Slechts 2 van de 38 haltes van Noorderlijn geschikt voor blinden en slechtzienden

Slechts 2 van de 38 haltes van de nieuwe tramlijn 1 zijn geschikt voor blinden en slechtzienden. Dat is bedroevend weinig. Volgens Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) komt dat omdat stad Antwerpen gekant is tegen de rubberen tegels die aangeven waar mensen kunnen opstappen.

Om een tramhalte geschikt te maken voor mensen met een visuele beperking moet ze beschikken over waarschuwingsmarkeringen: een strook in noppentegels, een opstapvlak in rubberen tegels en een geleidelijn. “De meeste haltes aan de Noorderlijn hebben zo’n markeringen, maar de stad Antwerpen kant zich tegen de plaatsing van rubbertegels”,

zegt Peeters. “Alleen op haltes Bolivarplaats en Groenendaallaan vind je ze. Om die reden hebben de overige haltes de status ‘niet toegankelijk voor personen met een visuele beperking’ gekregen.” 29 van de 38 haltes voldoen wel aan de voorschriften voor mensen met een verminderde mobiliteit.

Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) vindt dat onbegrijpelijk. “Er is helemaal geen eenvormigheid. De haltes liggen aan gewestwegen, waarbij de ene keer de norm van de Vlaamse overheid wordt gevolgd, een andere keer een alternatieve vorm wordt gelegd en soms ook helemaal niets. Heel verwarrend. Het openbaar vervoer is belangrijk voor blinden en slechtzienden. Het is hun enige vorm van zelfstandige mobiliteit. Onbegrijpelijk dat hier zo nonchalant mee wordt omgesprongen. De Noorderlijn had een paradepaardje van het Antwerpse openbaar vervoer moeten worden, maar qua toegankelijkheid is dit uitgelopen op een sisser.”

Negatieve evaluatie

Volgens het draaiboek publieke ruimte van de stad is er wel een alternatief voor de rubberen tegels. Een gewone tegel aan het eind van de strook noppentegels geeft aan dat slechtzienden of blinden daar moeten wachten om op te stappen. “De rubberen tegels werden een paar jaar geleden negatief geëvalueerd door onder meer de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk”, zegt schepen van Gelijke Kansen Karim Bachar (SP.A). “Omdat er een alternatief is hebben we hier vanuit gelijke kansen weinig aan toe te voegen.”

Hij verwijst voor de uitvoering naar zijn collega van Openbaar Domein Claude Marinower (Open VLD). “Een tiental jaar geleden waren er op meerdere plaatsen problemen met de tegels in rubber. Door de weersomstandigheden en het intensieve gebruik ontstonden er knelpunten. De tegels begonnen op te krullen of kwamen los, waardoor er struikel- of valgevaar was. Daarom werd een meer duurzaam alternatief uitgewerkt, dat werd aanvaard door de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk.”

Michel Huybrechts, voormalig voorzitter van de Werkgroep Antwerpen Toegankelijk, was betrokken bij de gesprekken over deze tegels. “Het was de stad die de klachten over deze tegels naar voren bracht. Om de discussie te beslechten is voor een compromis gekozen met een vlakke tegel aan het eind van de noppentegels. Een Antwerpenaar met een visuele beperking weet dat. Het blijft wel een gekke situatie, want in het buitenland benijden ze België net voor het gebruik van de rubberen tegels. En het is spijtig dat het overal anders is. Het Antwerps compromis is bovendien in strijd met de Vlaamse richtlijnen en met die van De Lijn.”

Sacha Van Wiele

Bron: Het Nieuwsblad, Wo. 06 Mei 2020, Pagina 1

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Slechts 2 van de 38 haltes van Noorderlijn geschikt voor blinden en slechtzienden08-05-2020 06:05:21
  2. Toegankelijkheid Antwerpse premetrostations krijgt dikke onvoldoende03-06-2018 06:06:07
  3. MIVB opent deuren voor Brailleliga11-06-2017 10:06:10
  4. Traject tram- en premetrolijnen in Antwerpen07-12-2014 06:12:44
  5. Traject tramlijnen in Gent07-12-2014 06:12:13
  6. Tram- en (pre)metrolijnen in Brussel05-11-2014 09:11:15
  7. Palen met brailleschrift primeur voor de kust27-05-2011 12:05:38

Laatst bijgewerkt op 8 mei 2020 – 06:40