“Slechtzienden willen sporen zonder risico”

“Slechtzienden willen sporen zonder risico”

Niets vervelender dan een trein met 20 minuten vertraging? Denk dan eens aan blinden en slechtzienden. Zij moeten bij elke treinrit rekening houden met een verplichte reservatie, 24 uur voor vertrek. “Onhoudbaar”, klinkt het.

“We willen geen zoethoudertjes meer”. Zo luidt de slogan van de actie van Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen (SBPV vzw). Vandaag delen ze flyers, doorprikt met een lolly, uit in de stations Brugge en Brussel-Noord. Zo willen ze de NMBS uitnodigen om het gesprek opnieuw op gang te trekken.

Momenteel moeten blinden en slechtzienden 24 uur op voorhand assistentie vragen bij de NMBS. Onhoudbaar, meent woordvoerster van SBPV Ria Decoopman. “Dat betekent dat je onmogelijk een spontane uitstap naar de zee kunt maken als de zon plots schijnt. Of wat als je baas vraagt om langer te werken of als er een vergadering uitloopt? Dan sta je daar”, vertelt Ria, die zelf ook blind is, aan Metro. “Dan moeten we op eigen risico sporen. Meestal spreken we dan medereizigers aan, maar die zijn zelf vaak te opgejaagd om je te helpen. Het is al meerdere keren voorgevallen dat ik anderhalf uur op een perron moest wachten tot iemand me wou helpen. En als je moet overstappen, wordt de hele reis nog moeilijker.”

Met de actie wilt SBPV gewone treinreizigers op de hoogte brengen van deze problematiek, en vraagt de vereniging de petitie van Timmy De Wael mee te ondersteunen. “Op politiek vlak willen we de onderhandelingen weer opstarten. Wij vragen dat de NMBS de termijn langzaam afbouwt naar één uur, zoals nu het geval is in Nederland. Misschien kan de NMBS zich laten inspireren door de Vlaamse regering die wel werkt aan de afbouw van de 24-regel bij De Lijn. Het is vijf voor twaalf, de hoogste tijd om opnieuw aan de tafel te gaan zitten.”

Bron: http://nl.metrotime.be/2015/01/27/must-read/slechtzienden-willen-sporen-zonder-risico/, 27 januari 2015

***

Blinden en slechtzienden voeren actie tegen NMBS

Het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen (SBPV) voert actie aan de stations van Brussel Noord en Brugge tegen de 24-urenregel voor assistentie bij spoorwegmaatschappij NMBS. Ze delen flyers uit en lolly’s, om de NMBS duidelijk te maken dat ze geen zoethoudertjes meer willen, maar ook om de treinreizigers die mensen met een visuele handicap eens een arm aanbieden, te bedanken.

NMBS verplicht mensen met een beperking om minstens 24 uur op voorhand assistentie te vragen, waardoor ze onmogelijk ongepland op een veilige manier de trein kunnen nemen. ’We moeten op voorhand assistentie aanvragen, wachten op bevestiging en krijgen mogelijk te horen dat we de trein die we willen nemen toch niet kunnen nemen’, zegt woordvoerster Ria Decoopman. Dat komt volgens de woordvoerster omdat veel stations onbemand zijn en met mobiele ploegen werken.

‘We hebben al een gesprek gevraagd met de NMBS en een brief geschreven naar spoorbaas Jo Cornu, maar dat heeft niets uitgemaakt’, zegt Decoopman. ‘We begrijpen dat er bespaard moet worden, maar vragen om rond de tafel te gaan zitten om te bekijken hoe de assistentie voor personen met een handicap ingepast kan worden in de vernieuwingen binnen de NMBS.’ SBPV wijst er bovendien op dat België wel het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap heeft ondertekend, maar dat momenteel niet nakomt.

‘Door de 24-urenregeling gaan mensen met een visuele handicap minder de trein nemen of meer risico’s nemen’, besluit Decoopman. ‘Ze gaan zelf op zoek naar hun trein of vragen hulp aan reizigers, wat niet altijd vanzelfsprekend is.’

SBPV vraagt de treinreizigers ook om de petitie ‘Kies zelf wanneer je een trein neemt’, te ondertekenen. Dat gebeurde al meer dan 4.000 keer.

Bron: De Standaard, 27 januari 2015

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. NMBS wil blinde man niet meer helpen omdat bedrijf “niet verzekerd is” voor wandeling van 50 meter08-01-2020 07:01:18
  2. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  3. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  4. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  5. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  6. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  7. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  8. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  9. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  10. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  11. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  12. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  13. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  14. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  15. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  16. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  17. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  18. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  19. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  20. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  21. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  22. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  23. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  24. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  25. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  26. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  27. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  28. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  29. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  30. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  31. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  32. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  33. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  34. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  35. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  36. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  37. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  38. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  39. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  40. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  41. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  42. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  43. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  44. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  45. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  46. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  47. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  48. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  49. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  50. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  51. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  52. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  53. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  54. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  55. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  56. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  57. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  58. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  59. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  60. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  61. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  62. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  63. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  64. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  65. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  66. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  67. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  68. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  69. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  70. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017 – 09:34