Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik

De nieuwe tunnel onder Antwerpen-Centraal wordt in drie fasen stelselmatig in gebruik genomen. Sinds gisteren zijn al enkele kleine aanpassingen aan de dienstregeling ingegaan, in september bedient NMBS het station Noorderkempen en eind dit jaar staan structurele wijzigingen op het programma.

De dienstregeling zal niet onmiddellijk na het openen van de tunnel drastisch worden aangepast. De exploitatiemogelijkheden zijn nog beperkt: Infrabel is nog aan het werk aan een wisselcomplex bij het station Antwerpen-Berchem, waardoor de treinen uit de richting van Brussel (komende van lijn 25) naar het niveau -2 gestuurd worden. Dit heeft ook tot gevolg dat bepaalde treinen met een verminderde capaciteit zullen rijden. Ook de stationsinfrastructuur moet nog verder afgewerkt worden.

Deze verschillende punten zullen voor de klanten wellicht een aantal tijdelijke ongemakken met zich meebrengen, waarvoor de NMBS zich wenst te excuseren. Het reizigerscomfort en de dienstverlening zullen in de loop van de volgende weken verbeteren.

Bovendien moeten de aankomst- en vertrektijden in Brussel en aan de Nederlandse grens behouden blijven, en kiest de NMBS ervoor om het comfort van haar klanten maximaal te waarborgen door aansluitingen in Antwerpen-Berchem en Mechelen te behouden. Resultaat: pas in december van dit jaar wordt de dienstregeling in Antwerpen-Centraal grondig bijgestuurd.

Wat is er nu veranderd?

In deze eerste fase rijden op weekdagen een 70-tal treinen door de tunnel (die op de verbindingen Brussel – Amsterdam en Jambes – Essen). Daarnaast hebben treinen van een vijftal verbindingen de tunnel als aankomst- of vertrekpunt. Ook twee stoptreinen doen opnieuw het Centraal station aan.

Voor de NMBS klanten heeft dat een aantal voordelen: de ‘Benelux’ stopt opnieuw in Antwerpen-Centraal, de

IR n Jambes – Essen boekt een paar minuten tijdwinst en voor klanten op een aantal verbindigen worden de aansluitingen naar Brussel vanuit Centraal of Berchem verbeterd.

Noorderkempen

In september van dit jaar wordt gestart met de dagelijkse bediening van de stopplaats Noorderkempen, langs de nieuwe hogesnelheidslijn naar Nederland. 16 keer per dag rijdt een ‘shuttle’ heen en terug tussen de nieuwe stopplaats en Antwerpen-Centraal. Klanten uit de ‘Noorderkempen’ krijgen op deze manier erg goede aansluitingen richting hoofdstad in Antwerpen-Centraal.

Grote verbeteringen in december

In december 2007 zijn er meer voordelen voor de klant. Naast de Benelux rijdt dan ook de Thalys richting Nederland door de nieuwe spoortunnel. Daarnaast wordt voor de snelle treinen tussen Antwerpen en Brussel een kwartierfrequentie uitgewerkt. Stoptreinen (de CityRail die dan in Antwerpen zal beginnen te rijden, of de L-trein Antwerpen – Mechelen) rijden om het half uur. En een aantal ‘missing links’ in het aanbod vanuit Antwerpen-Centraal worden ingevuld: Turnhout en Leuven krijgen dan een IC-verbinding met de Sinjorenstad.

De spoorwegkathedraal Antwerpen-Centraal heeft een indrukwekkende transformatie achter de rug, waarbij een geslaagd huwelijk werd gesloten tussen uitbundige negentiende-eeuwse architectuur en een moderne versie die zich bedient van nieuwe inzichten en technieken. Antwerpen-Centraal heeft een toekomst voor zich met meer reizigers, meer treinen, meer passanten en meer bezoekers.

De aanleg van de noord-zuidverbinding en de ombouw van het station Antwerpen-Centraal zijn nauw met elkaar verbonden. De treinen die via de spoortunnel rijden, komen in Antwerpen-Centraal toe aan de perrons op het niveau -2. Voordien was het station een zogenaamde kopstation met tien doodlopende perrons op het niveau +1. De metamorfose van het station ging van start in 1998.

