Specialist verkeersveiligheid vindt voorstel Wathelet onvoldoende

Staatssecretaris Wathelet overweegt om chauffeurs regelmatig aan medische testen te onderwerpen. “Maar een fysiek onderzoek geeft een beperkt beeld”, waarschuwt Tom Brijs, afdelingshoofd Verkeersveiligheid van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB).

Volgens professor Brijs is het een slecht idee om alleen fysieke testen op te nemen in het nieuwe verkeersveiligheidsplan. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) sleutelt momenteel volop aan dat plan. Hij denkt aan verplichte medische testen bij de tienjaarlijkse vernieuwing van het elektronische rijbewijs. Er is sprake van een oogtest. Maar Wathelet overweegt ook een volledige doktersonderzoek. “Met zo’n methode riskeer je dat een gepensioneerde taxichauffeur met een verminderd geheugen niet meer achter het stuur mag. Terwijl een kerngezonde vrouw die nog amper haar richtingaanwijzers vindt, wel blijft rijden. Zonder automatismen loop je nochtans meer gevaar in het verkeer.”

U pleit voor een praktijkgerichte aanpak?

“Als je chauffeurs verplicht wil testen, moet je dat zo volledig mogelijk doen. Fysieke geschiktheid en rijvaardigheid worden ten onrechte op een hoopje gegooid. Ze vullen elkaar net aan. Een chauffeur moet natuurlijk fysiek in staat zijn om met de auto te rijden. Maar de rijvaardigheid, letterlijk de bedrevenheid waarmee iemand een auto bestuurt, is minstens zo belangrijk. Autorijden gebeurt nu eenmaal op de weg. Niet in het dokterskabinet. Ondanks hun lichamelijke beperkingen rijden veel chauffeurs nog perfect veilig met de auto.”

Hoe wilt u de rijvaardigheid testen? Elke tien jaar naar de rijschool?

“In het IMOB doen wij al twee jaar onderzoek met behulp van een rijsimulator, een soort serieus videospel met een wagen en een projectiescherm. Bij ons wordt die simulator vooral gebruikt om de rijvaardigheid te testen van jongeren en ouderen, de twee risicogroepen. Maar dit is een ideaal testsysteem voor alle leeftijdscategorieën. Je kan chauffeurs testen in alle mogelijke verkeerssituaties, ook de gevaarlijkste. En je kan iedereen objectief met elkaar vergelijken. De situaties blijven exact hetzelfde en de computer berekent non-stop tientallen parameters zoals de reactiesnelheid, de volgafstand en de plaatsing op de rijbaan.”

Zijn testen met een hightech rijsimulator wel financieel haalbaar?

“Zeker. Er zijn ook desktopmodellen, die weinig plaats innemen en niet duur zijn. Je kan perfect een aantal simulatoren plaatsen in de opleidingscentra. In Nederland, Denemarken en Spanje worden er al simulatoren gebruikt in de rijopleiding. Want dat is nog een belangrijk voordeel: je kan jezelf trainen. Ons onderzoek met zowel jonge als oudere chauffeurs leert dat ze duidelijk beter scoren na een paar sessies. Er wordt te weinig stilgestaan bij de impact die een rijverbod heeft op iemands leven. Het is een stuk vrijheid dat je afneemt. Volgens wetenschappelijk onderzoek belanden ouderen gemakkelijker in een sociaal isolement zonder auto. Met een test in een rijsimulator kan de overheid niet alleen straffen, maar ook helpen.”

Jeroen VAN HORENBEEK

Bron: Gazet van Antwerpen, 16 januari 2012

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Ik wil een rijbewijs halen, want het openbaar vervoer hier is geen lachertje”19-01-2020 06:01:54
  2. 30% zicht, 100% veilig de weg op18-01-2020 07:01:37
  3. Rijbewijs: autorijden en slechtziendheid17-11-2018 08:11:33
  4. Ford’s pedestrian detection remt automatisch voor voetgangers in het donker18-06-2017 01:06:12
  5. Cruisecontrol is uitgevonden door een blinde man15-06-2017 08:06:18
  6. Last van laagstaande zon in het verkeer03-04-2017 08:04:14
  7. Bijna helft automobilisten ziet slecht in donker25-09-2015 07:09:29
  8. Één op de acht chauffeurs ziet te slecht25-09-2015 07:09:29
  9. Minister kijkt andere kant op25-09-2015 07:09:29
  10. DVN verheugd over snelle invoering oogkeuringsmaatregel25-09-2015 07:09:29
  11. “één bestuurder op acht ziet onvoldoende? overdreven”25-09-2015 07:09:29
  12. Wathelet overweegt oogtest voor chauffeurs25-09-2015 07:09:02
  13. Specialist verkeersveiligheid vindt voorstel Wathelet onvoldoende25-09-2015 07:09:02
  14. “Slechte ogen? Niet langer een rijbewijs!”25-09-2015 07:09:02
  15. Tienjaarlijkse oogtest voor rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  16. Oogtest nodig voor verlengen rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  17. Een voertuig besturen met een visuele handicap25-09-2015 07:09:02
  18. Eerst medische test voor vernieuwing rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  19. Schultz: keuring voor rijbewijs makkelijker10-02-2015 06:02:04
  20. Strafblad bij ‘hufterovertreding’ (boete wanneer geen voorrang aan blinden gegeven wordt)01-01-2015 10:01:13
  21. Blinde niet voor laten gaan zwaar beboet15-12-2014 02:12:45
  22. Fiscale maatregelen voor personen met een visuele handicap in België29-10-2014 06:10:59
  23. Kan ik als slechtziende een autoverzekering krijgen?04-09-2014 09:09:06
  24. Slecht zien en autorijden19-08-2014 04:08:08
  25. Website Visio AutO-Mobiliteit in een nieuw jasje30-04-2013 07:04:35
  26. Video: Blind, maar toch achter het stuur21-03-2012 05:03:32
  27. Video: Autorijden nu ook voor slechtzienden mogelijk21-03-2012 05:03:08
  28. Video: Slechtziende haalt rijbewijs21-03-2012 04:03:07
  29. Video: Te veel slechtzienden mogen onterecht geen rijexamen doen21-03-2012 04:03:45
  30. Ford helpt slechtzienden27-01-2012 05:01:46
  31. Telescoop maakt dat slechtziende kan autorijden05-06-2011 07:06:59
  32. Nieuwe eisen aan rijgeschiktheid slechtzienden05-06-2011 07:06:59
  33. Autorijden nu ook voor slechtzienden mogelijk05-06-2011 06:06:56
  34. Slecht zien en toch autorijden29-05-2011 12:05:45
  35. Auto’s hinderen blinde wandelaar28-05-2011 11:05:25
  36. Autorijden voor blinden27-05-2011 01:05:31

Laatst bijgewerkt op 25 september 2015 – 19:52