“Aan de grens ga ik echt niet beter zien”

Weert – Ludo Hermans is geboren in Lier, woont in Nederland en is bijna blind. Hij heeft een OV-kaart waarmee hij tegen verlaagde prijs, en samen met een begeleider de trein op kan. Tenminste, in Nederland. In België geldt die kaart niet. Alsof zijn handicap aan de grens stopt. Ludo probeerde alles, en zo deden wij ook. Zonder soelaas, voorlopig. Maar Europa werkt aan een oplossing.

“Ik ben Belg, woon in Nederland, ben slechtziend en daardoor volledig arbeidsongeschikt. Maar ik probeer me nuttig te maken. Zo werk ik nu aan een doctoraatsstudie over de toegankelijkheid van verpleeghuizen in de Euregio. Voor mijn onderzoek moet ik veel reizen in de regio”, vertelt Ludo.

“In Nederland kreeg ik een begeleiderskaart waardoor een begeleider kosteloos met mij kan meereizen op de trein. Maar als ik naar België reis, dan kan ik alleen van mijn ‘OV-begeleiderskaart’ gebruikmaken als ik in een Nederlands station opstap. Nu woon ik vlak bij de Belgische grens en is het sneller voor mij als ik in België zou kunnen opstappen.

Helaas kan dat niet. Ook als ik in België beslis om de trein te nemen, dan kan mijn begeleider niet mee.”

“Ik heb geprobeerd om bij verschillende overheidsdiensten, de Vlaamse regering, de ombudsman van de NMBS, het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat en de NS uit te leggen dat ik echt niet beter ga zien aan de grens. Niemand kon me helpen.”

“De ene legde de verantwoording en beslissing bij de andere. Een enkele liet doorschemeren dat ik blij mag zijn dat ik mijn begeleider in Nederland al gratis mee mag laten reizen. Ik heb geprobeerd om een gehandicaptenkaart vast te krijgen voor België. Maar dat kan dus niet. Die is er alleen voor mensen die in België wonen.”

“Ik heb klacht ingediend bij het centrum voor Gelijke Kansen. Mijn klacht was niet ontvankelijk omdat ik in Nederland woon en het centrum niet bevoegd is bij discriminatie op basis van woonplaats. Dus ben ik naar de VN gestapt. Maar die neemt klachten pas in overweging als alle juridische middelen opgebruikt zijn.”

WIE?

Naam: Ludo Hermans (62, arbeidsongeschikt) Waar: Weert (Nederland)

WAT?

In het eengemaakte Europa telt een handicap nog steeds niet in het buitenland, maar de EU werkt eraan…

Niet op te lossen?

Het klopt, wat Ludo zegt. Het kost ons tientallen telefoons en mails om een oplossing te vinden. De ene administratie schuift het probleem door naar de volgende instantie.

– “Blinde of slechtziende reizigers hebben recht op gratis vervoer in 2de klasse”, legt de NMBS uit. “Zij hebben tevens recht op eenKosteloze begeleider. De begunstigde dient in België gedomicilieerd te zijn en er effectief verblijven op het ogenblik van de aanvraag van zijn verminderingskaart. Waarom een buitenlander met een handicap, die in ons land gebruik wil maken van het openbaar vervoer, niet van dezelfde sociale voordelen kan genieten als Belgen met een handicap? Dat moet u aan de FOD Sociale Zekerheid vragen. Die verdeelt de kaarten.”

– De FOD Sociale Zekerheid laat evenwel weten dat we bij de NMBS moeten zijn. Daarom proberen we het bij de FOD Mobiliteit, maar ook die stuurt ons terug.

– De NMBS stelt ons dan voor om aan te kloppen bij de’Hoge Raad voor Personen met een Handicap’. Hoe hard we ook kloppen, we krijgen er geen antwoord.

– Daarom doen we een radicale oproep. We vragen de Europese Unie om hulp. Precies op tijd, zo blijkt.

