Bushaltes in Zeist veilig genoeg?

Op 15 augustus gaat het GPPZ mee spreken rond de veiligheid en eenduidigheid van onze haltes in Zeist.

Voor iedere inwoner in Zeist mag de bus als openbaar vervoersmiddel goed toeganklijk zijn. Veilig om er te komen en vooral plezierig om te gebruiken. Naast de mensen met een beperking kunnen ouderen ook gebruik maken van het bus vervoer. Hiervoor is ook samenwerking vanuit ons met de diverse bonden voor ouderen gestart.

In de buslijnen 52, 53, 59 en 74 zijn veel veranderingen aangekondigd en dat geeft ook kans tot het goed opzetten van een helder en eenduidig vervoersmogelijkheid in Zeist.

Bijna alle bushaltes in Zeist worden opnieuw ingericht zodat ouderen en mensen met een beperking makkelijker de bus in en uit kunnen stappen. De gemeente Zeist heeft met Bestuur Regio Utrecht afspraken gemaakt over de, 80 bushaltes in Zeist die voor subsidie in aanmerking komen.

Wij hebben van de wethouder Johan Varkevisser van verkeer en vervoer, gelezen: “De gemeente Zeist vindt toegankelijkheid van het openbaar vervoer zo belangrijk dat we zelf in 45 andere bushaltes investeren. Het toegankelijk maken van die bushaltes gebeurt dan in combinatie met grote verkeersprojecten, zoals de reconstructie van de Panweg. Uiteindelijk worden 125 van de 130 bushaltes in heel Zeist toegankelijk gemaakt voor ouderen en mensen met een beperking.’

Voor ons als platform is dit een goede stap. Immers is eenduidigheid en gelijkheid van vervoer gemakkelijk te onderhouden en voor iedereen overzichtelijk wat de mogelijkheden zijn bij het in en uitstappen.

De haltes worden ook verder ingericht voor alle mensen die soms net een extra ondersteuning nodig hebben.

De bushaltes krijgen bijvoorbeeld een verhoogd perron zodat reizigers gemakkelijker in en uit de bus kunnen stappen. Ook worden de perrons breder. Dat is bijvoorbeeld prettiger voor reizigers in een rolstoel en kinderwagens die ook mee gaan bij het winkelen in ons mooie Zeist. Op het perron komen er geleidetegels voor visueel beperkte reizigers. De afwatering van de bushaven wordt verbeterd, waardoor er geen plassen kunnen ontstaan. Bij de haltes langs hoofdroutes komen digitale en sprekende informatiepanelen. De aanpassing van een bushalte kost gemiddeld €12.500, -.

In een reactie op de plannen heeft het platform in de krant laten opnemen:

Voorzitter Jos Sprenkels van het Gehandicapten en Patiëntenplatform Zeist is over het algemeen tevreden over de plannen en de inmiddels gerealiseerde verbeteringen. Sprenkels is zelf blind en heeft vooral baat bij de sprekende informatiezuilen bij de bushaltes op belangrijke routes.

’Tot nu toe zijn die alleen in de Regio Utrecht en in de omgeving van Haarlemmermeer toegepast’, vertelt Sprenkels. Ook is hij enthousiast over de hoogte van de haltes. ‘In- en uitstappen wordt zo veel gemakkelijker., Maar hier en daar kan er nog wel verbeterd worden, Zo is de verlichting naar de toe haltes soms slecht. Dat is bijvoorbeeld met geval bij de halte ‘Heideweg’ op de Driebergseweg. En bij de halte op de Dreef moet je als je achter uit een lange bus stapt een sprongetje maken omdat het perron te kort is.’

Minder te spreken is Sprenkels over het verdwijnen van de twee jaar geleden aangepaste bushalte langs de Utrechtseweg bij het voormalige Cadansterrein. ‘Die halte is twee jaar geleden helemaal aangepast en uitgerust met het Dynamische Reizigers Informatie Systeem (DRIS), dat actuele informatie geeft. Heel jammer dat die halte verdwijnt’, vindt Sprenkels.

