Varilux: Luisteren naar ogen

In best grappige radiospots bellen de verwaarloosde ogen van Robert naar de slachtofferlijn, een hulplijn voor interfamiliaal geweld, de, kinderlijn, de zelfmoordlijn en het centrum voor gelijke kansen – ‘zijn voeten en zijn handen en zijn haar geeft hij kansen, maar ons geen, gelijke’. Die spots verwijzen ook naar “Luister naar je ogen”, waar je een hoorspel van twaalf minuten kunt beluisteren, het, speerpunt van de campagne. Die moet vooral 45-plussers bereiken, want meer dan 90 procent van hen zou verzwakte ogen hebben.

‘Ik vraag altijd door bij een klant’, zegt Geoffrey Hantson, creatief directeur bij Duval Guillaume Antwerpen. ‘Puur wetenschappelijk is een, brilglas van Varilux beter dan een goedkope leesbril uit het warenhuis, of twee brillen rond je nek: een om ver te kijken en een voor, dichtbij – zoals Guillaume Van der Stighelen hier jaren rondliep. Ze maken echt glazen die afgestemd zijn op je persoonlijk kijkgedrag.’

‘Maar een goede campagne begint met een goed strategisch idee’, vervolgt hij. ‘Essilor, het moederbedrijf in Eindhoven, organiseerde vorig, jaar een briefing voor de reclamebureaus. Het wilde merkvoorkeur genereren voor Varilux. Vaak gaat zo’n campagne over zien, en dat vonden we, niet oké. We vonden dat de briefing fout zat en hebben een strategische aanbeveling gedaan. Je kan niet zomaar zeggen: kies het beste glas., Mensen voelen zich sterk betrokken bij de montuur: ze nemen verschillende modellen mee naar huis en testen ze uit in hun omgeving – je bent, daar ijdeler in dan je zou willen. Maar het kan hen geen barst schelen welk glas erin zit. Vandaar dat we geen campagne hebben gemaakt voor, mensen maar voor ogen: als je oog kon kiezen, speelt die montuur geen rol.’

Slachtoffer

‘Luister naar je ogen’, werd dus de campagnelijn. Het hoorspel vertelt het avontuur van de ogen van meneer Peeters, waarnaar niet geluisterd, wordt, die altijd dichtgeknepen worden en fatsoenlijke glazen ontberen. Ze zijn het beu, besluiten te ontsnappen uit het lichaam, ploppen, naar binnen en maken een tocht waarin organen levende figuurtjes worden en allemaal om de aandacht van meneer Peeters blijken te smeken. Naar, het hart, via een kever die hij ooit inslikte, langs zijn zatte lever en Darmstad, op zoek naar de uitgang. Het is grappig en zit vol, verbeelding. Naar het einde toe verschijnen ze voor de ‘rechter-hersenhelft’: aangeklaagd wegens desertie. Twee luie ogen, zijn het. Al zijn, ze eigenlijk niet de dader maar het slachtoffer, luidt het verdict. De ogen keren terug naar hun kassen en leiden de revolutie, de algemene, staking van het lijf. Tot meneer Peeters naar de oogarts gaat voor een check-up.

‘Joost Vandecasteele die deelnam aan Comedy Casino Cup 2008 schreef twee weken intensief mee aan de verhaallijnen en dialogen’, zegt Hantson.

‘Hij is schrijver en theatermaker. Samen zijn we in de studio van Het Geluidshuis gedoken, dat veel succes heeft met hoorspelen. We hadden, een tiental acteurs, Vlamingen en Nederlanders door elkaar. De stem die het verhaal leidt, is voor Vlaanderen Vic De Wachter. De opnames, duurden een kleine week, de totale productietijd voor de campagne drie maanden.’

‘Er zijn zo’n 150.000 cd’s verspreid in België en Nederland. En de hele winter toeren we nog langs shoppingcentra en beurzen zoals Zenith., Daar worden zetels in de vorm van gigantische oogbollen neergepoot, waarin mensen het luisterspel kunnen horen en informatie krijgen over, Varilux. Ook opticiens kunnen zo’n stoel laten leveren. En veel 50-plussers die in adressenbestanden van opticiens zitten, krijgen een direct, mail met een brief die hun ogen naar hen schrijven. Maar het belangrijkste is dat we samen met radio Nostalgie het hoorspel integraal op de radio hebben gekregen, in twee delen. Heel tof, en pal op de doelgroep.’

Twee flauwe printadvertenties – de letterlijke interpretatie: mensen zitten te luisteren naar een groot oog – vermeldt Hantson niet graag.

‘We hadden zeer snel print nodig en die is gemaakt toen we de campagne nog aan het ontwikkelen waren. Uiteindelijk paste die er niet bij.’

Volgens Varilux genereerde de campagne een positieve attitude jegens het merk en meer bezoekers voor de website en verkooppunten. Maar echte, cijferresultaten zijn er nog niet.

BV

Bron: De Tijd, 28 januari 2009

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Ouderen en oogaandoeningen04-02-2020 06:02:47
  2. Leeftijdsgebonden oogziekten: Oogaandoeningen bij ouderen04-01-2019 08:01:50
  3. Training vermindert blindheid na beroerte24-09-2015 08:09:48
  4. Varilux: Luisteren naar ogen24-09-2015 08:09:48
  5. Oogzorg ouderen faalt24-09-2015 08:09:48
  6. 97 procent van 45-plussers heeft oogklachten24-09-2015 08:09:48
  7. Verpleeghuisbewoners zien slecht24-09-2015 08:09:48
  8. Voldoende fel licht voorkomt ouderdomskwalen24-09-2015 08:09:48
  9. Onderzoek: veroudering maakt irisscans minder betrouwbaar24-09-2015 08:09:48
  10. “Soms herken ik mensen aan hun stem of houding”24-09-2015 08:09:48
  11. Slecht zien/horen en senior: Snel in gevaarlijke situaties20-07-2015 01:07:07
  12. Slechtziende en slechthorende senioren lopen onnodig risico20-07-2015 07:07:43
  13. ‘Een week oefenen verbetert gezichtsvermogen van ouderen’12-03-2015 07:03:43
  14. Weinig oog voor depressie bij slechtziende ouderen09-12-2014 09:12:52
  15. Ouderen wachten te lang met bril06-06-2011 06:06:34
  16. Bijna helft ouderen laat slechtziendheid niet behandelen28-05-2011 05:05:48

Laatst bijgewerkt op 28 september 2015 – 20:09