Hoe toegankelijk is Aalst voor blinden?

Bron: http://www.weliswaar.be
18 juni 2012

Aalst. Wie is uw schepen van Toegankelijkheid?

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen neemt Weliswaar de toegankelijkheid van Vlaanderen onder de loep.

Deze week: Aalst.

Maria (55) is blind. In 2004 vluchtte ze uit Tsjetsjenië en intussen woont ze één jaar in Aalst.
“Ik bots vaak op auto’s of paaltjes die het trottoir versperren”

Tik. Tik. Tik. Met haar blindenstok tast Maria de straatgevels af. Als ze naar onbekende plekken in de stad moet, wordt ze begeleid door haar zus. Maar er zijn twee routes die ze vaak alleen aflegt: naar de bushalte en naar de supermarkt. Vandaag mag ik met haar mee. Luidop overloopt ze de verschillende aanknopingspunten die ze tegenkomt: een paaltje, een boom, een plek waar de gevel ineens stopt. Zo vindt ze makkelijk de weg. Maar er zijn helaas stoorzenders.

Té breed trottoir

Het begint al meteen slecht, als we de deur uitstappen. Op de hoek staan vaak auto’s geparkeerd. Dat mag ook, maar ze staan wel erg ver op het trottoir. Maria raakt er amper voorbij. “Ik bots vaak tegen de gevel en dat doet pijn. Onlangs heb ik de wijkagent erover aangesproken. Misschien kan hij de chauffeurs overtuigen om iets verder te parkeren?” Ineens wordt het trottoir een stuk breder. Omdat de gevels dieper liggen, achter een oprit. Toegankelijk, zou je denken. Tenminste: voor rolstoelgebruikers. Maar voor Maria is het lastig. Ze zoekt op de grond naar één rechte lijn, zodat ze weet in welke richting ze loopt. Een geribbelde suggestiestrook is er niet.

‘Hulp’ van winkelbediende

Onderweg naar de supermarkt moeten we plots de straat oversteken. Verkeerslichten zijn er niet, en er is al helemaal geen ratelend geluid. Maria spitst de oren: als ze geen auto’s hoort, steekt ze over. Ik durf amper te kijken. Gelukkig is dit een vrij rustige wijk en geraakt ze heelhuids aan de overkant. Maar daar struikelt ze bijna over een omgevallen verkeersbord. En de vuilniszakken op de stoep zorgen voor extra desoriëntatie. Als ‘ziende’ besef je amper welke hindernissen er om de hoek gluren. Maar Maria blijft niet lang stilstaan. Ze stapt de winkel binnen. “Hier koop ik alleen nog maar brood. Want een tijdje geleden kocht ik hier vier tomaten, met de hulp van een winkelbediende. Thuis bleek er één rot te zijn. Ik voelde me ontzettend bedrogen.”

Maria spitst de oren: als ze geen auto’s hoort, steekt ze over. Eens heelhuids aan de overkant struikelt ze bijna over een omgevallen verkeersbord.

Builen en blauwe plekken

Op naar de bushalte! Daar vertrekt Maria drie keer per week naar het station, om in Gent opleidingen te volgen. Onderweg botst ze tegen een voorbijganger. De man kijkt verstoord op en loopt door, zonder iets te zeggen. We steken nog een straat over – adem inhouden! – en belanden uiteindelijk bij het busstation. Dat ligt maar een honderdtal meter verderop, maar het is een hele onderneming. “Ik word moe en zenuwachtig van die trips naar Gent. Het begint al met de busrit: die bussen hebben een hoge trap, waardoor ik soms uitschuif met mijn stok. Sommige chauffeurs vertrekken pas als ik een plaatsje gevonden heb, anderen rijden onmiddellijk door. Dat heeft me al builen en blauwe plekken bezorgd. Ik heb een brief geschreven naar De Lijn en ze hebben me geantwoord. Hun chauffeurs zijn verplicht om de trap te verlagen, mij een plaats te geven én me te helpen bij het in- en uitstappen. Tja.” Maria zucht. Voor we weer vertrekken, grijpt ze mijn hand vast. “Blinden willen graag vriendelijk behandeld worden. Als je iemand tegenkomt op straat, help hem dan alsjeblieft.”