“Op initiatief van Europees Commissaris voor Sociale zaken, Marianne Thyssen, werkt de EU aan een European Disability Card”, zegt EU-parlementslid Ivo Belet. “Het doel van deze Europese kaart is om personen met een handicap in alle landen dezelfde rechten te geven als de eigen inwoners, en dit in de domeinen transport, sport, cultuur en vrije tijd. Als de timing gerespecteerd wordt, dan kan de kaart er vanaf begin 2016 zijn.”

Opgelost dankzij Europa , denkt u dan. Niet dus, zo vernemen we uiteindelijk bij staatssecretaris Elke Sleurs.

Of toch opgelost?

Europa telt naar schatting 80 miljoen bewoners met een fysieke of mentale beperking. Met de invoering van de European Disability Card wil de Europese Commissie de mobiliteit van deze mensen verhogen.

Volgens de planning van de Commissie moet in december een verdrag omtrent de EDC worden getekend door de landen die wensen deel te nemen. Tot nog toe hebben acht landen, waaronder België, aangegeven dat ze interesse hebben. Twee maanden na de ondertekening van het verdrag, zou de kaart in gebruik moeten worden genomen.

Of ze de mobiliteit daadwerkelijk zal verhogen, is nog maar de vraag. Wanneer we de NMBS, de FOD Sociale Zekerheid en de FOD Mobiliteit op de hoogte brengen van de plannen van de EU, verwijzen die ons immers door naar Elke Sleurs, staatssecretaris voor Personen met een beperking. “Omdat er zoveel verschillen zijn tussen sociale tarieven van de lidstaten is beslist om de EDC voorlopig nog niet te laten gebruiken bij transport. Het is te complex. Zouden we het wel doen, dan zou de afstemming zoveel tijd vergen dat de invoering van de kaart te veel vertraging zou oplopen.”

“Wel wordt de kaart bruikbaar wanneer personen met een beperking bijvoorbeeld een sportwedstrijd, een pretpark of een festival willen bezoeken in het buitenland, als daar verminderde tarieven van toepassing zijn. Het neemt niet weg dat het probleem dat u aankaart, wel degelijk relevant is. We zullen dit dan ook bespreken met Jacqueline Galant, minister Mobiliteit, en proberen om zo snel mogelijk een oplossing te vinden.”