Sprenkels vindt het belangrijk dat de bushaltes in de hele regio overal op dezelfde wijze worden aangelegd. ‘Dan weten reizigers bij het uitstappen wat men kan verwachten.’

De gemeente verwacht dat de aanpassing van de bushaltes eind van het jaar start. Doordat de bushaltes hoger en breder worden, kan een andere inrichting van de straat nodig zijn. Zo kan het nodig zijn van een groenvak tot trottoir om te vormen. Bij ingrijpende wijzigingen bespreekt de gemeente het nieuwe ontwerp met de direct aanwonenden. Zeventien haltes zijn al aangepast. De rest wordt dit jaar of volgend jaar bij het vervangen van rioleringen en reconstructiewerkzaamheden aangepakt.

Bron: GPPZ, 10 augustus 2012

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Voelbare kaart Noord/Zuidlijn voor reizigers met een visuele beperking26-07-2018 05:07:37
  2. Voelbare kaart Noord/Zuidlijn20-07-2018 06:07:57
  3. Noord-Holland investeert in bushaltes voor iedereen30-01-2018 08:01:38
  4. Gestolen braillebord zorgt voor nieuwe Belgenmop in Brusselse metro28-07-2017 09:07:51
  5. Blinde reizigers hekelen slechte informatievoorziening Utrecht CS26-07-2017 01:07:47
  6. Utrechters dol van pratende buspaal20-07-2017 01:07:49
  7. Amsterdam – Displays met audiobuttons aan bushaltes07-07-2017 11:07:45
  8. Zuidland – Blinde moet de struiken in om reisinfo te horen17-06-2017 02:06:20
  9. Haags CDA stelt raadsvragen over ‘geflopte’ knop voor blinden en slechtzienden bij OV-haltes16-06-2017 10:06:25
  10. Wethouder nu echt aan de slag met rode knop in OV voor blinden en slechtzienden15-06-2017 10:06:01
  11. Delfshaven – ‘Metrotrap gevaarlijk voor blinden en slechtzienden’15-06-2017 08:06:43
  12. Busstation Utrecht slecht toegankelijk voor blinden15-06-2017 05:06:20
  13. Vertrektijden bij de bushalte laten voorlezen15-06-2017 05:06:56
  14. Almere – Nieuwe dienst voor blinden met de bus15-06-2017 05:06:40
  15. Knop voor blinden bij bus- en tramhalte lijkt fiasco: Onvindbaar en onbekend15-06-2017 05:06:39
  16. Busstation Utrecht Centraal snel veiliger voor blinden15-06-2017 05:06:08
  17. Busstation blijft minder toegankelijk voor blinden15-06-2017 05:06:40
  18. Bushaltes Roosendaal ingericht voor invalide15-06-2017 05:06:15
  19. Bus stopt niet voor blinde Linda15-06-2017 05:06:51
  20. Den Haag – Blindenknoppen blijven onvindbaar bij tram- en bushaltes14-06-2017 09:06:40
  21. Blinde door modder voor reisinfo14-06-2017 04:06:34
  22. Roosendaal – Bushaltes worden veiliger voor gehandicapten22-02-2017 02:02:37
  23. Informeer slechtzienden over knop OV-haltes22-09-2016 04:09:40
  24. Groningen – Oogvereniging: Behoud bus Grote Markt15-10-2015 08:10:53
  25. Utrecht – Pratende bushalte voor blinden en slechtzienden26-09-2015 04:09:34
  26. Nieuw informatiesysteem voor bussen in provincie Utrecht26-09-2015 04:09:34
  27. Miljoenen voor toegankelijk maken bushaltes in Haagse regio26-09-2015 04:09:34
  28. Lochem maakt 28 bushaltes klantvriendelijker26-09-2015 04:09:33
  29. Gele knop bij bushalte uitkomst voor blinden26-09-2015 04:09:33
