Overheid pakt formulierpesten gehandicapten aan

De overheid lijkt bereid te zijn het ‘formulierpesten’ van personen met een handicap te stoppen. Ze start een project daarvoor.

Het ziet ernaar uit dat er straks een eind komt aan een vorm van pestgedrag van de federale overheid jegens de personen met een handicap. Als overheden aan personen met een handicap in dit informatiseringstijdperk nog altijd vragen dat elke gehandicapte om de paar jaar dezelfde dikke bundel papieren formulieren invult en laat invullen door zijn artsen, alleen maar om te melden dat er niets veranderd is en dat hun handicap nog altijd hun handicap is, dan kan men dit pestgedrag noemen.

Gisteren zette de federale overheid tijdens de ministerraad een stap om dat pestgedrag af te bouwen.

Staatssecretaris Hendrik Bogaert (CD&V) van Ambtenarenzaken en Informatisering en staatssecretaris Philippe Courard (PS) van Sociale Zaken kregen de rest van de regering mee daarvoor.

De eerste stap is een proefproject om de formulieren te vereenvoudigen waarvoor een tiental artsen worden ingeschakeld. Andere stappen zijn onder meer: het elektronisch maken van de formulieren, zorgen dat de diensten bij elkaar bewijsstukken opvragen in plaats van de gehandicapte daarmee lastig te vallen.

Staatssecretaris Courard zegt dat het de gehandicapten en hun artsen straks veel tijd zal besparen. De afhandeling van aanvragen met 30 dagen kunnen worden ingekort.

Staatssecretaris Bogaert zegt dat de overheid ook tijd en geld zal besparen. De federale dienst voor gehandicapten behandelt elk jaar 150.000 door artsen ingevulde aanvragen.

G. TEG.

Bron: Het Nieuwsblad, 14 maart 2013

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Er zijn nog 200.000 wachtenden voor u09-01-2019 07:01:59
  2. Vrijstelling “Prijs van de liefde” stijgt verder01-08-2018 04:08:08
  3. Inkomensvervangende tegemoetkoming stijgt 2,9%16-08-2017 01:08:29
  4. “Eén miljoen gemiste oproepen bij dienst voor personen met een handicap”13-06-2017 04:06:18
  5. ‘Mensen met handicap van kastje naar muur gestuurd’13-06-2017 04:06:01
  6. Loket Directie-generaal Personen met een handicap sluit02-04-2016 07:04:43
  7. Handicare: een eenvoudigere, persoonlijkere en snellere dienstverlening18-12-2015 05:12:58
  8. Call Center elke vrijdag gesloten27-11-2015 05:11:50
  9. Handicare: een eenvoudigere, persoonlijkere en snellere dienstverlening02-10-2015 05:10:52
  10. Stad Brussel: Groen nummer voor personen met een handicap17-09-2015 12:09:55
  11. Één contactpersoon handicap in elk kabinet en elke administratie17-09-2015 12:09:44
  12. Callcenter laat gehandicapten in de kou staan17-09-2015 12:09:29
  13. Toegankelijkheid callcenter personen met een handicap moet omhoog17-09-2015 12:09:15
  14. Overheid pakt formulierpesten gehandicapten aan17-09-2015 12:09:50
  15. Callcenter voor personen met een handicap weer bereikbaar17-09-2015 12:09:18
  16. “Touché!”: jullie ideeën en actiepunten17-09-2015 12:09:47
  17. Toegankelijke mobiliteit17-09-2015 12:09:25
  18. Geen attest FBZ of FAO meer nodig voor aanvraag parkeerkaart17-09-2015 12:09:07
  19. Record aantal personen met een handicap vraagt steun aan25-06-2015 04:06:07
  20. Record: 660.000 gehandicapten met dossier bij sociale zekerheid25-06-2015 08:06:17
  21. Record aantal personen met een handicap vragen steun aan (2014)22-06-2015 02:06:44
  22. Automatische toekenning van sociale en fiscale maatregelen15-03-2015 02:03:44

Laatst bijgewerkt op 17 september 2015 – 12:02