Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint

Bron: Het Nieuwsblad
23 september 1998

De werken aan de stationsomgeving maken het Martelarenplein een labyrint voor de  weggebruiker.  Vooral andersvaliden – slechtzienden, blinden en  rolstoelgebruikers – hebben moeite met de situatie.  Ondanks de grote inzet  van de NMBS en de stad, kennen andersvaliden trouwens nog heel wat  mobiliteitsproblemen in het alledaags verkeer.

LEUVEN

“Je kan geen omelet maken zonder eieren te breken”, aldus schepen Karin Jiroflée.   “Het toekomstig Martelarenplein zal een hele verbetering zijn voor  andersvaliden, maar ondertussen kunnen we alleen maar de hinder zo veel mogelijk  beperken.”  Tijdens de werken wordt de maandelijkse nieuwsbrief van het  informatiehuis door de vzw Braillekrant omgezet in het brailleschrift.  “En  we gaan met verschillende partners oplossingen zoeken voor praktische vragen.”

Gisteren werd in informatiehuis een infosessie georganiseerd waar verenigingen  van andersvaliden op werden uitgenodigd.  Blijkt dat het geen pretje is, om  je als rolstoelgebruiker of slechtziende in het verkeer te wagen.  Nathalie  is wittestokgebruiker en kent de praktische problemen maar al te goed.  “De  witrode linten bij straatwerken zijn een gevaar”, meent ze.  “Je voelt ze  pas als je in de put bent gevallen.”  Hetzelfde probleem biedt zich aan bij  laaghangende verkeersborden.  “Deze problemen zijn al vaker gemeld”, aldus  schepen Karin Jiroflée.  De dienst Openbare Werken probeert er rekening mee  te houden, maar het gebeurt inderdaad nog.”

Trein weg

Andersvalide treinreizigers hebben het ook niet gemakkelijk.  In Leuven  begeleidt het NMBS-personeel slechtzienden of blinden naar de gewenste trein, en  verwittigt het station van bestemming.  “Maar in Kortenberg wou na mij een  blinde man met begeleidingshond opstappen”, vertelt Nathalie.  “De  treinstellen staan nogal hoog, en de hond twijfelde.  Te lang, blijkbaar,  want de trein vertrok zonder hem.”  Regiomanager Paul Coppens meent dat de  treinbegeleider zijn job dan niet met behoren heeft uitgevoerd.  “Want hij  moet visueel controleren of iedereen is opgestapt.  Dergelijke gevallen  moeten gemeld worden.  Dan kunnen wij onze mensen erop wijzen.”

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  2. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  3. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  4. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  5. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  6. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  7. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  8. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  9. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  10. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  11. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  12. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  13. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  14. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  15. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  16. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  17. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  18. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  19. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  20. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  21. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  22. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  23. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  24. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  25. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  26. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  27. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  28. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  29. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  30. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  31. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  32. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  33. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  34. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  35. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  36. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  37. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  38. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  39. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  40. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  41. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  42. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  43. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  44. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  45. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  46. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  47. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  48. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  49. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  50. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  51. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  52. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  53. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  54. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  55. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  56. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  57. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  58. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  59. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  60. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  61. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  62. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  63. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  64. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  65. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  66. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  67. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  68. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  69. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 28 mei 2011 – 14:37