Blinden rijden station voorbij

Bron: De Morgen
30 november 2001

BRUSSEL

Inge Piotrowski (25) is maatschappelijk assistente en woont in  Brugge.  Door haar visuele handicap heeft ze het niet zo gemakkelijk werk  te vinden.  Maar het vervoer van en naar het werk blijkt nog het grootste  obstakel.  “Er moet nog veel veranderen, opdat ik mij net als ieder vrij  zou kunnen verplaatsen.”  Na anderhalf jaar brieven schrijven, kon ze aan de slag in Wachtebeke, waar men  iemand met een handicap wilde tewerkstellen.  Het traject Brugge-Wachtebeke  is niet zo simpel als je niet zelf achter het stuur kunt kruipen.

“Ik moest eerst een bus nemen naar het station.  Daar moest een begeleider  klaarstaan om mij naar het perron te brengen en op de trein te helpen.  Een  half uur later moest ik in Gent een bus zien te halen naar Oostakker.  En  weer een half uur later zou daar een belbus van De Lijn op mij wachten.  Of  liever, ik mocht die vooral niet missen.  Als ook maar één van de vorige  stappen vertraging zou oplopen, moest ik een uur wachten op de volgende  belbus.”  En ’s avonds dezelfde omslachtige procedure in omgekeerde richting.  “Voor  ons, visueel gehandicapten, is het vervelend dat de NMBS niet altijd begeleiders  paraat heeft om ons te helpen.  Men vraagt ons een dag van te voren te  verwittigen.  Maar wat als mijn werk uitloopt en ik een latere trein neem?    Sta ik er dan weer alleen voor?”  Ook in haar vrije tijd botst Inge op het mobiliteitsobstakel.  “Na zes uur  kan ik niet meer zelfstandig met het spoor reizen, bij gebrek aan personeel in  de stations.  Om vrienden te bezoeken ben ik altijd aangewezen op  vrijwilligers die mij willen vervoeren of op een taxi.”  Vervoer is nochtans een basisvoorwaarde tot integratie en emancipatie.  Dat  zei gisteren Rita Brauwers, medewerkster van Vlaams minister voor Gelijke Kansen  Mieke Vogels, op een debat over toegankelijkheid in Brussel.

En tegen 2003 moet België beantwoorden aan de Europese richtlijn die stelt dat  iedereen gelijke kansen moet hebben op het vlak van arbeid en werk.  Zoals  Inges verhaal illustreert, hebben velen die gelijke kansen nog niet.

Her en der zijn er experimenten, die niet altijd voldoen.  In Limburg heeft  de provincie 3 miljoen frank uitgetrokken om mensen met een ernstige handicap – zo’n 200 personen – met aangepaste taxi’s te vervoeren.  Per jaar mag één  persoon maar voor 15.000 frank aan zo’n taxiritten besteden.  Aangezien ze  30 frank per kilometer kosten, voldoen ze niet om elke dag naar het werk te  gaan.

De stad Antwerpen reikt ook taxichecks uit een mensen met een handicap, die maar  de helft van de kosten zelf moeten betalen.  “Maar het geld voor dit jaar  is al op”, zei de schepen van Sociale Zaken, Tuur Van Wallendael, op het debat.   “Dat betekent dat het aanbod maar per 1 januari weer herneemt.  Bovendien  vermoeden we dat er nogal wat misbruik van wordt gemaakt.”  Daarom moet er volgens kabinetsmedewerkster Brauwers een inventaris komen van  het hele aanbod aan openbaar én aangepast vervoer in Vlaanderen.  Zo kan er  meer samenwerking groeien.  Bovendien is een centraal aanspreekpunt  wenselijk, waar om het even wie terechtkan om te vragen hoe hij zich het best  van a naar b verplaatst.  Zoiets vergt een intense samenwerking tussen De  Lijn, de NMBS en alle anderen.

Sabin S’Heeren zei gisteren namens De Lijn dat die op haar website een  proefproject heeft lopen dat aan zo’n individuele trajectbegeleiding doet.   Op de vraag of die site toegankelijk is voor visueel gehandicapten, zei S’Heeren  dat De Lijn “daar werk van maakt”.

Van de NMBS vragen de blinden dat elke trein gesproken informatie zou geven.   “Dat doen we bijna altijd, behalve in de stoptreinen, want dat is veel werk”,  zei Lutgard Geuns van de NMBS.  “Precies”, zei een visueel gehandicapte  in de zaal.  “Op die manier rijden wij onze halte voorbij.”

* Toegankelijkheidsoverleg Vlaanderen, Yves Verschaeren, 02-515.02.58.

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. NMBS wil blinde man niet meer helpen omdat bedrijf “niet verzekerd is” voor wandeling van 50 meter08-01-2020 07:01:18
  2. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  3. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  4. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  5. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  6. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  7. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  8. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  9. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  10. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  11. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  12. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  13. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  14. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  15. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  16. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  17. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  18. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  19. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  20. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  21. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  22. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  23. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  24. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  25. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  26. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  27. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  28. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  29. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  30. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  31. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  32. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  33. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  34. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  35. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  36. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  37. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  38. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  39. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  40. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  41. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  42. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  43. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  44. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  45. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  46. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  47. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  48. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  49. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  50. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  51. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  52. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  53. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  54. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  55. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  56. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  57. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  58. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  59. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  60. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  61. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  62. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  63. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  64. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  65. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  66. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  67. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  68. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  69. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  70. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 29 mei 2011 – 00:04