoor rijden (op T-kruispunten) levert tijdswinst op. ‘De fiets is vandaag al sneller dan de auto op de vijf kilometer, met dit soort ingrepen komt de tien kilometer in zicht’, maakt FB-woordvoerder Roel De Cleen zich sterk. ‘Nu moet de fiets wachten op plaatsen waar dat onnodig is.’ In concurrentietermen is tijdswinst een van de troeven van de fiets tegenover de auto.

Iedere maatregel die goed is voor fietsers maakt het fietsen aantrekkelijker, redeneert De Cleen. En hoe meer fietsers er komen, hoe veiliger het voor hen wordt. Dat heeft onderzoek uitgewezen. Weggebruikers letten beter op andere weggebruikers als ze die vaker zien. Safety by numbers, heet dat.

Natuurlijk vragen de fietsers dat het alleen ingevoerd wordt op plaatsen waar het veilig kan. Waar er goede, vrijliggende fietspaden zijn. Fietsers mogen ook nooit de andere weggebruikers – denk aan voetgangers die een zebrapad oversteken – hinderen. En à propos: op plaatsen waar het licht vandaag links van het fietspad staat (vaak op T’s), hoeven de tweewielers er al geen rekening mee te houden.

Buitenlandse voorbeelden kunnen ook de twijfel wegnemen. In Nederland en Duitsland hebben ze het al en zijn er geen klachten. In Frankrijk liep een experiment in Nantes en omdat het meeviel, zullen andere steden het nu ook doen. En ter vergelijking: in de VS mogen zelfs auto’s in sommige staten rood negeren als ze rechts afslaan.

Ook Karin Temmerman (SP.A), fractieleider voor de SP.A in de Kamer en medeondertekenaar van het voorstel, verdedigt het. ‘We hebben toch al de groene pijl naar rechts als het licht op rood staat voor wagens? Ik kan het niet genoeg beklemtonen: er moet een bord zijn en het kan niet als er conflicten mogelijk zijn.’

Al bij al vraag je je af waar al de commotie voor nodig is. Alleen wegbeheerders die het zien zitten, zullen het nieuwe bord uithangen. In samenspraak met hun politie moeten ze nagaan waar het wel of niet kan. Het is dus best mogelijk dat het op vele plaatsen afwezig blijft. Het zal veeleer iets zijn voor de bebouwde kom.

Crevits zei al njet tegen de maatregel op de drukke gewestwegen waar zij bevoegd voor is. Voorstander Karin Temmerman (SP.A) is van Gent afkomstig, en die stad is al erg op fietsers afgestemd. Het lijkt logisch dat zo’n maatregel daar sneller en met minder gedoe ingang zal vinden. In pakweg Brussel is dat toch andere koek.

Tom YSEBAERT

***

Bron: Het Laatste Nieuws
2 februari 2012

Blinden

Als bestuurder van het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen ben ik ongerust over de steeds meer haastige samenleving. Volgens de fietsersbond wordt het verkeer een stuk aangenamer aangezien fietsers straks bij sommige kruispunten door het rood mogen als ze rechts afdraaien. Voor ons wordt het verkeer een heel stuk onaangenamer. Geen kruispunt met verkeerslichten (voor zover ze al goed uitgerust zijn met rateltikkers, onze enige veilige oversteekplaatsen) is nog veilig, wanneer elk moment een fietser kan opdagen. Wij kunnen het speciale verkeersbord immers niet zien… Wij geloven niet zomaar dat die fietsers wel zullen stoppen voor voetgangers, laat staan blinde of slechtziende voetgangers. Onze dagelijkse ervaringen bewijzen nu reeds het tegendeel. We zullen de wetswijziging ‘moeten ondergaan’, want met de ‘amper’ 200.000 blinden en ernstig slechtzienden in België kunnen we niet op tegen alle fietsers en … het steeds vluggere en haastigere leven.

Ria Decoopman
http://www.sbpv.be

***

Verkeersbord voor fietsen door het rode licht is niet wettelijk

Bron: Het Belang van Limburg
8 februari 2012

HASSELT

Het nieuwe verkeersbord dat fietsen door het rood op bepaalde kruispunten toelaat, is in strijd met de wet. Volgens de wet heeft een verkeerslicht altijd voorrang op een verkeersbord. Het pas goedgekeurde koninklijk besluit moet nu herschreven worden, zodat het bord erkend wordt als uitzondering.