Het nieuwe station zal voldoen aan de kwaliteitsnormen van de 21ste eeuw en zal een veel grotere reizigersstroom kunnen verwerken. De capaciteit van het station zal op termijn meer dan verdubbelen, tot 100.000 reizigers per dag en een veelvoud van het huidige aantal bezoekers en passanten.

Het station krijgt uiteindelijk 14 sporen verdeeld over drie niveaus en een gelijkvloerse verdieping waar in de loop van mei een commercieel centrum met winkels, drank- en eetgelegenheden zijn deuren opent. Die zone geeft toegang tot alle perrons, de metro, de parking onder het Astridplein en de rest van de stad.

Volgende maand start het terugleggen van de monumentale marmeren vloer in de stationshal. Ook de verdere restauratie van de koepel van het historische stationsgebouw staat letterlijk en figuurlijk in de steigers. Nog voor de zomer wordt gestart met de verdere restauratie van de buitengevels.

De bouw van een tweede volwaardige stationstoegang krijgt zichtbaar vorm. Ter hoogte van de Lange Kievitstraat is de stalen structuur die de nieuwe toegang en de perrons zal overspannen in aanbouw. Eind 2007 kan deze nieuwe onthaalinfrastructuur in gebruik worden genomen. De parking is al in september klaar.

In het station Charleroi-Zuid is de eerste fase van de modernisering voltooid. Het nieuwe aanzicht van het station is een geslaagde vermenging van moderniteit en respect voor de oorspronkelijke architectuur. Hiermee zullen de 10.000 dagelijkse reizigers in dit station nog beter worden onthaald.

De gevels van het hoofdgebouw van het station zijn volledig gerestaureerd en de twee bijgebouwen werden gesloopt. Sinds december 2006 worden de reizigers al onthaald in een nieuwe lokettenzaal met comfortabele zitplaatsen en eigentijdse materialen. Het licht dringt binnen via twee grote raampartijen aan weerszijden van de zaal. Daarboven prijkt een schitterend veelkleurig glas-in-loodraam uit 1964, dat werd gereinigd en gerestaureerd.

‘s Avonds zorgt de moderne verlichting voor een aangename sfeer. Er hangen ook een tiental bewakingscamera’s ter ondersteuning van de controles van de veiligheidsmensen van Securail.

Travel Center

De klanten kunnen voortaan terecht aan zeven loketten. Er is daarbij gelet op het onthaal van personen met beperkte mobiliteit door de bouw van een verlaagd loket en door in de vloer speciale tegels te verwerken ten behoeve van blinden.

In de lokettenzaal hangt ook een nieuw treinaankondigingsbord. Daarnaast is gezorgd voor een duidelijke en overzichtelijke bewegwijzering en een herkenbaar trefpunt met de “mascottes” van de stad: de stripfiguren Spirou (Robbedoes) en Fantasio. Verder is het station onder meer uitgerust met automatische bagagekluizen.

Makkelijke toegang tot de perrons

De 12 perrons zullen in de toekomst bereikbaar zijn met liften. De reizigers zullen dan twee mogelijkheden hebben om naar de perrons te gaan: langs perron 1 (kant Namen) waar ze toegang krijgen tot de liften en de onderdoorgangen, of via de nieuwe winkelgalerij die een verbinding zal vormen tussen de lokettenzaal en de onderdoorgang (kant Brussel).

De perrons, die volledig worden vernieuwd, zullen worden uitgerust met een nieuw omroepsysteem en nieuwe verlichting. De parapluluifels zullen worden gemoderniseerd en er komen gesloten schuilhuisjes. En ook klinkers en speciale vloertegels voor blinden en slechtzienden worden niet vergeten.

Carine VRUNA

Bron: Metro, 27 maart 2007

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  2. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  3. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  4. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  5. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  6. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  7. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  8. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  9. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  10. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  11. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  12. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  13. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  14. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  15. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  16. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  17. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  18. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  19. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  20. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  21. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  22. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  23. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  24. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  25. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  26. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  27. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  28. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  29. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  30. NMBS: Telefoonnummers van stations, assistentie vragen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  31. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  32. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  33. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  34. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  35. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  36. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  37. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  38. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  39. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  40. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  41. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  42. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  43. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  44. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  45. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  46. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  47. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  48. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  49. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  50. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  51. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  52. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  53. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  54. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  55. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  56. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  57. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  58. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  59. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  60. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  61. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  62. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  63. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  64. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  65. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 26 september 2015 – 16:21