De veiligheid van het station van Courcelles

Bron: Website Greet van Gool
November 2003

(vraag aan de minister van begroting en overheidsbedrijven)

15 oktober is de internationale dag van de witte stok.  Daarmee wordt  aandacht gevraagd voor de specifieke problematiek van blinden & slechtzienden.

Het is dan ook bijzonder pijnlijk om op die dag te moeten lezen dat een blinde  vrouw overreden werd door een goederentrein en op slag dood was.

Het ongeval gebeurde in het station van Courcelles, nabij Charleroi en is  blijkbaar te wijten aan een slechte beveiliging van de toegang tot de sporen.

Graag vernam ik van de minister wat de feitelijke toestand in het station is en  welke maatregelen genomen zullen worden om dergelijke trieste voorvallen in de  toekomst te vermijden.

Antwoord van Minister Johan Vande Lanotte
(vraag behandeld in de commissie voor de financiën en de begroting van dinsdag  21 oktober 2003)

De problematiek die mevrouw van Gool aankaart is een reëel probleem.  Het  ongeval kon echter niet slechter vallen.

Het station van Courcelles is een onbewaakte stopplaats.  Reizigers moeten  de onderdoorgang nemen en een tiental meter langs een baan lopen om het perron  te bereiken.  Normaliter is de baan afgebakend met palen die onderling  verbonden zijn met een ketting.  Op die manier kan een slechtziende zich  oriënteren.  Op de dag van het ongeval waren – jammer genoeg een aantal  kettingen verdwenen, wellicht ten gevolge van vandalisme.  Dit heeft  wellicht de slechtziende reizigster beïnvloed, zodat ze in het vrije profiel  naast het spoor is terechtgekomen en door een trein werd gegrepen.  Dat  zijn de naakte feiten.

De ketting werd onmiddellijk vervangen.  Het kwaad was echter geschied.
Dat zijn echter vijgen na Pasen.  Er zijn ook renovatiewerkzaamheden  gepland aan het stationsgebouw en aan de perrons, zodat nu ook de verbetering  van de toegangsweg wordt bespoedigd.

Heel binnenkort is er een werkvergadering onder leiding van de  districtsdirecteur in overleg met de verantwoordelijken van het Centre HVFE (handicapés  visuels formation emploi) om te beslissen welke maatregelen er specifiek kunnen  worden genomen inzake het dirigeren van slechtzienden.  Het Centrum,  waarnaar zich geregeld reizigers met een visuele handicap begeven, is gesitueerd  op ongeveer 1 kilometer van het station van Courcelles.  Dat station zou  eventueel ook kunnen helpen.

Reactie van Greet Van Gool:
Ik denk dat niet alleen in dat station maar ook in andere stations een aantal  maatregelen kunnen worden genomen voor zowel blinden en slechtzienden als voor  mensen met een handicap in het algemeen.  Ik hoop dat de minister ook aan  dat probleem aandacht wil besteden.

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  2. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  3. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  4. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  5. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  6. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  7. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  8. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  9. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  10. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  11. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  12. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  13. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  14. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  15. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  16. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  17. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  18. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  19. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  20. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  21. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  22. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  23. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  24. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  25. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  26. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  27. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  28. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  29. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  30. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  31. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  32. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  33. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  34. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  35. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  36. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  37. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  38. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  39. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  40. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  41. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  42. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  43. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  44. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  45. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  46. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  47. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  48. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  49. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  50. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  51. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  52. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  53. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  54. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  55. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  56. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  57. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  58. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  59. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  60. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  61. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  62. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  63. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  64. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  65. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  66. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  67. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  68. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  69. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 29 mei 2011 – 00:37