De klank van de stad maakt de ziel amoureus

Het Gentse stadsmuseum STAM opent vandaag de deuren en pakt onder meer uit met de expo ‘Belichte Stad’. Voor de bijbehorende catalogus ging Erik Raspoet op stap met de nagenoeg blinde Jempie Vermeulen en leerde dat je leven en licht in de stad ook kunt ruiken, voelen en proeven.

De dag begint met een dubbele ristretto, rechtopstaand te savoureren aan een stalletje in de stationshal. Hoeveel forenzen zouden dit moment niet koesteren? Vier centiliter vloeibaar genot, vijf minuten pas op de plaats in de ratrace. Maar voor Jempie Vermeulen heeft dit ritueel een extra betekenis. “Zo’n oponthoud is ideaal om te acclimatiseren”, zegt hij. “Met die koffie koop ik tijd om de ruimte op me te laten inwerken. Op die manier kan ik me beter oriënteren.”

Niet dat het vandaag nodig is. Leer hem Gent Sint-Pieters kennen. De met faience betegelde tunnel onder de sporen, de neogotische lokettenzaal: ettelijke keren is hij er door gelopen. In zijn eentje, beurtelings rechts en links tikkend met de telescopische stok die hem als een verkenner voorafgaat. Te oordelen naar de verbaasde reacties van sommige forenzen blijft het een prestatie. Maar Jempie heeft geen last van hun starende blikken. Passanten? Hij doet er wel eens zijn voordeel mee. “Ik ben dol op reizigers met wieltjes”, zegt hij. “Rolkoffers, vouwfietsen of kinderbuggy’s, het maakt mij niet uit. Het geluid van die wieltjes, dat is voor mij wat het spoor is voor de tram. Ik hoef het maar op te pikken en te volgen, het is alsof ik naar de uitgang word gedragen. Om dezelfde reden ben ik een groot voorstander van goed geparfumeerde vrouwen.” Spoorwijzigingen en vertragingen galmen door de stationshal. Grote ruimtes verraden zichzelf, daar is geen kunst aan. Maar zijn radar pikt nog andere signalen op. “Luchtstromen”, zegt hij. “Uit tocht kun je veel leren. Ik voel dat er hier naast de grote entree nog twee laterale gangen zijn. Al bij al kan ik me deze ruimte behoorlijk goed voorstellen.”

Urban jungle

Strikt genomen is Jempie niet blind maar slechtziend. “Ik heb nog een impressie van licht”, zegt hij. “Ik merk het verschil tussen dag en nacht. Maar veel helpt dat niet, want ik kan die prikkels niet identificeren. Soms is het meer last dan baat. Fel licht brengt me in de war, dat probeer ik te vermijden. Het krieken van de dag en de avondschemering zijn mijn favoriete momenten, dan is er wel licht maar geen zon. Erg rustgevend vind ik dat.” We lopen het station uit. Het is tijd voor een sigaret, nog zo’n ritueel dat de rest van de dag zal ritmeren. Jempie tikt een paar keer op het arduin van het bordes en kijkt fronsend naar de onzichtbare luifel hoog boven zijn hoofd. “Kan het dat we onder een soort overkapping staan?”, vraagt hij. “Dat is dan nieuw voor mij. Ik heb het alleszins nooit eerder gevoeld. Glas zeker? Dacht ik het niet. Glas, dat geeft altijd een bijzondere echo.” De sigaret is een peuk geworden, we kunnen aan onze missie beginnen. Jempie is de gids, wij dienen hem tot klankbord. Was het niet van die witte stok, niemand zou een visuele handicap vermoeden. Hoe zijn blik trefzeker de juiste richting vindt wanneer hij uitwijdt over het prachtige monument op het stationsplein. “Van Paul Van Gijsegem”, zegt hij, waarmee zijn gidsbeurt een toeristische wending neemt. “Ik ken hem onrechtstreeks, ik heb al veel van zijn werken mogen betasten. Van Gijsegem is een uitstekende beeldhouwer.”

De stoepstenen van de Plateaustraat liggen er schots en scheef bij, belopen door generaties van studenten. Behoedzaam laveert Jempie langs vuilnisbakken, parkeermeters en lukraak gestalde fietsen, zijn stok is nu de machete waarmee hij zich een weg door de urban jungle baant. Na de gestage klim houdt hij halt. Hij kijkt om zich heen, laat de omgeving op zich inwerken. Dat aan de overkant een steil aflopende zijstraat aftakt, dat heeft hij weer feilloos aangevoeld. “Dankzij de luchtstroom en het geluid van de auto’s”, zegt hij. “Je moet niet blind of slechtziend zijn om dat te voelen. Iedereen kan het, maar de meeste mensen vangen die prikkels niet op omdat ze zich volledig op hun gezichtsvermogen verlaten. Ze zijn ziende blind, zonder het zelf te beseffen.”