De nieuwe verkeersregel die fietsers toelaat voorbij een rood licht te rijden om rechts af te slaan op een kruispunt of rechtdoor te rijden op een T-kruising rammelt langs alle kanten. De regel, die sinds 3 februari in voege is, is immers compleet in strijd met een basisregel van het verkeersreglement die zegt dat een werkend verkeerslicht altijd voorrang heeft op een verkeersbord.

Elk bord op een kruispunt dat aangeeft dat u door het rood mag fietsen, wordt met andere woorden opgeheven door het verkeerslicht.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) laat weten dat de verkeersregel zo snel mogelijk gecorrigeerd moet worden. “Maar het is aan de parlementsleden die het initiatief genomen hebben, om deze regel aan te passen.”

Karin Temmerman (sp.a), die de wet mee ondertekende, meent dan weer dat het initiatief om de regel te herschrijven bij de staatssecretaris ligt.

De nieuwe regel die roodrijden voor fietsers toelaat is al van bij de lancering omstreden.

Zowel voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe als huidig staatssecretaris Melchior Wathelet zijn geen voorstander van het roodrijden. Maar de regel kwam er uiteindelijk toch op parlementair initiatief. Ook het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) is gekant tegen het roodrijden omdat dat “de deur open zet voor verwarring”.

Blinden

Ook het Vlaams Platform voor Slechtzienden en Blinden toonde al zijn ongerustheid. “Geen enkel kruispunt is voor ons nog veilig door die nieuwe regel. Wij kunnen immers niet zien of er zo’n speciaal verkeersbord staat”, klinkt het daar.

Als het koninklijk besluit is aangepast, is het aan de gewesten en gemeenten om te beslissen op welke kruispunten ze de borden willen plaatsen. Minister Crevits liet eerder al weten dat er langs geen enkele gewestweg in Vlaanderen zo’n verkeersbord zal komen te hangen.

