Een deurbel voor elke handicap

Bron: De Standaard
2 december 2008

Mensen met handicap testen burgemeesters

Hoeveel aandacht besteedt uw gemeente aan de mobiliteit van mensen met een  handicap?  Zijn de cafés toegankelijk?  Is de gemeentelijke website leesbaar voor  slechtzienden?  En luistert uw gemeente naar het advies van gehandicapten?

De Vlaamse Federatie voor Gehandicapten (VFG) neemt de proef op de som.  Morgen,  op de Internationale Dag voor personen met een handicap, krijgen alle gemeenten  een test in de bus, waarmee ze het eigen ‘participatiebeleid’ voor gehandicapten  een score kunnen geven.  Onze redacteur deed zelf de test, in Gent en  Aalst.

De openbare gebouwen in Gent scoren bijna perfect.  Maar een toegankelijk café  vinden, is voor rolstoelgebruikers bijna onmogelijk.

‘Als de stad een straat wil heraanleggen, krijgen we altijd inzage in de  plannen’

GENT

Het stadhuis van Gent is een toonbeeld van toegankelijkheid.  De trappen beletten  personen met een handicap om via de voorkant binnen te gaan, maar aan de zijkant  is er voor hen een aparte ingang.  Aan de deur, die geen drempel heeft, hangen  drie bellen, op aangepaste hoogte: een voor rolstoelgebruikers, een voor  slechtzienden en blinden en een voor slechthorenden en doven.

‘Nog niet zo lang geleden hing hier maar één bel, die bedoeld was voor  rolstoelgebruikers’, zegt Kurt Vanhauwaert (38), die in een elektrische rolstoel  zit.  ‘Maar blinden vonden de bel niet, en voor doven was de intercom nutteloos.  Door het nieuwe systeem kunnen de ambtenaren in het stadhuis gepast reageren.’

‘Voor zulke kleine maatregelen hoeven we gelukkig niet meer te vechten’, zegt  Vanhauwaert.  ‘De stad heeft al elf jaar een adviesraad, waar ook ik in zit.  Er  is ook een gehandicaptencel en een toegankelijkheidsambtenaar.  Zij luisteren  naar ons en doen alles om de stad toegankelijk te maken.  Eén keer per maand komt  de adviesraad samen, en de ambtenaren van de gehandicaptencel zijn daar altijd  bij.’

Soms loopt het nog fout.  ‘Deze zomer hield de stad een tentoonstelling in een  oud postkantoor om de plannen voor de heraanleg van de Korenmarkt voor te  stellen.  Het gebouw had alleen trappen.  Wij hebben toen voor het gebouw actie  gevoerd.  De stad was daar niet goed van, en heeft de tentoonstelling meteen  verhuisd.’

In de Lakenhalen, aan het Belfort, komt er binnenkort een lift, ook op vraag van  de adviesraad.  ‘Tien jaar geleden wilde ik in de Lakenhallen deelnemen aan een  schaaktoernooi’, zegt Vanhauwaert.  ‘Dat kon ik niet, omdat het gebouw niet  toegankelijk was.  De stad zei dat ze er niets aan kon doen, omdat het gebouw een  beschermd monument is.  Maar nu komt er toch een lift.’

Even kijken of het NTG-theater toegankelijk is.  Het Sint-Baafsplein is omzoomd  met blindengeleidetegels, maar de gele strepen op de trappen – voor  slechtzienden – hebben hun beste tijd gehad.  Het hellend vlak voor  rolstoelgebruikers is perfect aangelegd, maar alleen krijg ik de zware deur, die  naar buiten opengaat, niet open.  ‘Dat is wel vaker het probleem met private  gebouwen.’, zegt Kurt.  ‘Ze doen een poging om toegankelijk te zijn, maar doen  dat niet doordacht.  De toegankelijkheidsambtenaar wil de wet laten veranderen,  zodat de stad ook private gebouwen kan verplichten om de nodige aanpassingen  voor mensen met een beperking te doen.  Wij vragen dat al lang.’

Het administratief centrum, aan het Zuid, is ‘een voorbeeld zoals het zou moeten  zijn’, zegt Vanhauwaert.  Met de rolstoel raak je makkelijk binnen via een breed  hellend vlak.  De lift is vrij smal, maar ook voor blinden toegankelijk.  Elke  knop heeft een equivalent in brailleschrift.  Een vrouwelijke stem vertelt op  welke verdieping de lift stopt.

