Braille bladmuziek: de docent aan het woord
Dedicon – Tim Sabel is muziekdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Om zijn blinde leerling goed les te kunnen geven, heeft hij zich braille bladmuziek eigen gemaakt. In deze video vertelt hij hierover.
De pianomuziek die je tijdens het gesprek hoort wordt gemaakt door zijn leerling Ryan tijdens de muziekles.
Audiotranscript
[vlotte pianomuziek]
[voice-over] Muziek in braille? Gewoon doen! Een leerling, een docent en de producent vertel je in een drieluik hoe je met braille bladmuziek gewoon muziek kunt maken, ook als je blind of slechtziend bent. In deze video komt Tim aan het woord. Tim is muziekdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Eén van zijn leerlingen is blind. Speciaal voor hem heeft Tim zich verdiept in braille bladmuziek.
[Tim] Ik ben Tim Sabel. Ik geef les op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en daar geef ik les nu bij Junior en bij de school voor jong talent en ik heb ook lang lesgegeven bij PI. Nou toen ik bij PI werkte was er een blinde leerling die bij ons pianoles kwam nemen. En nu in zijn 3e jaar van dit programma geef ik hem extra ondersteuning met name op notatiegebied. Omdat het voor ons nieuw is en voor hem natuurlijk ook. Zodoende geef ik hem nu sinds een jaar pianoles en ben ik me aan verdiepen in braille bladmuziek.
Ik heb gewoon gegoogeld en toen vond ik een Inleiding in braille bladmuziek. Die heb ik gelezen en leuke is dat ik samen met Ryan leer, want het is Ryan nieuw, maar het is voor mij ook nieuw en dat is echt heel fijn omdat we samen dezelfde stappen kunnen nemen en hopelijk probeer ik altijd één stap voor te zijn. Maar samen leren we eigenlijk braille bladmuziek. Dus ik heb mij eigenlijk eerst verdiept in nou hoe werkt het systeem überhaupt van braille en daarna van hoe werkt het systeem in braille bladmuziek. Ik heb dus een collega die je nu deze leerling ook les geeft en die heeft een aantal workshops gevolgd over braille muziekschrift en hoe ik mezelf heb ook het voorbereid is ik heb een aantal docenten geïnterviewd die ook aan een blinde leerling les hebben gegeven, bijvoorbeeld ook Bert Van de Brink, en ook een aantal andere docenten en daar heb ik ook veel van geleerd van, nou, hoe pak je dat nou aan, hoe kan je dat nou doen? Dus het is ook heel fijn dat ik het niet helemaal in mijn eentje hoef uit te pluizen. Je kan altijd wel mensen bellen, googelen, rondvragen. Een oud-docente heeft ook iemand aangeraden. Zo kom je altijd wel bij iemand terecht die er iets over kan vertellen waardoor je weer een beetje verder komt.
Maar ik heb geleerd dat het wel in die zin belangrijk is, het braille muziekschrift, omdat je er die leerling zelfstandigheid ook mee geeft. En dat vind ik heel erg belangrijk, dat ik niet mijn leerling, bij wijze van spreken, iedere dag hoef les te geven of dat de ouders thuis heel veel moeten doen maar dat het leerling ook uiteindelijk zelfstandig muziek kan instuderen en muziek kan leren.
Wat ik wel nog een uitdaging ga vinden, denk ik, is dat er zoveel (en dat realiseer ik me dus nu pas, nu ik met braille bladmuziek bezig ben) hoeveel informatie er in muziek staat en dat dus voor elk teken ook letterlijk dus één of meerdere tekens in braille is. Dus het tempo, de dynamiek, de vingerzetting of een noot hoger is of lager dus in welk register, of er een kruis bij staat of een herstellingsteken. Daarom denkt ik ook dat braille bladmuziek meer een ondersteuning eigenlijk is aan het leren musiceren, dan dat het een soort primaire bron is. En om details op te zoeken van: hé, met welke vinger heeft een componist dat opgeschreven om die noten te spelen. En dat feit dat je kan nazoeken, heel sec zonder interpretatie van wat heeft de componist nou precies opgeschreven, wat staat er nou precies en zodat je zelf als musicus daar je eigen invulling aan kan geven, dat vind ik heel waardevol.
Ja, wat het hem oplevert is plezier. Ik zie bij hem sowieso heel veel plezier in de musiceren.
Maar dat hij weer een extra ingang heeft, dat weer een extra informatiekanaal heeft om muziek te kunnen leren en dat plezier en dus ook die zelfstandigheid, dat zie ik wel bij deze leerling.
