Minister kijkt andere kant op

Één op acht chauffeurs ziet slecht achter het stuur, maar …

Woordvoerster Renaat Landuyt

We rekenen op het gezond verstand van de mensen. Als de verzekering er geen graten in ziet, doen wij dat ook niet

BRUSSEL

Eén op 8 chauffeurs ziet te slecht om nog te rijden. Tot die medische conclusie komt de Antwerpse universiteit (UZA) na een onderzoek op 2.422 proefpersonen. Ondanks de opmerkelijke vaststelling, pleiten noch minister Landuyt, noch het Belgisch Instituut voor VerkeersVeiligheid (BIVV) voor meer (verplichte) oogcontroles. “Integendeel, de controles zijn nu al te streng”, zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV. Hij wil meer slechtzienden op de weg “omdat basismobiliteit voor iedereen een recht is.”

Ongewoon: terwijl een universitaire studie zwart op wit aantoont dat 10 procent van alle Belgen, en 12,5 procent van alle Europeanen, een te slecht zicht heeft om nog achter het stuur te zitten, kijkt minister van Mobiliteit Renaat Landuyt de andere kant op. “We rekenen op het gezond verstand van de mensen”, zegt zijn woordvoerster Els Bruggeman. “Als de verzekering er geen graten inziet, doen wij dat ook niet.”

Beperkingen

Bij het BIVV gaat Werner De Dobbeleer nog een stapje verder. “Goed zicht is natuurlijk cruciaal in de auto”, zegt hij. “Onze ogen zijn onze grootste informatiebron. Maar de Antwerpse studie is véél diepgaander geweest dan de wettelijke normen opleggen. Er werd gemeten op contrasten, dieptezicht en visuele prikkels. De bestaande rij-testen meten dat niet. Vergelijken is dus heel moeilijk.” Maar in plaats van de oogtesten te verstrengen, wil De Dobbeleer de drempel verlagen. “Bij een gewone oogtest, mag je vanaf een zicht-scherpte van 0,5 niet meer sturen. Ik vind dat te beperkend. Vanaf 0,3 of minder zou beter zijn. In ruil zouden de automobilisten dan andere beperkingen opgelegd moeten krijgen: enkel overdag rijden, bijvoorbeeld. Of hooguit 10 km vanaf de woning. Dat is een veel socialere maatregel die op geen enkel moment voor meer verkeersonveiligheid zal zorgen. Er zullen daardoor meer auto’s in het verkeer komen, maar dat zijn ook geen overdreven hoge aantallen. Die mensen krijgen daarmee wél het recht om deel te nemen aan de samenleving, zoals iedereen.”

Bril of operatie

De ophefmakende cijfers van het Antwerpse onderzoek storen verkeersexpert De Dobbeleer niet. “Negentig procent van alle zogenaamd ‘slechtzienden’ kunnen met een eenvoudige aanpassing weer gewoon in het verkeer stappen. Ze kopen een bril, passen de spiegels van hun auto aan, of laten een oogoperatie uitvoeren. Jaarlijks krijgt het Belgische rijgeschiktheidscentrum 1.800 chauffeurs over de vloer die visuele problemen hebben. “Na enkele eenvoudige aanpassingen kan 90 procent weer de baan op. Dat is dus een hoog slaagpercentage. Maar uiteindelijk moeten de chauffeurs zelf weten of ze nog in staat zijn om voldoende te zien, of niet.”

Eenzelfde geluid bij de beroepsvereniging van verzekeraars. Woordvoerder Wouthier Robyns: “We nemen akte van de onderzoeksresultaten”, zegt hij. “Misschien kan het mensen aanzetten hun ogen nog eens te laten testen, maar verder gaan we niet. Verplichte testen zijn echt niet onze prioriteit.”