Gent heeft zeker nog knelpunten.  De twee busperrons aan het Zuid, bijvoorbeeld,  zijn niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers.  ‘Wij hebben aan het stadsbestuur  gemeld.  Die gaat dat nu aanpakken.  De stad maakt nog fouten, maar het goede is  dat ze naar ons luistert.  Als ze een straat wil heraanleggen of een openbaar  gebouw wil renoveren, krijgen wij altijd ver van tevoren inzage in de plannen,  zodat we tijdig opmerkingen kunnen maken.  We hebben daar lang voor moeten  vechten, maar vandaag niet meer.’

‘Gent scoort bijna perfect, en krijgt van mij een acht op tien.’  De horeca zijn  de zwakste schakel, vindt Kurt.  ‘In Gent vind je met moeite een café dat voor  rolstoelgebruikers toegankelijk is.  En als je er al binnen kunt, dan kun je niet  naar het toilet.  Er is dus nog veel werk aan de winkel.’

Gekneld tussen quad en melkboer

Putten, scheve trottoirs en onzichtbare wegwijzers: een dagje Aalst is voor elke  persoon met een handicap een klein beetje de hel.

‘Er is geen lift.  Ik zal u moeten dragen.  Maar dat zie ik niet zitten’

AALST

De moeilijke tocht begint bij het stadhuis.  Het hellend vlak naar het onthaal is  steil.  Ik moet te veel kracht zetten, waardoor de voorste wielen van mijn  rolstoel van de grond komen.  ‘Het hellend vlak is een goede inspanning van de  stad, maar een voorbeeld van een eenzijdige beslissing.  Had iemand naar ons  geluisterd, dan was de helling vlakker gemaakt’, zegt Tina Pinxten,  rolstoelgebruikster en voorzitster van VFG Aalst.

Via het middenplein ga ik naar de dienst Bevolking.  Een onpraktisch  kasseihellinkje en een glazen deur die ik zelf moet openduwen, scheiden me van  het portaal.  In de hal staat een tafel tegen de muur, die me de weg naar de  loketten bijna verspert.  Bovendien zijn die veel te hoog.

Het kan nog erger: aan de overkant van het middenplein ligt de dienst Mobiliteit  in een vervallen pand.  Een smalle houten deur en een drempel van twintig  centimeter hoog zijn een onneembare hindernis.  Hulp vragen heeft geen zin, want  in het gebouw leidt alleen een steile houten trap naar waar ik wil zijn.

Om het cultureel centrum te bereiken, moeten we langs een trottoir dat vol met  putten ligt en naar de straatkant overhelt.  Tot overmaat van ramp hebben de  bestelwagen van de melkboer en een quad ons de doorgang onmogelijk gemaakt.  ‘Dat  gebeurt wel vaker in Aalst’, zegt Pinxten, voor wie de slechte staat van de  voetpaden de grootste ergernis is.  ‘Bovendien is de helling om op de voetpaden  te rijden op sommige hoeken zo scherp dat je er gewoon niet op raakt.’

Tina heeft het al vaak aangeklaagd bij de stad, zegt ze.  ‘Maar in Aalst is het  moeilijk om als gehandicapte je stem te laten horen.  Er is geen enkel officieel  overleg tussen de stad en mensen met een handicap.  Ik wil een adviesraad  oprichten, maar de stad vind dat niet nodig.  Zij wil een zorgplatform, waarin  alle sociale groepen zitten.  Maar in zo’n platform duurt het veel te lang voor  wij ons zegje kunnen doen.’

De stad kan maar beter tijdig luisteren, meent Tina.  Want de aanpassingen die  gebeuren, zijn ondoordacht.  Een voorbeeld: het cultureel centrum.  De  parkeerplaats voor rolstoelgebruikers ligt helemaal aan de achterkant, waar geen  aparte ingang is.  De toegang tot de bibliotheek is zelfs gevaarlijk, leert een  test.  Het hellend vlak is veel te steil, en de automatische deur slaat te snel  dicht.  Een eerste keer tegen mijn voorwielen.  Een tweede keer tegen de rug van  mijn occasionele begeleidster.  Alleen de helling weer oprijden is helemaal  ondenkbaar.  Mijn rolstoel valt om.