Ga met de andere docenten in gesprek. Drink een kop koffie met ze en vraag ze gewoon uit van: hoe doe jij dat? Schrijf je voor workshops die er zijn. Die zijn volgens mij, nou via Dedicon kan je overal naartoe wijzen. En ga gewoon lezen, ga gewoon beginnen en stel ook doelen niet te hoog, zoals ik heb gedaan [lach]. Gewoon, stap voor stap. Begin maar gewoon lekker bij de c kwartnoot en ga van daaruit verder en spelen. Ga samen met je leerling eigenlijk ook leren. Laat je leerling, dat vind ik ook leuk bij mij leerling, ik laat het mijn leerling ook mij uitleggen hoe het werkt en wat hij op school doet met normaal braille, hoe je dat moet typen. En hij hij gaat veel sneller dan ik nu.
[Pianomuziek, gespeeld door Ryan]
- Braille in kunst16-09-2023 05:09:23
- Kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden – Stichting KUBES 35 JAAR12-09-2023 06:09:00
- Chris wilde nog één miniatuurkerk bouwen, maar dat is hem niet gegund: ‘Kan details niet meer zien’11-09-2023 05:09:20
- Travis Barker verrast jonge blinde fan bij limonadekraam en maakt samen met hem muziek21-08-2023 05:08:52
- Sterrenkunde voor mensen met een beperking04-08-2023 06:08:01
- NL: Amsterdam – Audiomaquette in het Rembrandthuis03-08-2023 04:08:21
- In dit museum zijn we allemaal blind, maar vrees niet: “Een wand kun je ook horen”30-07-2023 06:07:28
- Matteo Bocelli vond opgroeien met blinde vader Andrea nooit een probleem: “Hij kan alles doen en durft zelfs meer …28-07-2023 05:07:50
- Impressie > Speciale rondleiding bij Volkssterrenwacht Orion in Bovenkarspel21-07-2023 06:07:18
- Stichting Komt het Zien! bezoekt Les Misérables21-07-2023 05:07:53
- Slechts 65 “toegankelijke evenementen” in Vlaanderen10-07-2023 05:07:59
- Bartiméus-bewoners bezoeken Het Depot07-07-2023 05:07:35
- Audio-introductie over het decor en de kostuums van Disney’s AIDA!04-07-2023 11:07:00
- Inter helpt meer dan zeshonderd mensen met een beperking: “Veertig medewerkers actief op Rock Werchter”03-07-2023 05:07:36
- Rock Werchter – Eric (41) kampt met het Alström-syndroom, maar is al zijn 22ste editie toe30-06-2023 05:06:23
- Film Dark Rider over blinde motorrijder Ben Felten op Streamz30-06-2023 05:06:09
- Almelose Bianca zet zich al decennia in voor blinden en slechtzienden30-06-2023 07:06:57
- VRT: “Hier is niks te zien, maar van alles te beleven”29-06-2023 02:06:27
- Beklijvende horrorfilm op Netflix over blinde man, laten kijkers niet los: “Zal nog lang in mijn hoofd blijven zitten”26-06-2023 09:06:12
- Technasiumproject Vincent van Gogh voor iedereen – Aftermovie24-06-2023 05:06:28
- NL: Opening vernieuwd FabLab Bartiméus22-06-2023 07:06:24
- NL: Ootmarsum – Heropening tast- en luisterroute22-06-2023 05:06:57
- Video: Beeldig Lommel organiseert speciale rondleiding voor blinden en slechtzienden18-06-2023 05:06:46
- Betasten, luisteren en voelen: speciale kunstroute in Ootmarsum heropend15-06-2023 06:06:56
- Speciale kunstroute voor blinden en slechtzienden heropend15-06-2023 06:06:08
- Hoe ervaar je theater met een zintuig minder?15-06-2023 06:06:09
- Van Gogh beleefbaar maken voor blinden en slechtzienden: de finale13-06-2023 04:06:10
- Programma Komt het Zien! volgende seizoen is rond12-06-2023 04:06:45
- Aysegül wil het voorbeeld zijn dat ze zelf nooit heeft gehad: “Zodat kleine meisjes durven dromen”07-06-2023 12:06:04
- TactileTabs Overview02-06-2023 05:06:12
- Impressie > Sterrenkijken met je handen en oren in Utrecht27-05-2023 06:05:42
- De inspirerende boodschap van Aysegül Karaca in documentaire “Dit is hoe ik het zie”27-05-2023 06:05:26
- Braille bladmuziek: de makers aan het woord25-05-2023 05:05:02
- Braille bladmuziek: de docent aan het woord25-05-2023 05:05:50
- Braille bladmuziek: de leerling aan het woord25-05-2023 05:05:23
- BE: Kroniek Publiek: Kunst voor iedereen25-05-2023 05:05:49
- Met deze app hoor je een gedicht bij Eindhovense muurschilderingen22-05-2023 12:05:14