Johan Stylemans is schepen van Mobiliteit

“Aalst is aan een inhaalbeweging bezig, ook qua toegankelijkheid”

“Een specifiek toegankelijkheidsbeleid?” Nee, dat hebben ze in Aalst niet. Al beseft Johan Stylemans (Open Vld) goed hoe belangrijk het is. De schepen van Mobiliteit is zelfs ervaringsdeskundige: hij is slechtziend. “Verlichtingspalen, straatmeubilair, verkeersremmende paaltjes, wegenwerken. Het zijn allemaal gevaarlijke obstakels. Dat ken ik maar al te goed. Maar stilaan begint er in Aalst wat te veranderen. We zijn aan een inhaalbeweging bezig op heel wat vlakken, ook op het gebied van toegankelijkheid.”

Geen subsidies of adviesraad

Laten we beginnen met het slechte nieuws. Heel wat steden en gemeenten hebben structurele maatregelen. Subsidies voor zelfstandigen die hun zaak willen verbouwen, bijvoorbeeld. “Dat hebben wij voorlopig niet,” geeft Stylemans toe, “al lees ik in een aantal partijprogramma’s – zoals het onze – dat we handelaars die een bouwvergunning aanvragen, willen stimuleren om hun zaak toegankelijker te maken. Niet alleen met een brede ingang, maar ook met aangepast sanitair. Eventueel kan daar in de toekomst een financiële tegemoetkoming aan vasthangen, waarom niet? Die aanpassingen zorgen sowieso voor potentiële nieuwe klanten.” Ook een toegankelijkheidsprijs vindt Stylemans een “interessant idee” dat hij graag wil overwegen.
Een adviesraad met ervaringsdeskundigen: nog iets dat ontbreekt. Al is er wel een kentering aan de gang. “Als we openbare werken plannen, overleggen we vaak met buurtbewoners. In de toekomst kunnen we het luik ‘toegankelijkheid’ meenemen in dat overleg.”

Een adviesraad met ervaringsdeskundigen: nog iets dat ontbreekt. Johan Stylemans, schepen van Mobiliteit te Aalst: “Als we openbare werken plannen, overleggen we wel vaak met buurtbewoners. In de toekomst kunnen we het luik ‘toegankelijkheid’ meenemen in dat overleg.”

Kasseien én plaveien

Er gebeurt dus nog te weinig, maar er is ook goed nieuws te melden. “De heraanleg van de Nieuwstraat vind ik een mooi voorbeeld. Alles zit op hetzelfde niveau en de obstakels liggen op één lange lijn. We wilden het historische karakter van de binnenstad bewaren, met kasseien. Maar we hebben ook geplaveide stroken aangelegd: zo kunnen rolstoelgebruikers er makkelijker over. We proberen trouwens alle centrumstraten stelselmatig op één niveau te krijgen, zonder drempels. En er wordt nu een ondergrondse parking gebouwd: ook daar letten we op toegankelijkheid. Er komen plaatsen voor mensen met een handicap – vlakbij de lift – en een speciaal toilet. Ten slotte hebben we ook bij de heraanleg van het stationsplein aan toegankelijkheid gedacht: geribbelde suggestiestroken moeten mensen met een visuele beperking beter op weg helpen.”

Steeds meer mensen met beperking

De toekomst ziet er goed uit, als we Stylemans mogen geloven. “Ik denk dat elke politieke partij in Aalst beseft dat de stad toegankelijker moet worden. Er zal dus vanalles veranderen, welke nieuwe meerderheid er ook komt. Daar ben ik van overtuigd. Nu is er bijvoorbeeld nog geen ratelsysteem in onze verkeerslichten – voor blinden en slechtzienden – maar dat moet er snel komen. Trouwens: de groep mensen met een beperking zal alsmaar toenemen. Steeds meer mensen uit de buitengemeenten verhuizen op hun oude dag naar het centrum. Als we de stad aantrekkelijk willen houden, moeten we werken aan toegankelijkheid.”