‘Ik ken een Aalsterse vrouw die een spierziekte heeft, en afwisselend in een  rolstoel zit en met een stok wandelt.  Zij vindt het hier zo erg dat ze naar de  bibliotheek van Gent gaat’, zegt Chris Van Wesemael van de VFG.

Een laatste schrijnende scène maken we mee in de winkelstraat van Aalst.  Casa en  Blokker liggen er in een kelderverdieping, die alleen met trappen te bereiken  is.  ‘Hulp nodig?  Druk hier’, staat er geschreven.  Na drie keer bellen komt een  medewerkster van Casa.  ‘Nee, er is geen lift, ik zal u moeten dragen’, zegt ze.  Maar dat ziet ze niet zitten.  ‘Vorige week zat ik bijna onder een rolstoel.’

Casa en Blokker wijzen met de vinger naar de eigenaar van het pand, die volgens  hen weigert een lift te plaatsen.  Maar die diende dan weer bij de stad een  klacht in tegen de winkeluitbaters, omdat zij weigerden hun zaak op de  gelijkvloerse verdieping te houden.  ‘En de stad?  Die liet begaan.’

Yves DELEPELEIRE

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Essen – Slechtzienden roepen schepencollege tot de orde24-01-2020 07:01:36
  2. Hoe het is om als blinde door Utrecht te lopen04-01-2019 07:01:51
  3. Vlimmeren – Dorp toegankelijker dankzij seniorenraad22-09-2017 01:09:32
  4. Project stichting Toegankelijk Meierijstad: hoe is het om blind te zijn?16-09-2017 07:09:10
  5. Gehandicapten geven Wildlands onvoldoende voor toegankelijkheid18-06-2017 03:06:47
  6. Nijmegen – Wethouder Helmer ervaart zelf hoe het is slechtziend te zijn15-06-2017 10:06:57
  7. Contactgroep blinden en slechtzienden inventariseert knelpunten centra, https://www.youtube.com/watch?v=4Z_CoiFzAXI15-06-2017 10:06:02
  8. Seniorenraad lanceert draaiboek voor knelpuntenwandelingen14-06-2017 03:06:55
  9. “We zullen elk bushokje controleren”15-05-2017 07:05:16
  10. Beerse – Senioren doen knelpuntenaanpak uit de doeken25-09-2016 06:09:56
  11. Toegankelijkheid voor personen met een handicap blijft ondermaats17-09-2016 08:09:16
  12. ‘1000m horden voor mensen met een handicap’17-09-2016 08:09:44
  13. Toegankelijkheid in Leuven25-06-2016 05:06:43
  14. Slechtziende zijn in Beverwijk is geen pretje11-02-2016 09:02:54
  15. Groningen – Hoe moeilijk is het voor een slechtziende om door een drukke binnenstad te lopen?15-10-2015 08:10:55
  16. Terneuzen – Voor blinden loert gevaar op iedere straathoek15-10-2015 08:10:50
  17. Hoe moeilijk is het voor een slechtziende om door een drukke binnenstad te lopen?15-10-2015 08:10:41
  18. Bartiméus in conflict met gemeente Ermelo over uitstallingenbeleid15-10-2015 08:10:59
  19. Toegankelijkheid Boxmeer getest15-10-2015 08:10:15
  20. Ermelo – Beperkten struikelen over obstakels22-09-2015 08:09:57
  21. Minder hindernissen op voetpaden14-09-2015 07:09:48
  22. Emmen en Groningen drama voor blinde en slechtziende12-09-2015 08:09:47
  23. Beerse – Senioren brengen knelpunten in kaart10-09-2015 05:09:25
  24. Centrum Tilburg is een uitdaging voor visueel gehandicapten02-07-2015 09:07:28
  25. Aalst – Inleefwandeling met rolstoel21-06-2015 08:06:49
  26. Bunnik – Openbare weg vol obstakels06-06-2015 07:06:35
  27. Gerry Guldentops: Toegang voor slechtzienden10-03-2015 08:03:35
  28. Amsterdam – ‘Stad ontoegankelijk voor gehandicapten’10-03-2015 04:03:00
  29. Leuven – ‘Red de stoep’ vestigt aandacht op obstakels Bondgenotenlaan18-12-2014 07:12:49
