Infoborden De Lijn zetten reizigers op verkeerd spoor

In april 2009 was het eindelijk zover. Een glunderende minister Kathleen Van Brempt onthulde het eerste infobord op de Frankrijklei. Het gloednieuwe systeem, een reuzeflatscreen op een hoge paal, zag er indrukwekkend uit. Liefst 65 infoborden werden even later aan de belangrijkste tram- en bushaltes in de stad geplaatst. Bedoeling was dat reizigers op het bord zouden kunnen lezen wanneer een tram of bus aan de halte stopte en of de rit vertraging had. Dankzij een gps aan boord van elk voertuig zou die informatie zelfs meteen op het infobord verschijnen. Maar toen begon de miserie.

“Er waren problemen met dat gps-systeem”, vertelt Nathalie Duerinck, woordvoerder van De Lijn Antwerpen. “De wachttijd die op de borden verscheen, klopte niet met de exacte locatie van de trams en bussen.”

“Dat klopt”, knikt Christian Deleener, woordvoerder bij SPIE, het bedrijf dat de infoborden aan De Lijn geleverd heeft. “Wij hebben die palen overal geplaatst en uitgerust met een flatscreen en software, maar het gps-systeem op de trams en bussen, dat niet bij onze levering hoorde, gaf om een of andere reden meestal foute of helemaal geen info door. Dat probleem oplossen heeft maanden geduurd.”

Simkaart doet het niet

Toch bleven de borden niet naar behoren werken. Aan sommige haltes telde de wachttijd op in plaats van af, zodat het leek of trams en bussen eerder wegreden in plaats van dichterbij te komen. En soms werden de minuten als seconden geteld, waardoor het leek alsof je op een vliegtuig in plaats van op een tram wachtte. Ook de drukknop op de paal voor blinden en slechtzienden, die de info door een automatische stem liet voorlezen, functioneerde niet naar behoren. Wie aan de tramhalte op de Draakplaats de knop indrukte, kreeg de info toegebruld alsof ze uit de luidsprekers op een festivalweide loeide.

“Er scheelde iets aan de simkaarten”, legt Christiaan Deleener uit. “Sommige werkten perfect en andere niet. Een aantal oude simkaarten werd vervangen, maar de nieuwe die – na een wachttijd – door de producent geleverd werden, vielen gewoon uit. Alsof het systeem ze niet herkende. Het is duidelijk dat het probleem veel dieper lag.”

Niet gemaakt voor steden

“Er loopt iets fundamenteel fout met het systeem”, zegt Tom Van Der Vreken, woordvoerder van De Lijn Vlaanderen. “We zoeken nu samen met de leveranciers uit wat de oorzaken zijn. Mogelijk zijn er spanningsproblemen, hapert er iets aan de modem of weigeren een aantal simkaarten nog steeds dienst. Maar ook de radiosignalen van bus of tram naar de centrale en van de centrale naar de infoborden functioneren niet optimaal. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de stedelijke omgeving. Wanneer een tram onder een brug of naast hoge gebouwen rijdt, dan wordt het signaal onderbroken en verschijnt op de flatscreens de dienstregeling in plaats van de exacte tijd.”

“Vooral de gprs-technologie doet moeilijk”, vult Christian Deleener aan. “Gprs werkt als een soort gsm, maar is enkel bedoeld om data of gegevens door te sturen. De technologie is nog nieuw: het is de eerste keer in België dat een stad het gebruikt voor openbaar vervoer. Het systeem was daar nog niet klaar voor. Antwerpen heeft dus een primeur. Maar een primeur lijdt vaak aan kinderziektes. En die zijn we nu aan het oplossen.”

Met man en macht werkt men ondertussen aan het oplossen van alle problemen. Van de 65 infoborden werken er vandaag 43. Maar of de info die daarop verschijnt betrouwbaar is, kan voorlopig niet worden gegarandeerd. Wanneer de infoborden wel optimaal zullen werken, blijft koffiedik kijken.