Rijk der zinnen

We bevinden ons ter hoogte van het Instituut voor Ingenieurswetenschappen, onder studenten algemeen bekend als ‘de Plateau’. Hebben grote gebouwen een aura? Jempie is hier nooit eerder geweest, maar niemand moet hem vertellen dat hij in de schaduw van een reusachtig complex staat. Gretig betast hij de zware gevelstenen, het pantser van de neoklassieke kolos. Studenten lopen af en aan, de poort staat uitnodigend open. Jempie wordt letterlijk naar binnen gezogen, zoals een ruimteschip door een zwart gat in een slechte sf-film. “Ik ben nogal nieuwsgierig”, geeft hij toe. “Geen gebouw is taboe als ik in de stad rondloop. Architectuur is trouwens een van mijn dada’s. Vrienden weten het: als ik bij hen over de vloer kom, begin ik meteen hun huis te verbouwen. Eerst probeer ik me de volumes voor te stellen. Of een ruimte vierkant, rechthoekig of eerder rond is, dat voel ik zelf wel. Zodra ik alles in me heb opgenomen, ga ik aan de slag. Zou die trap niet beter in de hoek komen? En die muur, kan die niet gesloopt worden? Het is maar spielerei, de uitvoerbaarheid van mijn suggesties heeft geen belang. Soms zou ik ook steden willen verbouwen. Een ruimte zoals het Zuidplein, dat moet toch beter kunnen. Maar het wil niet goed lukken met dat verbouwen. Een stad is veel complexer dan een huis, ik mis het overzicht om me als stedenbouwkundige uit te leven.”

Nieuwsgierigheid loont, binnen wacht hem het rijk der zinnen. Mooi om te zien: Jempie die zich aan de ruimte overgeeft. Hoe hij door de knieën gaat om de mozaïektegels te voelen. Hoe hij de akoestiek van de aula proeft. Niet alleen door subtiele tikjes met de stok uit te delen, maar ook door het produceren van klok- en keelgeluidjes. Echolocatie, ook vleermuizen maken er gebruik van. “Dit is genieten”, zegt hij. “Het is hier rustig en veilig, ik kan volledig opgaan in de waarneming. Buiten, in het stadsleven, lukt dat niet. Zelfs al ken ik de weg van haver tot gort, dan nog moet ik voortdurend alert zijn. Je moet op het verkeer letten, obstakels vermijden en oppassen dat je niet van de stoeprand glijdt en je voet omslaat. Erg vermoeiend allemaal, het vergt veel concentratie. Pas op, ik loop graag in mijn eentje door de stad. Gewoonlijk heb ik dan mijn mp3-lezer op zak, er staan wel dertig titels op. Boeken zijn mijn bondgenoten als ik de stad induik. Ze zijn ideaal om de vele wachttijden te doden waarmee je als slechtziende te maken krijgt, en ze vormen goed gezelschap wanneer ik in mijn eentje een terrasje doe. Maar soms vind ik het fijn om me te laten gidsen. Niets zaliger dan in goed gezelschap een museum bezoeken. Zelfstandigheid is een mooie deugd, maar we moeten realistisch blijven. In de stad is veel informatie die alleen zienden voor ons kunnen ontsluiten.”

Hij proeft de echo in de gang naar de auditoria. Ooit schrijft hij er een boek over. Jempie en het materialisme, de titel staat al vast. Boomse baksteen, kiezelsteen, borduursteen, arduin, marmer, riooldeksels met en zonder ribbels, stalen en betonnen verlichtingspalen. Elk materiaal, al die verschillende vezels die samen het stadsweefsel vormen, heeft zijn eigen identiteit. “Een van mijn favoriete plekken is de Sint-Hubertusgalerij in Brussel”, zegt hij. “Hoe het marmer daar glad is geworden van de voetstappen, dat is mooi om te voelen. En dan het geluid van de stemmen die tegen de gevels en het glazen dak weerklinken, prachtig gewoon. Het Centraal Station in Antwerpen vind ik dan weer een draak van een gebouw. Te veel beton en te groot, ik loop er altijd verloren.”