  30. Genk – Adviesraad voor personen met een handicap bestaat 40 jaar19-09-2014 09:09:10
  31. Laakdal – Gemeente richt raad op voor personen met beperking30-05-2014 07:05:15
  32. Willebroek – Te veel obstakels voor blinden en rolstoelen20-05-2014 06:05:09
  33. Red de Stoep weldra ook in Bilzen29-04-2014 12:04:46
  34. Beerse – Knelpunten voor slechtzienden aangepakt08-03-2014 08:03:36
  35. Beerse – Knelpunten worden aangepakt28-02-2014 12:02:42
  36. Fietskaartjes voor de Toegankelijkheid02-10-2013 12:10:00
  37. Duffel – Op zoek naar G-spots in centrum20-09-2013 06:09:50
  38. Beerse – Senioren lijsten obstakels voor slechtzienden op06-09-2013 06:09:36
  39. Beerse – Seniorenraad toont gemeentebestuur knelpunten die verbeterd kunnen worden06-09-2013 05:09:27
  40. ‘Hoe moet een blinde de supermarkt vinden?’05-07-2012 06:07:07
  41. Video: Blind stoklopen door burgemeester Vught21-03-2012 12:03:41
  42. Video: Braillepamflet voor wethouder zorg & welzijn21-03-2012 08:03:19
  43. Burgemeester ervaart (on)toegankelijkheid Amsterdam01-03-2012 08:03:53
  44. Bilzen: Toegankelijke voetpaden voor iedereen25-11-2011 04:11:32
  45. Haarlemmermeer: Gemeente wil knelpunten toegankelijkheid gehandicapten oplossen23-11-2011 06:11:13
  46. Rondje Pernis mét beperking30-10-2011 07:10:57
  47. Zevenbergen – Inventarisatie obstakels voor gehandicapten27-10-2011 02:10:23
  48. Willebroek: Te veel obstakels voor rolstoelgebruikers27-09-2011 07:09:53
  49. Blindenvereniging organiseert obstakelwandeling ‘in het donker’05-06-2011 11:06:55
  50. Gehandicapten leren validen omgaan met beperkingen05-06-2011 11:06:57
  51. Kruip in een rolstoel of zoek blind een pint05-06-2011 10:06:49
  52. Blinden helpen mee aan obstakelvrij centrum Hulst05-06-2011 07:06:16
  53. Toegankelijkheid WGF getest05-06-2011 06:06:01
  54. “Heist-Centrum is gevaarlijk voor blinden”05-06-2011 06:06:07
  55. Een deurbel voor elke handicap29-05-2011 05:05:42
  56. NVBS tevreden na inspectietocht door Laren29-05-2011 05:05:47
  57. Winkeliers moeten drempel verlagen voor gehandicapten29-05-2011 05:05:53
  58. Mechelen: Jarige adviesraad voor mensen met aan handicap blaast 10 kaarsjes uit29-05-2011 05:05:22
  59. Hasselt – Globaal plan toegankelijkheid29-05-2011 05:05:05
  60. Studie over toegankelijkheid binnen Grote Ring29-05-2011 05:05:59
  61. “Kleuren zijn belangrijk”29-05-2011 01:05:06
  62. “Staph” registreert al wandelend hindernissen29-05-2011 01:05:28
  63. Blinden vinden de weg dankzij reliëftegels29-05-2011 12:05:10
  64. Personen met handicap brengen knelpunten in kaart29-05-2011 12:05:13
  65. Actie Toegankelijkheid in Herenthout legt knelpunten bloot29-05-2011 12:05:47
  66. Jeugd test toegankelijkheid openbare plaatsen Turnhout29-05-2011 12:05:51
  67. Eén op tien Vlamingen minder mobiel29-05-2011 12:05:45
  68. Geblinddoekte politici ondervinden zelf hoe (on)toegankelijk de Oostendse binnenstad is29-05-2011 12:05:49
  69. Stieven is de tel van valpartijen kwijt29-05-2011 12:05:50
  70. Tienen maakt kennis met zwakke plekken28-05-2011 11:05:00
  71. ‘Zelfs geuren bieden een houvast’28-05-2011 11:05:21
  72. Geblinddoekt door Hoboken wandelen” is een ramp zonder begeleider”28-05-2011 02:05:29
  73. Knelpuntenwandeling drukt beleid met neus op feiten28-05-2011 02:05:04

Laatst bijgewerkt op 13 november 2014 – 05:58