Geen bril meer dankzij oogyoga

Wie dagelijks oogyoga beoefent, hoeft geen bril meer te dragen. Dat is althans wat Marian Maleszka (68), de enige oogyogaleraar in Vlaanderen, beweert. “Niet alleen mensen met zichtproblemen, maar ook wie visuele stress heeft door langdurig scherm-gebruik is erbij gebaat.” Paul McCartney is alvast fan.

Oogyoga is net als alle andere yogavormen een ontspanningstechniek. “Het ontspant je ogen en uiteindelijk je hele lichaam”, aldus de Genkse vision coach Marian Maleszka. “Het is een combinatie van Oosterse ontspanningstechnieken en de Bates-methode, vernoemd naar de inzichten van de New Yorkse oogchirurg William Bates. In de jaren tachtig ben ik er voor het eerst mee in contact gekomen tijdens een studiereis naar Boston. Maar het was pas toen ik zelf te maken kreeg met ouderdomsverziendheid, dat ik me erin verdiept heb, vooral omdat ik te fier was om een bril te dragen. (lacht) In 2003 kwam ik in contact met de Franse expert Pierre Bougette en besloot ik een intensieve ‘Voir à l’Oeil Nu’-stage bij hem te volgen. Na een week merkte ik al dat ik beter kon zien. Gedurende de volgende zes maanden deed ik dertig minuten oogyoga per dag, met als resultaat dat mijn ouderdomsverziendheid volledig verdween. Ongelooflijk vond ik dat!”

Schermkijken maakt moe

Toch is oogyoga niet alleen zinvol voor wie kampt met ouderdomsverziendheid.

Maleszka: “Het veelvuldig gebruik van beeldschermen maakt dat iederéén tegenwoordig vermoeide ogen heeft. Dit kan leiden tot irritatie, hoofdpijn, droge ogen, wazig zicht… Onze ogen zijn onderhevig aan een fikse dosis visuele stress, maar ze hebben net als de rest van ons lichaam ontspanning nodig.”

Oogyoga is weer helder kijken, letterlijk en figuurlijk. “Soms hoor je iemand zeggen: ‘ik zie het niet meer zitten’. Wel als die even zijn ogen sluit, is de kans groot dat hij of zij er nadien weer tegenaan kan.”

Moeilijk is het allemaal niet, volgens Maleszka. “Door dagelijks enkele oefeningen te doen – zittend of staand maakt niet uit- haal je de spanning op je ogen weg. Op elk moment van de dag kan je de technieken toepassen. Toen ik er heel intensief mee bezig was, deed ik het altijd ’s morgens, maar het kan evengoed in drie sessies van tien minuten, gespreid over de dag. Doe dan wel steeds je bril af en je lenzen uit.” “Misschien moet je er in het begin bewust tijd voor maken, maar uiteindelijk wordt het een automatisme zoals tandenpoetsen. Er zijn een twintigtal oefeningen, maar met enkele basisoefeningen kan je al heel goede resultaten bekomen. Elk actief moment wordt telkens gevolgd door een palmmoment (zie oefeningen) zodat de ogen zich weer kunnen ontspannen.”

Alvast een van de belangrijkste dingen die je kan doen als je veel tijd voor het scherm doorbrengt, is voldoende knipperen met je ogen. “Normaal gezien doen we dat automatisch om de drie seconden, maar tegenwoordig is dat gemiddeld maar om de zes à zeven seconden meer. Dit komt neer op een uur minder knipperen per dag, wat onze ogen een pak stress bezorgt. Als je knippert, gaat je visuele systeem in rust. Doe je dit niet, dan bouw je spanningen in en rond de ogen op.”

Daarnaast is het belangrijk te letten op je ademhaling. “Wie een hele dag achter een computer zit, ademt oppervlakkig, en dat heeft ook gevolgen voor onze ogen. Die hebben meer zuurstof nodig dan onze hersenen om hun werk goed te kunnen doen. Af en toe eens diep in- en uitademen langs de neus is dus een goed idee. Verder is het goed om geregeld eens weg te kijken van je scherm: om de dertig minuten in de verte kijken is noodzakelijk om scherp en helder te kunnen blijven zien.”

Meer info op: http://www.oogyoga.be.

Op YouTube vind je nog meer oefeningen: ‘Yoga for Your Eyes by Meir Schneider’ en ‘Eye Yoga for Vision Improvement’

Palmeren (of palmen)

Deze oefening is de actiefste vorm van relaxatie voor de ogen. Door de verschillende stappen te herhalen ontspan je zowel je ogen als je hoofd.