KoSn

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Sint-Truiden – Drukke kruispunten krijgen ratelklikkers01-10-2018 06:10:22
  2. Blaasveld – Rateltikker zorgt voor veiligere oversteek29-09-2018 07:09:34
  3. Den Haag – Slechtzienden missen de rateltikkers15-09-2018 07:09:49
  4. Aantal rateltikkers aan kruispunten langs gewestwegen neemt geleidelijk toe: nu ook Balen en Mol06-03-2018 09:03:05
  5. Berlaar/Heikant – Rateltikker aan verkeerslichten30-01-2018 08:01:47
  6. Alsnog rateltikkers aan Weerter Bassin19-01-2018 01:01:11
  7. Tikkende verkeerslichten moeten in Vlissingen blinden beter over straat helpen18-11-2017 12:11:12
  8. Gros van rateltikkers langs gewestwegen staat in Antwerpen, Brugge, Hasselt en Gent16-06-2017 10:06:51
  9. Opluchting bij blinden in Zaanstreek: eindelijk stoplicht met rateltikker16-06-2017 10:06:22
  10. Actief burgerschap bij kapotte rateltikker13-06-2017 08:06:01
  11. Video: “Euphoria” klinkt door rateltikkers op Zweedse kruispunten13-06-2017 02:06:16
  12. Amper één op de tien verkeerslichten heeft rateltikkers voor blinden03-03-2017 09:03:52
  13. Amper 25 verkeerslichten in Limburg met geluidshulp voor slechtzienden04-11-2016 05:11:35
  14. Zorgen om blinden bij kruispunt Driebergen04-11-2016 08:11:33
  15. Amersfoort – Raarste verkeerslichten14-07-2016 06:07:08
  16. Sint-Niklaas – Reparatie wenkt voor blinde geleide tegels Grote Markt05-05-2016 10:05:42
  17. Leuven – Verkeerslichten met rateltikkers uitgerust met systeem dat geluid beter regelt14-04-2016 10:04:13
  18. Heverlee – Geluid voor blinden houdt buurtbewoners wakker14-01-2016 08:01:15
  19. Stad Leuven overweegt nieuw systeem dat geluid rateltikkers regelt12-01-2016 05:01:07
  20. Heverlee – ‘Getik’ van verkeerslichten houdt inwoners uit hun slaap12-01-2016 01:01:30
  21. Hasselt – Nieuwe rateltikkers kleine ring met extra info voor blinden en slechtzienden10-12-2015 09:12:00
  22. Leuven – Alle Leuvense verkeerslichten uitgerust met rateltikkers03-12-2015 06:12:29
  23. Leuven – Blinden ‘horen’ verkeerslichten30-11-2015 09:11:43
  24. Leuven – Rateltikkers aan verkeerslichten27-11-2015 05:11:29
  25. Den Haag – Rateltikkers langer aan15-10-2015 08:10:52
  26. Den Haag – Rateltikkers bij zebrapaden kunnen ook ’s nachts aan06-10-2015 07:10:15
  27. CDA: ‘Rateltikkers ook ’s nachts aan21-09-2015 03:09:06
  28. Den Haag – Geen werkende rateltikkers ’s nachts18-09-2015 07:09:47
  29. 1635 keer veiligheid04-06-2015 05:06:08
  30. Voetgangersdrukknop leidt mogelijk tot meer verkeersslachtoffers18-03-2015 09:03:59
  31. Verschillende aanpassingen in stadsregio werden erg lang geleden aangevraagd en zijn nog niet uitgevoerd17-01-2015 10:01:16
  32. Antwerpen – Enorme vertragingen bij ingrepen op gewestwegen15-01-2015 08:01:19
  33. Minder dan 10% van Vlaamse verkeerslichten is uitgerust met rateltikkers12-01-2015 07:01:08
  34. Schiedam – Kruispunt wordt aangepast04-12-2014 09:12:56
  35. Schiedam – Lichten Mozartlaan worden aangepakt19-08-2014 10:08:19
  36. Verkeerslicht stuurt blinden door rood op druk kruispunt19-08-2014 08:08:09
  37. Lijst van de rateltikkers en blindendrukknoppen in Vlaanderen voor blinden en slechtzienden30-06-2014 03:06:04
  38. Routes aanleren en hulpmiddelen bij blinden en slechtzienden11-05-2014 02:05:57
  39. Tongeren – Drukknoppen voor voetgangers en slechtzienden aan verkeerslichten18-04-2014 07:04:55
  40. Gent – Oversteken voor blinden wordt veiliger26-03-2014 08:03:11
  41. Gent vervangt rateltikker voor slechtziende personen door auditieve bakens25-03-2014 12:03:34
  42. Slimme verkeerslichten in Helmond nog niet slim genoeg10-01-2014 12:01:00
  43. Boutersem – Rateltikkers geplaatst voor mensen met visuele beperking21-11-2013 04:11:48
  44. Roosbeek-Vertrijk: Rateltikkers op gevaarlijke kruispunten20-11-2013 02:11:01
  45. Rapport zebrachecks: oversteken vaak hachelijk31-10-2013 08:10:01
  46. Helmond – Renovatie verkeerslichten binnenstad met aanpassingen voor visueel gehandicapten31-08-2013 06:08:41
  47. Meer rateltikkers nodig17-07-2013 07:07:27