De stok wordt tijdelijk opgeborgen. Begeleid wandelen, dat schiet beter op en vergt minder inspanning. Hij legt een hand op mijn schouder, dan hoef ik niet voortdurend te waarschuwen voor obstakels en is er gelegenheid om echt te praten. Hoe hij de stad ervaart? “Als een puzzel”, antwoordt hij na lang nadenken. “Het zijn altijd stukjes van de stad die ik verken. Die staan los van elkaar, maar soms ontdek je bij toeval dat twee stukken in elkaar passen. Je gaat ook bewust op zoek naar verbindingen, een tram- of buslijn kan volstaan om stadsdelen aan elkaar te linken. In feite bouw je in je hoofd een virtuele stad. Er zijn natuurlijk barrières waar je niet overheen raakt, moeilijke kruispunten of drukke invalswegen. De puzzel raakt dus nooit af, maar dat hindert niet. Ik koester niet de ambitie om een stad van a tot z te leren kennen. Dat zal me toch nooit lukken, want ik kan me geen voorstelling maken van de stad in haar totaliteit. Ach ja, dat is een beperking waar ik mee moet leven. Dat belet niet dat ikzelf af en toe voor gids speel in een stuk van de stad dat ik goed ken. Hier moeten we linksaf, zeg ik dan, want daar is een leuk café. En daar, op de pleintje wat verderop, is een fijne bank om uit te rusten. Mijn gezelschap is daar altijd van onder de indruk. Ik geef toe dat ik dan binnenpret voel.”

Hij neemt het woord vaak in de mond. Geluidsbeeld, het moet een cruciaal begrip zijn in zijn beleving van de polis. Iedere stad, ja zelfs iedere wijk en iedere straat, heeft een eigen geluidsbeeld. “Het is een gelaagd begrip”, legt hij uit. “Het gaat natuurlijk in de eerste plaats om geluid. De manier waarop water bruist, stroomt of klatert, de weerkaatsing van stemmen tegen gevels, dat is overal verschillend. Maar ik versta onder geluidsbeeld ook de sfeer die op een plek hangt. Voel ik er me veilig? Is het een vriendelijke plek of ervaar ik agressie? Dat is een erg wisselvallig gegeven. Dezelfde plek ‘s middags of ‘s avonds, dat kan een wereld van verschil uitmaken. Drukke plekken met veel volk probeer ik te vermijden, dat komt bedreigend over. Tenminste als ik alleen ben, want in gezelschap stort ik me graag in de drukte. Veel hangt ook af van het seizoen. De winter maakt alles groter omdat het geluid dan verder draagt. De zomer, met zijn bomen in het groen die het geluid als een tapijt dempen, roept meer intimiteit op.”

Hij steekt een sigaret op. “Slechte gewoonte”, geeft hij zelf toe. “Mijn reukzin raakt erdoor afgestompt. Goed geparfumeerde vrouwen in het station ruik ik nog wel, net zoals mannen overigens. Maar er zijn subtiele toetsen die me ontgaan. Geuren zijn nochtans belangrijk als ik op verkenning ga in de stad. Plekken zoals de Visserij en de Oude Beestenmarkt in Gent, die herkende ik vroeger aan de geur en de geluiden van de mensen. Ook op Linkeroever in Antwerpen hangt een heel eigen sfeer. Het zoemt er van de activiteit, je kunt de petrochemie letterlijk ruiken. Ik heb heel wat afgereisd. Van sommige steden heb ik een zeer helder geluidsbeeld. Praag met zijn bruggen over de Moldau, zijn grote gebouwen, zijn binnenkoeren en zijn overdekte gaanderijen. Venetië, waar je overal het water kunt horen en ruiken, waar je straatstenen en gevels kunt aftasten, zonder gehinderd te worden door auto’s of brommers. Ook Parijs is uniek. De boten op de Seine, de ambiance in de bistro’s, dat is nergens mee te vergelijken. Natuurlijk is er ook de factor ‘taal’. Taal is erg bepalend voor het geluidsbeeld van de stad. De gesprekken die je in Brussel opvangt, klinken heel anders dan in Gent of Antwerpen. Je voelt meteen dat je in een kosmopolitische stad bent.”

Zo ziet dus zijn stad eruit: een puzzel met gaten, waarvan de verschillende stukken associaties met geluiden, geuren en sfeer oproepen. “Niet helemaal”, corrigeert hij. “Naarmate je een plek beter kent, wordt het beeld concreter. Een leuk terrasje, een bruine kroeg, een bank aan het water, dat geeft kleur aan mijn stad. Veel hangt ook van het gezelschap. Bij sommige plekken wordt het beeld vooral bepaald door de mensen met wie ik ze heb bezocht.”

levenslange verslaving

Op het binnenplein van de prachtige Sint-Pietersabdij slaat hij ons nogmaals met stomheid. Dat hij de ruimte accuraat als ‘vierkant’ duidt, mag ons niet meer verbazen. Maar frappant is de manier waarop hij het plein diagonaal oversteekt. Het is de kortste weg naar de achterpoort die uitgeeft op een van de minst bekende parkjes van Gent. “Ik kan met mijn stok precies voelen hoe ik moet lopen”, zegt hij. “Er is hier veel passage, dat merk ik aan de begroeiing. Overal schiet het gras op tussen de kasseien, alleen het traject tussen de twee poorten ligt er kaal bij.” Hij neemt onze complimenten met een grijns in ontvangst. “Om eerlijk te zijn”, voegt hij eraan toe, “de tocht en de stemmen van tegenliggers hebben me ook geholpen.”