Daniel CAMPAERT

Bron: Gazet van Antwerpen, 5 augustus 2011

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Weyts wil toegankelijkheid van bushaltes fors verbeteren27-07-2018 05:07:57
  2. Keolis Nederland ondersteunt veilig reizen voor mensen met een (visuele) beperking20-07-2018 06:07:57
  3. “Nu zetten ze de blinden in de regen”13-04-2018 10:04:06
  4. Dankzij deze vinding stapt een slechtziende altijd in de goede bus05-04-2018 07:04:30
  5. Buslijnbordje helpt blinden en slechtzienden30-03-2018 06:03:06
  6. Buslijnbordje voor blinden en slechtzienden11-03-2018 08:03:55
  7. “Nieuwe busterminal op Antwerpse Zuid levensgevaarlijk voor blinden en slechtzienden”05-01-2018 02:01:41
  8. “Toegankelijkheid haltes van De Lijn kan veel beter”04-01-2018 07:01:14
  9. De Lijn – Is mijn halte toegankelijk?22-11-2017 12:11:21
  10. Merendeel bushaltes van De Lijn niet aangepast19-11-2017 05:11:15
  11. Handicap? 5% van bushaltes aangepast voor blinden en slechtzienden19-11-2017 02:11:29
  12. Slechts klein aantal haltes van De Lijn toegankelijk voor mensen met beperking10-08-2017 06:08:55
  13. Beperking? 90% haltes ontoegankelijk10-08-2017 06:08:17
  14. Vlaamse bushaltes zijn te weinig toegankelijk01-04-2017 08:04:18
  15. “Zonder bus geraak ik niet op mijn werk”20-07-2016 07:07:21
  16. Tongeren – Volgende week start herinrichting bushaltes aan Bilzerpoort02-04-2016 08:04:38
  17. Tongeren – Herinrichting bushaltes aan Bilzerpoort start volgende week02-04-2016 08:04:58
  18. Oproep toegankelijkere bus- en tramhaltes27-02-2016 09:02:04
  19. Lanklaar: Bushaltes op Rijksweg beter toegankelijk26-09-2015 12:09:11
  20. Wilfried Vandervelden vindt blindelings zijn weg in de metro van Brussel26-09-2015 12:09:11
  21. Bussen krijgen vrij spel26-09-2015 12:09:11
  22. Lijnspotters helpen 1.250 mindervaliden26-09-2015 12:09:11
  23. 18 busstations krijgen schermen met realtime informatie26-09-2015 12:09:11
  24. Nieuwe liften voor andersvaliden26-09-2015 12:09:11
  25. Geen infopaal aan bushalte Markt Oedelem26-09-2015 12:09:11
  26. “Ik zie dat als een aprilgrap”26-09-2015 12:09:11
  27. Infoborden De Lijn zetten reizigers op verkeerd spoor26-09-2015 12:09:11
  28. MIVB slaat wit uit bij idee om bussen en trams alweer te schilderen26-09-2015 12:09:11
  29. Auditieve en visuele tramhalteaankondiging – Vlaamse Regering : De Lijn start aankoopprocedure 146 trams26-09-2015 12:09:11
  30. Blinde fan van Willy Sommers moet 4 km stappen naar concert in Postel26-09-2015 12:09:11
  31. Fluostickers voor bus en tram26-09-2015 12:09:11
  32. Beringen – Aanleg nieuw busstation van start26-09-2015 12:09:11
  33. Blinde fan stapt 4 km om concert bij te wonen26-09-2015 12:09:11
  34. Kleuren-tv geeft info over bus en tram26-09-2015 12:09:11
  35. Turnhout – Stad maakt openbaar vervoer toegankelijker26-09-2015 12:09:11
  36. Metrostation Diamant in Antwerpen officieel heropend26-09-2015 12:09:11
  37. Slechtzienden niet tevreden met nieuwe look MIVB26-09-2015 12:09:11
  38. Brusselaars mogen metrostations keuren op website26-09-2015 12:09:11
  39. Gent: Tramtunnel aan station zit vol hindernissen26-09-2015 12:09:11
  40. Elk dorp met bus bereikbaar voor mensen met handicap26-09-2015 12:09:11
  41. Toegankelijkheid bushaltes in Neerpelt26-09-2015 12:09:11
  42. Blinde kinderen ontdekken rijtuigen MIVB26-09-2015 12:09:11
  43. Slechtzienden klagen over nieuwe look voertuigen26-09-2015 12:09:11
  44. Hasselt – Actie voor meer toegankelijke bushaltes26-09-2015 12:09:11
  45. “Rooseveltplaats is levensgevaarlijk”26-09-2015 12:09:11
  46. Slechtzienden zien nieuwe MIVB-bussen niet rijden26-09-2015 12:09:11
  47. Trams krijgen koplampen met led-verlichting26-09-2015 12:09:11
  48. Aanpassingen bushaltes en zebrapaden voor blinden in Sint-Andries26-09-2015 12:09:11
  49. Chaos aan tramperrons stationsplein26-09-2015 12:09:11
  50. De Lijn worstelt met nieuwe technologie26-09-2015 12:09:10
  51. Blinden zijn gekant tegen te stille bussen26-09-2015 12:09:10
  52. Gent – Supertrams rijden eind dit jaar op lijn 126-09-2015 12:09:10
  53. QR codes aan de haltes van De Lijn26-09-2015 12:09:10
  54. Tool brengt toegankelijkheid van bus- en tramhaltes in kaart10-07-2015 08:07:40
  55. Slechts 3,5 procent haltes De Lijn toegankelijk voor reizigers met beperking11-05-2015 07:05:11
  56. “Door verdwijnen bus verloor ik mijn vrijheid”20-04-2015 07:04:17
  57. Wat komt na de belbus?29-03-2015 07:03:23
  58. De Lijn: Geen bus meer na 19 uur op zondag17-12-2014 09:12:27
  59. Blinde moeilijk naar verplaatste bushalte29-05-2011 12:05:30
  60. Busstation Dampoort opnieuw in gebruik29-05-2011 12:05:51

Laatst bijgewerkt op 26 september 2015 – 12:25