Franse Casino experimenteert met supermarkt voor slechtzienden

De Franse supermarktgroep Casino wil zijn vestigingen toegankelijker maken voor klanten met gezichtsproblemen en heeft daarvoor het ‘Institut de la Vision’ onder de arm genomen. Het eerste resultaat van die samenwerking is een heuse testwinkel in hartje Parijs.

Levensecht testlaboratorium

De Casino in de rue Moreau (XIIe arrondissement) lijkt op het eerste gezicht op een superette zoals er in Parijs wel meer zijn, met klassieke winkelrekken vol voedingswaren en andere producten netjes op een rij … Toch is dit niet zomaar een buurtsupermarkt. Dit is een testlab speciaal voor mensen met slechte ogen of wier gezichtsvermogen vermindert.

“Wij willen onze supermarkten toegankelijk maken voor iedereen, ook voor slechtzienden. En dan gaat het niet enkel om onze fysieke winkels maar ook om onze webwinkel, onze thuisleveringsdienst, noem maar op …” zegt directeur innovatie Thibault de Pompery in de Franse krant Le Parisien. “Het absoluut unieke partnership met het Institut de la Vision biedt ons de kans om meermaals per maand innovaties in real time te laten uittesten door slechtzienden die we tijdens het shoppen kunnen observeren.”

Nieuwe technologieën

Er wordt onder meer geëxperimenteerd met een ander soort verlichting die minder verblindt zodat de details op de verpakking makkelijker leesbaar worden. Maar de meest opvallende verandering is toch de etikettering: minder kleurtjes, de belangrijkste informatie het meest prominent in beeld, altijd hetzelfde lettertype … “Uiteraard zijn we niet van plan om dit te doen voor al onze producten”, stipt Thibault de Pompery aan, “want dat zou de creativiteit en de pret vergallen. Maar voor de basisproducten van alledag zou dit een serieuze stap vooruit zijn voor de slechtzienden.”

Uiteraard test Casino ook tal van nieuwe technologieën uit, ontwikkeld en geïnstalleerd door gespecialiseerde toeleveranciers. De ene komt bijvoorbeeld met een leestoestelletje waarmee de klant kan inzoomen op het prijskaartje of op de verpakking. Een andere ziet dan weer heil in downloadbare plattegronden gekoppeld aan het boodschappenlijstje, waarbij de consument het ideale parcours naar en in de winkel voorgeschoteld krijgt inclusief waarschuwingen voor eventuele obstakels, trapjes, opstapjes, deuren enz.

Groeiende doelgroep

Waarom Casino zich al die moeite getroost? “Vandaag zijn er (in Frankrijk) al 2 miljoen mensen met gezichtsproblemen, onder wie 30% 75-plussers”, aldus Emmanuel Gutam van het Institut de la Vision. “Maar binnen 30 jaar zullen dat er naar schatting twee keer zoveel zijn, gewoon omdat we nu eenmaal langer leven.”

Casino geeft zich nog een half jaar de tijd om lessen te trekken uit deze eerste testfase. In een tweede fase zou de groep dan een echte superette openen die de meest overtuigende ideeën daadwerkelijk zou integreren. Die winkel zou er komen in de loop van 2012, ook in het XIIe arrondissement. “En als dat proefproject de verwachtingen inlost, zullen we al onze supermarkten op deze nieuwe leest schoeien”, aldus nog Thibault de Pompery in Le Parisien.

Karin BOSTEELS

Bron: Retail Detail, 25 mei 2011

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Albert Heijn geeft aandacht aan blinden en slechtzienden30-01-2018 11:01:26
  2. ‘Geen oog voor blinden & slechtzienden’30-01-2018 11:01:00
  3. Slechtziend door AH XL30-01-2018 08:01:39
  4. Slechtziendenprijs: scanner en navigatie in één27-01-2018 08:01:54
  5. Hoe doe je boodschappen als je weinig of niets ziet? Bob laat het zien25-01-2018 10:01:02
  6. Middelkerke – Vergrootglas helpt slechtzienden02-07-2017 08:07:35
  7. Carrefour Hasselt helpt ouderen en andersvaliden tijdens het winkelen17-06-2017 11:06:24
  8. Winkelen met een vergrootglas17-06-2017 11:06:31
  9. Winkelmedewerker helpt blinde vrouw met boodschappen17-06-2017 11:06:54
  10. Onhandige verpakkingen voor blinden14-06-2017 04:06:00
  11. Middelkerke – Uitbaters Spar hangen vergrootglazen aan rekken om ‘kleine letters te lezen’01-06-2017 08:06:57
  12. Carrefour zet winkelhulp in voor wie moeilijk zelf kan shoppen13-03-2017 07:03:04
  13. Hasselt – ‘Personal shopper’ voor hulpbehoevenden12-03-2017 03:03:08
  14. Verkoper leidt blinde vrouw door winkel13-12-2015 08:12:52
  15. Robot helpt met winkelen14-09-2015 10:09:55
  16. Migros helpt blinden met scanner14-09-2015 10:09:44
  17. Zwitserse winkelketen plaatst vergrootglas op winkelkarretjes14-09-2015 10:09:23
  18. Slechtziende en blinde kinderen verkennen AH14-09-2015 10:09:05
  19. Franse Casino experimenteert met supermarkt voor slechtzienden14-09-2015 10:09:49
  20. Sainsbury’s past winkel aan voor blinden14-09-2015 10:09:31
  21. Betalen in de supermarkt14-09-2015 10:09:17
  22. Routeplanner om boodschappen te vinden supermarkt.14-09-2015 10:09:54
  23. Binnenkort met app betalen in Colruyt14-09-2015 10:09:40
  24. ‘Voor blinde klanten sommen we het hele aanbod op’14-09-2015 10:09:20
  25. Supermarkten toegankelijker maken voor blinde en slechtziende klanten14-09-2015 10:09:58
  26. Blind online shoppen is frustrerend14-09-2015 10:09:42
  27. IBM ontwikkelt nieuwe herkenningstool14-09-2015 10:09:20
  28. Hoe kan je winkelen als je niet (goed) ziet?15-08-2015 08:08:09
  29. Blinden en online winkelen (SBPV)06-05-2015 05:05:52
  30. Winkelen door de ogen van een slechtziende29-05-2011 12:05:11
  31. Scanner vertelt blinden wat voedingswaren bevatten27-05-2011 12:05:08
  32. Braillelabels27-05-2011 12:05:11

Laatst bijgewerkt op 14 september 2015 – 10:50