Mindervaliden testen station en trein

Bron: Het Nieuwsblad
23 januari 1999

Voor een persoon met een handicap is het geen lachertje om de trein te nemen.   Je weet best 24 uur bij voorbaat waar je naartoe wil, of je kan voor onaangename  verrassingen komen te staan.  Bovendien zijn er tal van technische en  mentale hindernissen te nemen.  Op initiatief van volksvertegenwoordiger An  Hermans (CVP) werd gisteren de proef op de som genomen in het station van  Aarschot.

AARSCHOT

Het station scoort goed wat betreft toegankelijkheid.  Het perron is te  bereiken met een rolstoel, en een mobiele laadbrug staat ter beschikking om  rolstoelpatiënten relatief gemakkelijk op de trein te krijgen.  Dit bleek  uit een test met rolstoelpatiënten Bart Dusart, Kathleen Kerremans en de blinde  Julien Sente.

Mobieler

Nog dit jaar beginnen bovendien de herinrichtingswerken aan de stationsomgeving,  wat de toegankelijkheid ten goede zal komen.  Toch hebben rolstoelpatiënten  en andere mindervaliden het niet gemakkelijk.  Om zeker te zijn van de  treinreis, moet er 24 uur bij voorbaat worden verwittigd.

“Om drie redenen”, aldus zonechef Kris Van Kriekingen.  “Om zeker te zijn  van je voor- en natransport.  Wie naar Berchem moet, laten we bijvoorbeeld  doorrijden naar Antwerpen omdat daar betere faciliteiten zijn.  Ten tweede,  ons personeel moet het nodige materieel – zoals een laadbrug – klaarzetten.   Tenslotte kunnen we er dan voor zorgen dat er voldoende personeel ter  beschikking staat om een handje te helpen.”

“Het is echter niet altijd mogelijk om vandaag te beslissen om morgen naar zee  te gaan”, vertelt Kathleen Kerremans.  “Maar we ervaren een grote  bereidwilligheid van het spoorwegpersoneel.  De moeilijkheden liggen vaak  in de eindstations waar geen laadbrug is, of als er niet verwittigd wordt.”   De rolstoelpatiënte maakt ook gebruik van een zware, automatische rolstoel, om  mobieler te kunnen zijn.  “Maar als ik weet dat ik naar een station moet  zonder laadbrug, moet ik deze rolstoel thuislaten.  Het is onmogelijk om  daarmee dan op pad te gaan, want dan kan ik niet in of uit de trein.”

Ook blinden en slechtzienden melden zich best aan.  Probleem is wel waar  dat moet gebeuren.  In Oostende is dit bij de bagageafdeling, in Antwerpen  aan de loketten.  Zoek het maar eens uit als je blind bent.  Bovendien  zijn er nog verouderde stations waar je als mindervalide niet terecht kan.   In Aarschot op de trein stappen, is geen probleem, maar wat als je in  Brussel-Centraal wil afstappen.  Er zijn geen liften voorzien, en met een  automatische rolstoel kan je de rolstrap niet op.  Probleem, dus.   Maar er wordt aan gewerkt.  “Brussel-Zuid werd volledig herbouwd en  aangepast aan de noden”, aldus PR-verantwoordelijke Paul Van Aelst van de NMBS.   “We kunnen niet alles tegelijk aanpakken.  Voor de nieuwe stationsgebouwen  zijn er wel precieze richtlijnen vastgelegd om de situatie te verbeteren.”

Bart CLAES

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  2. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  3. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  4. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  5. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  6. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  7. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  8. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  9. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  10. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  11. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  12. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  13. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  14. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  15. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  16. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  17. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  18. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  19. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  20. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  21. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  22. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  23. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  24. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  25. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  26. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  27. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  28. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  29. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  30. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  31. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  32. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  33. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  34. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  35. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  36. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  37. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  38. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  39. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  40. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  41. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  42. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  43. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  44. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  45. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  46. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  47. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  48. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  49. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  50. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  51. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  52. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  53. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  54. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  55. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  56. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  57. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  58. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  59. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  60. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  61. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  62. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  63. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  64. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  65. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  66. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 28 mei 2011 – 14:40