Fiche Aalst

Aanspreekpunt? Geen bevoegde ambtenaar
Bevoegde schepen(en)? Johan Stylemans (Mobiliteit) en Ann Van de Steen (Openbare Werken en Stadsvernieuwing)
Klachtendienst? 053 73 23 23 of info@aalst.be
Aantal personen met een fysieke beperking? Geen specifiek cijfer. Jaarlijks komen er bij de stad 900 aanvragen binnen van mensen met een beperking (vb.: voor een speciale parkeerkaart)
Jaarlijks budget voor toegankelijkheid? Geen specifiek budget (zit ingekapseld in globaal budget Openbare Werken)
Belangrijkste verwezenlijkingen? De heraanleg van de Nieuwstraat: alles op één niveau
Grootste pijnpunten? Geen beleidsplan voor toegankelijkheid
Toekomstplannen? Toegankelijke heraanleg van andere straten, ratelende verkeerslichten, …

Alle artikels van het Toegankelijkheidsrapport

Stefanie VAN DEN BROECK

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Sint-Truiden – Drukke kruispunten krijgen ratelklikkers01-10-2018 06:10:22
  2. Blaasveld – Rateltikker zorgt voor veiligere oversteek29-09-2018 07:09:34
  3. Den Haag – Slechtzienden missen de rateltikkers15-09-2018 07:09:49
  4. Aantal rateltikkers aan kruispunten langs gewestwegen neemt geleidelijk toe: nu ook Balen en Mol06-03-2018 09:03:05
  5. Berlaar/Heikant – Rateltikker aan verkeerslichten30-01-2018 08:01:47
  6. Alsnog rateltikkers aan Weerter Bassin19-01-2018 01:01:11
  7. Onvrede over communicatie verkeerslichten voor blinden in Zaanstad27-11-2017 01:11:00
  8. Tikkende verkeerslichten moeten in Vlissingen blinden beter over straat helpen18-11-2017 12:11:12
  9. Gros van rateltikkers langs gewestwegen staat in Antwerpen, Brugge, Hasselt en Gent16-06-2017 10:06:51
  10. Opluchting bij blinden in Zaanstreek: eindelijk stoplicht met rateltikker16-06-2017 10:06:22
  11. Actief burgerschap bij kapotte rateltikker13-06-2017 08:06:01
  12. Video: “Euphoria” klinkt door rateltikkers op Zweedse kruispunten13-06-2017 02:06:16
  13. Amper één op de tien verkeerslichten heeft rateltikkers voor blinden03-03-2017 09:03:52
  14. Amper 25 verkeerslichten in Limburg met geluidshulp voor slechtzienden04-11-2016 05:11:35
  15. Zorgen om blinden bij kruispunt Driebergen04-11-2016 08:11:33
  16. Amersfoort – Raarste verkeerslichten14-07-2016 06:07:08
  17. Sint-Niklaas – Reparatie wenkt voor blinde geleide tegels Grote Markt05-05-2016 10:05:42
  18. Leuven – Verkeerslichten met rateltikkers uitgerust met systeem dat geluid beter regelt14-04-2016 10:04:13
  19. Heverlee – Geluid voor blinden houdt buurtbewoners wakker14-01-2016 08:01:15
  20. Stad Leuven overweegt nieuw systeem dat geluid rateltikkers regelt12-01-2016 05:01:07
  21. Heverlee – ‘Getik’ van verkeerslichten houdt inwoners uit hun slaap12-01-2016 01:01:30
  22. Hasselt – Nieuwe rateltikkers kleine ring met extra info voor blinden en slechtzienden10-12-2015 09:12:00
  23. Leuven – Alle Leuvense verkeerslichten uitgerust met rateltikkers03-12-2015 06:12:29
  24. Leuven – Blinden ‘horen’ verkeerslichten30-11-2015 09:11:43
