Nieuwe eisen aan rijgeschiktheid slechtzienden

Bron: Goede Doelen.nl
16 april 2010

Nieuwe eisen aan rijgeschiktheid slechtzienden

De Tweede kamer heeft vlak voor de val van het kabinet de nieuwe Europese  richtlijn aangenomen.  Dit betekent een aanzienlijke verruiming van de  mogelijkheden voor een rijbewijs voor slechtzienden, aldus Bartiméus.

De volledige en nieuwe tekst van de Regeling Eisen Rijgeschiktheid 2000 staat op  de website van het CBR.

De regeling onderscheidt twee groep: groep 1 betreft auto en motor en groep 2  betreft vrachtauto en bus.  Bij maar één functioneel oog moet de visus meer  dan of gelijk aan 0,5 zijn (was 0,6).  Bij visus van 0,4-0,5 is nu ook een  CBR-rijtest mogelijk (zonder andere visuele beperkingen en met positief advies  van een oogarts).  Ook geldt nu het criterium van een gezichtsveld van meer  dan of gelijk aan 120 graden (was 140 graden).  Er worden nu ook verticale  eisen aan het gezichtsveld gesteld (groep 1: 20 graden naar boven en naar  beneden, groep 2: idem, maar dan 30 graden).  Voor groep 2 hoeft het  slechtste oog nog maar een visus van 0,1 te hebben (was 0,5).

Mensen met diabetes kunnen nu ook in aanmerking komen voor een  vrachtwagenrijbewijs (groep 2).
De precieze eisen staan op de website van het CBR: http://www.cbr.nl of op de website van het NOG (Nederlands Oogheelkundig  Gezelschap).

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Ik wil een rijbewijs halen, want het openbaar vervoer hier is geen lachertje”19-01-2020 06:01:54
  2. 30% zicht, 100% veilig de weg op18-01-2020 07:01:37
  3. Rijbewijs: autorijden en slechtziendheid17-11-2018 08:11:33
  4. Ford’s pedestrian detection remt automatisch voor voetgangers in het donker18-06-2017 01:06:12
  5. Cruisecontrol is uitgevonden door een blinde man15-06-2017 08:06:18
  6. Last van laagstaande zon in het verkeer03-04-2017 08:04:14
  7. Bijna helft automobilisten ziet slecht in donker25-09-2015 07:09:29
  8. Één op de acht chauffeurs ziet te slecht25-09-2015 07:09:29
  9. Minister kijkt andere kant op25-09-2015 07:09:29
  10. DVN verheugd over snelle invoering oogkeuringsmaatregel25-09-2015 07:09:29
  11. “één bestuurder op acht ziet onvoldoende? overdreven”25-09-2015 07:09:29
  12. Wathelet overweegt oogtest voor chauffeurs25-09-2015 07:09:02
  13. Specialist verkeersveiligheid vindt voorstel Wathelet onvoldoende25-09-2015 07:09:02
  14. “Slechte ogen? Niet langer een rijbewijs!”25-09-2015 07:09:02
  15. Tienjaarlijkse oogtest voor rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  16. Oogtest nodig voor verlengen rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  17. Een voertuig besturen met een visuele handicap25-09-2015 07:09:02
  18. Eerst medische test voor vernieuwing rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  19. Schultz: keuring voor rijbewijs makkelijker10-02-2015 06:02:04
  20. Strafblad bij ‘hufterovertreding’ (boete wanneer geen voorrang aan blinden gegeven wordt)01-01-2015 10:01:13
  21. Blinde niet voor laten gaan zwaar beboet15-12-2014 02:12:45
  22. Fiscale maatregelen voor personen met een visuele handicap in België29-10-2014 06:10:59
  23. Kan ik als slechtziende een autoverzekering krijgen?04-09-2014 09:09:06
  24. Slecht zien en autorijden19-08-2014 04:08:08
  25. Website Visio AutO-Mobiliteit in een nieuw jasje30-04-2013 07:04:35
  26. Video: Blind, maar toch achter het stuur21-03-2012 05:03:32
  27. Video: Autorijden nu ook voor slechtzienden mogelijk21-03-2012 05:03:08
  28. Video: Slechtziende haalt rijbewijs21-03-2012 04:03:07
  29. Video: Te veel slechtzienden mogen onterecht geen rijexamen doen21-03-2012 04:03:45
  30. Ford helpt slechtzienden27-01-2012 05:01:46
  31. Telescoop maakt dat slechtziende kan autorijden05-06-2011 07:06:59
  32. Nieuwe eisen aan rijgeschiktheid slechtzienden05-06-2011 07:06:59
  33. Autorijden nu ook voor slechtzienden mogelijk05-06-2011 06:06:56
  34. Slecht zien en toch autorijden29-05-2011 12:05:45
  35. Auto’s hinderen blinde wandelaar28-05-2011 11:05:25
  36. Autorijden voor blinden27-05-2011 01:05:31

Laatst bijgewerkt op 5 juni 2011 – 07:38