Dreigende uitsluiting door pin-only

De Nederlandse Bank (DNB) waarschuwt voor uitsluiting van bevolkingsgroepen zoals blinden en slechtzienden door de opmars van pinbetalen ten koste van contant betalen. Dat deed DNB op 29 oktober in een artikel van het AD bij monde van de Directeur ‘Cash’ Coen Voormeulen. Andere media sprongen daar vervolgens op in. Maar hoe groot is het probleem voor mensen met een visuele beperking daadwerkelijk?

Keerzijde ambitie

De dreigende uitsluiting is de keerzijde van de ambitie die banken en betaaldienstaanbieders in 2014 uitspraken: 60% van de betalingen in Nederland elektronisch laten verlopen. Dat percentage is nu bereikt, mede dankzij de introductie van contactloze bankpassen. DNB wil met alle betrokken partijen afspreken dat contant geld algemeen geaccepteerd blijft. Ook belangenorganisaties als de Oogverenging, ouderenbonden en de Consumentenbond pleiten voor het behoud van cash.

Problemen met pinnen

We vroegen aan de Oogvereniging waarom het behoud van contant geld belangrijk is voor blinden en slechtzienden. Een medewerker licht toe: “Onze leden geven aan dat zij het bedrag op de betaalautomaat niet kunnen lezen, dat er verschillende typen betaalautomaten zijn met onder andere verschillen in de plek waar je je pas moet insteken of tegen aan moet tappen, en verschillen in schermopbouw. Ook komen er steeds meer ontoegankelijke touchscreens”. Exacte cijfers zijn niet bekend over het aantal mensen dat problemen heeft met pinnen.

Contant niet geaccepteerd

Hoewel het een wettelijk betaalmiddel is, wordt cash steeds vaker niet geaccepteerd. Ook daarover zijn geen exacte cijfers bekend. Onduidelijke berichtgeving draagt bij aan de verwarring. Zo vermeldt het bewuste AD-artikel dat onder andere de Gemeente Tilburg pinbetaling eist aan de balie. “Onzin!”, laat een Tilburgse woordvoerder ons weten: “Contant betalen was en blijft mogelijk”. Toch accepteren sommige gemeentes geen cash meer. Mogen zij dit zelf bepalen? Ja, bevestigt een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) desgevraagd. In een brief aan haar leden d.d. 22 oktober benadrukt de VNG echter – op aangeven van de Europese Centrale Bank – dat pin-only volgens Europees recht niet mag. Ook roept ze in de brief op tot maatwerk en dat er “zal moeten worden voorzien in de mogelijkheid om contact te betalen”.

Poldermodel voor behoud cash

Belangenorganisatie Detailhandel Nederland deelt de zorgen over uitsluiting niet. Bij monde van secretaris betalingsverkeer Michel van Bommel liet de organisatie bij BNR Nieuwsradio op 29 oktober nog weten: “Een cashloze samenleving is nog lang niet aan de orde en ook niet in de winkel”. Maar recente ontwikkelingen baren wel degelijk zorgen. Wie waarborgt het behoud van contant geld? Afdwingen met wetgeving, zoals in Zweden en Noorwegen, is een laatste redmiddel. Belangenorganisaties kunnen daarvoor lobbyen in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) waarin alle partijen betrokken zijn. Officieel standpunt van het MOB is: je moet als consument kunnen kiezen hoe je betaalt. Een keuze die dus onder de druk staat door de opmars van pin-only. Met mogelijk uitsluiting van kwetsbare bevolkingsgroepen als gevolg.

Bron: Voorste Kamer, 31 oktober 2018

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Uniforme geldautomaat met spraak, behalve bij kleine banken09-11-2018 09:11:09
  2. Dreigende uitsluiting door pin-only01-11-2018 06:11:54
  3. Verdwijnen van cash problematisch voor blinden en slechtzienden30-10-2018 06:10:26
  4. Hoe slechtzienden zonder gepriegel mobiel bankieren15-06-2017 02:06:40
  5. Rabobank helpt cliënten Visio met pinnen15-06-2017 02:06:08
  6. Random Reader Comfort blijft bestaan12-06-2017 04:06:22
  7. Geld opnemen zonder zicht bij de ING Bank11-06-2017 07:06:27
  8. Pin-arm maakt pinnen makkelijker, maar het kan nog beter16-09-2015 01:09:44
  9. Hoe doet iemand die blind is dat eigenlijk? Pinnen.16-09-2015 01:09:19
  10. Video: SNS-internetbankieren16-09-2015 01:09:01
  11. Internetbankieren nu ook voor blinden16-09-2015 01:09:40
  12. Pratende geldautomaat bij de Rabobank op Urk16-09-2015 01:09:24
  13. Verticale bankpas slechter leesbaar met visuele handicap16-09-2015 01:09:08
  14. Rabobank vervangt Random Reader16-09-2015 01:09:49
  15. Rabo app toegankelijk gemaakt16-09-2015 01:09:13
  16. Online bankieren bij de Rabobank met de Rabo Scanner16-09-2015 01:09:34
  17. ING introduceert ook brailleafschriften voor spaarrekeningen16-09-2015 01:09:07
  18. Oplossen problemen mijnING kost nog tijd16-09-2015 01:09:41
  19. Update oplossingen ING-bankieren voor klanten met een schermlezer16-09-2015 01:09:25
  20. Mijn ING weer geheel toegankelijk16-09-2015 01:09:12
  21. ING neemt ‘Inge’ in dienst16-09-2015 01:09:54
  22. Random Reader Comfort-gebruikers: activeer de Rabo Scanner niet!16-07-2015 02:07:11
  23. Oogvereniging pleit voor behoud telebankieren03-06-2015 08:06:09
  24. Wijziging in ABN AMRO telefonisch bankieren12-02-2015 03:02:54
  25. Chippen straks voor blinden, slechtzienden en ouderen eenvoudiger27-05-2011 12:05:17

Laatst bijgewerkt op 1 november 2018 – 06:57