  25. Leuven – Rateltikkers aan verkeerslichten27-11-2015 05:11:29
  26. Den Haag – Rateltikkers langer aan15-10-2015 08:10:52
  27. Den Haag – Rateltikkers bij zebrapaden kunnen ook ’s nachts aan06-10-2015 07:10:15
  28. CDA: ‘Rateltikkers ook ’s nachts aan21-09-2015 03:09:06
  29. Den Haag – Geen werkende rateltikkers ’s nachts18-09-2015 07:09:47
  30. 1635 keer veiligheid04-06-2015 05:06:08
  31. Voetgangersdrukknop leidt mogelijk tot meer verkeersslachtoffers18-03-2015 09:03:59
  32. Verschillende aanpassingen in stadsregio werden erg lang geleden aangevraagd en zijn nog niet uitgevoerd17-01-2015 10:01:16
  33. Antwerpen – Enorme vertragingen bij ingrepen op gewestwegen15-01-2015 08:01:19
  34. Minder dan 10% van Vlaamse verkeerslichten is uitgerust met rateltikkers12-01-2015 07:01:08
  35. Schiedam – Kruispunt wordt aangepast04-12-2014 09:12:56
  36. Schiedam – Lichten Mozartlaan worden aangepakt19-08-2014 10:08:19
  37. Verkeerslicht stuurt blinden door rood op druk kruispunt19-08-2014 08:08:09
  38. Lijst van de rateltikkers en blindendrukknoppen in Vlaanderen voor blinden en slechtzienden30-06-2014 03:06:04
  39. Routes aanleren en hulpmiddelen bij blinden en slechtzienden11-05-2014 02:05:57
  40. Tongeren – Drukknoppen voor voetgangers en slechtzienden aan verkeerslichten18-04-2014 07:04:55
  41. Gent – Oversteken voor blinden wordt veiliger26-03-2014 08:03:11
  42. Gent vervangt rateltikker voor slechtziende personen door auditieve bakens25-03-2014 12:03:34
  43. Slimme verkeerslichten in Helmond nog niet slim genoeg10-01-2014 12:01:00
  44. Boutersem – Rateltikkers geplaatst voor mensen met visuele beperking21-11-2013 04:11:48
  45. Roosbeek-Vertrijk: Rateltikkers op gevaarlijke kruispunten20-11-2013 02:11:01
  46. Rapport zebrachecks: oversteken vaak hachelijk31-10-2013 08:10:01
  47. Helmond – Renovatie verkeerslichten binnenstad met aanpassingen voor visueel gehandicapten31-08-2013 06:08:41
  48. Meer rateltikkers nodig17-07-2013 07:07:27
  49. ‘Veel onveilige kruispunten voor blinden’16-07-2013 12:07:33
  50. Video: Amsterdam – Onveilig kruispunt voor blinden nader onderzocht30-04-2013 05:04:13
  51. Retie – Nieuwe verkeerslichten maken geluid bij groen25-04-2013 06:04:55
  52. Pratende en trillende verkeerslichten in Helmond20-03-2013 06:03:56
  53. Helmond krijgt pratende stoplichten voor blinden07-02-2013 07:02:14
  54. BNP Paribas Fortis bekroond door CAP4826-01-2013 07:01:39
  55. Waarschoot: Nieuwe verkeerslichten met aanpassingen voor blinden en slechtzienden17-11-2012 07:11:35
  56. Wie is hier blind?18-09-2012 03:09:19
  57. Antwerpen – Nieuwe verkeerslichten op Maantjessteenweg en Ringlaan10-09-2012 03:09:48
  58. Goed zicht op Mol?03-09-2012 12:09:57
  59. Hoe toegankelijk is Aalst voor blinden?19-07-2012 02:07:41
  60. Den Haag – Rateltikkers maken voetgangerslichten veiliger06-07-2012 05:07:41
  61. Blinden niet blij met Ring Zuid Hilversum15-06-2012 04:06:28
  62. Utrecht: Stoplicht terug op Neude15-05-2012 06:05:54