Jempie is geen tree hugger. Hij omhelst de bomen niet, maar laat zijn hand wellustig over hun stam, takken en bladeren glijden. Vormen verkennen, het is een levenslange verslaving. Over natuur in de stad heeft hij nochtans gemengde gevoelens. “Ik hou erg van groen”, zegt hij. “Maar stadsparken zijn aan mij niet besteed. Mijn blinden-gps werkt er niet, er zijn geen herkenningspunten, de grond waarop je loopt, vertoont geen structuren zoals stoepranden waarmee je je kunt oriënteren. Alleen als ik in gezelschap ben, waag ik me in een park.” Genieten vanaf de zijlijn kan wel. Het grasland voor onze voeten loopt steil af naar de oever van de Lieve. Het is een prachtige dag. De zon breekt door de wolken, in de verte houdt een klokkentoren ons bij de tijd. Jempie blijft minutenlang staan, de ogen gesloten. “Ik voel de openheid van het landschap voor me”, zegt hij. “Het is alsof ik de leegte kan absorberen. Dit is een heel intense ervaring.”

Op een bank aan de Lievekaai zetten we een punt achter onze expeditie. De zon schittert, maar het deert Jempie niet. “Licht”, mijmert hij. “Voor mij is dat in de eerste plaats warmte. Ik kan me daar in koesteren, zeker als ik aan de rand van het water zit. Het brengt me bijna in een roes.”

