Dag van de Witte Stok – Toegankelijkheid van openbare en private dienstverlening

Perscommuniqué

Toegankelijkheid van private en publieke diensten

Contact met publieke en private diensten gaat meer en meer via elektronische weg, website en e-mail. Sommige diensten zijn zelfs via telefoon niet meer te bereiken. Zoals al meermaals vastgesteld is technologie niet steeds een garantie voor een meer toegankelijke dienstverlening.

Naar aanleiding van de Internationale Dag van de Witte Stok, op 15 oktober, trekt de BCBS de aandacht op deze problematiek.

TOEGANKELIJKHEID is het sleutelwoord inzake contact met openbare private diensten. Wanneer de telefoon of internettoepassingen niet voldoende aangepast zijn, heeft de burger met een beperking, en in het bijzonder deze met een visuele beperking eenvoudigweg geen toegang tot dienstverlening. Meer nog, het is een discriminerende daad indien men de toegang tot dienstverlening ontzegt aan een deel van de bevolking door na te laten de toegang zo te organiseren zodat IEDEREEN er gebruik kan van maken.

Om deze vorm van discriminatie te ondervangen heeft België in 2006 als een van de eerste landen de VN Conventie voor de Rechten van Personen met een Handicap geratificeerd. Daarnaast kan de burger zich in ons land beroepen op een federale antidiscriminatiewet evenals op gelijkaardige decreten en ordonnanties op het niveau van de Gemeenschappen. Maar er is nog een lange weg af te leggen.

Het contact met openbare en private diensten verloopt zelfs in 2012 nog steeds met de nodige problemen.

Telefonisch contact verloopt tegenwoordig hoofdzakelijk via contactcenters die bijna geprogrammeerd de vragen afhandelen, nadat de vraagsteller een eindeloze lijst van doorkiesmenu’s doorlopen heeft. Er is nog weinig ruimte voor een menselijke, lees flexibele, dienstverlening. In veel gevallen moet een identificatiecode ingegeven of vermeld worden, die op een kaart vermeld is, en dus niet kan gelezen worden door blinde of ernstig slechtziende. De lange wachttijden zijn geen voorbeeld van klantgericht werken.

De op internet gebaseerde technologische toepassingen bieden voor het merendeel van de samenleving bijna alle oplossingen. Interactieve delen op een website, zoals inschrijvings- klachtenformulieren zijn overzichtelijk en kunnen vlot ingevuld worden. Het aanraakscherm laat toe om alle handelingen op een visuele manier te doen; de gebruiker hoeft geen toetsenbord of numeriek klavier meer te gebruiken.

Sommige toepassingen laten al een zeker gebruik toe door blinde en slechtziende personen. Er zijn apparaten en software maken websites geheel of gedeeltelijk toegankelijk. Maar dan nog. Websites zijn echter dikwijls zo ingewikkeld en onlogisch opgebouwd dat met de beste software ondersteuning de gebruiker met een visuele beperking zijn weg niet vindt.

In België kennen we nochtans al jaren het Anysurferlabel. De Anysurferrichtlijnen kunnen door websitebouwers zonder veel problemen toegepast worden, indien ze vanaf het begin in de opbouw worden geïntegreerd.

Ook op Europees niveau wordt de problematiek aangekaart. De Europese Blinden Unie en het Europees Gehandicapten Forum pleiten bij de EU al jaren voor het opnemen van het begrip handicap en de daaraan gekoppelde toegankelijkheidsmaatregelen bij het bepalen van de Digital Agenda. Maar ook hier moet nog een lange weg gegaan worden.

Kwalitatieve dienstverlening is, naast de technische oplossingen, evenzeer en zeker zo belangrijk het inzetten van gemotiveerde, klantgerichte medewerkers. Zonder expert te zijn in de problematiek, is een basiskennis over de behoeften van mensen met een beperking een minimumvereiste. Meerdere organisaties kunnen hiervoor vormingssessies aanbieden.

In de voorbije maanden heeft de Confederatie een enquête georganiseerd bij blinde en slechtziende personen. Hieruit blijkt dat iedereen geconfronteerd wordt met ontoegankelijkheid. De ene kan al zelfstandiger met communicatiemiddelen overweg maar in heel veel gevallen is hulp van iemand uit de omgeving nodig. Hulp, van wie dan ook, tast in mindere of meerder mate de privacy aan, zeker in een situatie als bv. verkiezingen of bij financiële handelingen.

De BCBS pleit voor een inclusieve aanpak van dienstverlening waarbij toegankelijkheid een vanzelfsprekend onderdeel van de uitbouw is, dit zowel in de openbare als de private sector. Niet naleving ervan zou moeten kunnen gesanctioneerd worden.