Wrijf je handen gedurende enkele seconden warm. Plaats de onderkant van je handen op je jukbeenderen en laat je handen rusten op de neusbrug. Let erop dat je niet op de neus drukt, want het is belangrijk diep te kunnen in-en uitademen langs de neus. Sluit de ogen. Eventueel kan je het volgende zinnetje herhalen om tot rust te komen: ‘Ik zie zwart, zwart en zwarter.’ Vergeet niet diep in en uit te ademen. Na het palmen streel je met je vingertoppen licht masserend over wenkbrauwen, slapen en wangen. Daarna leg je de ene hand op je voorhoofd en de andere op de achterkant van je hoofd. Draai vervolgens lichtjes links en rechts met je hoofd tussen de handen zodat je geest volledig tot rust komt. Tot slot wapper je met je handen langs de zijkant van je hoofd. Daardoor verruim je letterlijk je blikveld als je de hele dag voor je kijkt.

Hatha yoga

Met deze oefeningen spreek je alle oogspieren aan omdat je ogen gedwongen worden in verschillende richtingen te kijken. Hou je hoofd de hele tijd stil.

Kijk enkele seconden naar boven zonder te bewegen, vervolgens naar beneden. Herhaal enkele keren en sluit af met een palmmoment (zie palmeren). Kijk vervolgens naar links en daarna naar rechts. Herhaal meermaals en sluit af met een palmmoment. Tot slot kijk je diagonaal: eerst linksboven, dan rechtsonder. Herhaal de oefening in de omgekeerde richting: kijk eerst rechtsboven en dan linksonder. Sluit af met een palmmoment.

Focusoefeningen

Ver zien ontspant, dichtbij zien geeft spanning op je ogen. Door je focus te veranderen doorbreek je het staren en kan je ooglens even rusten. Deze oefeningen houden de oogspieren soepel en gaan stijfheid tegen van de kringspier die je ooglens scherp stelt.

Strek je arm voor je uit en hou je duim omhoog. Beweeg vervolgens de duim langzaam naar je ogen toe, terwijl je blijft kijken. Probeer zo scherp mogelijk naar je duim te kijken. Voelt het niet meer comfortabel, breng je duim dan niet meer dichter.

Neem enkele seconde pauze en beweeg je duim weer van je af. Herhaal dit meermaals na elkaar en ontspan je ogen met een palm-moment.

Bij deze focusoefening gebruik je je hele lichaam. Strek je arm voor je uit en hou je duim omhoog. Draai vervolgens je bovenlichaam rustig zijwaarts en hou je arm gestrekt en je duim rechtop. Blijf focussen op je duim.

Draai nadien weer rustig terug en draai verder naar de andere kant. Herhaal dit meermaals na elkaar en ontspan je ogen met een palmmoment.

Oogyogaleraar Marian Malezka & KRISTEL MAURIËN

Bron: Het Laatste Nieuws, Za. 04 Nov. 2017, Pagina 84

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Geen bril meer dankzij oogyoga06-11-2017 08:11:45
  2. Geen bril meer dankzij oogyoga06-11-2017 08:11:56
  3. Oogyoga is dé manier om je ogen te ontspannen (Paul McCartney gelooft er heilig in)18-06-2017 02:06:44
  4. Hele dag achter de computer? Doe deze oogoefeningen!18-06-2017 02:06:18
  5. Zien, negativiteit & oogoefeningen18-06-2017 12:06:53
  6. Oogoefeningen voor ouderdomsverziendheid (presbyopie)03-10-2016 07:10:04
  7. Hartpatiëntjes krijgen therapie met oogbewegingen24-04-2016 06:04:30
  8. “Neem een oogyoga-pauze in plaats van een rookpauze”13-03-2016 10:03:59
  9. ‘Ogen moet je trainen’13-03-2016 10:03:59
  10. De belangrijkste tips voor oogyoga09-03-2016 08:03:25
  11. Oogoefeningen: Vraag van de week19-09-2015 08:09:31
  12. Dr. Bates methode – Weer zonder bril door het leven19-09-2015 08:09:08
  13. Marian Maleszka doet aan oogyoga19-09-2015 08:09:47
  14. Hou je ogen wakker!19-09-2015 08:09:32
  15. Drie oefeningen om je ogen te ontspannen19-09-2015 08:09:15
  16. Oogyoga: Beter zien dankzij wellnessoefeningen voor de ogen15-07-2015 07:07:44
  17. “Na een aantal jaren oogyoga, heb ik mijn bril niet meer nodig”21-02-2015 09:02:17
  18. Oefeningen tegen leesproblemen06-06-2011 06:06:25
  19. Gezichtsstoornis behandelen door de ogen te trainen?27-05-2011 05:05:14
  20. Oogoefeningen redden Aldous Huxley het gezichtsvermogen27-05-2011 02:05:53

Laatst bijgewerkt op 6 november 2017 – 08:25