Erik RASPOET

Bron: De Morgen, 9 oktober 2010

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Geen enkel openbaar gebouw écht toegankelijk11-11-2019 07:11:13
  2. Leuven – “Werken aan station onveilig voor slechtzienden”16-08-2019 06:08:44
  3. Ukkel – Gemeente deelt boetes uit voor foutgeparkeerde steps24-07-2019 07:07:06
  4. Hooglede – Onthaalpaviljoen onvoldoende toegankelijk voor slechtzienden: subsidies op de helling24-07-2019 07:07:08
  5. Kijk uit, daar zoemt een wagen07-07-2019 06:07:28
  6. Brugge – Geluidsbakens maken slechtzienden wegwijs aan station01-07-2019 06:07:49
  7. Brugge – Geluidsbakens van 30.000 euro gidsen slechtzienden aan achterkant station28-06-2019 05:06:46
  8. Aarschot – Slechtziende jongere luidt alarmbel over staat van wegen18-06-2019 06:06:25
  9. Dylan (24) maakt stickers om fietsers te waarschuwen voor blinden die oversteken14-06-2019 06:06:02
  10. Nu al wildgroei. En dan moet Felyx nog komen07-06-2019 06:06:19
  11. Nieuwe wegcode: Geef voetgangers prioriteit25-05-2019 05:05:06
  12. ‘Slimme witte stok’ maakt obstakels en water zichtbaar voor blinden30-04-2019 06:04:26
  13. Zienden weten vaak niet waar die ribbels voor zijn’26-04-2019 06:04:11
  14. (On)toegankelijkheid van mensen met een visuele beperking in de openbare ruimte15-04-2019 06:04:20
  15. ‘Meer aandacht voor geleidelijnen blinden in de stad’15-04-2019 06:04:55
  16. Blinden vragen begrip voor vrije geleidelijnen15-04-2019 06:04:59
  17. Een simpele treinreis is voor veel blinden een hindernisbaan13-04-2019 01:04:45
  18. Brugge – Betonblokken aan station vervangen door paaltjes11-03-2019 06:03:13
  19. Trein in Groot-Brittannië – Passagiers met beperking boeken rit via stembediening04-03-2019 08:03:16
  20. ‘Alsof je in een doolhof loopt’, Eike Smit is blind en strijdt voor stoeprandjes en geleidelijnen21-02-2019 09:02:08
  21. ‘Centrum Etten-Leur is onveilig voor blinden en slechtzienden’29-01-2019 08:01:28
  22. De handicap van het openbaar vervoer12-01-2019 07:01:14
  23. Hoe het is om als blinde door Utrecht te lopen04-01-2019 07:01:51
  24. Gezien: steps belemmeren blinden04-01-2019 07:01:29
  25. Gehandicapte praat voortaan mee over toegankelijkheid Arnhemse nieuwbouw04-01-2019 08:01:58
  26. Politiek overweegt pratende trams om visueel beperkten te helpen22-12-2018 07:12:15
  27. Brusselse Taxibus voor mensen met een handicap rijdt ook op zon- en feestdagen22-12-2018 07:12:28
  28. Arnhemse Standaard Toegankelijkheid22-12-2018 07:12:46
  29. Infoschermen bussen De Lijn werken al tien jaar niet15-12-2018 08:12:36
  30. Antwerpen – “In de binnenstad zijn de stoepen te smal, de drempels te hoog en de hellingen te steil”06-12-2018 08:12:36
  31. Carl Asaert (74) is ‘Sjoe van Antwerpen’06-12-2018 08:12:28
  32. Breda ‘meest toegankelijke’ stad van Europa06-12-2018 08:12:28
  33. Brugge – Betonblokken aan station maken plaats voor paaltjes01-12-2018 06:12:25
  34. Over zwakke weggebruikers24-11-2018 11:11:19
  35. Valysreizigers krijgen meer kilometers23-11-2018 07:11:39
  36. Jonge uitvinders tonen creaties: “Ik wil mensen helpen met mijn uitvindingen”21-11-2018 07:11:08
  37. Rijbewijs: autorijden en slechtziendheid17-11-2018 08:11:33
  38. EU doet het weer: Elektrische auto’s moeten verplicht meer lawaai maken17-11-2018 07:11:35
  39. Elektrische auto’s moeten vanaf juli klinken als benzine- of dieselmotor17-11-2018 07:11:23
  40. Debby voortaan met lichtgevende blindengeleidestok over straat na aanrijding16-11-2018 08:11:27
  41. Campagne moet meer aandacht besteden aan blinden in Fryslân16-11-2018 07:11:46
  42. Parkeerapp spoort 1.382 ongeldige gehandicaptenkaarten op10-11-2018 07:11:14
  43. Fraude met gehandicaptenkaart binnenkort overal in België snel detecteerbaar met app10-11-2018 07:11:11
  44. Eindelijk: een lichtgevende blindengeleidestok09-11-2018 09:11:53
  45. Fraude met gehandicaptenkaart voortaan overal detecteerbaar met app08-11-2018 06:11:20
  46. Elektrische wagens zijn te stil en dus wordt een kunstmatig motorgeluid verplicht05-11-2018 06:11:00
  47. Elektrische auto’s moeten vanaf juli klinken als benzine- of dieselmotor01-11-2018 07:11:24
  48. Slimme handschoen biedt visueel beperkten sociale vrijheid30-10-2018 06:10:34