  48. ‘Veel onveilige kruispunten voor blinden’16-07-2013 12:07:33
  49. Video: Amsterdam – Onveilig kruispunt voor blinden nader onderzocht30-04-2013 05:04:13
  50. Retie – Nieuwe verkeerslichten maken geluid bij groen25-04-2013 06:04:55
  51. Pratende en trillende verkeerslichten in Helmond20-03-2013 06:03:56
  52. Helmond krijgt pratende stoplichten voor blinden07-02-2013 07:02:14
  53. BNP Paribas Fortis bekroond door CAP4826-01-2013 07:01:39
  54. Waarschoot: Nieuwe verkeerslichten met aanpassingen voor blinden en slechtzienden17-11-2012 07:11:35
  55. Wie is hier blind?18-09-2012 03:09:19
  56. Antwerpen – Nieuwe verkeerslichten op Maantjessteenweg en Ringlaan10-09-2012 03:09:48
  57. Goed zicht op Mol?03-09-2012 12:09:57
  58. Hoe toegankelijk is Aalst voor blinden?19-07-2012 02:07:41
  59. Den Haag – Rateltikkers maken voetgangerslichten veiliger06-07-2012 05:07:41
  60. Blinden niet blij met Ring Zuid Hilversum15-06-2012 04:06:28
  61. Utrecht: Stoplicht terug op Neude15-05-2012 06:05:54
  62. Gent: Rateltikkers aan Rooigemzwembad14-04-2012 04:04:17
  63. Emmen: Klachten over verklikkers bij zebra’s10-03-2012 04:03:16
  64. Laat rood licht links liggen01-02-2012 06:02:10
  65. Velzeke: Provincieweg krijgt verkeerslichten voor blinden07-12-2011 08:12:47
  66. Grave – stoplichten gaan veranderen05-06-2011 08:06:40
  67. Het verhaal van de allereerste rateltikker in Antwerpen05-06-2011 07:06:00
  68. Slechts 76 verkeerslichten geschikt voor blinden05-06-2011 07:06:29
  69. Tongerse ring wordt aangepast05-06-2011 07:06:03
  70. Rateltikkers voor meer veilige oversteekplaatsen voor blinden en slechtzienden05-06-2011 07:06:08
  71. “Ik zie het niet zitten om nu op pad te gaan”05-06-2011 07:06:19
  72. Veiliger oversteek voetgangers Nijenoord Allee05-06-2011 06:06:16
  73. Blinden vragen aandacht voor rotondes05-06-2011 06:06:13
  74. Toegankelijkheid ondermaats29-05-2011 05:05:22
  75. Lubbeek – Aanpassingen gevraagd aan kruispunt29-05-2011 05:05:43
  76. Brussel – Verkeerslichtenvoor blinden29-05-2011 05:05:57
  77. Stoppen voor voetganger met een witte stok?29-05-2011 05:05:03
  78. Lubbeek: Rateltikker aan OCMW29-05-2011 05:05:40
  79. Izegem – Kruispunt Roeselaarsestraat en Nieuwstraat veiliger voor blinden29-05-2011 05:05:39
  80. Tastbare plattegrond op kruising29-05-2011 01:05:17
  81. Blaasveld: “Waar blijven beloofde verkeerslichten?”29-05-2011 01:05:04
  82. Blinden krijgen hulp aan Herenthoutseweg29-05-2011 01:05:46
  83. Een beetje respect voor de witte stok, graag29-05-2011 01:05:19
  84. Alle verkeerslichten aangepast aan blinden29-05-2011 01:05:02
  85. Uitvinding herkenning verkeerslichten29-05-2011 12:05:35
  86. “Blinden blijven in de kou staan”29-05-2011 12:05:17
  87. Belangenvereniging pleit voor lichten die reageren op voetgangers die willen oversteken29-05-2011 12:05:16
  88. Rateltikkers helpen slechtzienden oversteken29-05-2011 12:05:49
  89. Rateltikkers in Lommel29-05-2011 12:05:18
  90. Lichten produceren geluiden29-05-2011 12:05:19
  91. Turnhout: Blinden vragen aangepaste straten29-05-2011 12:05:40
  92. Lommelse blinden krijgen rateltikkers29-05-2011 12:05:23
  93. Tikker voor blinden aan Noordstraat28-05-2011 11:05:46
  94. De rateltikker28-05-2011 11:05:29
  95. “Acht jaar geleden hadden ze in Tsjechië al zo’n rateltikker”28-05-2011 03:05:20
  96. Blinde VLD’er wil verkeerslichten met geluid28-05-2011 02:05:52
  97. Blinde krijgt verkeerslichten na vier jaar28-05-2011 02:05:35
  98. “Rateltikkers” aan gevaarlijke kruispunten28-05-2011 02:05:34
  99. Geluidssignaal blinden stoort zienden28-05-2011 02:05:18
  100. Blinden veilig naar overkant N7028-05-2011 02:05:08
  101. Nieuwe Vindictivelaan vormt lichtpunt voor gehandicapten28-05-2011 02:05:50
  102. VIP-Media helpt blinden veilig over straat28-05-2011 02:05:03
  103. Rateltikker helpt blinden en slechtzienden veilig oversteken28-05-2011 02:05:57
  104. Aanpassingen maken blinden en slechtzienden mobiel27-05-2011 11:05:35

Laatst bijgewerkt op 14 maart 2014 – 06:20