75-plussers

Hoofdonderzoekster Marie-José Tassignon, zelf directeur van het oogheelkundig centrum van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, komt geregeld in contact met oudere patiënten. “De meeste mensen krijgen problemen vanaf hun 75ste. Als ze recht voor zich kijken, zien ze alles nog in hun onmiddellijke nabijheid. Daardoor dénken ze dat autorijden nog vlot gaat.” Het onderzoek eindigt dan ook met de aanbeveling van een verplichte oogtest. “Dat zou veel geld besparen.”

Maar voorlopig reageert in de Wetstraat niemand. Of zoals woordvoerster Els Brugman zegt: “Zolang er geen problemen zijn, willen we de rijvoorwaarden niet aanpassen.”

Peter VERBRUGGEN

Bron: Het Laatste Nieuws, 10 februari 2006

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. “Ik wil een rijbewijs halen, want het openbaar vervoer hier is geen lachertje”19-01-2020 06:01:54
  2. 30% zicht, 100% veilig de weg op18-01-2020 07:01:37
  3. Rijbewijs: autorijden en slechtziendheid17-11-2018 08:11:33
  4. Ford’s pedestrian detection remt automatisch voor voetgangers in het donker18-06-2017 01:06:12
  5. Cruisecontrol is uitgevonden door een blinde man15-06-2017 08:06:18
  6. Last van laagstaande zon in het verkeer03-04-2017 08:04:14
  7. Bijna helft automobilisten ziet slecht in donker25-09-2015 07:09:29
  8. Één op de acht chauffeurs ziet te slecht25-09-2015 07:09:29
  9. Minister kijkt andere kant op25-09-2015 07:09:29
  10. DVN verheugd over snelle invoering oogkeuringsmaatregel25-09-2015 07:09:29
  11. “één bestuurder op acht ziet onvoldoende? overdreven”25-09-2015 07:09:29
  12. Wathelet overweegt oogtest voor chauffeurs25-09-2015 07:09:02
  13. Specialist verkeersveiligheid vindt voorstel Wathelet onvoldoende25-09-2015 07:09:02
  14. “Slechte ogen? Niet langer een rijbewijs!”25-09-2015 07:09:02
  15. Tienjaarlijkse oogtest voor rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  16. Oogtest nodig voor verlengen rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  17. Een voertuig besturen met een visuele handicap25-09-2015 07:09:02
  18. Eerst medische test voor vernieuwing rijbewijs25-09-2015 07:09:02
  19. Schultz: keuring voor rijbewijs makkelijker10-02-2015 06:02:04
  20. Strafblad bij ‘hufterovertreding’ (boete wanneer geen voorrang aan blinden gegeven wordt)01-01-2015 10:01:13
  21. Blinde niet voor laten gaan zwaar beboet15-12-2014 02:12:45
  22. Fiscale maatregelen voor personen met een visuele handicap in België29-10-2014 06:10:59
  23. Kan ik als slechtziende een autoverzekering krijgen?04-09-2014 09:09:06
  24. Slecht zien en autorijden19-08-2014 04:08:08
  25. Website Visio AutO-Mobiliteit in een nieuw jasje30-04-2013 07:04:35
  26. Video: Blind, maar toch achter het stuur21-03-2012 05:03:32
  27. Video: Autorijden nu ook voor slechtzienden mogelijk21-03-2012 05:03:08
  28. Video: Slechtziende haalt rijbewijs21-03-2012 04:03:07
  29. Video: Te veel slechtzienden mogen onterecht geen rijexamen doen21-03-2012 04:03:45
  30. Ford helpt slechtzienden27-01-2012 05:01:46
  31. Telescoop maakt dat slechtziende kan autorijden05-06-2011 07:06:59
  32. Nieuwe eisen aan rijgeschiktheid slechtzienden05-06-2011 07:06:59
  33. Autorijden nu ook voor slechtzienden mogelijk05-06-2011 06:06:56
  34. Slecht zien en toch autorijden29-05-2011 12:05:45
  35. Auto’s hinderen blinde wandelaar28-05-2011 11:05:25
  36. Autorijden voor blinden27-05-2011 01:05:31

Laatst bijgewerkt op 25 september 2015 – 19:55