  49. Blind in het verkeer24-10-2018 06:10:21
  50. Blinden willen assistentie in hele ov19-10-2018 04:10:33
  51. Sint-Huibrechts-Lille – Blindengeleidetegels voor betere toegankelijkheid16-10-2018 06:10:44
  52. IJsselmonde – Visueel beperkt gaat niet onopgemerkt15-10-2018 09:10:28
  53. De I-Cane Mobilo®2.115-10-2018 04:10:25
  54. Nieuwe doorbraak in slimme taststok voor blinden en slechtzienden15-10-2018 04:10:18
  55. Kampen – Wethouder Van der Sloot: ‘Dit is eng’15-10-2018 04:10:41
  56. Extra geluid I-PACE bij lage snelheid13-10-2018 06:10:27
  57. Jaguar maakt elektrische I-Pace veilig voor blinden13-10-2018 06:10:35
  58. Op 15 oktober is het de internationale Dag van de Witte Stok13-10-2018 06:10:13
  59. Utrecht wil blindengeleidestrook beter visualiseren13-10-2018 06:10:02
  60. Sint-Truiden – Drukke kruispunten krijgen ratelklikkers01-10-2018 06:10:22
  61. Blaasveld – Rateltikker zorgt voor veiligere oversteek29-09-2018 07:09:34
  62. Vereniging voor blinden vreest komst elektrische bus19-09-2018 06:09:53
  63. Trea raakte zwaargewond door een appende fietser: ‘Hij dacht dat hij recht fietste’18-09-2018 09:09:10
  64. Den Haag – Slechtzienden missen de rateltikkers15-09-2018 07:09:49
  65. EU-wetgeving maakt geluid elektrische auto’s verplicht29-08-2018 06:08:26
  66. Brailleschrift te ouderwets26-08-2018 07:08:16
  67. Blinden hebben moeite met shared space26-08-2018 07:08:18
  68. Syntus Utrecht en WeHelpen willen goede mobiliteit voor iedereen13-08-2018 06:08:51
  69. ‘Shared space crime voor visueel beperkten’11-08-2018 05:08:44
  70. Weyts wil toegankelijkheid van bushaltes fors verbeteren27-07-2018 05:07:57
  71. Voelbare kaart Noord/Zuidlijn voor reizigers met een visuele beperking26-07-2018 05:07:37
  72. 70 extra toegankelijke lijnen voor minder mobiele reizigers26-07-2018 05:07:23
  73. Voor mensen met een visuele beperking: entreemat SPIN® SAFE20-07-2018 06:07:09
  74. Keolis Nederland ondersteunt veilig reizen voor mensen met een (visuele) beperking20-07-2018 06:07:57
  75. ‘Ook blinden willen in Etten-Leur zelfstandig van A naar B’18-07-2018 06:07:50
  76. Emco Benelux brengt entreemat voor visueel beperkten10-07-2018 06:07:05
  77. Verbeteringen mogelijk voor mensen met een visuele beperking04-07-2018 09:07:01
  78. Toegankelijkheid Antwerpse premetrostations krijgt dikke onvoldoende03-06-2018 06:06:07
  79. Blinden en slechtzienden checkten de blindengeleidelijnen24-05-2018 09:05:15
  80. Leidseplein alsnog aangepast voor blinden en slechtzienden20-05-2018 08:05:53
  81. ProRail installeert duurzame led-lampen op stations02-05-2018 12:05:18
  82. Uitgescholden en omver gereden29-04-2018 07:04:17
  83. Slechtziende Falco wil af van afvalzakken en fietsen op geleidelijnen14-04-2018 11:04:22
  84. Nijmegen – Meer toezicht op versperren geleidelijnen14-04-2018 12:04:52
  85. “Nu zetten ze de blinden in de regen”13-04-2018 10:04:06
  86. Utrecht – “Zet geen fiets of loempiakar op blindengeleidelijn”12-04-2018 10:04:12
  87. Voetbalrobot wordt blindengeleidehond12-04-2018 09:04:54
  88. Reusel – Slechtziende Matt Smit uit Reusel kan (straks) weer oversteken06-04-2018 07:04:51
  89. Dankzij deze vinding stapt een slechtziende altijd in de goede bus05-04-2018 07:04:30
  90. Mensen, wees alert en blijf vriendelijk tegen visueel beperkten03-04-2018 07:04:32
  91. Buslijnbordje helpt blinden en slechtzienden30-03-2018 06:03:06
  92. Nathalie’s wens: roep voor slechtzienden om in welke tram zij zitten22-03-2018 09:03:29
  93. Nauwkeurige en toegankelijke gps op komst in 201816-03-2018 09:03:16
  94. Slimme witte stok ziet obstakels op de weg11-03-2018 08:03:29
  95. ‘Slimme witte stok’ maakt obstakels en water zichtbaar voor blinden09-03-2018 08:03:16
  96. Aantal rateltikkers aan kruispunten langs gewestwegen neemt geleidelijk toe: nu ook Balen en Mol06-03-2018 09:03:05
  97. Veilig groen voor iedereen!!!06-03-2018 09:03:13
  98. Geleidelijnen voor slechtzienden in Haags openbaar vervoer nog niet op orde22-02-2018 10:02:41
  99. Brugge – Geluidsbakens verhogen veiligheid voor slechtzienden op open vlakte10-02-2018 09:02:41
  100. Purmerend – Levensgevaarlijke situaties voor blinden: “Moet als de donder wat aan gebeuren”10-02-2018 09:02:35
