Betalen in de supermarkt

Een tijdje geleden liet Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) in samenwerking met De Oogvereniging en de CG-Raad onderzoek uitvoeren naar het betaalgedrag van blinde en slechtziende mensen (en een aantal andere doelgroepen) in de supermarkt. Specifiek wilde men graag weten waar voor ons de knelpunten zitten en hoe we staan tegenover een cashloze supermarkt: een supermarkt waarin je niet meer met contant geld kunt betalen. In totaal vulden 365 mensen met een visuele beperking de digitale vragenlijst in. Dit is een (onverwacht) hoge respons! Van deze 365 deelnemers was ongeveer de helft 65 jaar en ouder. Het belangrijkste knelpunt van betalen in de supermarkt blijkt de slechte leesbaarheid van het display van het pinapparaat en van de bon.

Over het algemeen zijn de deelnemers aan het onderzoek tevreden over pinnen in de supermarkt. Een kleine meerderheid vindt pinnen gemakkelijker (62%), sneller (56%) en veiliger (52%) dan contant betalen, maar de leesbaarheid van de display is voor velen reden om niet te pinnen. Degenen die niet willen pinnen geven meestal de voorkeur aan contant betalen. Slechts een klein deel van hen (9%) geeft de voorkeur aan betalen met de chipknip.

Met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen in betaalwijzen, geven de deelnemers aan dat pinnen in ieder geval makkelijk, veilig en gratis moet zijn. Ook wenst 80% van de deelnemers dat de handelingsvolgorde bij het betalen steeds hetzelfde is. 55% vindt dat digitaal betalen beveiligd moet worden met een pincode. Maar als dat moeilijker zou worden – bijvoorbeeld als derden zouden moeten meekijken bij het pinnen, omdat je het zelf niet meer ziet, dan staat men open voor alternatieven, zoals de vingerafdruk en de irisscan.

Naar een cashloze supermarkt? 58% van de deelnemers vindt dit geen probleem, voor 26% vergt het de nodige aanpassingen en 17% vindt het onacceptabel of onmogelijk.

Het onderzoek naar betalen in de supermarkt, is niet alleen gehouden onder mensen met een visuele beperking. Ook via de Consumentenbond, de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen en de CG-Raad is het onderzoek uitgezet. Zodoende hebben ook ouderen en mensen met een lichamelijke beperking deelgenomen. Opvallendste resultaten zijn dat 54% van de ouderen een cashloze supermarkt onacceptabel zou vinden, terwijl een ruime meerderheid van de ‘consumenten’ (leden van het testpanel van de consumentenbond) en mensen met een lichamelijke beperking geen bezwaar heeft tegen een supermarkt waar alleen gepind kan worden. Maar dan is de communicatie hierover wel belangrijk en ook hulp van kassiers en gebruiksvriendelijke apparatuur. In de groep deelnemers met een lichamelijke beperking is meer dan de helft (zeer) ontevreden over de hoogte van de betaalautomaat en de helft van de deelnemers uit deze groep is daarnaast ontevreden over de leesbaarheid van de display. Waarschijnlijk hangen deze twee knelpunten met elkaar samen.

Voor De Oogvereniging bieden de uitkomsten van dit onderzoek een goede onderbouwing van wat we al wisten: de leesbaarheid van het display en de vaste handelingsvolgorde bij het pinnen, zijn belangrijke voorwaarden om met de bankpas te kunnen betalen. Het rapport ondersteunt ons pleidooi hiervoor. De Oogvereniging blijft hier dan ook aan werken.

Heb je vragen of opmerkingen over ontwikkelingen op betaalgebied? Neem dan contact op met Ingeborg van der Pijl: i.vanderpijl@Oogvereniging.nl of 030- 7600031.

Bron: De Oogvereniging Nieuwsbrief, Nr. 31, 16 december 2011, https://www.oogvereniging.nl/

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Albert Heijn geeft aandacht aan blinden en slechtzienden30-01-2018 11:01:26
  2. ‘Geen oog voor blinden & slechtzienden’30-01-2018 11:01:00
  3. Slechtziend door AH XL30-01-2018 08:01:39
  4. Slechtziendenprijs: scanner en navigatie in één27-01-2018 08:01:54
  5. Hoe doe je boodschappen als je weinig of niets ziet? Bob laat het zien25-01-2018 10:01:02
  6. Middelkerke – Vergrootglas helpt slechtzienden02-07-2017 08:07:35
  7. Carrefour Hasselt helpt ouderen en andersvaliden tijdens het winkelen17-06-2017 11:06:24
  8. Winkelen met een vergrootglas17-06-2017 11:06:31
  9. Winkelmedewerker helpt blinde vrouw met boodschappen17-06-2017 11:06:54
  10. Onhandige verpakkingen voor blinden14-06-2017 04:06:00
  11. Middelkerke – Uitbaters Spar hangen vergrootglazen aan rekken om ‘kleine letters te lezen’01-06-2017 08:06:57
  12. Carrefour zet winkelhulp in voor wie moeilijk zelf kan shoppen13-03-2017 07:03:04
  13. Hasselt – ‘Personal shopper’ voor hulpbehoevenden12-03-2017 03:03:08
  14. Verkoper leidt blinde vrouw door winkel13-12-2015 08:12:52
  15. Robot helpt met winkelen14-09-2015 10:09:55
  16. Migros helpt blinden met scanner14-09-2015 10:09:44
  17. Zwitserse winkelketen plaatst vergrootglas op winkelkarretjes14-09-2015 10:09:23
  18. Slechtziende en blinde kinderen verkennen AH14-09-2015 10:09:05
  19. Franse Casino experimenteert met supermarkt voor slechtzienden14-09-2015 10:09:49
  20. Sainsbury’s past winkel aan voor blinden14-09-2015 10:09:31
  21. Betalen in de supermarkt14-09-2015 10:09:17
  22. Routeplanner om boodschappen te vinden supermarkt.14-09-2015 10:09:54
  23. Binnenkort met app betalen in Colruyt14-09-2015 10:09:40
  24. ‘Voor blinde klanten sommen we het hele aanbod op’14-09-2015 10:09:20
  25. Supermarkten toegankelijker maken voor blinde en slechtziende klanten14-09-2015 10:09:58
  26. Blind online shoppen is frustrerend14-09-2015 10:09:42
  27. IBM ontwikkelt nieuwe herkenningstool14-09-2015 10:09:20
  28. Hoe kan je winkelen als je niet (goed) ziet?15-08-2015 08:08:09
  29. Blinden en online winkelen (SBPV)06-05-2015 05:05:52
  30. Winkelen door de ogen van een slechtziende29-05-2011 12:05:11
  31. Scanner vertelt blinden wat voedingswaren bevatten27-05-2011 12:05:08
  32. Braillelabels27-05-2011 12:05:11

Laatst bijgewerkt op 14 september 2015 – 10:50