Bron: Het Belang van Limburg, Ma. 26 Okt. 2015, Pagina 11

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  2. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  3. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  4. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  5. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  6. Brugge – “Levensgevaarlijke (rot)blokken”26-08-2018 07:08:31
  7. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  8. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  9. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  10. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit20-06-2017 02:06:25
  11. Aanpassingswerken voor slechtzienden in treinstation Aarschot12-06-2017 10:06:51
  12. NMBS station Antwerpen-Berchem gedeeltelijk groot station30-03-2016 01:03:25
  13. Slechtziende man mist begrafenis door treinstoring27-02-2016 09:02:36
  14. Reservatietermijn assistentie NMBS25-11-2015 09:11:40
  15. “Aan de grens ga ik echt niet beter zien”28-10-2015 05:10:44
  16. Treinervaring voor blinden kan snel beter29-09-2015 01:09:12
  17. Staatssecretaris Sleurs spoort als blinde van Gent naar Brussel29-09-2015 01:09:14
  18. Brugge – Buurt blij met komst balkonrotonde station – Wel kritiek op plein zonder wegmarkeringen26-09-2015 07:09:45
  19. 24 uur op voorhand is te lang26-09-2015 04:09:16
  20. Station Lier moet toegankelijker worden voor mindervaliden26-09-2015 04:09:16
  21. Tienen – Station is slecht toegankelijk26-09-2015 04:09:16
  22. Antwerpse Noord-Zuidverbinding geleidelijk in gebruik26-09-2015 04:09:16
  23. “Zonder spoorpersoneel raken we nergens”26-09-2015 04:09:16
  24. Mensen met beperkte mobiliteit vragen steeds meer assistentie in stations28-07-2015 08:07:52
  25. Resolutie voor beter treinvervoer voor minder mobielen18-06-2015 08:06:36
  26. CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur18-06-2015 08:06:19
  27. Reizigers houden petitie tegen sluiting stationsloketten07-06-2015 07:06:42
  28. NMBS: bezoek kabinet Galant en afschaffing Railtime04-06-2015 05:06:04
  29. NHRPH – Advies 2015/06 – Verminderende assistentieaanbod in stations en treinhaltes.18-04-2015 09:04:32
  30. Geen spoorverkeer in België door staking – ook blinden zijn de dupe10-03-2015 08:03:13
  31. 24u op voorhand begeleiding vragen voor de trein10-03-2015 04:03:45
  32. “Slechtzienden willen sporen zonder risico”27-01-2015 09:01:13
  33. Gent-Sint-Pieters – Perrons 11 en 12 klaar24-01-2015 09:01:20
  34. NMBS: Telefoonnummer voor assistentieverlening blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:27
  35. NMBS-treinlijnen in België07-12-2014 06:12:05
  36. Trein NMBS: Gratis reizen voor blinden en slechtzienden07-12-2014 06:12:34
  37. Al 850 handtekeningen voor petitie tegen assistentieaanvraag van 24 uur bij NMBS05-12-2014 02:12:48
  38. Blinde start petitie tegen NMBS05-12-2014 10:12:05
  39. Duurzaam op weg – Toegankelijkheid: elke schakel telt!29-04-2014 12:04:45
  40. 24-uur regeling voor personen met een functiebeperking bij de NMBS20-10-2013 04:10:34
  41. Vernieuwing perrons verhoogt comfort Boechout24-04-2012 06:04:28
  42. Gebrekkige begeleiding voor blinden07-06-2011 04:06:21
  43. “Maak treintickets online goedkoper”06-06-2011 04:06:39
  44. Blinde zit nog af en toe met zijn redder in de trein29-05-2011 12:05:06
  45. Man trekt blinde weg voor aanstormende trein29-05-2011 12:05:27
  46. “Wie heeft mijn leven gered?”29-05-2011 12:05:40
  47. 40 miljoen om stations handicapvriendelijk te maken29-05-2011 12:05:41
  48. De veiligheid van het station van Courcelles29-05-2011 12:05:50
  49. Blinde vrouw loopt onder trein: op slag dood29-05-2011 12:05:12
  50. Gehandicapten testen toegankelijkheid van NMBS29-05-2011 12:05:36
  51. Meer comfort voor gehandicapte treinreizigers29-05-2011 12:05:09
  52. Hindernissenkoers in Noordstation29-05-2011 12:05:53
  53. Stations moeten toegankelijker voor minder mobiele mensen29-05-2011 12:05:31
  54. NMBS overlegt met verenigingen minder-mobielen over betere toegankelijkheid29-05-2011 12:05:17
  55. NMBS-stations moeten toegankelijker worden29-05-2011 12:05:01
  56. Blinden rijden station voorbij29-05-2011 12:05:09
  57. “Petje af voor openbaar vervoer”28-05-2011 11:05:17
  58. Speciale signalisatie voor blinden in stationsbuurt28-05-2011 03:05:44
  59. Stationsplein oogst veel lof28-05-2011 03:05:23
  60. Voetgangersbeweging verkent stations Sint-Niklaas en Gent28-05-2011 03:05:33
  61. Vernieuwing stationsomgeving valt mee28-05-2011 02:05:53
  62. Rails loodsen blinden veilig over vernieuwd stationsplein28-05-2011 02:05:44
  63. Trajecten voor blinden op nieuw stationsplein28-05-2011 02:05:26
  64. Herinrichting van stationsbuurt gestart28-05-2011 02:05:42
  65. Stationsbuurt heringericht28-05-2011 02:05:23
  66. Mindervaliden testen station en trein28-05-2011 02:05:53
  67. Stationsbuurt als gevaarlijk labyrint28-05-2011 02:05:54
  68. Treinreizigers zoeken spoor met witte stok28-05-2011 02:05:43
  69. Personeel van NMBS krijgt opleiding van brailleliga28-05-2011 02:05:23

Laatst bijgewerkt op 28 oktober 2015 – 05:57