  101. Amsterdam – Zelfs politie ziet blindegeleidestroken over het hoofd: ‘Iedereen doet maar wat’05-02-2018 06:02:30
  102. Berlaar/Heikant – Rateltikker aan verkeerslichten30-01-2018 08:01:47
  103. Noord-Holland investeert in bushaltes voor iedereen30-01-2018 08:01:38
  104. Meer regels voor vliegen met hulphond na incidenten24-01-2018 08:01:29
  105. Alsnog rateltikkers aan Weerter Bassin19-01-2018 01:01:11
  106. Sprang-Capelle – ‘Ongelukkig gekozen’ oversteek voor slechtzienden wordt aangepast12-01-2018 09:01:57
  107. ‘Ongelukkig gekozen’ oversteek voor slechtzienden in Sprang-Capelle wordt aangepast11-01-2018 04:01:27
  108. Zelfrijdende valies volgt spoor van eigenaar11-01-2018 01:01:17
  109. Obstakel challenge met de Ultracane,09-01-2018 03:01:33
  110. “Nieuwe busterminal op Antwerpse Zuid levensgevaarlijk voor blinden en slechtzienden”05-01-2018 02:01:41
  111. “Toegankelijkheid haltes van De Lijn kan veel beter”04-01-2018 07:01:14
  112. De virtuele geleidelijn15-12-2017 10:12:59
  113. Witte stok: Redenen voor gebruik voor visueel gehandicapten08-12-2017 06:12:42
  114. Strepen in centrum Oss dirigeren fietsers op strook voor blinden07-12-2017 10:12:57
  115. Zichtbaar Veldhoven blij dat ze gezien én gehoord wordt04-12-2017 11:12:37
  116. Hernieuwing abonnementen van De Lijn22-11-2017 05:11:56
  117. Damster blinden en slechtzienden balen: ‘Dit moet gewoon zo snel mogelijk klaar zijn’22-11-2017 05:11:37
  118. Blinde drieling kan ‘zien’ dankzij camerabril22-11-2017 12:11:54
  119. De Lijn – Is mijn halte toegankelijk?22-11-2017 12:11:21
  120. Deventer – Slechtzienden in het verkeer20-11-2017 10:11:25
  121. Merendeel bushaltes van De Lijn niet aangepast19-11-2017 05:11:15
  122. Handicap? 5% van bushaltes aangepast voor blinden en slechtzienden19-11-2017 02:11:29
  123. Tikkende verkeerslichten moeten in Vlissingen blinden beter over straat helpen18-11-2017 12:11:12
  124. Blinde man op zoek naar reddende engel nadat hij op het nippertje ontsnapt aan botsing met trein16-11-2017 11:11:04
  125. Nieuwe app Envision AI kan bijna alles wat dure camera ook kan15-11-2017 05:11:20
  126. Veel mis bij speciaal vervoer PlusOV15-11-2017 02:11:06
  127. Toegankelijkheid van treinstations blijft probleem15-11-2017 09:11:07
  128. Indoor navigatie biedt kansen voor mensen met een visuele beperking09-11-2017 04:11:52
  129. Blinden kunnen ‘zien’ met geluid08-11-2017 09:11:06
  130. Nederland – Alle stations toegankelijk voor blinden en slechtzienden08-11-2017 09:11:40
  131. Deze bril analyseert emoties voor blinden06-11-2017 08:11:41
  132. Ook blinde kan nu uit de voeten op station01-11-2017 11:11:03
  133. Rotterdam Centraal (net niet) geschikt voor blinden01-11-2017 09:11:40
  134. Alle Nederlandse stations toegankelijk voor blinden en slechtzienden31-10-2017 10:10:49
  135. Zaanstad – PvdA bezorgd over veiligheid van slechtziende en langzame voetgangers30-10-2017 10:10:23
  136. Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinde en slechtziende reizigers30-10-2017 02:10:25
  137. Nissan vervangt motorgeluiden door ‘liedje’ in elektrische auto’s25-10-2017 11:10:05
  138. Dankzij dit project op de Dutch Design Week kan een blinde straks het verkeer regelen20-10-2017 10:10:29
  139. Hoe kunnen blinde mensen toch ‘zien’ met klikgeluiden?20-10-2017 09:10:16
  140. Topper op blindenbeurs: camerabril die krant voorleest en zegt wie voor je staat19-10-2017 05:10:11
  141. Knelpunten parkeren fietsen Assen: te weinig rekken, lukraak en op blindenstrook18-10-2017 05:10:31
  142. Odisee-studenten ontwikkelen slimme blindegeleidestok18-10-2017 08:10:19
  143. “Dit kan leven van blinden drastisch veranderen”16-10-2017 08:10:41
  144. Voelen dat iemand glimlacht: prototype ‘emotie-fluisteraar’ te zien tijdens Graduation Show DDW16-10-2017 08:10:00
  145. Vier jaar cel voor vrijwel blinde Tilburger die vriendin bijna dood sloeg16-10-2017 08:10:33
  146. Studenten ontwerpen ‘slimme’ blindengeleidestok16-10-2017 06:10:52
  147. Video: Zo steken blinden een drukke weg over14-10-2017 07:10:40
  148. Blinden in Stad willen gezien worden13-10-2017 07:10:02
  149. Blindenstok uitsteken werkt lang niet altijd meer: ‘Wil ik oversteken, geeft hij weer gas’13-10-2017 07:10:46
