NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit

Vanaf september kortere reservatietijd in 40 grotere stations.

NMBS wil het aantal stations waar persoonlijke begeleiding voor personen met beperkte mobiliteit tot drie uur op voorhand kan worden gereserveerd, verdubbelen. In totaal zullen vanaf september 40 grotere stations dergelijke dienstverlening aanbieden, in vergelijking met 18 nu.

Op die manier wil NMBS de dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit gevoelig optrekken. In 131 van de 552 stations en stopplaatsen kunnen zij rekenen op persoonlijke assistentie om op of af de trein te stappen. Tot 2016 dienden dergelijke aanvragen 24 uur op voorhand te worden ingediend, om een gegarandeerde, volledig assistentie aan te kunnen bieden doorheen gans het traject (inclusief overstap- en eindstation). Voor vervoer tussen 18 grote stations1 onderling werd die reservatietermijn sindsdien ingeperkt tot drie uur. Vanaf september komen daar nog eens 22 stations bij.

Voorwaarde is wel dat het voor alle 40 stations om aanvragen voor rechtstreekse verbindingen (dus zonder overstap) gaat tussen diezelfde stations en dat de treinreis zelf ten vroegste om 6.30 uur begint en ten laatste om 21 uur eindigt. Op die manier kan het stationspersoneel tijdig tussenkomen. Voor assistentie buiten deze tijdsperiode blijft de reservatieregeling van 24 uur van kracht om de mobiele assistentieteams op tijd te kunnen inplannen. Het aantal vragen voor assistentie vóór 6.30 uur en na 21 uur is zeer beperkt. NMBS zal er voor zorgen dat de huidige ienstverlening er voor de betrokken klanten niet op achteruit zal gaan.

Door de uitbreiding van de maatregel zal de overgrote meerderheid van het betrokken cliënteel kunnen genieten van de verminderde reservatietijd. Twee derde van de reizigers maakt tijdens weekdagen gebruik van de vermelde stations.

NMBS zal de uitbreiding van de maatregel voor advies voorleggen aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap en het Raadgevend Comité voor de Treinreizigers.

Via het contact center werden in 2016 bijna 42.000 aanvragen voor assistentie aan personen met beperkte mobiliteit gedaan. Dit is 40 procent meer dan 5 jaar geleden. Een dossier slaat doorgaans op verschillende interventies in meerdere stations. Zo kan een hulpbehoevende pendelaar die zonder overstap ’s morgens naar zijn werk reist en ’s avonds terug naar huis pendelt, in veel gevallen rekenen op vier verschillende interventies.”

Bron: Persbericht NMBS, 20 juni 2017

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  2. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  3. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  4. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  5. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  6. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  7. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  8. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  9. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  10. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  11. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  12. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  13. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  14. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  15. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  16. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  17. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  18. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  19. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  20. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  21. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  22. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  23. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  24. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  25. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  26. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  27. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  28. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  29. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  30. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  31. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  32. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  33. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  34. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  35. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  36. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  37. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  38. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  39. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  40. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  41. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  42. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  43. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  44. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  45. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  46. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  47. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  48. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  49. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  50. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  51. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  52. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  53. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  54. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  55. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  56. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  57. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  58. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  59. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  60. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  61. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  62. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  63. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  64. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  65. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  66. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  67. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  68. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  69. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 20 juni 2017 – 14:13