  63. Gent: Rateltikkers aan Rooigemzwembad14-04-2012 04:04:17
  64. Emmen: Klachten over verklikkers bij zebra’s10-03-2012 04:03:16
  65. Laat rood licht links liggen01-02-2012 06:02:10
  66. Velzeke: Provincieweg krijgt verkeerslichten voor blinden07-12-2011 08:12:47
  67. Grave – stoplichten gaan veranderen05-06-2011 08:06:40
  68. Het verhaal van de allereerste rateltikker in Antwerpen05-06-2011 07:06:00
  69. Slechts 76 verkeerslichten geschikt voor blinden05-06-2011 07:06:29
  70. Tongerse ring wordt aangepast05-06-2011 07:06:03
  71. Rateltikkers voor meer veilige oversteekplaatsen voor blinden en slechtzienden05-06-2011 07:06:08
  72. “Ik zie het niet zitten om nu op pad te gaan”05-06-2011 07:06:19
  73. Veiliger oversteek voetgangers Nijenoord Allee05-06-2011 06:06:16
  74. Blinden vragen aandacht voor rotondes05-06-2011 06:06:13
  75. Toegankelijkheid ondermaats29-05-2011 05:05:22
  76. Lubbeek – Aanpassingen gevraagd aan kruispunt29-05-2011 05:05:43
  77. Brussel – Verkeerslichtenvoor blinden29-05-2011 05:05:57
  78. Stoppen voor voetganger met een witte stok?29-05-2011 05:05:03
  79. Lubbeek: Rateltikker aan OCMW29-05-2011 05:05:40
  80. Izegem – Kruispunt Roeselaarsestraat en Nieuwstraat veiliger voor blinden29-05-2011 05:05:39
  81. Tastbare plattegrond op kruising29-05-2011 01:05:17
  82. Blaasveld: “Waar blijven beloofde verkeerslichten?”29-05-2011 01:05:04
  83. Blinden krijgen hulp aan Herenthoutseweg29-05-2011 01:05:46
  84. Een beetje respect voor de witte stok, graag29-05-2011 01:05:19
  85. Alle verkeerslichten aangepast aan blinden29-05-2011 01:05:02
  86. Uitvinding herkenning verkeerslichten29-05-2011 12:05:35
  87. “Blinden blijven in de kou staan”29-05-2011 12:05:17
  88. Belangenvereniging pleit voor lichten die reageren op voetgangers die willen oversteken29-05-2011 12:05:16
  89. Rateltikkers helpen slechtzienden oversteken29-05-2011 12:05:49
  90. Rateltikkers in Lommel29-05-2011 12:05:18
  91. Lichten produceren geluiden29-05-2011 12:05:19
  92. Turnhout: Blinden vragen aangepaste straten29-05-2011 12:05:40
  93. Lommelse blinden krijgen rateltikkers29-05-2011 12:05:23
  94. Tikker voor blinden aan Noordstraat28-05-2011 11:05:46
  95. De rateltikker28-05-2011 11:05:29
  96. “Acht jaar geleden hadden ze in Tsjechië al zo’n rateltikker”28-05-2011 03:05:20
  97. Blinde VLD’er wil verkeerslichten met geluid28-05-2011 02:05:52
  98. Blinde krijgt verkeerslichten na vier jaar28-05-2011 02:05:35
  99. “Rateltikkers” aan gevaarlijke kruispunten28-05-2011 02:05:34
  100. Geluidssignaal blinden stoort zienden28-05-2011 02:05:18
  101. Blinden veilig naar overkant N7028-05-2011 02:05:08
  102. Nieuwe Vindictivelaan vormt lichtpunt voor gehandicapten28-05-2011 02:05:50
  103. VIP-Media helpt blinden veilig over straat28-05-2011 02:05:03
  104. Rateltikker helpt blinden en slechtzienden veilig oversteken28-05-2011 02:05:57
  105. Aanpassingen maken blinden en slechtzienden mobiel27-05-2011 11:05:35

Laatst bijgewerkt op 25 oktober 2015 – 14:41