  150. Verkeerscampagne voor blinden: ‘Je voelt je ontzettend kwetsbaar’13-10-2017 07:10:51
  151. Odisee-studenten ontwikkelen ‘slimme’ blindengeleidestok13-10-2017 07:10:02
  152. 1 op de 3 blinden en slechtzienden voelt zich onveilig bij oversteken13-10-2017 05:10:31
  153. Les in Lochem leert: Vooral fietsers negeren witte blindenstok13-10-2017 05:10:09
  154. Stop voor de witte stok! Altijd…..13-10-2017 05:10:22
  155. Verkeer nog vaak probleem voor slechtziende13-10-2017 06:10:30
  156. ‘Mijn goede vriend’12-10-2017 08:10:29
  157. Altijd stoppen voor de witte stok (+video)11-10-2017 08:10:19
  158. Voorrang bij het oversteken?08-10-2017 09:10:43
  159. Vlaming vindt bril uit die mensen herkent04-10-2017 09:10:30
  160. 23 Vlaamse steden en gemeenten ondertekenen als eersten het charter ‘naar een toegankelijke gemeente’.29-09-2017 06:09:25
  161. Artificial Intelligence wearable leest blinden voor en herkent gezichten28-09-2017 08:09:11
  162. Vlimmeren – Dorp toegankelijker dankzij seniorenraad22-09-2017 01:09:32
  163. Capellenaar strijdt voor parkeerplek22-09-2017 01:09:53
  164. Amstelveen – Geef blinden en slechtzienden vrije doorgang22-09-2017 07:09:45
  165. Slimme verkeerslichten helpen Tilburgse senioren oversteken18-09-2017 03:09:36
  166. Project stichting Toegankelijk Meierijstad: hoe is het om blind te zijn?16-09-2017 07:09:10
  167. Op de tast naar de trein op Utrecht Centraal14-09-2017 10:09:45
  168. Voelbare stationsplattegrond voor Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht08-09-2017 12:09:25
  169. Sunu-band – Sonar-smartwatch voor blinden en slechtzienden07-09-2017 11:09:54
  170. Hoe blinde mensen net als vleermuizen kunnen ‘zien’ door middel van klikgeluiden06-09-2017 02:09:07
  171. Zeist – Blindenstroken verdwenen na aanpak Slotlaan02-09-2017 08:09:37
  172. NMBS breidt dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit uit01-09-2017 12:09:50
  173. Menselijke echolocatie in kaart gebracht01-09-2017 12:09:19
  174. Tongklikken in plaats van kijken31-08-2017 11:08:40
  175. Toegankelijkheid zit hem vooral in details31-08-2017 08:08:06
  176. Bergen op Zoom – Paal en perk stellen aan reclameborden in binnenstad13-08-2017 12:08:51
  177. Vught staat voor ‘paal’, maar niet lang!12-08-2017 08:08:51
  178. Rolde – Geleidestroken voor blinden keren terug in centrum10-08-2017 06:08:19
  179. Slechts klein aantal haltes van De Lijn toegankelijk voor mensen met beperking10-08-2017 06:08:55
  180. Beperking? 90% haltes ontoegankelijk10-08-2017 06:08:17
  181. Blinde vrouw betaalt 15 euro voor absurde taxirit waarbij ze de chauffeur zelf rijinstructies moest geven09-08-2017 07:08:13
  182. Video: ‘Fitbit voor blinden’ werkt als sonar08-08-2017 07:08:23
  183. Den Bosch – De blindengeleidelijn ligt hier juist precies zoals het hoort, maar dat is lang niet overal01-08-2017 10:08:09
  184. Blinden leren kijken met hun tong31-07-2017 08:07:15
  185. Blinden leren zien met hun oren30-07-2017 08:07:29
  186. Video: Blinde jongeren maken in Leuven kennis met echolocatie28-07-2017 03:07:58
  187. Video: Zo kunnen blinden zien via hun oren28-07-2017 02:07:12
  188. Gestolen braillebord zorgt voor nieuwe Belgenmop in Brusselse metro28-07-2017 09:07:51
  189. Blinde reizigers hekelen slechte informatievoorziening Utrecht CS26-07-2017 01:07:47
  190. Den Bosch – Straatbeeld: legt een blinde het blindenpad aan?25-07-2017 08:07:09
  191. PvdA: “Den Haag moet koploper worden in toegankelijkheid voor mensen met een beperking”22-07-2017 11:07:12
  192. Geleidelijnen voor slechtzienden in Rotterdam Centrum afgerond21-07-2017 08:07:13
  193. Utrechters dol van pratende buspaal20-07-2017 01:07:49
  194. Entreemat met gidssysteem voor mensen met een visuele beperking18-07-2017 07:07:33
  195. Geleidelijnen slechtzienden in Rotterdam Centrum afgerond14-07-2017 10:07:56
  196. Kapellen – Ook slechtzienden vinden nu weg naar station11-07-2017 09:07:31
  197. Ninove – Stad zet in op toegankelijkheid08-07-2017 11:07:19
  198. Amsterdam – Displays met audiobuttons aan bushaltes07-07-2017 11:07:45
  199. ‘Zien’ met alleen maar geluid27-06-2017 08:06:15
  200. Den Haag – Technologie zorgt voor wegwijzers bij handicap26-06-2017 07:06:39

Laatst bijgewerkt op 25 september 2015 – 20:17