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Lynn Daeghsels over vier missies van de Brailleliga13-10-2017 08:10:22
  2. Procter & Gamble maakt advertenties toegankelijker voor blinde en dove consumenten03-10-2017 07:10:12
  3. Slechtzienden geven elkaar tips en steun in Lopiks Dorpshuis18-06-2017 04:06:38
  4. ‘Apart om te ervaren hoe het is om blind te zijn’18-06-2017 09:06:04
  5. Blinden en slechtzienden zetten hun beperking op het menu in Zwolle14-06-2017 09:06:28
  6. “Zien of niet zien. Informatie voor spreekbeurt of werkstuk”11-12-2015 06:12:13
  7. 8 oktober World Sight Day08-10-2015 09:10:02
  8. Tips aan zienden die iemand blind of slechtziend tegenkomen op straat10-03-2015 09:03:44
  9. ‘Fietsen, daar struikel ik nog wel eens over’10-03-2015 06:03:13
  10. NL Voorlichtingsproject ‘Visueel Beperkt’07-01-2015 08:01:52
  11. Chiro schenkt 1.000 euro aan Hart voor Handicap05-01-2015 06:01:56
  12. Hoogeveen – Dag van de Witte Stok nog steeds nodig16-10-2014 09:10:10
  13. Ik zie ik zie wat jij niet ziet15-10-2014 09:10:46
  14. In nieuw gehandicaptenlogo is rolstoeler een actief mens05-09-2014 09:09:05
  15. Laat de betutteling varen – Over personen met een beperking21-08-2014 10:08:06
  16. Wendy – Dag van de Witte Stok21-10-2013 12:10:18
  17. Dag van de Witte Stok: veel aandacht in de media16-10-2013 06:10:00
  18. Beperking – ‘En zeg ook niet meer gehandicaptenkaart, maar een kaart voor mensen met een beperking.’01-10-2013 04:10:06
  19. Gent schrapt “negatief” woord gehandicaptenkaart17-09-2013 05:09:08
  20. Olst-Wijhe – B en W ‘overvallen’ door visueel gehandicapten16-10-2012 04:10:51
  21. Heerhugowaard: Dag van de Witte Stok – blinden zijn spoor bijster16-10-2012 05:10:14
  22. Video: Blinden en slechtzienden lopen samen op Dag van de Witte stok16-10-2012 05:10:44
  23. Dag van de Witte Stok – Toegankelijkheid van openbare en private dienstverlening15-10-2012 01:10:22
  24. Struikelen over betonnen bollen13-10-2012 02:10:29
  25. Smaakpapillen prikkelen in het donker08-10-2012 05:10:38
  26. Video: Dag van de Witte Stok bij Scheperziekenhuis Emmen21-03-2012 06:03:16
  27. Gehandicapten voor veel gemeenten nog ‘sukkelaars’21-03-2012 06:03:11
  28. Oss – ‘Kijk toch eens uit waar je loopt!’07-11-2011 05:11:51
  29. Hilversum – Actie voor de witte stok17-10-2011 06:10:22
  30. Toegang tot kunst centraal op blindendag07-06-2011 10:06:54
  31. Wereldbrailledag07-06-2011 04:06:23
  32. Brailleliga scoort hoog met sensibiliseringscampagne tegen glaucoom07-06-2011 04:06:59
  33. De toegankelijkheid van federale websites voor blinden en slechtzienden06-06-2011 04:06:03
  34. Ook blinden willen veilig sporten06-06-2011 11:06:32
  35. Blinden en slechtzienden joggen op Jan Yoens06-06-2011 11:06:54
  36. ‘Dag van de witte stok’05-06-2011 01:06:44
  37. Blind een broodje pindakaas smeren valt niet mee05-06-2011 01:06:53
  38. Nu weet je eens wat het is om blind te zijn05-06-2011 01:06:38
  39. Verwerking visuele handicap makkelijker voor optimisten05-06-2011 01:06:48
  40. Lars leest met zijn vingers05-06-2011 11:06:18
  41. Blinden voeren sensibilisatieactie aan station05-06-2011 11:06:19
  42. Op de tast door het leven05-06-2011 11:06:05
  43. “Poetsen is het moeilijkst”05-06-2011 11:06:51
  44. Slechtzienden komen niet van Mars05-06-2011 11:06:27
  45. Blinde Anthony (11) wil radiopresentator worden05-06-2011 11:06:01
  46. Blinde is geen zwartkijker05-06-2011 10:06:29
  47. Ik houd hem in het oor05-06-2011 10:06:04
  48. Blinden en slechtzienden: hulpmiddelen05-06-2011 10:06:24
  49. Op stap met blinden05-06-2011 10:06:28
  50. Voelen wat het is blind te zijn05-06-2011 10:06:39
  51. Gouda kan beter voor slechtzienden05-06-2011 06:06:26
  52. Grootste blindengeleideparcours ingehuldigd op Dag van Witte Stok29-05-2011 05:05:46
  53. “Ik hoop nooit blind te worden”29-05-2011 01:05:32
  54. Winkelen met witte stok29-05-2011 12:05:38
  55. Izegemse burgemeester Willy Verledens stapt traject op Dag van de Witte Stok29-05-2011 12:05:22
  56. Met de witte stok op wandel: niet zo evident29-05-2011 12:05:48
  57. Stoklopen is voelen28-05-2011 03:05:11
  58. Blind voor één dag28-05-2011 02:05:46
  59. Blinden willen meer tijd in verkeer28-05-2011 02:05:08
  60. Slechtzienden openen ogen van chauffeurs voor blinden28-05-2011 02:05:49
  61. Blindelings reizen blijkt niet eenvoudig28-05-2011 02:05:09
  62. Zoek je weg als blinde28-05-2011 02:05:02

Laatst bijgewerkt op 3 maart 2014 – 13:46