- Beeldhouwen voor blinden en slechtzienden: ‘We zijn niet visueel beperkt, maar tactiel begaafd’22-05-2023 12:05:51
- Stichting ARTificial Unlimited22-05-2023 11:05:14
- Nieuw magazine over toegankelijkheid in musea17-05-2023 05:05:28
- NL: Groningen – Deze maquette voor de Martinikerk moet je vooral aanraken12-05-2023 04:05:11
- Pianist Stan Verstegen speelt jazz op het gehoor08-05-2023 05:05:57
- Foto-expositie met Debby Buis als model in Amsterdam08-05-2023 05:05:43
- Een toegankelijkheidsrevolutie? De kracht van handicap in kunst, audiobeschrijving en onderzoek07-05-2023 05:05:07
- Lakenhal lanceert audiotour voor mensen met visuele beperking05-05-2023 05:05:03
- Joodse en blinde bewoners herdacht op 4 mei in Huizen05-05-2023 05:05:03
- Lintjesregen bij de Oogvereniging!02-05-2023 05:05:00
- Impressie > Speciale rondleiding NZH Vervoer Museum in Haarlem29-04-2023 05:04:20
- Museum De Lakenhal lanceert audiotour voor mensen met én zonder visuele beperking26-04-2023 05:04:01
- BE: Brugge – Heilig Bloedprocessie inclusief 202526-04-2023 05:04:26
- NL: Leiden – Museum De Lakenhal lanceert audiotour voor mensen met én zonder visuele beperking25-04-2023 10:04:05
- Visuele beperking? Dan mag je in het Rietveldhuis straks kunst aanraken23-04-2023 06:04:26
- Rietveld Schröderhuis toegankelijker voor mensen met auditieve of visuele beperking23-04-2023 05:04:05
- ANS bezocht: muZIEum21-04-2023 06:04:42
- BE: Toegankelijke musea met een plus19-04-2023 07:04:26
- Ervaringstheater ‘Geef me je ogen’19-04-2023 07:04:38
- Audio: Rondleiding voor blinden en slechtzienden in Rijksmuseum A’dam18-04-2023 11:04:37
- Bezoekers van KMSKA kunnen in gesprek met Bart, kunstliefhebber en blind: ‘Ik zie haarscherp wat iemand mij vertelt’17-04-2023 05:04:17
- De dove leidt de blinden door Zaandijk11-04-2023 12:04:31
- Rotterdans je mee? met audiodescriptie04-04-2023 06:04:37
- NL: Rondleidingen ‘Ongezien’ bij Toegankelijk Museum03-04-2023 05:04:17
- Dedicon maakt exclusieve afdrukken van Vermeers ‘Meisje met de Parel’31-03-2023 05:03:11
- Audio: Blinde zangeres Daisy O over ‘Mijn medicijn’: “Het gaat over iemand die de donkere dagen lichter maakt”14-03-2023 07:03:50
- De Audiotour: Daphne Wageman over ‘Voel het nieuws’11-03-2023 06:03:42
- Technasiumleerlingen maken Van Gogh-werken beleefbaar voor blinden en slechtzienden09-03-2023 06:03:32
- NL: Op weg naar een toegankelijk museum07-03-2023 08:03:39
- NL Oproep: Audiotour voor Eye Filmmuseum in Amsterdam03-03-2023 07:03:28
- Hoe kun je naar kunst kijken als je weinig of niets ziet?28-02-2023 06:02:12
- Binnen zonder drempels25-02-2023 06:02:04
- ‘Voel het nieuws’ maakt nieuwsfotografie toegankelijk24-02-2023 07:02:14
- Podcast: Project Inner Child (met Debby Buis, blind)22-02-2023 08:02:46
- ‘Voel het nieuws’ in Museum Hilversum maakt nieuwsfotografie toegankelijk19-02-2023 07:02:37
- Aladdin met audiodescriptie: een feestje in het theater17-02-2023 06:02:02
- Blinde Britse (13) speelt moeilijk stuk van Chopin perfect op stationspiano: ‘Dit is onmogelijk’17-02-2023 06:02:56
- Online gitaar leren spelen met een visuele handicap09-02-2023 06:02:06
- Dit is mijn verhaal – Bart, cultuurliefhebber in hart en nieren06-02-2023 08:02:49
- Impressie > Speciale rondleiding tentoonstelling Hoge Luchten in Westfries Museum03-02-2023 08:02:16
- Ondanks wijziging Grondwet mag blinde Riet (57) niet bij koren: ‘Gore arrogantie!’31-01-2023 06:01:19
- Impressie > Speciale rondleiding Koninklijk Paleis Amsterdam06-01-2023 08:01:40
- Voelen, ruiken en proeven: Museum Martena voortaan geschikt voor visueel beperkten06-01-2023 08:01:27
- Blind Date – Muiderslot tussen je oren04-01-2023 03:01:08
- Stichting De Zilveren Camera maakt nieuwsfotografie toegankelijk voor blinden en slechtzienden04-01-2023 12:01:33
- Nieuwsfotografie voor slechtzienden04-01-2023 06:01:32
- Tineke Schouten bedankte blinde Riet voor haar komst: ‘Door de blindentolk kan ik de voorstelling beleven’03-01-2023 04:01:33
Laatst bijgewerkt op 25 mei 2023 – 05:25