  30. Amstelveen – Stadsregio verstrekt subsidie voor aanpassing bushaltes26-09-2015 04:09:33
  31. Den Haag: Aanpassen bushalte Theresiastraat26-09-2015 04:09:33
  32. Bang om in de bus te stappen26-09-2015 04:09:33
  33. Video: Castricum – Bushalte Noorderstraat ongeschikt voor slechtzienden26-09-2015 04:09:33
  34. Rotterdam: Nieuwe Lijnbaan ook voor blinden26-09-2015 04:09:33
  35. Bushaltes Leudal toegankelijker26-09-2015 04:09:33
  36. Nieuwegein – Bushaltes voor mindervalide en blinde reizigers26-09-2015 04:09:33
  37. Wijk Bij Duurstede – Bushaltes zijn flink verbeterd26-09-2015 04:09:33
  38. Bushaltes in Baarn en Soest worden beter toegankelijk26-09-2015 04:09:33
  39. Busvervoer in Wijchen steeds toegankelijker26-09-2015 04:09:33
  40. Someren: Aanpassingen bushaltes voor mindervaliden26-09-2015 04:09:33
  41. Regio Utrecht – Bushaltes beter toegankelijk26-09-2015 04:09:33
  42. Bushaltes in Zeist veilig genoeg?26-09-2015 04:09:33
  43. Peize in actie tegen verdwijnen buslijn26-09-2015 04:09:33
  44. Zwolle – Wethouder Filip van As levert laatste bushalte op!26-09-2015 04:09:33
  45. Bushaltes Den Helder worden toegankelijker26-09-2015 04:09:33
  46. Bussen toegankelijker in regio Arnhem-Nijmegen26-09-2015 04:09:33
  47. Provincie Noord-Holland: Website toont toegankelijkheid OV26-09-2015 04:09:33
  48. Groningen – Meer bushaltes aangepast26-09-2015 04:09:33
  49. Bushaltes Tubbergen worden toegankelijker26-09-2015 04:09:33
  50. Veenendaal: Toegankelijkheidsproject bushaltes26-09-2015 04:09:33
  51. Lelystad – “Bushaltes weinig geschikt voor blinden”26-09-2015 04:09:33
  52. Odijk – Bushaltes aangepast voor toegankelijkheid26-09-2015 04:09:33
  53. Facelift voor bushaltes in Veenendaal26-09-2015 04:09:33
  54. Etten-Leur: Bushaltes aan Lage Donk aangepakt26-09-2015 04:09:33
  55. Waddinxveen – Aanpassen toegankelijkheid bushaltes26-09-2015 04:09:33
  56. Vernieuwde bushaltes officieel geopend26-09-2015 04:09:33
  57. Breda – ‘Belangrijkste bushaltes’ in Breda toegankelijker26-09-2015 04:09:33
  58. Breda – Bushaltes op de schop voor minder validen26-09-2015 04:09:33
  59. Woudenberg – Verbetering bushalte De Poort26-09-2015 04:09:33
  60. Houten – Bushaltes aanpassen voor mindervaliden26-09-2015 04:09:33
  61. Busperron Rijkswaterstaat wordt toegankelijker26-09-2015 04:09:33
  62. Buschauffeur helpt blinde jongeman oversteken14-08-2015 04:08:31
  63. Blinde ambitie op busstation Apeldoorn08-07-2015 07:07:10
  64. Groninger binnenstad straks onbereikbaar voor (visueel) gehandicapten?18-06-2015 01:06:44
  65. Blinden willen bushalte op Grote Markt behouden16-06-2015 09:06:23
  66. Blinden tegen afschaffen bushaltes op Grote Markt in Groningen15-06-2015 12:06:30
  67. Provincie Noord-Holland – Displays met actuele info én stoplamp11-06-2015 07:06:30
  68. Braillebordjes op busstation Apeldoorn29-05-2015 07:05:16
  69. Unieke braillebordjes voor Apeldoorns busstation29-05-2015 07:05:26
  70. Enschede – Scholieren ontwerpen speciale bushalte29-05-2015 07:05:07
  71. ‘Nieuwe busborden slechter leesbaar voor slechtzienden’05-06-2011 07:06:05

Laatst bijgewerkt op 26 september 2015 – 16:50